Wycieki oleju

Wewnątrz każdego silnika krąży kilka litrów oleju. Z różnych przyczyn może dochodzić do jego wycieków. Jak można je zmniejszyć lub zatrzymać?

Główną przyczyną wycieków oleju są uszczelki tracące z biegiem czasu swoją sprężystość i ulegają odkształceniom, co staje się źródłem wycieków. Najprostszym sposobem zatrzymania tego typu wycieków jest wymiana uszczelek, której koszt jest ściśle uzależniony od miejsca wycieku oraz zakresu niezbędnych prac.

Nim zdecydujemy się na wizytę w serwisie, warto samodzielnie obejrzeć silnik. Zdarza się, że olej sączy się spod dekla zaworowego – jego uszczelka jest zwykle łatwa i tania w wymianie. Czasami pomaga lekkie dociągnięcie śrub, które skompensuje odkształcenie uszczelki. Kolejnym źródłem wycieków bywa nie zawsze wymieniana uszczelka korka oleju. Warto zlecić montaż nowej przy kolejnej wymianie oleju. Jeżeli olej sączy się spod czujników silnika, z wymianą ich uszczelek również powinniśmy poradzić sobie we własnym zakresie. Rozwiązaniem może być też sięgnięcie po chemię, a dokładniej preparaty zatrzymujące wycieki oleju, np. Liqui Moly Öl-Verlust Stop, którego składniki przywracają uszczelkom elastyczność, co minimalizuje zużycie oleju. Zdaniem producenta pełne uszczelnienie uzyskuje się po 600-800 km.

Elementem, o którym zapomina wielu kierowców jest odma, czyli układ odpowietrzania skrzyni korbowej. Łączy on przestrzeń wewnątrz motoru z układem dolotowym. Znajduje się w nim separator, który zatrzymuje opary oleju, żeby ograniczyć jego niepotrzebne spalanie. Niestety opary oleju z biegiem czasu mogą ograniczyć drożność odmy. Zatkanie odmy powoduje natomiast wzrost ciśnienia wewnątrz skrzyni korbowej, co powoduje, że wydostaje się on z niej na wszelkie możliwe sposoby – w tym poprzez pierścienie tłokowe i uszczelniacze zaworowe, co kończy się spalaniem oleju oraz uszczelki i simeringi, co z kolei kończy się jego wyciekami. Jednym z sygnałów informujących o zatkaniu odmy jest wypychanie bagnetu oleju oraz syk powietrza słyszalny przez jakiś czas po zgaszeniu silnika – w taki sposób z jego wnętrza uchodzi właśnie nadmierne ciśnienie.

Żeby zmniejszyć wypychanie oleju z wnętrza silnika warto traktować go delikatnie przed uzyskaniem temperatury roboczej – nierozgrzany olej jest bardzo gęsty, co sprawia, że początkowe ciśnienie w układzie smarowania jest ogromne i może dać się we znaki uszczelnieniom. Wycieki mogą pojawiać się też po rozgrzaniu oleju – wówczas staje się on rzadki, więc może łatwiej przedostawać się przez nieszczelności. W takiej sytuacji nie polecamy jednak eksperymentów ze zmianą gęstości oleju. Zbyt duży przeskok może ograniczyć smarowanie np. przy tzw. zimnym rozruchu.

Redakcja poleca: Silnik Twojego auta spala olej? Możesz go naprawić za 40 zł!

Oczywiście żaden z wymienionych sposobów nie zatrzyma wycieków oleju następujących przez duży otwór czy pęknięty element. W takich przypadkach trzeba jak najszybciej odwiedzić serwis i naprawić silnik. Warto również ustalić, co jest faktycznym źródłem ubytków oleju – może on wyciekać lub być spalany. W przypadku wycieków narzędziem diagnostycznym może być podłożony pod samochód karton. Warto jednak pamiętać, że w przypadku pojazdów z płytą osłaniającą zespół napędowy nie zawsze po kilkugodzinnym postoju znajdziemy na niej czarne krople. Jeżeli olej jest spalany, trzeba podjąć inne kroki – w tym mające na celu przywrócenie elastyczności uszczelniaczom zaworowym oraz mogącym poluzować zapieczone pierścienie tłokowe – mogą pomóc w tym preparaty przywracające elastyczność gumie i płukanki do silników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here