Koreański kompakt, który popularnością niemal dogonił modele europejskie. Którą Kię Cee’d wybrać: nieco leciwą pierwszą generację czy nowoczesne drugie wcielenie?
Choć jeszcze nie tak dawno temu Kia była u nas uznawana za egzotyczną markę, Cee’da nie trzeba nikomu przedstawiać z uwagi na jego popularność we flocie polskiej policji. Mundurowi zapewne nie bez powodu sięgnęli również po drugą generację kompaktowej Kii. Pierwsza okazała się bowiem nadzwyczaj solidna, wyróżniała się też przemyślaną gamą silnikową i rodzinną wersją kombi. To wszystko pojawiło się również w Cee’dzie II, z tym że producent jeszcze mocniej skupił się na designie wewnętrznym i zewnętrznym oraz na wykończeniu wnętrza, które w poprzedniku nadal uchodziło za surowe. W ten sposób Koreańczycy doszli niemal do perfekcji i stworzyli przewidywalny w eksploatacji, przyciągający oko i przyjemnie prowadzący się samochód.
Rynek wtórny zdaje się doceniać ich starania, bowiem Kia Cee’d II stosunkowo wolno traci na wartości. Niemniej 8 lat od debiutu to już wystarczający staż, by samochód figurował w rozsądnych cenach zakupu. Najtańsze Cee’dy II wystawiane są za 20-30 tys. zł, czyli mniej więcej tyle, co poliftowe modele poprzedniej generacji. Na którą lepiej się zdecydować, dysponując taki budżetem? Poniżej porównamy oba modele i postaramy się wybrać ciekawszą propozycję na koreańskiego kompakta.
Test aktualnie produkowanej Kii Ceed III z silnikiem 1.4 T-GDI
Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – deska rozdzielcza
Trudno uwierzyć, że oba kokpity montowano w tym samym modelu jednego producenta. Deska rozdzielcza Cee’da I jest do bólu poprawna, a zatem czytelna i nieskomplikowana w obsłudze, ale… nic poza tym. U następcy, pomimo znacznie śmielszej „kreski”, również nie ma większych kłopotów ze znalezieniem stosownych przełączników, z tym że swój debiut miał tutaj dotykowy, centralny ekran (nie we wszystkich wersjach wyposażenia). W starszym wcieleniu wnętrze nieco odtrącało twardymi i nieprzyjemnymi dla oka plastikami. W Cee’dzie II stały się miększe i bardziej odporne na zużycie, lecz nie obyło się bez wpadek, np. błyszczących, odbijających światło wstawek, umieszczonych zresztą w dziwnych miejscach, typu dolna część kierownicy. Uwaga: bazowe odmiany Cee’dów (porządek według nazw rozmiarów ubrań, czyli S, M, L i XL) miały zaskakująco ubogie wyposażenie, ale i też rzadko znajdywały nabywców w salonach. Z kolei w bogatych specyfikacjach można trafić na takie „niuanse” jak podgrzewana kierownica czy asystent parkowania.
Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – przestrzeń w środku
Po Kii Cee’d nie ma co oczekiwać fajerwerków z dziedziny przestronności. To ok. 4,3-metrowy kompakt zapewniający przewidywalną ilość miejsca, czyli wystarczającą dla czterech dorosłych osób. Przedłużenie o 20 cm odmian kombi miało na celu zwiększenie bagażników, stąd w nich jest bardzo podobnie. Starszy model nieco rozczarowuje przednimi fotelami z krótkimi siedziskami. W nowszym pod tym względem jest lepiej, ale wciąż brakuje podparcia bocznego. Duży plus za tylny rząd Cee’da II: dzięki niskiemu tunelowi środkowemu trzecia osoba pośrodku podróżuje tutaj całkiem komfortowo. Widoczność: odrobinę lepsza w Cee’dzie I za sprawą lepszego przeszklenia nadwozia.
Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – bagażniki
Przestrzeń bagażowa to kolejny mocny punkt kompaktowej Kii. Już hatchbacki zabiorą na pokład przyzwoite 340 l (Cee’d I) lub bardzo dobre 380 l w Cee’dzie II, bez względu na to ile hatchback ma drzwi. W kombi można już liczyć na ok. 530 l przy wszystkich rozłożonych siedzeniach i ok. 1650 l w konfiguracji 2-osobowej. Kia dołożyła wszelkich starań do wykończenia wszystkich bagażników. Ich jedyną wadą jest ograniczona ustawność (z uwagi na nieregularny kształt w kombi) i brak przydatnych na co dzień akcesoriów, typu haczyki na torby czy niewielkie wnęki na drobiazgi. Na szczęście drobne przedmioty można bez obaw ulokować w obszernym schowku pod podłogą bagażnika.
Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – silniki
Na pierwszy rzut oka gamy silnikowe obydwu Cee’dów niewiele się od siebie różnią. Niezależnie od generacji opierają się na wolnossących jednostkach 1.4 i 1.6 oraz wysokoprężnych 1.6 CRDi. To jednocześnie wersje najbardziej godne polecenia, ale należy pamiętać, że pierwsze dwa przeciętnie współpracują z LPG: raz że operacja korygowania luzu zaworowego jest droga i skomplikowana, dwa że 1.6 z Cee’da II otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa (GDI). Ten znalazł się również w turbodoładowanej odmianie (T-GDI z Cee’da GT) i downsizingowym 1.0 T-GDI (wprowadzonym w 2015 r.). Tylko Cee’d I otrzymał z kolei mocne jednostki 2-litrowe – benzynową (143 KM) i wysokoprężną (140 KM, jedyna w gamie z paskiem rozrządu), ale na rynku wtórnym ciężko je znaleźć. Do Cee’da II trafił z kolei ospały, nastawiony na wyśrubowane spalanie 1.4 CRDi. Niezależnie od rocznika, najłatwiej kupić Cee’da z wyjątkowo udanym dieslem 1.6 CRDi. Jego niektóre odmiany są uproszczone konstrukcyjnie (starsze nie mają DPF-u, słabsze dwumasowego koła zamachowego), mocniejsze z kolei świetnie sprawdzają się podczas dalekich wyjazdów na drogach szybkiego ruchu.
Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – co się w nich psuje?
O dziwo, lista usterek kompaktowej Kii nie jest ani długa, ani nie obfituje w poważne defekty rujnujące portfel. W obydwu modelach dochodzi do wycieków ze skrzyń biegów (trzeba wymienić uszczelniacz, a co za tym idzie – wyjąć skrzynię), szybko zużywają się przekładnie kierownicze i niedrogie elementy zawieszenia, takie jak drążki kierownicze i łączniki stabilizatorów. W starszym Cee’dzie wychodzi na jaw „oszczędne” zabezpieczenie antykorozyjne (rdza pojawia się m.in. na końcówkach progów i ramach okien w drzwiach), często „padają ” siłowniki klap bagażnika i tylne sprężyny zawieszenia (zwłaszcza w kombi), a przy wyższych przebiegach w wersjach 1.6 CRDi trzeba zainteresować się sprzęgłem (w słabszych odmianach jest tanie, bo nie ma „dwumasu”) lub regeneracją turbosprężarki. Nowszy model sporadycznie sprawia kłopoty z niedziałającą elektroniką pokładową i oświetleniem zewnętrznym oraz nietrwałymi klockami hamulcowymi.
Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – za ile można ją kupić?
Na Cee’da I wystarczy już 11-13 tys. zł, a za 15 tys. zł wystawiane są samochody poliftowe. Powyżej 20 tys. zł mamy pełen wachlarz ofert zadbanych egzemplarzy z ostatnich roczników w każdej wersji silnikowej, z przebiegami zazwyczaj w okolicach 150-200 tys. km. Dopiero taka kwota pozwala myśleć nad zakupem Cee’da nowszej generacji, lecz nie będą to zbyt atrakcyjne samochody – głównie białe, przeważnie z plastikowymi kołpakami i niemal na pewno z dieslem pod maską.
Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – którą generację wybrać?
Pomimo że nowszy model góruje nad starszym pod wieloma względami, za 30 tys. zł nie da się jeszcze znaleźć na tyle sensownego egzemplarza, by skreślać i tak udanego poprzednika. Także Cee’d I oferuje przystępną ilość miejsca w kabinie i ma niezawodne silniki, a w poliftowych autach wyraźnie poprawiono jakość wykonania oraz zabezpieczenie antykorozyjne. Reasumując – za 20-30 tys. zł lepiej poszukać regularnie serwisowanego Cee’da I z udokumentowanym, jeszcze przystępnym przebiegiem. W jego przypadku można wybierać pomiędzy samochodami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Kia Cee’d I – plusy i minusy
+ przystępna gama wersji nadwoziowych i silnikowych, coraz szersza oferta zamienników, rozsądne ceny zakupu
– problemy z korozją, wysoki stopień wyeksploatowania najtańszych aut, podatny na zarysowania lakier
Kia Cee’d II – plusy i minusy
+ wyraźna poprawa jakości wykonania, przestronna kabina w obu rzędach, duże bagażniki
– wyśrubowane ceny zakupu, przeciętne wyciszenie, spory udział słabo wyposażonych aut po flotach
Kia Cee’d I | Kia Cee’d II | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2006-2012 | 2012-2018 |
Dł./szer./wys. | 425-449/179/148 cm | 431-450/178-142-148 cm |
Rozstaw osi | 265 cm | 265 cm |
Pojemność bagażnika | htb 340 l, kmb 534-1664 l | htb 3d 380-1225 l, htb 5d 380-1318 l, kmb 528-1642 l |
Silniki benzynowe | 1.4-2.0 (90-143 KM) | 1.0-1.6 (100-204 KM) |
Silniki Diesla | 1.6-2.0 (90-140 KM) | 1.4-1.6 (90-136 KM) |
Silnik | 1.4 CVVT | 1.6 CVVT | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 2.0 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1396 cm³ | 1591 cm³ | 1582 cm³ | 1582 cm³ | 1991 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 126 KM | 90 KM | 128 KM | 140 KM |
Maks. moment | 137 Nm | 154 Nm | 235 Nm | 260 Nm | 305 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 10,8 s | 13,8 s | 11,0 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 192 km/h | 172 km/h | 197 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 7,1 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Silnik | 1.0 T-GDI | 1.4 DOHC | 1.6 GDI | 1.4 CRDi | 1.6 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1396 cm³ | 1591 cm³ | 1396 cm³ | 1582 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 99 KM | 135 KM | 90 KM | 128 KM |
Maks. moment | 171 Nm | 137 Nm | 165 Nm | 220 Nm | 260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s | 12,8 s | 9,9 s | 13,5 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 182 km/h | 195 km/h | 170 km/h | 197 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,8 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,2 l/100 km |