Toyota Corolla X

Wskutek zabiegów marketingowych Toyota Corolla z lat 2006-2013 jest wyłącznie sedanem. Poznajmy opinie o niej i zweryfikujmy niezawodność 10. generacji Corolli.

Toyota produkuje Corollę od lat 60. i ani myśli przestać. Sprzedaż tego kompaktowego modelu liczy się w milionach egzemplarzy, zaś samochód ma swoje stałe grono zwolenników na całym świecie. Dowodzi tego m.in. opisywana w tym artykule 10. generacja, wytwarzana w aż 17 fabrykach w różnych zakątkach globu. Corolla z lat 2007-2013 zasłynęła jednak z niecodziennego powodu, mianowicie jako pierwsza w historii nie określała nazewnictwa wszystkich wersji nadwoziowych europejskiej wersji japońskiego auta kompaktowego. Toyota nazwała hatchbacka „Auris”, zaś „Corollę” zachowała tylko dla odmiennie stylizowanego sedana. Obydwa modele trudno jednoznacznie ze sobą powiązać nie tylko przez wzgląd na różnice w wyglądzie. Corolla względem Aurisa ma przestylizowaną deskę rozdzielczą, inny układ tylnego zawieszenia oraz okrojoną gamę silnikową, bez najmocniejszych odmian mogących napędzać hatchbacka. Nie zmieniła się natomiast toporna jakość wykończenia wnętrza i… równie wysoki poziom niezawodności samochodów, w których przykładano dużo uwagi do rzetelnego serwisowania.

Test najnowszej Toyoty Corolli 1.2 Turbo Selection

Toyota Corolla X
Zawieszenie Corolli X opiera się na kolumnach McPhersona z przodu i konstrukcji wielowahaczowej tylnej osi. Taki sam układ ma również Auris, ale tylko z topowym turbodieslem 2.2 D-CAT. W pozostałych z tyłu pracuje belka skrętna.

Zmianą nazwy i, wg niej, śmielszym designem, Toyota chciała przyciągnąć do siebie młodszych odbiorców. Corollą z kolei celowała w grupę stałych użytkowników (zazwyczaj osób w średnim wieku), którzy co kilka lat wymieniają samochód na nowszą generację. Z nowatorstwem wizualnym Aurisa można polemizować, natomiast Corollę od początku miał wyróżniać zachowawczy charakter, i tak w istocie jest. To z pewnością auto dla spokojnych kierowców spodziewających się słynnej niezawodności Toyoty. Jakich egzemplarzy szukać, by się z niej cieszyć? Poznajmy opinie o używanej Toyocie Corolli X.

Toyota Corolla X
Gama nadwoziowa kompaktowej Toyoty z lat 2007-2013 ogranicza się tylko do hatchbacka 3d/5d (Auris I) i sedana (Corolla X). W kolejnym wcieleniu producent powrócił do praktycznego kombi (także pod nazwą Auris, Corolla nadal pozostała sedanem).

Używana Toyota Corolla X – wnętrze

Toyota Corolla otrzymała uporządkowaną deskę rozdzielczą z elementami typowymi dla modeli z tamtych lat, czyli wielką konsolą środkową pomalowaną na srebrno i podwójnym schowkiem przed fotelem pasażera. W odróżnieniu od Aurisa nie uświadczymy tu wyniesionej ku górze konsoli środkowej z wysoko umiejscowionym lewarkiem biegów. Podobnie jak w hatchbacku nie ma co się nastawiać na nieskazitelny stan plastików we wnętrzu. Najszybciej rysują się srebrne wstawki na kierownicy, boczkach drzwi czy elementy składające się na konsolę środkową. Na szczęście kokpit zmontowano na tyle porządnie, że nawet w „nastoletnich” Corollach nie wydaje irytujących odgłosów. Mimo wszystko sprawia wrażenie, jakby miał za sobą więcej kilometrów niż w rzeczywistości.

Toyota Corolla X
Mnóstwo elementów z innych Toyot, podobne, toporne tworzywa, które uginają się pod naciskiem palca. Czytelność i ergonomia nie budzą zastrzeżeń.

„Podręcznikowe” rozmiary Corolli (ponad 4,5 m długości i 2,6 m rozstawu osi) równają się temu, czego można się spodziewać po kompaktowym sedanie. Oba rzędy zapewniają optimum komfortu dla czterech dorosłych osób, a miejsca uświadczymy więcej niż w Aurisie. Miły akcent stanowi niemal płaska podłoga w okolicach kanapy: dzięki niej trzeci pasażer ma gdzie zmieścić nogi. Pewne zastrzeżenia płyną w stronę podparcia bocznego przednich foteli i jakości tapicerek stosowanych w uboższych wersjach wyposażeniowych. W tym segmencie każdy spodziewa się minimum 500-litrowego bagażnika, tymczasem w Corolli zmieści on tylko 450 l. W sedanie trudno spodziewać się regularnego kształtu i pokaźnego otworu załadunkowego, lecz system zamykania klapy Toyota mogła lepiej rozwiązać, zamiast archaicznych zawiasów montując np. podnośniki.

Używana Toyota Corolla X – silniki

Toyota Corolla X otrzymała dokładnie te same jednostki napędowe co Auris I. Pozbawiono ją jednak układu hybrydowego z Priusa i topowych odmian 1.8 VVT-i/2.2 D-CAT. Może to i lepiej, bo druga z nich nigdy nie zbierała pochlebnych opinii. Rola podstawowego silnika benzynowego przypadła najpierw 97-konnemu 1.4 VVT-i z poprzedniej Corolli, potem jego miejsce zajął 1.33 VVT-i (1329 cm³) rozwijający 101 KM. Obydwa łapią „zadyszkę” na drogach szybkiego ruchu, rozpędzając Corollę do 100 km/h w 13 sekund. Na wynik o 3 sekundy lepszy można liczyć w przypadku odmian 1.6, najpierw o mocy 124 KM (1.6 VVT-i), potem 132 KM (1.6 Valvematic z systemem zmiennego skoku zaworów). Zwolennicy turbodiesli nie mają równie wielkiego wyboru. Ogranicza się on do maksymalnie uproszczonego konstrukcyjnie 1.4 D-4D/90 KM (bez dwumasowego koła zamachowego) i 126-konnego 2.0 D-4D. W tym ostatnim istnieje ryzyko poważnych awarii, które opiszemy w dalszej części materiału. Na tle spektakularnych dolegliwości konkurentów to i tak przysłowiowa „kropla w morzu”.

Toyota Corolla X
Niemal bezobsługowe wersje benzynowe (na zdjęciu: 1.33 VVT-i) wymagają okresowej kontroli poziomu oleju: zdarzają się przypadki ponadnormatywnej konsumpcji środka smarnego.
Toyota Corolla X
Na bezwzględną niezawodność można liczyć tylko w przypadku słabszego 1.4-D-4D. Z drugiej jednak strony dopiero 2.0 D-4D zapewnia osiągi, które można określić mianem „wystarczającymi”.

Używana Toyota Corolla X – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetne warunki podróżowania dla wszystkich pasażerów, nawet jeśli przyjdzie nam jechać gdzieś daleko”

„Eksploatacja Corolli 1.4 D-4D nie rujnuje portfela. Silnik nie ma DPF-u i koła dwumasowego, w dodatku na trwałym łańcuchu rozrządu”

„Dobrze rozplanowane przełączniki, wiadomo gdzie co jest. Wszystko działa jak należy”

„Kupiłem Corollę parę lat temu i nie żałuję. Auto niewiele straciło na wartości i mam pewność, że zawsze dowiezie mnie do celu”

 Wady 

„Nie postarali się z wyciszeniem wnętrza. Najbardziej słychać pracę zawieszenia i szum opon”

„Toyota koroduje od spodu. Rdzę zauważyłem m.in. na baku paliwa i przewodach hamulcowych”

„Przez wnikające do bagażnika zawiasy trudno wykorzystać przestrzeń po jego bokach”

„Przy szybkich przelotach autostradą (120-140 km/h) benzynowy 1.6 znacząco spala olej. Zdążyłem się już przyzwyczaić”

Toyota Corolla X
Z zewnątrz trudno dostrzec większe podobieństwo Corolli X (z lewej) do Aurisa I (z prawej). Auta wykorzystują te same silniki, ale różnią się m.in. konstrukcją zawieszenia i stylizacją deski rozdzielczej.

Używana Toyota Corolla X – awaryjność, typowe usterki

Forsowna eksploatacja silników benzynowych może przyczyniać się do regularnego pobierania oleju silnikowego: jest to też efekt naturalnego zużycia przy większych przebiegach. O bezobsługowość wszystkich japońskich silników dba trwały łańcuchowy rozrząd. Z tej reguły wyłamuje się tylko 2.0 D-4D z pierwszych lat produkcji (2007-2010). Znane są przypadki wykrycia mikropęknięć na bloku wokół tulei cylindrowych, co powoduje przedostawanie się płynu chłodniczego do komór spalania. Część silników wymieniono na gwarancji, część… bezawaryjnie przejeżdża setki tysięcy kilometrów. Trwałością nie grzeszą skrzynie biegów Toyoty. Utrudnione wybieranie przełożeń zwiastuje albo awarię przekładni, albo konieczność nasmarowania wodzików. Użytkownicy zgłaszają też kłopoty z alternatorami, tylnymi zaciskami hamulcowymi oraz stopniowo „rozpadającym się” wnętrzem (połamane uchwyty, porysowane plastiki).

Toyota Corolla X
Niezniszczone wnętrze Corolli widziały tylko… osoby odbierające ją z salonu. Na szczęście wszystkie opcje wyposażenia zazwyczaj działają bez zarzutu.

Używana Toyota Corolla X – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się przed fotelem pasażera. Dostęp do niego uzyskamy po odchyleniu fragmentu wykładziny podłogi.

Toyota Corolla X - numer VIN

Używana Toyota Corolla X – sytuacja rynkowa

Trzeba mieć minimum 16 tys. zł, by sprawić sobie Toyotę Corollę 10. generacji. Ciężko spekulować, czy będzie to samochód zupełnie bezawaryjny. Zwiększenie budżetu do 20 tys. zł wcale nie spowoduje „odsiewu” ubogich wersji wyposażeniowych i słabych silnikowych – najprawdopodobniej będą po prostu miały mniejsze przebiegi. Na poliftową Corollę trzeba przeznaczyć przynajmniej 25 tys. zł, zatem optymalny przedział mieści się w granicach 20-25 tys. zł. Co ciekawe, w ogłoszeniach dominują samochody benzynowe (2/3 ofert).

Używana Toyota Corolla X – podsumowanie

Zredukowanie gamy silnikowej wyszło Corolli… na dobre, bowiem nie otrzymała ona awaryjnych turbodiesli 2.2 D-4D/D-CAT. Jedynym potencjalnym źródłem problemów może być wyeksploatowany turbodiesel 2.0 D-4D, ale to i tak niewiele w porównaniu z tym, co potrafi się „dziać” u konkurentów. Niemniej trochę szkoda, że zabrakło specjalności Toyoty, czyli niezawodnego napędu hybrydowego. Wybierając Corollę z pewnego źródła niemal „kupujemy” bezstresową jazdę. Oczywiście to wszystko wymaga wyrzeczeń, m.in. zaakceptowania topornego wnętrza i co najwyżej przeciętnych osiągów.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Toyotach:

Używana Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie

Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie

Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie

Używana Toyota Prius II (2003-2009) – opinie

Używana Toyota Prius III (2009-2016) – opinie

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie

Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie

Używana Toyota Corolla Verso (2004-2009) – opinie

Używana Toyota Verso (2009-2017) – opinie

Używana Toyota Land Cruiser J12 (2002-2009) – opinie

Toyota Corolla X

Toyota Corolla X – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.454/176/147 cm
Rozstaw osi260 cm
Pojemność bagażnika450 l
Toyota Corolla X – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.33 VVT-i1.4 VVT-i1.6 VVT-i1.6 Valvematic
Pojemność1329 cm³1398 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc101 KM97 KM124 KM132 KM
Maks. moment128 Nm130 Nm157 Nm160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s13,0 s10,4 s10,0 s
Prędkość maks.180 km/h170 km/h195 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km6,7 l/100 km6,9 l/100 km6,0 l/100 km
Toyota Corolla X – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 D-4D2.0 D-4D
Pojemność1364 cm³1998 cm³
Paliwoturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM126 KM
Maks. moment205 Nm309 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s10,1 s
Prędkość maks.175 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km5,2 l/100 km

Używana Toyota Corolla X – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here