Skoda Fabia II - dynamiczne

Jak Skoda Fabia 2 – ten niegdyś polski bestseller – sprawuje się po wielu latach od debiutu? Oto opinie kierowców m.in. na temat silników i spalania Fabii II.

Skoda Fabia II to samochód szczególnie ważny na polskim rynku motoryzacyjnym. Pierwsza generacja w 2002 roku stała się najlepiej sprzedawanym autem w naszym kraju i tą pozycję utrzymała aż do roku 2008 (z jednym wyjątkiem – rokiem 2004), kiedy ustąpiła miejsca większej Octavii. Fabia I była po prostu poprawnym samochodem: nie porywała użytkowników absolutnie niczym. W drugiej generacji producent zaoferował klientom m.in. ciekawe wersje kolorystyczne nadwozia i deski rozdzielczej, możliwość pomalowania dachu na kolor biały lub oklejenia nadwozia w niecodzienne grafiki. Oprócz 5-drzwiowego hatchbacka zdecydowano się wprowadzić również Fabię Combi. Diametralnie wzrosła moc silnika topowej Fabii RS – ze 130 do 180 KM generowanych ze znanego (i niekoniecznie lubianego) 1.4 TSI. W ramach liftingu z 2010 roku przeprojektowano przednią część nadwozia Fabii i dokonano zmian w gamie silnikowej (pojawiły się jednostki 1.2 TSI oraz 1.6 TDI).

Skoda Fabia II - dynamiczne
Jedną z wersji specjalnych Fabii była odmiana Monte Carlo z polakierowanymi na czarno elementami nadwozia i lepiej wyprofilowanymi fotelami.

Jak ten niezwykle popularny samochód sprawuje się w trudnej eksploatacji po polskich drogach? Które silniki można polecić w używanej Fabii II, a których lepiej się wystrzegać? O tym w dalszej części materiału.

Skoda Fabia II - dynamiczne
Jak na razie Fabie dzielnie opierają się rozwojowi korozji nadwozia. Ta atakuje głównie układ wydechowy. W niektórych egzemplarzach przez tylne drzwi do środka dostaje się woda.

Używana Skoda Fabia II – deska rozdzielcza

Wnętrze Skody Fabii docenią osoby stawiające na pierwszym miejscu intuicyjność obsługi i lubiące styl typowy dla aut koncernu Volkswagena. Pomimo klasyfikowania Skody jako marki budżetowej, plastiki użyte do wykończenia wnętrza Fabii można uznać za akceptowalne: irytujące trzaski trafiają się raczej sporadycznie. Skodę Fabię można było kupić w aż 10 wersjach wyposażenia: najuboższe nie mają nawet radia (tylko wielką zaślepkę pośrodku), o klimatyzacji nie wspominając. Bogatsze egzemplarze wyposażono w większy panel radioodtwarzacza lepszej klasy, Climatronic oraz… elektrycznie otwierane szyby z tyłu. Przy odrobinie szczęścia być może uda się kupić Fabię z jasnym wnętrzem. Na plus bardzo duża ilość przemyślanych schowków, np. pod fotelem pasażera i pod przełącznikiem świateł oraz dwupoziomowy po prawej stronie deski.

Skoda Fabia II - deska rozdzielcza
W zależności od wersji wyposażeniowej i rocznika, Fabie mogą mieć kilka rodzajów kierownic (na zdjęciu kabina po liftingu). Ekran nawigacji to bardzo rzadka opcja.
Skoda Fabia II - schowek
Bardzo funkcjonalny, dwupoziomowy schowek. Oczywiście nie wymusił on usunięcia airbagu pasażera.

Używana Skoda Fabia II – wnętrze

Fabii II tylko centymetr brakuje do długości równej 4 metrów i wówczas była jednym z większych reprezentantów klasy miejskiej. W porównaniu do np. Toyoty Yaris czy Fiata Grande Punto wnętrze Fabii nie zachwyca przestronnością z przodu, ale z tyłu stanowi już klasową czołówkę. Wysoką pozycję za kierownicą (także w najniższym ustawieniu fotela) w warunkach eksploatacji Fabii należy uznać za zaletę, choć przy miejskich manewrach niektórym przeszkadza wydatny słupek A. Widoczność na boki: bez zastrzeżeń. Biorąc pod uwagę możliwości transportowe, Fabia wypada bardzo przyzwoicie. Już w hatchbacku standardowo zabierze na pokład 300 l pakunków, a w kombi rekordowe 480 l. By uzyskać maksymalną wartość 1460 l, trzeba oddzielnie złożyć siedzisko kanapy i jej oparcie. Szkoda, że jest on nieco węższy niż w hatchbacku.

Skoda Fabia II - fotel kierowcy
Nie są to wybitnie wygodne fotele, ale dzięki umiarkowanej twardości da się na nich bezproblemowo pokonać kilkusetkilometrowe trasy.
Skoda Fabia II - bagażnik
Pojemny (300 l)  i regularny bagażnik w hatchbacku. Złożenie kanapy jest bardziej czasochłonne niż u rywali i nie gwarantuje płaskiej podłogi.

Używana Skoda Fabia II – silniki benzynowe

W Fabii II montowano 3- i 4-cylindrowe silniki benzynowe oraz Diesla. Otwierający gamę silnik R3 1.2 HTP ma zaledwie 60-70 KM i jest co prawda dość oszczędny, ale nie bez wad („bierze” olej, rozciąga się łańcuch rozrządu). O wiele lepszym wyborem będzie 16-zaworowy 1.4 (85 KM) lub 1.6 (105 KM). Po liftingu nadszedł czas jednostek 1.2 TSI w dwóch wersjach mocy: 86 i 105 KM. To już silniki 4-cylindrowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dla odmiany RS zarezerwowano 180-konnego 1.4 TSI Twincharger z turbosprężarką wspomaganą kompresorem.

Skoda Fabia II - silnik
Silniki TSI uczyniły z Fabii auto dynamiczne i względnie oszczędne. Niezawodnością daleko im jednak do jednostek wolnossących.

Używana Skoda Fabia II – silniki Diesla

Podstawowe diesle w Fabii również mają 3 cylindry: zarówno 1.4 TDI, jak i debiutujący w 2010 r. 1.2 TDI (Fabia Greenline) zużywają wyjątkowo mało paliwa, jednak użytkownicy muszą przywyknąć do wynikających z ich konstrukcji ponadprzeciętnych wibracji. Przed liftingiem rolę najmocniejszego diesla spełniał 4-cylindrowy, 105-konny 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Po modernizacji zastąpił go (jak i również 1.4 TDI) nowy 1.6 TDI z wtryskiem common rail o mocy 75, 90 i 105 KM. Ma już spory staż na rynku i dał się poznać jako godny następca „niezniszczalnego” 1.9 TDI. To idealny napęd do Fabii, zarówno do miasta, jak i w trasę.

Używana Skoda Fabia II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Fabię łatwo wyczuć podczas szybkiego pokonywania zakrętów: auto dobrze się prowadzi na granicy przyczepności.”

„Do bagażnika kombi wchodzą dwie duże walizki. Plus za roletę, która zwija się w szynach, haczyki i boczne kieszonki.”

„Przełożenia skrzyni perfekcyjnie dobrane do tego samochodu. Silnik utrzymuje optymalne obroty w mieście i w trasie.”

„Naprawdę dużo miejsca na nogi i głowy pasażerów w obu rzędach siedzeń.”

 Wady 

„Bardzo słaby lakier i tandetne wykończenie w uboższych wersjach wyposażeniowych.”

„Zimą lub podczas deszczu wentylator musi pracować na minimum 2 stopniu, by dawać radę z odparowaniem szyb.”

„Przy obrotach powyżej 2,5 tys. wyraźnie słychać silnik. Podobnie z pędem powietrza powyżej 90 km/h.”

„Z usterek to: cieknąca pompa wody, uszkodzony alternator i problemy z EGR. Mam Fabię z 1.6 TDI/90 KM.”

Używana Skoda Fabia II – awaryjność, typowe usterki

Technicznie Fabia jest dopracowanym autem: użytkownicy nie skarżą się na ponadnormatywną konieczność wymieniania podstawowych elementów zawieszenia (sworznie wahaczy i silentblocki), które zresztą są tanie i proste w wymianie. To typowej przypadłości używanych Fabii należy zaliczyć nietrwałe łożyska tylnych kół i zapiekający się hamulec ręczny (po dłuższym postoju). Użytkownicy jednostek 1.2 HTP zmagają się z rozciąganiem łańcucha rozrządu i zużywaniem oleju po przebiegach 200 tys. km, a w pozostałych silnikach benzynowych – także z awariami cewek zapłonowych. Fabie z 1.2 TSI również „biorą” olej, a dodatkowo często zawodzi w nich turbosprężarka. Paradoksalnie najgorzej pod względem awaryjności wypada… Fabia RS, bo nie dość, że napędza ją wyjątkowo nieudany 1.4 TSI Twincharger, to w dodatku łączono go tylko ze skrzynią DSG, której koszty naprawy liczone są w tysiące złotych.

Skoda Fabia II - dynamiczne
Fabię RS oferowano jako hatchbacka i kombi. Auto przyspiesza do 100 km/h w lekko ponad 7 sekund i jest w stanie osiągnąć 224 km/h. Niestety, te auta napędza wyjątkowo awaryjna jednostka 1.4 TSI Twincharger. Nie polecamy zwłaszcza aut wyprodukowanych przed 2012 rokiem.

Używana Skoda Fabia II – sytuacja rynkowa

Najtańsze Fabie za mniej niż 10 tys. zł to najczęściej auta poflotowe w kolorze białym lub czarnym w najniższych specyfikacjach wyposażenia. Na ładniejsze wizualnie auta z mocniejszymi silnikami trzeba dorzucić minimum 4 tys. zł: wtedy też można zapolować na „ubogą” Fabię po liftingu. Optymalna kwota na zakup używanej Skody Fabii II: 16-17 tys. zł. Co ciekawe, 3/5 oferty dotyczy aut z silnikami benzynowymi, a 1/3 – Fabii Combi. Najdroższe Fabie to ładnie utrzymane RS-y: sprzedający żądają za nie nawet ponad 30 tys. zł.

Używana Skoda Fabia II – PODSUMOWANIE

Chcąc kupić ciekawą i zadbaną Fabię należy od razu „odsiać” najtańsze oferty i poszukać aut od prywatnych właścicieli. To nie będzie łatwe, bo pośród 900 wystawionych sztuk aż 400 już ma za sobą drogową kolizję. Bezstresową eksploatację zapewnią wolnossące silniki benzynowe, choć godne pochwały są również 4-cylindrowe diesle.

Skoda Fabia II - dynamiczne

Skoda Fabia II – dane techniczne

Skoda Fabia II – wymiary
Dł./szer./wys. 399-424/164/150 cm
Rozstaw osi 246 cm
Pojemność bagażnika htb 300/1163 l, kmb 480/1460 l
Skoda Fabia II – silniki benzynowe
Silnik 1.2 HTP 1.2 TSI 1.4 1.6 1.4 TSI
Pojemność 1198 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1598 cm³ 1390 cm³
Paliwo benz. turbo benz. benz. benz. t. k. benz.
Maks. moc 60 KM 86 KM 86 KM 105 KM 180 KM
Maks. moment 108 Nm 160 Nm 132 Nm 153 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,5 s 11,7 s 12,3 s 10,1 s 7,3 s
Prędkość maks. 155 km/h 177 km/h 174 km/h 190 km/h 224 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 5,2 l/100 km 6,5 l/100 km 6,9 l/100 km 6,7 l/100 km
Skoda Fabia II – silniki Diesla
Silnik 1.4 TDI 1.4 TDI 1.6 TDI CR 1.9 TDI
Pojemność 1422 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 70 KM 80 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment 155 Nm 195 Nm 230 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s 12,9 s 12,6 s 10,8 s
Prędkość maks. 172 km/h 176 km/h 176 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,8 l/100 km 4,9 l/100 km 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km

 

Skoda Fabia II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 4]