Kia Rio III - otwierające

Uprzedzenie Polaków do marki Kia sprawia, że używane auta koreańskiego producenta nie są zbytnio rozchwytywane. Tymczasem skok jakościowy ostatnich modeli jest zauważalny, a trzecia generacja Rio doskonale to odzwierciedla. Oto opinie o używanej Kii Rio III.

Do 2011 roku Kia Rio była niszowym i nudnym przedstawicielem klasy miejskiej. Wizerunek tego auta diametralnie się zmienił wraz z wprowadzeniem trzeciego wcielenia modelu, oznaczonego symbolem UB. Tym razem producent dołożył większych starań do projektu karoserii i stworzył naprawdę ładne, wciąż wyróżniające się auto. By jeszcze bardziej przyciągnąć do siebie klientów, zaoferował ciekawe wyposażenie nie tylko w najbogatszych specyfikacjach i aż trzy wersje nadwoziowe, w tym rodzinnego sedana z bagażnikiem o pojemności 400 l. W 2014 roku przeprowadzono modernizację pojazdu, w ramach której dodano m.in. dotykowy centralny ekran na kokpicie. Na rynek rosyjski oferowano z kolei inną stylistycznie, ale produkowaną w tych samych latach wersję z 123-konnym silnikiem 1.6 – dziś jest tam bestsellerem. Polska oferta Kii Rio ograniczyła się do czterech niezbyt mocnych, ale bezproblemowych silników. Czy koreański producent na tyle dopracował swoje auto, że z czystym sumieniem można je polecić z drugiej ręki?

Kia Rio III - dynamiczne
Linia okien w Kii Rio unosi się ku górze, ograniczając widoczność w tylnej części nadwozia. To konsekwencja atrakcyjnej stylistyki karoserii.
Kia Rio III - dynamiczne
Sedan mierzy aż 438 cm długości. Wygląda nieco ociężale, ale dla rodzin i na autostradę w zupełności się sprawdza.

Używana Kia Rio III – deska rozdzielcza

Deska rozdzielcza sprawia równie dobre wrażenie, co karoseria: umiejętnie połączono śmiałą kreskę z ergonomią, chociaż niektórzy użytkownicy skarżą się na zbyt nisko umieszczony panel klimatyzacji. W autach sprzed liftingu próżno szukać dotykowych ekranów: każda funkcja ma swój przycisk. Wyświetlacz ciekłokrystaliczny pojawił się w bogatszych specyfikacjach aut wyprodukowanych po 2014 roku, lecz jego obsługę w czasie jazdy ułatwiają rozmieszczone po bokach przełączniki. W większości używanych Kii można liczyć na niezłe wyposażenie, obejmujące m.in. klimatyzację, elektryczne i podgrzewane lusterka, system Bluetooth, komputer pokładowy, wielofunkcyjną kierownicę. Dostępne wersje wyposażenia do M, L i XL (po liftingu także uboga S). Plastiki użyte w środku reprezentują przyzwoity poziom jak na pojazd budżetowy.

Kia Rio III - deska rozdzielcza
Niektóre Rio mają dwukolorowe wnętrze. Charakterystyczny element auta: zegary umieszczone w tubach.
Kia Rio III - telefon
System Bluetooth szybko łączy się z telefonem. Tylko wnęka nie pomieści współczesnego smartfona…

Używana Kia Rio III – wnętrze

Wnętrze – zaskakująco przestronne, ale nie zapominajmy, że Rio mierzy ponad 4 metry, co stanowi górną granicę dla aut miejskich. Niski tunel środkowy ułatwia przewóz kompletu pasażerów, choć będzie im brakować miejsca na szerokość. Z przodu podróżuje się całkiem wygodnie pomimo słabego wyprofilowania foteli. Przystępny bagażnik w hatchbacku zmieści 288 l, a w sedanie – 400 l. Minus – mało foremny kształt.

Kia Rio III - fotel kierowcy
Regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica (mają każda Kia Rio) pozwoli odnaleźć się tutaj niemal każdemu kierowcy.
Kia Rio III - bagażnik
Bagażnik hatchbacka można pomieścić maksymalnie do 925 l. To niezbyt dużo na tle konkurentów.

Używana Kia Rio III – silniki

Paleta silnikowa oferowanych w Polsce Kii Rio III opiera się na dwóch silnikach benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Zwolennicy benzyny mają do wyboru dwie czterocylindrowe jednostki z systemem zmiennych faz rozrządu (CVVT) i łańcuchem rozrządu – 1.2/86 KM oraz znany z Cee’da 1.4/109 KM. Pierwszego można polecić do miasta, drugi „daje radę” nawet przy prędkościach autostradowych i dzięki 6-biegowej skrzyni zadowala się ok. 6,5 l/100 km przy prędkości 140 km/h. Po liftingu moc jednostki 1.2 zmniejszono do 84 KM. W autach na rynek rosyjski oferowano dodatkowo mocniejsze silniki 1.6 MPI (123 KM), a w Rio na USA – 1.6 GDI (140 KM). Wysokoprężne Kie Rio mają albo 3-cylindrowego 1.1 CRDi (75 KM) albo 4-cylindrowego 1.4 CRDi (90 KM), jednak w ogłoszeniach dominują te słabsze. Są w zasadzie bezobsługowe (poza typowymi czynnościami serwisowymi) i realnie oszczędne.

Przeczytaj również: opinie o używanej Kii Venga (2009-2017)

Kia Rio III - diesel
Chętni na Kię Rio z dieslem 1.4 CRDi muszą uzbroić się w cierpliwość: jest ich w ogłoszeniach zauważalnie mniej od 1.1 CRDi. Niemniej warto poszukać.

Używana Kia Rio III – opinie użytkowników

 Zalety 

„To najbardziej przestronny samochód w swojej klasie. Z tyłu kilka razy jechały dwa foteliki dziecięce i jedna dorosła osoba pośrodku. Dla osób średniego wzrostu – w sam raz.”

„Mam silnik 1.2. Jest cichy jak hybryda: czasami mam wrażenie, że zgasł, ale podniesione wskazówki sygnalizują jego pracę. Jeżdżę głównie w mieście i rzadko przekraczam średnie spalanie 6 l/100 km.”

„Duże możliwości regulacji fotela, również na wysokość.”

„Przemyślane rozmieszczenie wskaźników i przyciski na kierownicy sprawiają, że z podstawowych funkcji korzysta się bez problemu.”

 

 Wady 

„Przy większych prędkościach samochód jeździ po całej drodze, wymaga stałej uwagi i ciągłych korekt kierownicą.”

„Na nierównościach słychać stuki z okolic słupka przy lusterku bocznym z prawej strony.”

„Fabryczne klocki hamulcowe mają tendencję do sklejania się po dłuższym postoju: auto napotyka opór przy ruszeniu i przez chwilę słychać szuranie.”

„Tylna szyba niby szeroka, ale i niska. Ciężko bez czujników wyczuć odległość do auta z tyłu.”

„Jeden zamykany schowek przed pasażerem to trochę mało. Nie ma gdzie ulokować drobiazgów.”

Używana Kia Rio III – awaryjność, typowe usterki

Użytkownicy Kii Rio swoje zażalenia kierują najczęściej w stronę kiepskiej jakości powłoki lakierniczej (właściwie nie ma używanych, nieporysowanych Rio), układu hamulcowego (sklejanie się klocków, nierównomierne działanie hamulca pomocniczego) i korodującego układu wydechowego. Zdarza się, że rdza pojawia się także pod uszczelkami szyb. Eksploatując Kię po polskich drogach liczmy się z tym, że co jakiś czas trzeba będzie wymienić silentblocki wahaczy lub łączniki stabilizatora (koszt typowy dla samochodów tego segmentu). Mechanicznie auto jeździ i nie chce się psuć. Koreańczycy odrobili pracę domową.

Kia Rio III - gwarancja
Kia, analogicznie do pozostałych swoich modeli, i na Rio oferowała 7-letnią gwarancję. Nie obejmuje ona jednak wszystkich elementów samochodu.

Używana Kia Rio III – sytuacja rynkowa

Ograniczona podaż (ok. 110 aut), umiarkowane zainteresowanie. Diesle stanowią 1/3 oferty (z czego 80% to 1.1 CRDi), sporadycznie trafiają się Kie z instalacją LPG (można było ją zamówić u dealera). Ceny Kii Rio III zaczynają się od 17 tys. zł i dotyczą głównie aut z 1.2 CVVT / 1.1 CRDi: auto z 1.4 CVVT/CRDi oznacza wydatek minimum 24 tys. zł. Za samochód po liftingu musimy dopłacić dodatkowe kilka tys. zł. Ofertę zamykają 2/3-letnie auta z minimalnymi przebiegami, wystawiane przez dealerów za 35-45 tys. zł.

Opinie o używanej Kii Sorento (2009-2014)

Używana Kia Rio III – PODSUMOWANIE

Kusząca propozycja: koreańskie auta wybierali przede wszystkim prywatni odbiorcy i można liczyć na niezłą jakość ofert wystawianych Kii. Osiągi w tym samochodzie powinny zejść na drugi plan, ale trzeba przyznać, że w tej cenie trudno o równie nowoczesne, trwałe, oszczędne i bogato wyposażone auto. Czas porzucić stereotypy!

Kia Rio III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.405-438/170-172/146-147 cm
Rozstaw osi257 cm
Pojemność bagażnikahtb 288/925 l, sed 400 l
Kia Rio III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 CVVT1.4 CVVT1.1 CRDi1.4 CRDi
Pojemność1248 cm³1396 cm³1120 cm³1396 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc86 KM109 KM75 KM90 KM
Maks. moment121 Nm137 Nm170 Nm220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s10,3 s16,1 s14,2 s
Prędkość maks.172 km/h190 km/h162 km/h172 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,9 l/100 km3,8 l/100 km4,3 l/100 km

Kia Rio III – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

Kia Rio III – galeria

4 KOMENTARZE

  1. Skąd wy bierzecie dane o spalaniu. KIA RIO rocznik 2015, przebieg 70 tys. km. Średnia spalania po mieście z komputera pokładowego to 9 /100 km. Ruszenie spod domu to chwilowo 30 l/100 km. Byłem w serwisie. Wszystko ok. Założyłem gaz z wyższej półki. Spalanie gazu po mieście 10,5 przy włączonej klimatyzacji. Obok stoi WV Golf 4 z 2000 roku. Pojemność 1,6 16V. Średnie spalanie gazu po mieście 11,5 litra z klimatyzacją. Jazda RIO to porażka. Na 2 biegu już się dławi. Przyśpieszyć na 3 – uchowaj Boże. Golf – nie ma problemu. Na autostradzie wyprzedza na 4 i 5 biegu. Pali wtedy do 10 LPG.
    Co mam robić? Czy kryptoreklama redaktorów, czy ja coś nie tak. Czasem mam wrażenie, że mój UNIAK 1.0 był bardziej zrywny i palił tylko po mieście 8,5 l LPG.
    Jaką technikę jazdy wybrać by się nie snu ć po mieście ale i nie spalać tyle tym autkiem. Reszta autka – nie mam nic do zarzucenia.

  2. Mam RIO III Sedan 2015r. z silnikiem 1,2.
    Spalanie w mieście 5,3 l/100 km, spalanie w trasie 4,8 l/100 km.
    Przebieg w czerwcu 2020 r. 70 tyś.
    Przez 5 lat jedyna naprawa – czyszczenie zacisków hamulcowych tył.

  3. A ja nie mam auta.Nie stać mnie.Kupować grata za 2000 zł nie chce,bo na takiego mnie stać.Kredytu nie otrzymam,bo mam małą emeryturę.Pozostaje pociąg,bus,rower i nogi.Ciężkie to życie,patrząc jak inni się bawią.

  4. Mam Rio 3 UB po face liftingu. Przebieg autentyczny 95 tys. km. Wszystko super za wyjątkiem dzwoniących zaworów przy przyspieszaniu. Oczywiście to nie podlega gwarancji. Druga sprawa: przepustnica jest zamulana przez fatalne oprogramowanie. Trzeba kilka sekund dłużej jechać na polsprzegle przy ruszaniu. Chodzi o normy czystości spalin. Kiepska jakość lakieru. Reszta ok.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here