Volvo V50 opinie

Szwedzkie samochody są utożsamiane z bezpieczeństwem, dobrymi osiągami i niezłym wyposażeniem. Taką opinię ma też używane Volvo V50.

Prace nad stworzeniem kompaktowego auta Szwedzi rozpoczęli, gdy Volvo, a także i Mazda należały do Forda. W efekcie hatchback C30, sedan S40 oraz kombi V50 dzielą z Focusem i Mazdą 3 płytę podłogową, elementy zawieszenia i wybrane jednostki napędowe. Kooperacja nie była jednak zacieśniania za wszelką cenę. Każda z marek miała wolną rękę w kwestii designu, gamy nadwoziowej czy kompletacji samochodu. W rezultacie Volvo V50 jako jedyne z rodzeństwa było oferowane np. jako kombi z napędem na cztery koła. Wyróżniało się też dostępnością pięciocylindrowych silników. W Focusie II benzynowe jednostki 2.5 R5 były zarezerwowane dla wersji ST i RS (pochodziły zresztą z Volvo).

Volvo V50 – wnętrze

Choć z zewnątrz V50 jest sporym samochodem, oferuje przeciętną ilość miejsca w kabinie. To pokłosie niezbyt dużego rozstawu osi, jak również troski o bezpieczeństwo, która przyczyniła się m.in. do zaprojektowania obszernych boczków drzwiowych i innych niż w bliźniaczych modelach wzmocnień bocznych. Nie zachwyca także bagażnik – 415 l to wynik na poziomie miejskich kombi, a nie auta kompaktowego.

Używane Volvo V50 opinie - wnętrze
Wnętrze nie tylko wygląda elegancko, ale jest również wykonane z solidnych i przyjemnych w dotyku materiałów.

Jakość materiałów wykończeniowych stawia Volvo zdecydowanie ponad popularnymi kompaktami, a nawet niektórymi ówczesnymi autami z półki premium – tworzywa są w większości miękkie i przyjemne w dotyku. Za dopłatą uchwyty do zamykania drzwi i konsola środkowa mogły zostać wykończone np. metalem czy naturalnym drewnem. Niezwykle oryginalną opcją było Iced Aqua, czyli wykończenie wspomnianej konsoli przezroczystym tworzywem.

Volvo V50 - fotele
Fotele od lat są konikiem szwedzkiej marki. Przy każdej okazji Volvo podkreśla, że oferuje najwygodniejsze siedzenia w klasie. Opinie kierowców potwierdzają, że firma nie mija się z prawdą.

Troska o spasowanie i solidność montażu procentuje. Nawet po latach nic nie trzeszczy, a nawet po 300-400 tys. km przebiegu elementy nie noszą zbyt wielu śladów trudów eksploatacji (co bywa wykorzystywane przez nieuczciwych handlarzy – nawet przy znacznie cofniętym stanie licznika kilometrów wnętrze nie sugeruje, że taki zabieg mógł zostać dokonany). Nieco powodów do narzekania dają schowki. Kieszenie w drzwiach bocznych nie należą do największych, a charakterystyczna dla ówczesnych Volvo wnęka za konsolą środkową to raczej stylistyczny gadżet niż rozwiązanie ułatwiającą codzienną eksploatację auta. Wnętrze zostało dobrze odizolowane od szumu powietrza czy dźwięku pracującego silnika. W efekcie męczące nie są nawet długie podróże. Zarówno wnętrze, jak i nadwozie są pozbawione wizualnych ekstrawagancji. Po latach stało się to atutem modelu, który starzeje się godnie i wciąż nie sprawia wrażenia auta archaicznego.

Volvo V50 (2004-2012) dane techniczne

Volvo V50 wymiary

Dł./szer./wys. 451/177/145 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika 415-1307 l

Volvo V50 silniki

Pod maskę Volvo V50 montowano czterocylindrowe silniki – benzynowe, znane z Forda, 1.6 (100 KM), 1.8 (125 KM) i 2.0 (145 KM) oraz dostarczane przez koncern PSA diesle 1.6 (109 KM) i 2.0 (136 KM) – jeżeli posiadają filtr DPF, co ok. 60 tys. km wymagane są dolewki płynu Eolys. Miłośnicy Volvo marki cenią pięciocylindrowe, szwedzkie silniki o niepowtarzalnym brzmieniu – benzynowe 2.4 (140 lub 170 KM) i turbodoładowany 2.5 (220 i 230 KM) oraz diesle 2.0 (D3: 150 KM, D4: 177 KM) i 2.4 (D5: 180 KM). Są one rzadko spotykane na rynku wtórnym – w szczególności wersja 2.5 T5 AWD z napędem na cztery koła. Trudno też o pięciocylindrowego diesla. W naszych realiach do jego sprowadzania zniechęca wysoka akcyza. Nie bez znaczenia jest też zużycie paliwa. Przynajmniej 6 l/100 km na trasie oraz 8,5 l/100 km w mieście to wyniki o ok. 1-1,5 l/100 km wyższe od obserwowanych w V50 z dieslami dostarczanymi z PSA. Najlepszą propozycją dla oszczędnych są wolnossące silniki benzynowe 2.4 (140 lub 170 KM) z instalacją LPG. Gaz nie jest natomiast polecany do wersji 1.6 i 1.8, gdzie wyraźnie przyspiesza wypalanie gniazd zaworowych.

Jednostki benzynowe

Silnik 1.6 1.8 2.0 2.4
Pojemność 1596 ccm 1798 ccm 1999 ccm 2435 ccm
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 100 KM 125 KM 145 KM 170 KM
Maks. moment 150 Nm 165 Nm 185 Nm 230 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,9 s 9,5 s 8,1 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km 7,2 l/100 km 7,4 l/100 km 8,5 l/100 km

Volvo V50 silniki diesla

Silnik 1.6 D 2.0 D 2.4 D
Pojemność 1560 ccm 1998 ccm 2400 ccm
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 136 KM 180 KM
Maks. moment 240 Nm 320 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 9,5 s 7,9 s
Prędkość maks. 190 km/h 205 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,8 l/100 km 6,3 l/100 km

 

Używane Volvo V50 – typowe usterki

Wszystkie z dostępnych silników są wolne od wad fabrycznych. Niektóre motory mają jednak swoje przypadłości. Chociażby diesel 1.6 z podatnymi na zużycie podkładkami wtryskiwaczy czy tracącym drożność przewodem odpowiadającym za doprowadzanie oleju do turbosprężarki – mechanicy sugerują montowanie nowego co drugą wymianę oleju; zlekceważenie tego zalecenia skraca żywotność turbiny. W dieslach Volvo pęknięcie paska klinowego może doprowadzić do zerwania napędu rozrządu. Wymiany paska osprzętu silnika nie należy więc odwlekać. W przypadku 5-cylindrowych motorów ich poprzeczne umieszczenie ogranicza ilość miejsca w komorze silnika i utrudnia wymianę sprzęgła czy rozrządu, co podnosi ceny usług.

Używane Volvo V50 T5 AWD
Turbodoładowany silnik 2.5 R5 w Volvo V50 oferował 220 KM (do 2007 r.) lub 230 KM. Świetnie brzmi, zapewnia bardzo dobre osiągi, ale domaga się przynajmniej 11 l/100km w cyklu mieszanym.

Żywotność automatycznych skrzyń ogranicza lekceważenie konieczności wymian oleju. Zbliżające się poważne wydatki zwiastują szarpnięcia towarzyszące zmianom biegów. Skrzynie szczególnie dostają w kość w mocniejszych wersjach silnikowych. W ich przypadku lepszym wyborem byłaby skrzynia manualna, gdyby nie problem z jej znalezieniem. Użytkownik Volvo V50 powinien przygotować się na problemy z elektroniką – chociażby zawieszające się bez powodu radio. Dość często psują się też alternatory czy immobilisery. W dieslach przy wyższych przebiegach na pewno trzeba będzie zainwestować w nowe dwumasowe koło zamachowe, EGR i DPF czy regenerację wtryskiwaczy lub turbosprężarki. Najsłabszymi elementami podwozia są łączniki stabilizatorów oraz łożyska przednich kół. Naprawy zawieszenia obejmujące wymianę wahaczy czy tulei może utrudniać korozja śrub – problem znany też z Focusa.

Volvo V50 opinie kierowców

 Zalety 

„Przez pokrewieństwo z Focusem części zamiennych jest naprawdę dużo i mają przystępne ceny”.

„Cała gama wersji silnikowych jest udana i mało awaryjna”.

„Dobrze tłumi nierówności, a wyciszenie kabiny pozwala na swobodną rozmowę nawet przy dużych prędkościach”.

„Układ kierowniczy jest precyzyjny, auto przyjemnie się prowadzi”.

„Auto jest bezpieczne, silniki ma elastyczne, części tanie, nie rdzewieje, bogato wyposażone, bardzo wygodne”.

 Wady 

„Diesle występują w większości z filtrem cząstek stałych”.

„Auto mogłoby być fajne ale nie z  silnikiem 1.6D”.

„Mało przestrzeni dla pasażerów – auto dla rodziny z małymi dziećmi”.

„Często słyszy się o awaryjności stacyjek, większość egzemplarzy ma wymienianą przynajmniej raz”.

„Niestety słabo z ilością miejsca. ergonomia OK, ale mało miejsca też z tyłu”.

„Konkurencja daje zdecydowanie więcej za zdecydowanie mniej”.

Volvo V50 sytuacja rynkowa

Zakup Volvo V50 warto przemyśleć. Ceny najbardziej atrakcyjnych egzemplarzy startują z pułapu 24 tys. zł, a kończą się na przeszło 40 tys. zł. Sprzedający nawet za egzemplarze słabo wyposażone, powypadkowe lub z przebiegami 300-400 tys. km oczekują 7-9 tys. zł, co wystarczy na niezłego Focusa II ze słabym silnikiem. Z obserwacji właścicieli Volvo V50 oraz osób zainteresowanych ich zakupem wynika, że rozsądnie wycenione egzemplarze szybko znajdują kolejnych właścicieli, a drogie czekają na kupca i zdarza się, że po dłuższym czasie zostają znacząco przecenione. By w pełni cieszyć się Volvo, trzeba poszukać dobrze wyposażonego V50 przynajmniej z dwulitrowym silnikiem. Na rynku wtórnym natomiast dość łatwo o V50 z automatyczną skrzynią. Nie są one jednak specjalnie polecane – mają przeciętną trwałość, a naprawa może kosztować kilka tysięcy złotych, co stanowi sporą część rynkowej wartości tego kompaktowego kombi.

Volvo V50 podsumowanie

Pokrewieństwo Volvo V50 i Forda Focusa jest odczuwalne przede wszystkim w chwili płacenia za części czy naprawy w nieautoryzowanym serwisie – kwoty na fakturze nie zwalają z nóg. Gdyby nie przeciętna ilość miejsca, we wszystkich istotnych aspektach Volvo okazałoby się lepsze od Forda. Paleta jego silników została okrojona z najsłabszych jednostek, jest lepiej wykonane, bardziej odporne na korozję, jak również zapewnia wyższy komfort przy wciąż dobrych właściwościach jezdnych.

Volvo V50 oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność

 

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here