PoradyPoradyDynamiczna wymiana oleju w automacie – co to jest i ile kosztuje?

Dynamiczna wymiana oleju w automacie – co to jest i ile kosztuje?

Samochody z automatyczną skrzynią biegów zyskują coraz większą popularność na polskim rynku. Ważna staje się więc świadomość na temat właściwego serwisowania auta z taką przekładnią. Dowiedz się, na czym polega dynamiczna wymiana oleju w automacie.

Wygoda i łatwość obsługi sprawiają, że automatyczna skrzynia biegów staje się coraz bardziej poszukiwanym elementem wyposażenia zarówno w nowych, jak i używanych autach. Wielu użytkowników zapomina jednak o odpowiednim serwisowaniu tego rodzaju przekładni, na co trzeba szczególnie uważać w przypadku zakupu samochodu z drugiej ręki.

Do prawidłowego działania automatyczne skrzynie biegów wymagają bowiem regularnej wymiany oleju, w dodatku znacznie częstszej niż przekładnie manualne. Wraz z przebiegiem podzespoły automatu (m.in. przekładnie planetarne, tarcze sprzęgłowe, łożyska) ulegają zużyciu, wprowadzając do środka smarnego różne zanieczyszczenia. Do tego dochodzi kwestia starzenia się oleju, który z czasem zaczyna tracić swoje właściwości (zwłaszcza w przypadku intensywnej eksploatacji, gdy dochodzi do przegrzania przekładni).

Dynamiczna wymiana oleju w automacie
Automatyczne skrzynie biegów przez lata były domeną samochodów amerykańskich i luksusowych. Dziś są stosowane nawet w autach miejskich i cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów.

W efekcie wewnątrz skrzyni zaczynają odkładać się osady i nagary, które mogą zatykać zawory czy kanały olejowe, doprowadzając do pogorszenia kultury pracy przekładni. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest przeprowadzenie tzw. dynamicznej wymiany oleju. Pozwala to skutecznie „przepłukać” skrzynię biegów z zanieczyszczeń, a w większości przypadków także uniknąć kosztownego remontu. Tę metodę można stosować w klasycznych automatach z przekładnią hydrokinetyczną oraz w skrzyniach dwusprzęgłowych i bezstopniowych CVT.

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów – co to jest?

Dynamiczna wymiana oleju w automacie polega na podłączeniu do układu smarowania przekładni specjalnego urządzenia, które najpierw odsysa zużytą ciecz, a następnie przepompowuje przez cały układ nowy płyn. To rozwiązanie umożliwia wymianę całej objętości oleju oraz wypłukanie zanieczyszczeń z wnętrza skrzyni, konwertera, przewodów i chłodnicy.

Dynamiczna wymiana oleju w automacie
Urządzenie do dynamicznej wymiany oleju jest wyposażone w dwie pompy – jedna wyciąga ze skrzyni stary środek smarny, a druga pompuje nowy olej.

Dla porównania, tzw. statyczna metoda (tańsza i znacznie powszechniej stosowana) ogranicza się jedynie do spuszczenia środka smarnego z miski olejowej. Oznacza to, że wymieniona zostaje tylko część płynu (zwykle mniej niż połowa objętości), przez co nowy olej bardzo szybko miesza się ze starym, zużytym. Jak pokazują badania laboratoryjne, przy tzw. statycznej wymianie oleju ilość zanieczyszczeń w układzie smarowania skrzyni zmniejsza się zaledwie o około 25%.

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów – cena

Koszt przeprowadzenia dynamicznej wymiany oleju w automacie jest przeważnie o ok. 300-600 zł wyższy niż przy tzw. metodzie statycznej. Różnica w cenie wynika przede wszystkim z konieczności użycia większej ilości oleju, który jest wykorzystany do przepłukania układu. Stawka za robociznę w obu przypadkach jest porównywalna, jednak podnieść może ją np. utrudniony dostęp do przewodów, wymuszający demontaż dodatkowych elementów.

Przykładowe ceny dynamicznej wymiany oleju (wraz z materiałami i robocizną):

  • 6-biegowa skrzynia automatyczna Aisin TF-80SC (m.in. Citroen C5, Peugeot 407, Volvo S60/V60) – 1300-1400 zł
  • 8-biegowa skrzynia automatyczna ZF 8HP (m.in. Alfa Romeo Stelvio, Audi A6 C7, BMW serii 5 F10/F11) – 2100-2200 zł
  • 6-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa DSG DQ250 (m.in. Audi A3, Skoda Octavia, Skoda Superb, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat) – 1100-1200 zł
  • 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa DSG DQ500 (m.in. Audi RS3, Volkswagen Tiguan, Volkswagen Multivan T5/T6, Volkswagen Transporter T5/T6) – 1200-1300 zł

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów – krok po kroku

1. Spuszczenie oleju i demontaż miski olejowej.

Przygotowania do przeprowadzenia dynamicznej wymiany środka smarnego w skrzyni wyglądają tak samo jak w przypadku tzw. metody statycznej. Gdy samochód jest już na podnośniku, odkręca się korek spustowy, pozwalając staremu olejowi swobodnie spłynąć, a następnie demontuje się miskę olejową.

2. Wymiana filtra oleju.

W kolejnym kroku wymieniony zostaje filtr oleju. W większości modeli występuje on jako osobny element, ale w niektórych może być zintegrowany z miską olejową. Czasami zdarza się, że filtr oleju jest niewymienny.

3. Czyszczenie miski olejowej i jej montaż.

Miska olejowa jest dokładnie myta przed ponownym założeniem. Jej krawędź zostaje przeszlifowana, tak aby nowa uszczelka prawidłowo przylegała na całym obwodzie. W misce olejowej znajduje się jeszcze magnes, który przyciąga opiłki ze skrzyni – oczywiście także należy go wyczyścić przed złożeniem całości.

4. Podłączenie urządzenia.

Do dynamicznej wymiany oleju służy specjalna maszyna, która jest wyposażona w dwie pompy – jedna wyciąga stary płyn ze skrzyni, a druga tłoczy nowy środek smarny. Węże, którymi ciecz płynie do i z urządzenia, są wpinane do złączy przewodów chłodnicy oleju.

5. Dynamiczna wymiana oleju.

Sam proces dynamicznej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów trwa znacznie krócej niż opisane powyżej przygotowania – zwykle ok. 10-15 minut. Na początek stan oleju w przekładni zostaje uzupełniony do nominalnego poziomu i przy uruchomionym silniku (dźwignia zmiany biegów w położeniu P) środek smarny zaczyna krążyć w obiegu zamkniętym, przechodząc przez dodatkowy filtr i magnez w urządzeniu. Po osiągnięciu temperatury roboczej układ zostaje otwarty – do skrzyni płynie nowy olej, a zanieczyszczony jest odsysany i trafia do zewnętrznego pojemnika. Dynamiczną wymianę oleju uznaje się za zakończoną, gdy środek smarny wypływający z przekładni jest już czysty.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie Autoservice Wojciech Grabowiecki.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji