Dobór oleju silnikowego - otwierające

Olej silnikowy do naszego samochodu powinno się wybierać nie tylko na podstawie renomy jego producenta. Czy wybrać olej 10W40, czy olej 5W30? Oto cztery podstawowe kroki, jakie powinniśmy poczynić, wybierając olej silnikowy.

Wraz ze zbliżaniem się terminu wymiany oleju silnikowego wielu kierowców zastanawia się, na podstawie jakich czynników dobrać właściwy olej do silnika swojego samochodu. Coraz częściej o wyborze oleju nie decyduje jego cena, a renoma marki. To oczywiście ważna kwestia, bo dzisiaj istnieją rankingi zbierające rzetelne opinie od użytkowników danych olejów. Jednym z nich jest coroczny Ranking Wyboru Kierowców, w którym największym uznaniem cieszą się oleje cenionych i mających długie tradycje producentów. Właściwości olejów można również porównać w publikowanych w sieci badaniach laboratoryjnych (pod warunkiem, że nie powstały na zlecenie producenta) oraz po parametrach podawanych na etykiecie.

Przeczytaj także: co ile wymieniać olej silnikowy?

Renoma producenta oleju to bardzo istotna, lecz nie jedyna kwestia, jaką powinno się rozważyć podczas doboru oleju silnikowego. Poniżej w czterech krokach wyjaśniamy, na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas wybierania oleju do silnika swojego samochodu.

1. Norma producenta samochodu

Olej silnikowy - normyWiele firm motoryzacyjnych stawia jasne wymagania odnośnie oleju, na jakim powinien pracować silnik. Swoje normy mają m.in. BMW, Mercedes, Renault, marki koncernu PSA i Volkswagen. Jeśli nasz samochód ma wyraźnie określoną normę, jaką powinien spełniać olej, nie musimy już zwracać uwagi np. na klasę lepkości. Producenci najczęściej podają je w książce obsługi, ale można też je wyszukać w internetowych wyszukiwarkach olejów. Gdy już znamy normę, wystarczy znaleźć olej, który ma ją wypisaną na opakowaniu.

2. Klasa jakości

Olej silnikowy - klasa jakości
Jeżeli przy normie oleju jest podany rok, nie może on być niższy od wymaganego.

Klasa jakości powinna być pierwszym branym pod uwagę parametrem, jeśli producent nie podaje swoich norm olejowych. Jest to ujednolicony przez ACEA system oznaczania przeznaczenia oleju i stopnia jego zaawansowania technicznego. Pierwsza litera informuje o tym, do jakiego rodzaju silnika przeznaczony jest olej: A – do benzynowego, B – do diesla, C – do diesla z filtrem DPF. Cyfra za nią to klasa jakości. Olej może mieć podwójne oznaczenie (np. A3/B4) i to znaczy, że nadaje się do obu rodzajów zasilania. Producenci podają wymaganą klasę jakości w książce obsługi samochodu (o ile nie określili własnych norm olejowych).

Redakcja poleca również: jak wymienić olej w silniku?

3. Klasa lepkości

Olej silnikowy - klasa lepkościKlasa lepkości to ustandaryzowany przez organizację SAE system oznaczania lepkości olejów, czyli ich płynności w różnych temperaturach. Producenci często proponują daną klasę lepkości i użytkownicy powinni się do niej dostosować. Obecnie w samochodach używa się olejów całorocznych, czyli takich z literą „W” w oznaczeniu. Pierwsza cyfra przed „W” to lepkość zimowa (płynność w niskich temperaturach), dwie kolejne – lepkość letnia (w wysokich temperaturach). Im niższy symbol, tym olej jest bardziej płynny. Klasę lepkości bardzo łatwo zobaczyć na opakowaniu oleju. Zalecenia producenta w tej kwestii znajdziemy w instrukcji obsługi auta. Najczęściej stosowane są: olej 10W40 i olej 5W30.

4. Marka producenta oleju

Olej silnikowy
Polacy doceniają jakość olejów francuskiej firmy Motul: w rankingach Wyboru Kierowców kilka razy z rzędu zajął on pierwsze miejsce.

Poza wertowaniem opinii o danym producencie oleju silnikowego warto również prześledzić wybrane parametry danych olejów, które często umieszczane są na kartach technicznych. Należą do nich:

  • wskaźnik lepkości VI (Viscosity Index). Jest to wielkość informująca o zmianach lepkości wraz z temperaturą. Im wyższy wskaźnik VI, tym olej zachowuje stabilną lepkość niezależnie od temperatury. Najgorsze pod tym względem oleje mają VI w okolicach 100, zwykłe – 140, dobre – nawet 180.
  • liczba zasadowa TBN (Total Base Number). Ten parametr informuje o zawartości dodatków alkalicznych, czyli neutralizujących kwaśne produkty spalania, np. siarkę z paliwa. Liczba zmniejsza się wraz z upływem eksploatacji i dobór oleju z wyższym TBN da pewność dłuższej neutralizacji zanieczyszczeń kwasowych.
  • rodzaj bazy olejowej. Baza przeważnie stanowi ok. 85% objętości oleju silnikowego, kolejne 15% to zastosowane w nim dodatki uszlachetniające. Oleje silnikowe można podzielić na pięć grup. Pierwsza i druga to oleje mineralne; trzecia – wykonane w technologii syntetycznej; czwarta – oleje syntetyczne tzw. PAO (polialfaolefiny); piąta – syntetyczne oparte na innych technologiach, np. na estrach. Oleje dwóch ostatnich grup zalicza się do prawdziwych „syntetyków” i mają one o wiele lepsze parametry od olejów z grup I, II oraz III.

Dobór oleju silnikowego – podsumowanie

Kluczem do prawidłowego wyboru oleju silnikowego jest wnikliwa analiza zaleceń producenta w tym zakresie i dostosowanie się do nakazanych norm, jakie powinien spełniać olej pracujący w silniku auta. Warto kupić go trochę więcej, niż „wchodzi” do silnika – nierzadko kierowcy są skazani na częste dolewki oleju. W tym materiale wyjaśniamy, jakie są przyczyny zużywania oleju przez silniki.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here