Wymiana oleju - otwierające

Okresowa wymiana oleju silnikowego to klucz do bezawaryjnej eksploatacji samochodu. To też czynność na tyle nieskomplikowana, że poradzi sobie z nią nawet niedoświadczona osoba. Wyjaśniamy, co ile kilometrów należy to robić i krok po kroku przedstawiamy procedurę wymiany.

Olej ma bardzo istotne znaczenie w każdym silniku. Odpowiada przede wszystkim za właściwe smarowanie jego elementów, niwelując ich pracę „na sucho”, a tym samym zmniejszając tarcie i opory wewnętrzne w jednostce. Olej dodatkowo skutecznie chłodzi wszelkie podzespoły, a także chroni wnętrze silnika przed korozją. Ta mnogość spełnianych funkcji i trudne warunki, w jakich musi pracować olej, przekłada się na jego dość szybkie naturalne zużycie. Co prawda producenci prześcigają się w podawaniu jak najdłuższych terminów wymiany oleju, ale praktyka pokazuje, że to wcale nie przynosi oszczędności, bo silnik dużo traci na żywotności i szybciej sprawia poważne problemy eksploatacyjne.

Co ile należy wymieniać olej?

Przymierzając się do wymiany oleju w swoim samochodzie sprawdźmy, co ile taką czynność przewiduje producent. Najczęściej podaje się przebieg, który może pokonać silnik po każdej wymianie oleju. Wahają się one od 15 tys. km przez 30 tys. km, nawet do absurdalnych 50 tys. km. Teoretycznie okres co 30 tys. km jest ostatnim zdroworozsądkowym, ale w rzeczywistości dla wielu silników okazuje się on zdecydowanie za długi, dlatego należy przyjąć, że olej powinno się wymieniać co 15-20 tys. km, a w starszych i intensywniej eksploatowanych silnikach – nawet co 10 tys. km. Innymi słowy: nie wydłużajmy zalecanego okresu, a raczej go skracajmy. Zakupiony olej powinien spełniać wymogi producenta i mieć wymaganą klasę lepkości: we współczesnych autach jest to zwykle olej syntetyczny 5W30. Zwróćmy uwagę na to, by dobrać olej odpowiedni do rodzaju zasilania naszego silnika (do jednostek benzynowych i diesli).

Ile kosztuje wymiana oleju w warsztacie?

Przed zakupem oleju sprawdźmy, ile oleju dokładnie „wchodzi” do naszego samochodu, ewentualnie kupmy większą butlę na późniejsze dolewki. Oleje dostępne są w hurtowniach (pewne pochodzenie) i w internecie, głównie w ofertach sklepów (uwaga na aukcje z podróbkami). Każdej wymianie oleju powinna towarzyszyć również wymiana jego filtra: to właśnie on oczyszcza olej z mikro zanieczyszczeń, które niekorzystnie wpływają na żywotność jednostki. Wybierajmy markowe filtry, tj. firmy Bosch, Filtron, Mann, Knecht, Purflux. Warsztaty za procedurę wymiany oleju i filtra żądają ok. 300 zł. Jeśli znajdziemy w sobie odrobinę chęci i mamy odpowiednie warunki, jesteśmy w stanie samodzielnie wykonać tą czynność i zaoszczędzić ok. 60 zł z tej kwoty.

Wymiana oleju – kosztorys, stopień trudności, czas

Koszt usługi w warsztacie300 zł
Koszt samodzielnej wymiany240 zł
Oszczędność60 zł
Stopień trudności wymiany2/5
Czas1 h

Samodzielna wymiana oleju

Ta operacja nawet niedoświadczonej osobie nie powinna zająć więcej niż godzinę, a po skończeniu prac mamy pewność, że olej został prawidłowo wymieniony. Istotnym ułatwieniem jest własny garaż z kanałem, ale bez obaw – można również wynająć na godziny stanowisko warsztatowe lub podnośnik. By wymiana przebiegła bez niespodzianek, wyposażmy się w odpowiednie narzędzia, tj. zestaw kluczy, klucz do filtra, klucz dynamometryczny, miskę na olej oraz ewentualnie zmywacz do oczyszczenia miejsc, przy których pracowaliśmy. Na samym wstępie rozgrzejmy silnik: olej powinno się wymieniać, gdy ma ok. 80*C, a to oznacza, że samochód musi przejechać ok. 5-10 km. Auto ustawmy na w miarę możliwości płaskim podłożu.

Wymiana oleju – potrzebne narzędzia i ich ceny

Zestaw kluczy50-300 zł
Klucz opaskowy do filtra10-20 zł
Misja na olej10-20 zł
Klucz dynamometryczny100-200 żł
Zmywacz15 zł

W dalszej części materiału w 15 krokach przedstawimy poszczególne czynności, jakie będziemy musieli po kolei wykonać, wymieniając olej.

Spuszczanie oleju

1. Demontaż osłony

W niektórych autach dostęp do korka wlewu oleju uzyskamy po zdjęciu górnej pokrywy silnika. Czasami do jej zdjęcia wystarczy energiczne pociągnięcie, ale najczęściej musimy w tym celu odkręcić kilka śrub.

Demontaż osłony

2. Odkręcenie korka

Po zdjęciu osłony odkręćmy korek i połóżmy go obok: ułatwi to ściekanie zużytego oleju z silnika.

Odkręcenie korka

3. Zdjęcie płyty

W wielu nowszych autach nie da się dostać do korka spustowego oleju bez wcześniejszego demontażu plastikowej dolnej osłony silnika. Często trzymają ją śruby typu Torx.

Zdjęcie płyty

4. Odkręcenie korka

Korek spustowy najwygodniej odkręcić kluczem nasadowym. Gdy stawia opór, spróbujmy uderzyć w niego ręką – powinien „odpuścić”.

Odkręcenie korka

5. Spuszczenie oleju

Przed całkowitym wyjęciem korka podstawmy pod niego miskę. Dopiero wtedy ostrożnie wyjmijmy korek – róbmy to w rękawiczkach, bo nie unikniemy zalania ręki. Uwaga: olej jest gorący i niekoniecznie zleci pionowo w dół. Oceńmy to po kącie pochylenia korka.

Spuszczenie oleju

6. Zlanie oleju

Stary olej zlejmy z miski i oddajmy do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Jeśli wymieniamy go w warsztacie, możemy go tam zostawić. Pamiętajmy o wymianie uszczelki korka spustowego, a jeśli jest niewymienna – całego korka (ok. 10 zł).

Zlanie oleju

Wymiana wkładu filtra paliwa/puszkowego filtra paliwa

Gdy zlejemy cały olej, przystąpmy do wymiany jego filtra. W niektórych przypadkach będzie do tego potrzebny specjalny klucz, np. opaskowy. W zależności od silnika wymienny jest albo wkład filtrujący albo cały filtr w tzw. puszce (filtr nakręcany). Pamiętajmy, że filtr jest odpadem niebezpiecznym i musi zostać poddany utylizacji.

7. Poprawa dostępu

By ułatwić sobie dostęp do obudowy z wkładem, odkręćmy elementy znajdujące się w okolicy. Zwykle są to rurki, wiązki lub czujniki elektryczne.

Poprawa dostępu

8. Odkręcenie dekla

Dostęp do wkładu filtra uzyskamy po odkręceniu dekielka jego obudowy. Dobierzmy odpowiednią nasadkę i wspomóżmy się przedłużką.

Odkręcenie dekla

9. Demontaż filtra

Przed wyjęciem filtra podłóżmy pod niego szmaty – wycieknie jeszcze z niego nieduża ilość oleju. Wkład filtrujący mocuje się do dekla na wcisk, więc wystarczy za niego pociągnąć.

Demontaż filtra

10. Utylizacja filtra

Podobnie jak z olejem, zużyty filtr oddajemy do PSZOK, a jeśli wymieniamy go w warsztacie – najlepiej go tam zostawić.

Utylizacja filtra

11. Wymiana i smarowanie uszczelki

Pamiętajmy o nałożeniu nowej uszczelki na dekielek obudowy filtra – powinna być dołączona do zestawu. Posmarujmy ją olejem, by łatwiej skręcić elementy filtra i zabezpieczyć ją przed uszkodzeniami.

Wymiana uszczelki

12. Montaż filtra

Nowy wkład wciskamy do dekla i wkręcamy go z powrotem w obudowę. Na deklu znajduje się informacja o sile, z jaką powinno się go przykręcić. By nie „objechać” plastikowego gwintu, wspomóżmy się kluczem dynamometrycznym.

 

Jeśli samochód ma filtr paliwa w postaci metalowej puszki, wymiana ogranicza się tylko do jego odkręcenia starego i wkręcenia nowego, bez demontażu elementu. Filtr puszkowy jest najczęściej umiejscowiony w przedniej lub tylnej części silnika, rzadko od spodu. Odkręcimy go z pomocą opaskowego klucza: czasami wymaga to użycia siły. Po zdjęciu spuśćmy resztki oleju (ok. 100-200 ml). Przed założeniem nowego posmarujmy jego uszczelkę olejem. Nie przykręcajmy go żadnymi narzędziami – wystarczy moment ok. 20 Nm, czyli tyle, ile jest w stanie człowiek dociągnąć ręką.

Wymiana puszkowego filtra
Filtr puszkowy odkręcajmy kluczem, ale dokręcajmy już ręką – to w zupełności wystarczy.

Nalewanie oleju

13. Wlanie nowego oleju

Najpierw przymierzmy się do tej czynności, bo wlew oleju nie zawsze jest idealnie dostępny i może wymagać użycia lejka. Początkowo wlejmy mniej oleju niż podaje producent – mniej więcej do poziomu „max” na bagnecie.

Wlanie oleju

14. Uruchomienie silnika

Następnie odpalmy silnik i pozwólmy mu popracować na wolnych obrotach przez ok. 30 sekund: w tym czasie olej dotrze do kanałów oraz filtra. Dopiero teraz można uzupełnić olej do ¾ stanu.

Uruchomienie silnika

15. Zmycie oleju

By zachować estetykę, po zakończeniu prac warto zmyć wszelkie plamy i inne zanieczyszczenia zmywaczem. Pamiętajmy o podłożeniu pod spód szmatki (również ją oddajmy do PSZOK).

Zmycie oleju

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

W tym przypadku tradycyjna metoda wymiany oleju, tj. spuszczenie go korkiem i zalanie nowym może się okazać niewystarczająco skuteczna: nowy olej nie usunie całkowicie, a tylko ograniczy ilość znajdujących się w środku zanieczyszczeń. By mieć gwarancję korzyści z wymiany oleju, stosuje się tzw. dynamiczną metodę jego wymiany, polegającą na odessaniu specjalną maszyną starego oleju i wtłoczeniu nowego, wraz z przepłukaniem skrzyni środkiem czyszczącym. O tej metodzie szerze pisaliśmy już tutaj.

Podsumowanie

Odrobina chęci i podstawowe umiejętności z zakresu mechaniki pozwolą zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych i dadzą pewność prawidłowego przeprowadzenia tak ważnej (i jednocześnie prostej) czynności jak wymiana oleju. Nie odkładajmy jej w czasie i nie oszczędzajmy na filtrach – inaczej odbije się to na krótszej żywotności silnika.

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 2.5]

3 KOMENTARZE

  1. Bardzo rzetelny artykuł 🙂 Ja akurat wymieniam olej regularnie, w swoim stałym serwisie (Auto Serwis Wadowicka w Krakowie), wymianę mam gratis, płacę tylko za olej, nie wiem czy sama bym się podjęła wymiany 🙂

  2. Czekanie z wymianą oleju wiąże się z kłopotami czasem bardzo kosztownymi. Powinno być więcej akcji informacyjnych bo wiele osób w szczególności młodych nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here