Używana Toyota Prius III – zalety, wady i opinie kierowców

Toyota Prius III - otwierające

Rosnąca moda na hybrydy sprawiła, że wielu kierowców bierze pod uwagę zakup używanej Toyoty Prius. To dobry wybór, bo choć auto kosztuje dużo, z opinii użytkowników wynika, że jest praktycznie bezawaryjne.

Patrząc na produkowanego w latach 2009–2016 Priusa III (ZVW30) można odnieść wrażenie, że nie zrobiono postępu względem poprzednika. Auto ma bardzo podobną sylwetkę i wygląda jak rozległy lifting drugiego wcielenia. To jednak zupełnie nowa konstrukcja z poważnie zmienionym zespołem napędowym. Pod maskę trafił 98-konny silnik 1.8, który wraz z elektrycznym generuje łącznie 136 KM i rozpędza Priusa do 100 km/h w nieco ponad 10 sekund.

Toyota Prius III - silnik
Niewysilona jednostka napędowa Toyoty Prius III jest praktycznie bezawaryjna. Nieźle współpracuje z instalacjami LPG. Wybierając się w dłuższą podróż autostradami, warto kontrolować poziom oleju. Pod obciążeniem istotnie rośnie spalanie rzadkiego środka smarnego (0W20).

Prius jest bardzo oszczędny. Deklarowane przez użytkowników spalanie to 4,8-4,9 l/100 km. Prius potrafi przy tym zużyć tyle paliwa w mieście, co na trasie – na wynik pracuje możliwość jazdy w trybie elektrycznym i wspomaganie silnika spalinowego przez jednostkę elektryczną podczas ruszania (czyli w fazie największego zapotrzebowania na benzynę). Hybrydowa Toyota staje się najbardziej paliwożerna podczas jazdy autostradą. Wówczas bezstopniowa przekładnia planetarna utrzymuje zespół napędowy na wysokich obrotach, czemu towarzyszy także duży poziom hałasu.

Używana Toyota Prius III - deska rozdzielcza
Do specyficznej stylizacji wnętrza trzeba się przyzwyczaić. Kokpit został wykończony nieźle wyglądającymi, ale twardymi plastikami.

Nie do szybkiego pokonywania zakrętów

Prius III wraz z przejęciem stylistyki poprzednika przejął również płynące z tego wady, tj. mocno ograniczoną widoczność od tyłu i zabrane cenne centymetry na głowy pasażerów na tylnej kanapie. Toyota nie jest na szczęście ciasnym autem, choć zamontowano w niej co najwyżej przeciętne fotele. Użytkownicy mają też zastrzeżenia do precyzji układu kierowniczego, ale niewielu z nich jeździ Priusem w sposób dynamiczny – bardziej wolą rywalizować w osiąganiu rekordowo niskich wyników spalania.

Używana Toyota Prius – serwisowanie

Właściciele cenią sobie ogólną trwałość konstrukcji, a wydatki ograniczają się jedynie do podstawowych czynności eksploatacyjnych. Kolejną zaletą Priusa jest szeroki dostęp do wszelkich części zamiennych, a to zasługa lat doświadczeń Toyoty w dziedzinie hybryd. Podstawowa obsługa serwisowa Priusa nie różni się od napraw innych pojazdów. Poradzi sobie więc z nią dowolnie wybrany warsztat. Specjalista jest potrzebny przy obsłudze klimatyzacji – układ jest wypełniony specjalnym czynnikiem, który przewodzi prąd. Pakiet akumulatorów jest trwały. Zwykle zachowuje sprawność nawet po 0,5 mln kilometrów. Bardziej szkodliwe okazują się dla niego długie przestoje niż przebiegi. Ogniwa można regenerować, co kosztuje ok. 2500 zł.

Używana Toyota Prius III – opinie kierowców

 Zalety 

„Średnie spalanie przy dodatnich temperaturach na zewnątrz wynosi ok. 4,8-5,0 l/100 km. Nie ma znaczenia, czy jeździmy po mieście czy poza nim”

„Wszystkie dane, wykresy i wizualizacje są bardzo przydatne podczas jazdy”

„Świetna przekładnia planetarna CVT. Płynnie chodzi od samego początku”

„W środku jest mnóstwo miejsca na nogi. Plus za brak tunelu środkowego”

 Wady 

„Dość szerokie słupki A ograniczają widoczność z wnętrza”

„Siedzenia średnio trzymają w zakrętach i mają tylko skokową regulację”

„Duży szum kół i opływającego powietrza przy 130 km/h”

„Zawieszenie jest dość twarde, a układ kierowniczy mógłby być bardziej precyzyjny”

Używana Toyota Prius+

Używana TOYOTA Prius+ - opinie
Najtańsze 7-osobowe Priusy+ kosztują 32-34 tys. zł. Najdroższe, prawie nowe egzemplarze z krajowych salonów są wyceniane na ponad 70 tys. zł.

W oparciu o liftbacka Toyota stworzyła 7-osobowego Priusa, czyli wersję Prius+, który wygląda jak krzyżówka kombi z minivanem. Wydłużone nadwozie nie tylko umożliwiło zamontowanie dodatkowego rzędu siedzeń, ale także zapewniło większą przestrzeń bagażową. Prius+ jest też ceniony na wyżej poprowadzoną linię dachu, która nie tylko zapewnia więcej miejsca na głowy, ale również ułatwia wsiadanie i wysiadanie.

Używana Toyota Prius III – podsumowanie

Dobra hybryda nie może być tania. I nie jest – obecnie najtańsze Priusy III kosztują w granicach 24-26 tys. zł. Trzeba mieć jednak świadomość, że są to albo samochody powypadkowe, albo sprowadzone np. z Francji czy Hiszpanii, gdzie jako taksówki pokonały 300-400 tys. km. Niektóre są nawet oferowane w charakterystycznym, czarno-żółtym malowaniu. Zadbane auto z krajowego salonu będzie trudno kupić za mniej niż 40 tys. zł.

Redakcja poleca: Samochody elektryczne i hybrydy plug-in. Rzeczywisty zasięg na jednym ładowaniu

Warto jednak zainwestować. W zamian otrzymamy dopracowaną i sprawnie jeżdżącą hybrydę, do której kupimy od ręki części, a to nie zawsze się zdarza w autach z alternatywnym napędem (np. Hondach w wersji IMA). Niskie rachunki za paliwo i spokojna praca bezstopniowej przekładni dodatkowo zachęcają do eksploatacji Priusa w warunkach miejskich. Przy odsprzedaży uda się odzyskać znaczną część zainwestowanej kwoty, gdyż Prius wolno traci na wartości.

Toyota Prius III – wymiary

Dł./szer./wys. 446/175/149 cm (Prius +: 462/175/158 cm)
Rozstaw osi 270 cm (Prius +: 278 cm)
Poj. bagażnika 445 l (Prius +: 505 l)

Toyota Prius III – dane techniczne

Silnik 1.8 Hybrid
Pojemność 1798 ccm
Paliwo benz. + elektr.
Maks. moc 136 KM
Maks. moment 142 Nm (benz.)+ 207 Nm (elektr.)
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Prędkość maks. 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km

Używana Toyota Prius III – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność

 

Aktualizacja: 15.04.2019 r.

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 5]

2 KOMENTARZE

  1. Mam to autko 2 lata, spalania na takim poziomie nigdy nie miałem. W sporym mieście średnio 4.2 l/100km, autostrada przy 130 km/h 4.8 l/100km. Nie wiem skąd wzięło się wam 5.9l

  2. Mam Toyotę Auris TS HSD, 2016, wersja Prestige. Po trzech latach przebieg 56 tys km, 40% miasto, 30% drogi krajowe i 30% autostrady. Prędkości – jazda zgodnie z przepisami 50/90/120-130,obciążenie średnio 1-3 osoby plus niepełny bagażnik, w wakacje 2 osoby plus bagażnik na full. Spalanie: miasto 3,5-4,2L/100km, DK 3,3-3,8L/100km, autostrady 3,8-4,8L/100km. Rekord to 1,9L/100km na dystansie ok. 38km(Beskidy). W zimie, przy temperaturach poniżej zera spalanie wzrasta średnio o 0,5L. Średnia z całego przebiegu 4,2L/100km. Zero awarii, zero napraw. Dużo zalet i mało wad, właściwie jedna: przy moim wzroście i wadze trochę ciasno.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here