Toyota Yaris III

W przypadku Yarisa za niemałą kwotę otrzymujemy samochód przeciętnie wykonany i nie wyróżniający się. Po latach miejska Toyota Yaris punktuje niską utratą wartości. Jak się sprawuje w opiniach użytkowników?

Minęło 8 lat, odkąd światło dzienne ujrzała trzecia generacja Toyoty Yaris. Opisywane wcielenie miejskiej Toyoty było pod wieloma względami przełomowe względem dwóch poprzednich. W Yarisie III pojawił się napęd hybrydowy. Wykorzystuje on technologię i komponenty z innych Toyot, tj. benzynową jednostkę o pojemności 1.5 z Priusa II wspomaganą mniejszą, elektryczną. Za przełożenie napędu odpowiada natomiast bezstopniowa przekładnia planetarna. W pewnym okresie można było wobec tego wybierać między Yarisem hybrydowym, benzynowym i wysokoprężnym. W porównaniu do poprzednika nowy model urósł o niemal 20 cm (do 394 cm), a rozstaw osi zwiększono do 251 cm. Samochód dwukrotnie podejmowano modernizacji zewnętrznej, połączonej ze zmianami pod maską i nowinkami w wyposażeniu.

Toyota Yaris III
Toyota do tej pory nie zrezygnowała z trzydrzwiowej wersji Yarisa. W ogłoszeniach występuje ona na tyle rzadko, że kupujący są wręcz skazani na o wiele praktyczniejszą odmianę pięciodrzwiową.

Pomimo dość leciwego wieku Toyota Yaris nie chce opuścić pierwszej 5. najlepiej sprzedających się aut w Polsce: takowe zajmuje od 2017 r., a wcześniej było tylko lepiej. Jak przedstawia się jakość oferty rynkowej Yarisów z drugiej ręki? I czy to prawda, że miejska Toyota w ogóle się nie psuje? Odpowiedzi w dalszej części materiału.

Toyota Yaris III
Do zawieszenia Toyoty Yaris jej użytkownicy nie mają większych zastrzeżeń. Te coraz częściej płyną w stronę słabego wyciszenia: do wnętrza dobiegają hałasy spod kół, słychać też silnik (zwłaszcza w samochodach ze skrzynią CVT).

Przeczytaj także: najciekawsze auta zbudowane na bazie Toyoty Yaris

Używana Toyota Yaris III – wnętrze

W Yarisie III gruntownie przeprojektowano deskę rozdzielczą do tego stopnia, że zniknęły dwa charakterystyczne elementy poprzednika: zegary pośrodku kokpitu i podwójny schowek pasażera. Najbardziej szkoda tego drugiego, bowiem użytkownicy skarżą się na ograniczoną liczbę przydatnych wnęk we wnętrzu. Sama deska rozdzielcza okazuje się przystępna i wygodna, lecz, pomimo wyraźnej poprawy, nadal wykończona w stopniu zaledwie wystarczającym. W konsoli centralnej bazowych Yarisów (używanych często we flotach) umieszczono przestarzałe radio z przyciskami, bogatsze specyfikacje otrzymały 6-calowy ekran dotykowy z systemem Toyota Touch, obejmującym m.in. kamerę cofania i zestaw głośnomówiący. Co ciekawe, wnętrze Yarisa Hybrid nieco się różni od tego w tradycyjnych odmianach. Gdzieniegdzie znajdziemy niebieskie akcenty, a zamiast obrotomierza zastosowano wskaźnik zużycia energii. Poza tym, każdy hybrydowy Yaris ma w standardzie przekładnię CVT.

Dzięki sporemu rozstawowi osi kabina Yarisa okazuje się całkiem przestronna, zwłaszcza w przedniej części. Właściciele zwracają uwagę na wysoką pozycję za kierownicą. Większość zgodnie twierdzi, że przydałaby się możliwość regulacji w obrębie odcinka lędźwiowego. W tylnej części „straszą” plastikowe boczki, ale osobom średniego wzrostu nie powinno zabraknąć miejsca. Pojemność bagażnika reguluje się, przesuwając kanapę według aktualnych preferencji. Standardowo zmieści 286 l, maksymalnie – 1180 l, niezależnie od liczby drzwi.

Polecamy również: zestawienie najpopularniejszych modeli Toyoty

Używana Toyota Yaris III – silniki

Gama silnikowa, analogicznie do pozostałych modeli Toyoty, prezentuje się dość skromnie. Używane Yarisy najczęściej mają pod maską benzynowe jednostki 1.0 VVT-i i 1.33 Dual VVT-i. Pierwsza ma 3, druga 4 cylindry. Yaris 1.0 jako jedyny występował wyłącznie z 5-biegową skrzynią biegów (pozostałe mają ich 6), z kolei 1.33 opcjonalnie łączył się z bezstopniową przekładnią MultiDrive S. W 2017 roku zastąpił go 111-konny silnik 1.5 Dual VVT-iE. Wtedy też nadszedł kres jedynego diesla w Yarisie, czyli 1.4 D-4D z zasilaniem common rail i filtrem cząstek stałych. W ogłoszeniach występuje jednak sporadycznie. Odrobinę więcej jest Yarisów Hybrid ze 100-konnym zespołem napędowym bazującym na silniku 1.5 z Priusa. W naszych testach ekologiczna odmiana Yarisa faktycznie okazała się najoszczędniejsza: w cyklu mieszanym spaliła 4,8 l/100 km, podczas gdy diesel – 5,2 l, a silnik 1.33 – 6,7 l/100 km. Kolejny atut hybrydy to uproszczona, pozbawiona wielu kosztownych elementów konstrukcja, np. sprzęgła, rozrusznika czy alternatora.

Toyota Yaris III
Hybrydowy zespół napędowy Yarisa jest niezawodny. Przy wyższych przebiegach trzeba zwrócić uwagę na stan akumulatorów, które ukryto pod siedziskiem kanapy.

Używana Toyota Yaris III – opinie użytkowników

 Zalety 

„W Yarisie siedzi się luźno, nie ma ciasnoty i ograniczeń na jakąkolwiek część ciała. Całkiem sporo miejsca.”

„Hybrydowy Yaris to idealne rozwiązanie dla osoby jeżdżącej dużo po mieście, niekoniecznie powoli.”

„Doskonała przekładnia CVT. Utrzymuje silnik w optymalnych obrotach, działa bardzo płynnie i pozwala wypracować niezłe spalanie.”

„Mam Yarisa 1.33. Poza świecami i płynami eksploatacyjnymi nic w nim nie wymieniam. Bezobsługowy łańcuch rozrządu.”

„Promień skrętu wynosi zaledwie 9,4 m. Bardzo zwrotne auto na ciasne parkingi.”

 Wady 

„Yarisem Hybrid nie da się jeździć po autostradzie. Już powyżej 130 km/h w środku robi się nieznośnie głośno.”

„W słoneczne dni na ekranie centralnym nic nie widać. W dodatku słabo reaguje na dotyk.”

„Auto ma zaledwie kilka lat, a już rdzewieje w okolicach klapy bagażnika.”

„Mała Toyota niezbyt pewnie się prowadzi, chyba że pod dużym obciążeniem.”

„Odradzam zakup silnika 1.0. Frustruje mizernymi osiągami i nie pali wcale tak mało. Poza tym nieprzyjemnie terkocze.”

Porównanie Toyoty Yaris GRMN z Mini JCW, Renault Clio R.S. i Volkswagenem Polo GTI

Używana Toyota Yaris III – awaryjność, typowe usterki

Jeśli chodzi o silniki, do żadnego z oferowanych w Toyocie Yaris III nie można mieć większych zastrzeżeń. Jedynie w 1.33 zdarza się, że w samochodach użytkowanych na krótkich dystansach w okolicach zaworów osadza się nagar. W efekcie pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika lub ten nagle gaśnie. Toyota na gwarancji wymieniała co prawda elementy układu korbowo-tłokowego, jednak nie oznacza to, że problem nie powróci w przyszłości. Poza korozją (atakującą klapę bagażnika i wydech) w miejskich Toyotach przestają działać elementy wyposażenia (np. kamera cofania), a w Yarisach Hybrid zacierają się zaciski tylnych hamulców – to efekt ich ograniczonej pracy w związku z charakterystyką jazdy hybrydą (w większości hamuje się silnikiem, by odzyskać energię).

Toyota Yaris III
Sens posiadania kamery cofania w tak małym aucie jak Yaris bywa dyskusyjny, zwłaszcza że ten element wyposażenia nie uchodzi za najtrwalszy.

Używana Toyota Yaris III – sytuacja rynkowa

Tanio nie ma: ciężko znaleźć bezwypadkowego Yarisa III za mniej niż 20 tys. zł (mowa o rocznikach 2011-2012). Ciekawsze egzemplarze – bez czarnych klamek i w żywszych kolorach – wystawiane są za minimum 25 tys. zł, a w granicach 30 tys. zł pojawiają się auta po pierwszym lifcie i hybrydowe. Używane Yarisy z aktualnym wyglądem (od 2017 r.) i niewielkim przebiegiem kosztują powyżej 45 tys. zł. Auta trzydrzwiowe i z silnikiem Diesla to wręcz prawdziwe rodzynki w ogłoszeniach.

Używana Toyota Yaris III – podsumowanie

Kupując Yarisa ma się niemal gwarancję przewidywalnej i spokojnej eksploatacji. Ów spokój można również przytoczyć do temperamentu auta, a właściwie jego braku. Wybór Toyoty zaprocentuje w przyszłości: używany Yaris najprawdopodobniej natychmiast znajdzie nowego właściciela, nawet jeśli będzie kosztował więcej od europejskich konkurentów.

Co mają do powiedzenia użytkownicy innych używanych Toyot?

Toyota Yaris III – dane techniczne

Toyota Yaris III – wymiary

toyota-yaris-iii-wymiary

Toyota Yaris III – silniki

toyota-yaris-iii-silniki

Toyota Yaris III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here