PoradyPoradyDynamiczna wymiana oleju w automacie – zalety i wady

Dynamiczna wymiana oleju w automacie – zalety i wady

Kierowcy coraz częściej decydują się na dynamiczną wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów w swoim aucie. Przedstawiamy plusy i minusy tego rozwiązania.

Samochody wyposażone w automatyczną skrzynią biegów są coraz bardziej poszukiwane przez klientów na polskim rynku. Za decyzją o zakupie auta z taką właśnie przekładnią przemawia szereg argumentów, w tym przede wszystkim komfort jazdy i łatwość obsługi. Niestety, wielu użytkowników zapomina, że automat wymaga bardziej świadomej eksploatacji niż manual.

Jeśli zależy nam na trwałości skrzyni biegów, powinniśmy wystrzegać się kilku najczęściej powtarzanych błędów (przeczytaj: Jazda automatem – 5 błędów, które popełniają kierowcy). Ponadto należy pamiętać o odpowiednim serwisowaniu przekładni, czyli regularnej wymianie oleju wraz z filtrem. W tym przypadku możemy zdecydować się na metodę statyczną lub dynamiczną. Ta druga jest bardziej polecana ze względu na większą skuteczność, jednak ma też swoje mankamenty. Poniżej omawiamy zalety i wady dynamicznej wymiany oleju w automacie.

 Dynamiczna wymiana oleju w automacie – plusy 

+ wymiana całego oleju

W statycznej metodzie wymianie podlega jedynie środek smarny znajdujący się w misce olejowej, podczas gdy w chłodnicy i konwerterze pozostaje stary płyn. Przewaga metody dynamicznej polega na tym, że wymieniony zostaje cały olej krążący w układzie smarowania skrzyni biegów. Dlatego właśnie zwykle potrzeba 2-3 razy więcej oleju niż przy zwykłej wymianie.

+ wypłukanie zanieczyszczeń

Podczas eksploatacji podzespoły skrzyni biegów, jak np. łożyska czy tarcze sprzęgłowe, zużywają się, wprowadzając zanieczyszczenia do oleju. Sam środek smarny także się starzeje, a jego właściwości ulegają pogorszeniu. Dzięki dynamicznej wymianie oleju można dokładnie „przepłukać” przekładnię z zalegających osadów, co najczęściej pozwala odzyskać jej prawidłową kulturę pracy i uniknąć drogiego remontu.

 Dynamiczna wymiana oleju w automacie – minusy 

– koszty

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej kosztuje zazwyczaj kilkaset złotych więcej niż ta sama czynność wykonana metodą statyczną. Wyższa cena wynika z tego, że podczas całego procesu zużywa się 2-3 razy więcej oleju. Ponadto niezbędne jest użycie specjalnego urządzenia, które zostaje podpięte do przekładni i przepompowuje przez jej układ smarowania nowy płyn.

– czas

Do pewnego etapu przygotowanie do dynamicznej wymiany oleju wygląda tak samo, jak przy metodzie statycznej – stary środek smarny zostaje spuszczony, miska olejowa wyczyszczona, a filtr oleju wymieniony. Jednak konieczność użycia specjalnej maszyny, która tłoczy nowy płyn i usuwa zanieczyszczenia z wnętrza skrzyni, wydłuża proces wymiany nawet o pół godziny. Jeśli komuś szczególnie zależy na krótkim pobycie w serwisie, to nieco dłuższy czas wykonania usługi może okazać się problemem.

Więcej na ten temat:

Dynamiczna wymiana oleju w automacie – co to jest i ile kosztuje?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji