silnik 1.4 tdi opinie

W wielu współczesnych autach grupy VAG można spotkać diesla 1.4 TDI PD. Jakie są opinie kierowców na jego temat? Ile pali 1.4 TDI? Czy silnik ma istotne wady i jest podatny na tuning?

Trwały i bardzo oszczędny turbodiesel 1.9 TDI PD stał się punktem wyjścia do stworzenia trzycylindrowej jednostki 1.4 TDI PD. Zabieg polegał na amputacji jednego cylindra i zubożeniu osprzętu. Od początku Volkswagen zakładał budżetowy charakter 1.4 TDI. Silnik miał być nie tylko tańszy w produkcji i bardziej oszczędny od 1.9 TDI. Za sprawą zubożonego osprzętu (brak dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarka o stałej geometrii) miał także być mniej uciążliwy dla kieszeni właściciela pojazdu w przypadku napraw. DPF występował w 1.4 TDI PD oznaczanych kodami BWB, BMS czy BMW. 90-konny ATL otrzymywał natomiast turbosprężarkę o zmiennej geometrii, co oznacza wyższe koszty jej regeneracji.

W 2010 r. silniki 1.4 TDI PD zostały wycofane z oferty. Miejsce słabszych zajęły trzycylindrowe jednostki 1.2 TDI CR z rodziny EA189, obejmującej też 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. Miejsce mocniejszych turbodiesli 1.4 TDI PD zajęły 1.6 TDI PD o odpowiednio niskiej mocy. Okazją do wymiany silników były zwykle faceliftingi samochodów (np. modernizacja Skody Fabii i Roomster z 2010 r.).

Diesel 1.4 TDI – opinie kierowców

Silnik 1.4 TDI najlepiej sprawdza się w małych i lekkich samochodach – jak Volkswagen Lupo, Seat Arosa czy Audi A2. 75 czy 90 KM w połączeniu z wysokim momentem obrotowym zapewnia w nich dynamikę oraz elastyczność na miarę aut o lekko sportowym zabawieniu – w szczególności w 90-konnym A2 1.4 TDI, które do 100 km/h przyspiesza w 10,9 s. Niestety w najmniejszych autach najbardziej odczuwalne są także największe mankamenty silnika w postaci dużej hałaśliwości oraz ograniczonej kultury pracy. W większych modelach – jak Fabia 1.4 TDI, Roomster 1.4 TDI, Polo 1.4 TDI czy Rapid 1.4 TDI hałas udało się zredukować grubszą warstwą materiałów dźwiękochłonnych. Podkreślmy jednak, że nawet w tych samochodach – szczególnie przy rozruchu zimnego silnika – odgłos pracy trzech cylindrów zasilanych pompowtryskiwaczami daje się we znaki.

1.4 TDI serwisowanie i trwałość
Kluczem do trwałości silnika 1.4 TDI jest regularna obsługa serwisowa – w tym stosowanie środków smarnych o odpowiedniej jakości (wymiana co ok. 15 tys. km) oraz terminowe wymiany paska rozrządu (co 90 tys. km lub co 4 lata, a po 2004 r. co 120 tys. km lub co 4 lata).

Mankamentem jednostki jest wyraźna turbodziura. Do ok. 1700 obr./min dzieje się niewiele, później silnik zaczyna sprawnie napędzać auto. W efekcie by cieszyć się w miarę sprawną jazdą trzeba wkręcać jednostkę na przeszło 2500 obr./min i dopiero wtedy zmieniać bieg, by obroty nie spadły poniżej krytycznego poziomu. Trochę cierpi na tym ekonomia jazdy. 1.4 TDI PD spala zwykle ok. 0,5 l/100 km mniej od mocniejszego i znacznie bardziej kulturalnego 1.9 TDI PD. I to największy argument podnoszony przeciwko małemu dieslowi. Trzeba przy tym podkreślić, że silnik 1.4 TDI PD jest mało wrażliwy na styl i warunki jazdy. Zwykle spala ok. 4,5 l/100 km (lub niecałe 5,5 l/100 km jeżeli auto jest eksploatowane głównie w mieście), co w wielu autach oznacza blisko 1000 km zasięgu na jednym tankowaniu. Ponaglany nie zużywa ponad 6 l/100 km, a jazda w stylu eco pozwala na zejście do okolic 3,3-3,5 l/100 km na trasie.

Silniki 1.4 TDI PD – kody, oznaczenia, moce i występowanie

OznaczenieBNM, BWBAMF, BAY, BHCBNV, BMSATL
Lata produkcji2005-20091999-20052005-20092003-2005
Moc70 KM75 KM80 KM90 KM
Moment obrotowy155 Nm195 Nm195 Nm230 Nm
WystępowanieSeat Ibiza, Seat Cordoba, Skoda Fabia, Skoda Roomster, Volkswagen Polo, Volkswagen FoxAudi A2, Seat Arosa, Seat Ibiza, Seat Cordoba, Skoda Fabia, Volkswagen Lupo, Volkswagen PoloSeat Ibiza, Seat Cordoba, Skoda Fabia, Skoda RoomsterAudi A2

Silnik 1.4 TDI – typowe usterki

Właściwie serwisowany diesel 1.4 TDI przez długi czas zmaga się najwyżej z awariami osprzętu – w tym alternatorów czy wtryskiwaczy. Skrajnym, choć raportowanym przypadkiem jest pojawianie się luzu osiowego na wale korbowym, będącym następstwem zużycia panewek oporowych. Pierwszymi oznakami problemu jest hałas dochodzący z dolnej części silnika. Usterki zwykle udałoby się uniknąć, gdyby samochód był delikatniej eksploatowany. Wiele aut – szczególnie Fabii Combi czy Roomstery – pełniło rolę samochodów służbowych, które kolejne setki kilometrów autostrad pokonywały z gazem w podłodze (w przypadku 1.4 TDI oznacza to jazdę w tempie 160-180 km/h). I to właśnie w nich najczęściej występuje wspomniany defekt. O problemach z pompowtryskiwaczami najczęściej świadczy nierówna praca w połączeniu z zapalaniem się kontrolki świec żarowych podczas jazdy. Przy wysokich przebiegach wymiany może wymagać łańcuch napędzający pompę oleju i wałek wyrównoważający. Markowy komplet części kosztuje ok. 550 zł.

diesel 1.4 tdi opinie trwalosc
Dla właściwie serwisowanego silnika 1.4 TDI osiągnięcie przebiegu miliona kilometrów nie jest niewykonalne.

Żywotność silnika 1.4 TDI PD

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie o wytrzymałość silnika 1.4 TDI PD. W końcu to mały, ale całkiem wysilony, a w niektórych autach mocno obciążony diesel. Można spotkać się z opiniami, że problemy zaczną się już po 150-200 tys. km (ale większość z tych opinii tyczy się prawdopodobnie wersji ze zmodyfikowanymi wskazaniami przebiegu). Pewne pojęcie o trwałości silnika 1.4 TDI PD daje Polo z Piotrkowa Trybunalskiego, którego przebieg w 2017 r. osiągnął imponujący milion kilometrów! Służące w firmie auto pokonywało miesięcznie ponad 10 tys. km i było  serwisowane, za co odwdzięczyło się brakiem problemów – nigdy nie musiało być holowane.

Tuning silnika 1.4 TDI

Obecność turbodoładowania sprawia, że wystarcza sama ingerencja w elektronikę – nawet w postaci montażu tuningowego boksa za ok. 500 zł, by parametry silnika 1.4 TDI wyraźnie skoczyły. Z jednostki rozwijającej 75 KM i 195 Nm można w relatywnie tani i bezpieczny sposób wycisnąć 90-100 KM i 220-250 Nm. Dalsze przyrosty mocy wymagają m.in. montażu bardziej wydajnego intercoolera.

Zobacz też: Najlepsze nowoczesne diesle

Nowy silnik 1.4 TDI CR (EA288)

Nowy silnik 1.4 TDI CR
Nowa odsłona silnika 1.4 TDI z Common Railem ma identyczną pojemność (1422 ccm) co starszy silnik 1.4 TDI PD.

Warto wiedzieć, że za oznaczeniem 1.4 TDI kryją się już dwa typy silników. Wyżej opisana, pierwsza odsłona wywodzi się z leciwej jednostki 1.9 TDI. Od 2014 r. koncern VAG wprowadza do swoich aut 1.4 TDI nowej generacji. Silnik z rodziny EA288, która została opracowana z myślą o stosowaniu w autach budowanych na platformie MQB. Do linii EA288 należą też nowe diesle 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. Parametry jednostki nie uległy dużym zmianom (75-105 KM). Silnik został natomiast zoptymalizowany pod kątem obniżenia zużycia i emisji toksycznych związków. Posiada głowicę z czterema zaworami na cylinder. Istotną zmianą na lepsze było też wprowadzenie zasilania Common Rail, które istotnie podniosło kulturę pracy, gdyż możliwe jest podanie kilku następujących po sobie porcji paliwa w celu uspokojenia procesu spalania.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here