Kia Rio III - otwierające

Uprzedzenie Polaków do marki Kia sprawia, że używane auta koreańskiego producenta nie są zbytnio rozchwytywane. Tymczasem skok jakościowy ostatnich modeli jest zauważalny, a trzecia generacja Rio doskonale to odzwierciedla. Oto opinie o używanej Kii Rio III.

Do 2011 roku Kia Rio była niszowym i nudnym przedstawicielem klasy miejskiej. Wizerunek tego auta diametralnie się zmienił wraz z wprowadzeniem trzeciego wcielenia modelu, oznaczonego symbolem UB. Tym razem producent dołożył większych starań do projektu karoserii i stworzył naprawdę ładne, wciąż wyróżniające się auto. By jeszcze bardziej przyciągnąć do siebie klientów, zaoferował ciekawe wyposażenie nie tylko w najbogatszych specyfikacjach i aż trzy wersje nadwoziowe, w tym rodzinnego sedana z bagażnikiem o pojemności 400 l. W 2014 roku przeprowadzono modernizację pojazdu, w ramach której dodano m.in. dotykowy centralny ekran na kokpicie. Na rynek rosyjski oferowano z kolei inną stylistycznie, ale produkowaną w tych samych latach wersję z 123-konnym silnikiem 1.6 – dziś jest tam bestsellerem. Polska oferta Kii Rio ograniczyła się do czterech niezbyt mocnych, ale bezproblemowych silników. Czy koreański producent na tyle dopracował swoje auto, że z czystym sumieniem można je polecić z drugiej ręki?

Kia Rio III - dynamiczne
Linia okien w Kii Rio unosi się ku górze, ograniczając widoczność w tylnej części nadwozia. To konsekwencja atrakcyjnej stylistyki karoserii.
Kia Rio III - dynamiczne
Sedan mierzy aż 438 cm długości. Wygląda nieco ociężale, ale dla rodzin i na autostradę w zupełności się sprawdza.

Używana Kia Rio III – deska rozdzielcza

Deska rozdzielcza sprawia równie dobre wrażenie, co karoseria: umiejętnie połączono śmiałą kreskę z ergonomią, chociaż niektórzy użytkownicy skarżą się na zbyt nisko umieszczony panel klimatyzacji. W autach sprzed liftingu próżno szukać dotykowych ekranów: każda funkcja ma swój przycisk. Wyświetlacz ciekłokrystaliczny pojawił się w bogatszych specyfikacjach aut wyprodukowanych po 2014 roku, lecz jego obsługę w czasie jazdy ułatwiają rozmieszczone po bokach przełączniki. W większości używanych Kii można liczyć na niezłe wyposażenie, obejmujące m.in. klimatyzację, elektryczne i podgrzewane lusterka, system Bluetooth, komputer pokładowy, wielofunkcyjną kierownicę. Dostępne wersje wyposażenia do M, L i XL (po liftingu także uboga S). Plastiki użyte w środku reprezentują przyzwoity poziom jak na pojazd budżetowy.

Kia Rio III - deska rozdzielcza
Niektóre Rio mają dwukolorowe wnętrze. Charakterystyczny element auta: zegary umieszczone w tubach.
Kia Rio III - telefon
System Bluetooth szybko łączy się z telefonem. Tylko wnęka nie pomieści współczesnego smartfona…

Używana Kia Rio III – wnętrze

Wnętrze – zaskakująco przestronne, ale nie zapominajmy, że Rio mierzy ponad 4 metry, co stanowi górną granicę dla aut miejskich. Niski tunel środkowy ułatwia przewóz kompletu pasażerów, choć będzie im brakować miejsca na szerokość. Z przodu podróżuje się całkiem wygodnie pomimo słabego wyprofilowania foteli. Przystępny bagażnik w hatchbacku zmieści 288 l, a w sedanie – 400 l. Minus – mało foremny kształt.

Kia Rio III - fotel kierowcy
Regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica (mają każda Kia Rio) pozwoli odnaleźć się tutaj niemal każdemu kierowcy.
Kia Rio III - bagażnik
Bagażnik hatchbacka można pomieścić maksymalnie do 925 l. To niezbyt dużo na tle konkurentów.

Używana Kia Rio III – silniki

Paleta silnikowa oferowanych w Polsce Kii Rio III opiera się na dwóch silnikach benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Zwolennicy benzyny mają do wyboru dwie czterocylindrowe jednostki z systemem zmiennych faz rozrządu (CVVT) i łańcuchem rozrządu – 1.2/86 KM oraz znany z Cee’da 1.4/109 KM. Pierwszego można polecić do miasta, drugi „daje radę” nawet przy prędkościach autostradowych i dzięki 6-biegowej skrzyni zadowala się ok. 6,5 l/100 km przy prędkości 140 km/h. Po liftingu moc jednostki 1.2 zmniejszono do 84 KM. W autach na rynek rosyjski oferowano dodatkowo mocniejsze silniki 1.6 MPI (123 KM), a w Rio na USA – 1.6 GDI (140 KM). Wysokoprężne Kie Rio mają albo 3-cylindrowego 1.1 CRDi (75 KM) albo 4-cylindrowego 1.4 CRDi (90 KM), jednak w ogłoszeniach dominują te słabsze. Są w zasadzie bezobsługowe (poza typowymi czynnościami serwisowymi) i realnie oszczędne.

Przeczytaj również: opinie o używanej Kii Venga (2009-2017)

Kia Rio III - diesel
Chętni na Kię Rio z dieslem 1.4 CRDi muszą uzbroić się w cierpliwość: jest ich w ogłoszeniach zauważalnie mniej od 1.1 CRDi. Niemniej warto poszukać.

Używana Kia Rio III – opinie użytkowników

 Zalety 

„To najbardziej przestronny samochód w swojej klasie. Z tyłu kilka razy jechały dwa foteliki dziecięce i jedna dorosła osoba pośrodku. Dla osób średniego wzrostu – w sam raz.”

„Mam silnik 1.2. Jest cichy jak hybryda: czasami mam wrażenie, że zgasł, ale podniesione wskazówki sygnalizują jego pracę. Jeżdżę głównie w mieście i rzadko przekraczam średnie spalanie 6 l/100 km.”

„Duże możliwości regulacji fotela, również na wysokość.”

„Przemyślane rozmieszczenie wskaźników i przyciski na kierownicy sprawiają, że z podstawowych funkcji korzysta się bez problemu.”

 

 Wady 

„Przy większych prędkościach samochód jeździ po całej drodze, wymaga stałej uwagi i ciągłych korekt kierownicą.”

„Na nierównościach słychać stuki z okolic słupka przy lusterku bocznym z prawej strony.”

„Fabryczne klocki hamulcowe mają tendencję do sklejania się po dłuższym postoju: auto napotyka opór przy ruszeniu i przez chwilę słychać szuranie.”

„Tylna szyba niby szeroka, ale i niska. Ciężko bez czujników wyczuć odległość do auta z tyłu.”

„Jeden zamykany schowek przed pasażerem to trochę mało. Nie ma gdzie ulokować drobiazgów.”

Używana Kia Rio III – awaryjność, typowe usterki

Użytkownicy Kii Rio swoje zażalenia kierują najczęściej w stronę kiepskiej jakości powłoki lakierniczej (właściwie nie ma używanych, nieporysowanych Rio), układu hamulcowego (sklejanie się klocków, nierównomierne działanie hamulca pomocniczego) i korodującego układu wydechowego. Zdarza się, że rdza pojawia się także pod uszczelkami szyb. Eksploatując Kię po polskich drogach liczmy się z tym, że co jakiś czas trzeba będzie wymienić silentblocki wahaczy lub łączniki stabilizatora (koszt typowy dla samochodów tego segmentu). Mechanicznie auto jeździ i nie chce się psuć. Koreańczycy odrobili pracę domową.

Kia Rio III - gwarancja
Kia, analogicznie do pozostałych swoich modeli, i na Rio oferowała 7-letnią gwarancję. Nie obejmuje ona jednak wszystkich elementów samochodu.

Używana Kia Rio III – sytuacja rynkowa

Ograniczona podaż (ok. 110 aut), umiarkowane zainteresowanie. Diesle stanowią 1/3 oferty (z czego 80% to 1.1 CRDi), sporadycznie trafiają się Kie z instalacją LPG (można było ją zamówić u dealera). Ceny Kii Rio III zaczynają się od 17 tys. zł i dotyczą głównie aut z 1.2 CVVT / 1.1 CRDi: auto z 1.4 CVVT/CRDi oznacza wydatek minimum 24 tys. zł. Za samochód po liftingu musimy dopłacić dodatkowe kilka tys. zł. Ofertę zamykają 2/3-letnie auta z minimalnymi przebiegami, wystawiane przez dealerów za 35-45 tys. zł.

Opinie o używanej Kii Sorento (2009-2014)

Używana Kia Rio III – PODSUMOWANIE

Kusząca propozycja: koreańskie auta wybierali przede wszystkim prywatni odbiorcy i można liczyć na niezłą jakość ofert wystawianych Kii. Osiągi w tym samochodzie powinny zejść na drugi plan, ale trzeba przyznać, że w tej cenie trudno o równie nowoczesne, trwałe, oszczędne i bogato wyposażone auto. Czas porzucić stereotypy!

Kia Rio III – dane techniczne

Kia Rio III – wymiary
Dł./szer./wys. 405-438/170-172/146-147 cm
Rozstaw osi 257 cm
Pojemność bagażnika htb 288/925 l, sed 400 l
Kia Rio III – silniki
Silnik 1.2 CVVT 1.4 CVVT 1.1 CRDi 1.4 CRDi
Pojemność 1248 cm³ 1396 cm³ 1120 cm³ 1396 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 86 KM 109 KM 75 KM 90 KM
Maks. moment 121 Nm 137 Nm 170 Nm 220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 10,3 s 16,1 s 14,2 s
Prędkość maks. 172 km/h 190 km/h 162 km/h 172 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 5,9 l/100 km 3,8 l/100 km 4,3 l/100 km

Kia Rio III – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Kia Rio III – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here