PoradyPoradyOdsysanie oleju gorsze niż spuszczanie z miski? Znamy odpowiedź!

Odsysanie oleju gorsze niż spuszczanie z miski? Znamy odpowiedź!

Niektóre aspekty motoryzacji dzielą kierowcy na skrajne obozy. Dotyczy to choćby kwestii wymiany środka smarnego – zdania są podzielone, czy lepsze jest spuszczenie czy odessanie oleju.

Pracujący wewnątrz silnika olej wymaga okresowej wymiany. Jak częstej? To temat na osobny artykuł. Skupmy się na samym procesie wymiany. By wlać do motoru świeży olej, trzeba najpierw usunąć stary. Można to zrobić na dwa sposoby. Klasyczny poleca na wykręceniu śruby spustowej, która znajduje się na dnie miski olejowej. Znacznie szybszym i wygodniejszym dla mechanika procesem jest odessanie oleju. Aby je zrealizować, w miejsce po wyjętym bagnecie olejowym wprowadza się przewód, który sięga do samego dna miski, a następnie odsysa się olej. Aby usprawnić proces i umożliwić olejową obsługę samochodu wyłącznie od góry, w nowszych modelach filtry olejowe montuje się w miejscach dostępnych po otwarciu maski.

Przeciwnicy procesu odsysania oleju twierdzą, że olej nie zostanie w całości odessany, a na dni miski mogą pozostać zanieczyszczenia, które spłynęłyby przez otwór po wykręconym korku. Kto ma rację?

Redakcja poleca: Dynamiczna wymiana oleju w automacie – zalety i wady

Jeden z mechaników specjalizujących się w obsłudze Mercedesa postanowił przeprowadzić eksperyment. Najpierw odessał olej, a następnie podniósł samochód i odkręcił korek. Przez otwór wypłynęło zaledwie kilka kropel oleju. Przeprowadzający eksperyment zauważył, że olej stale ścieka w dolne partie silnika – po odczekaniu chwili jego możliwe byłoby także jego odessanie. Tym bardziej, że w modelu, który został wzięty na warsztat śruba znajduje się w niewielkim, najniżej położonym zagłębieniu misy olejowej.

Oczywiście warto pamiętać, że jakość usługi wymiany oleju zależy od dokładności pracy mechanika. Zarówno przy odsysaniu, jak i spuszczaniu oleju może on popełnić błędy. W przypadku odsysania w grę może wchodzić niedociśnięcie wężyka ssącego do dna miski, natomiast przy spuszczaniu poprzez wykręcenie korka – zerwanie śrub mocujących osłonę silnika czy gwintu korka.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji