Toyota Corolla - otwierające

Toyota odchodzi od nazwy Auris: kompaktowy model japońskiej marki w każdej wersji nadwoziowej znów będzie nazywał się Corolla. Premiera 12. generacji jest doskonałą okazją do przypomnienia wszystkich wcieleń produkowanej od ponad 50 lat Toyoty.

Choć nazwa Corolla nie zniknęła na dobre z europejskiej oferty Toyoty (zarezerwowano ją dla kompaktowego sedana), to przez ostatnie 12 lat zastąpił ją Auris, czyli kompaktowy hatchback i kombi. Tym razem kultowa już nazwa ponownie ma szansę zawojować europejski rynek. Toyota znów bowiem będzie określać mianem „Corolla” wszystkie wersje nadwoziowe (hatchback, kombi, sedan) modelu konkurującego na rynku z Volkswagenem Golfem i innymi kompaktami. Najpopularniejsze auto świata będzie można kupić w Polsce i w wybranych krajach Europy. Z oferty znikną silniki wysokoprężne na rzecz wolnossącej jednostki benzynowej i hybrydowego zespołu napędowego znanego z Priusa i C-HR.

Zobacz także: najlepsze reklamy Toyoty Corolli

W Polsce Toyoty Corolle zdobyły szczególną popularność w latach 90. Najczęściej na ulicach można było spotkać słynne „okularniki”, czyli generację E11, i jego następczynię – E12. Polacy wybierali ten model kierowani nienagannymi opiniami o niezawodności marki i możliwością wyboru optymalnej dla siebie wersji nadwoziowej. Nikomu nie przeszkadzał mało przełomowy charakter japońskiego auta czy brak mocnych silników: liczyła się trwałość, użyteczność i zaufanie do marki. Między innymi te czynniki przełożyły się na popularność Corolli na całym świecie. Prześledźmy wszystkie generacje tego kultowego japońskiego samochodu, którego początki sięgają lat 60.

Toyota Corolla I (E10)

Lata produkcji: 1966-1970

Na potrzeby produkcji pierwszej Corolli Toyota wybudowała fabrykę w Takaoka. Auto miało 3,85 cm długości, czyli mniej od współczesnego Yarisa. Silniki 1.1 oraz 1.2 (60-78 KM), trzy wersje nadwoziowe: coupe 2d, sedan 4d, kombi 5d.

Toyota Corolla I
Toyota Corolla I (1966-1970)

Toyota Corolla II (E20)

Lata produkcji: 1970-1974

Do gamy dołączył 2-drzwiowy sedan, 3-drzwiowe kombi i 3/5-drzwiowy furgon. Pojawiły się silniki o mocy ponad 100 KM (1.6) i 3-stopniowa skrzynia automatyczna. Do końca produkcji tego modelu sprzedano 2,4 mln egzemplarzy Corolli.

Toyota Corolla II
Toyota Corolla II (1970-1974)

Toyota Corolla III (E30-E60)

Lata produkcji: 1974-1979

Pierwsza Corolla ze zwijanymi pasami bezpieczeństwa i silnikami z katalizatorami. 4 metry długości, rozstaw osi: 237 cm. Oznaczenia modelowe E30 i E50 zarezerwowano dla standardowych odmian Corolli, E40 i E60 z kolei dla bardziej luksusowych Sprinterów. Nowa wersja: liftback.

Toyota Corolla III
Toyota Corolla III (1974-1979)

Toyota Corolla IV (E70)

Lata produkcji: 1979-1983

Ostatnia Corolla z napędem na tył i pierwsza z silnikiem Diesla (1.8/75 KM), wspomaganiem kierownicy i opcjonalnym wtryskiem paliwa (tylko w Japonii). Poprawiono konstrukcję zawieszenia w celu poprawy komfortu jazdy. Niemal kompletna gama wersji nadwoziowych.

Toyota Corolla IV
Toyota Corolla IV (1979-1983)

Toyota Corolla V (E80)

Lata produkcji: 1983-1987

Napęd na przód (tylny w sportowych odmianach Corolla Levin / Sprinter Trueno AE85/86 o mocy nawet 130 KM), opcjonalny wtrysk paliwa w autach nie tylko na Japonię. Od 1985 r. sprzedawana w USA jako piąta generacja Chevroleta Nova.

Toyota Corolla V
Toyota Corolla V (1983-1987)

Toyota Corolla VI (E90)

Lata produkcji: 1987-1991

Bardziej zaokrąglony kształt (łącznie 2000 zmian w stosunku do poprzednika) i napęd 4×4 w wybranych wersjach (w Europie jako 5-drzwiowe kombi o nazwie Tercel Wagon). Sprzedawana w USA również jako Geo Prizm, a w Australii jako Holden Nova. Produkowana aż do 2006 roku w RPA.

Toyota Corolla VI
Toyota Corolla VI (1987-1991)

Toyota Corolla VII (E100)

Lata produkcji: 1991-1997

Kolejny rozwój koncepcji znanej z poprzednika, poprawienie aerodynamiki pojazdu (współczynnik CX w zależności od wersji: 0,30-0,36). W Europie silniki 1.3-1.8 (72-118 KM) oraz 72-konny, 2-litrowy diesel. Najmocniejszy silnik benzynowy (1.8/118 KM) – także z 4×4.

Toyota Corolla VII
Toyota Corolla VII (1991-1997)

Toyota Corolla VIII (E110)

Lata produkcji: 1995-2002

Popularny „insekt” albo „okularnik” do Europy trafił dwa lata po światowej premierze. Ostatnia generacja ze sportową wersją Sprinter. Osobna stylizacja dla europejskiego modelu, w 1999 roku wraz z liftingiem auto straciło charakterystyczny kształt reflektorów. Pojawiły się też silniki VVT-i. Na bazie tego modelu powstała wersja WRC, która latach 1997-1999 startowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Toyota Corolla VIII
Toyota Corolla VIII (1995-2002)

Toyota Corolla IX (E120-E130)

Lata produkcji: 2000-2007

Zaprojektowana w Europie 9. generacja miała być globalnym samochodem przystosowanym do różnych potrzeb rynku. Ostatnia, w której nazwa Corolla oznaczała wszystkie wersje nadwoziowe (zmieni się to od przyszłego roku). Na jej bazie opracowano minivana Corolla Verso, dostępna była również 192-konna, usportowiona odmiana T-Sport.

Toyota Corolla IX
Toyota Corolla IX (2000-2006)

Toyota Corolla X (E140-E150)

Lata produkcji: 2006-2013

Oznaczenie kodowe w tym przypadku tyczy się rynku, na który przeznaczone było dane auto: E140 dla Ameryki i Azji, E150 dla Europy, Australii i RPA (bazowały na innej platformie). Na naszym kontynencie i w Japonii odpowiednik w postaci hatchbacka i kombi nazywał się Auris.

Toyota Corolla X
Toyota Corolla X (2006-2013)

Toyota Corolla XI (E160-E170)

Lata produkcji: 2013-2018

Podobne nazewnictwo jak u poprzednika. E160 to Corolla na Japonię, E170 – na rynek międzynarodowy. Lifting z 2016 r. przyniósł m.in. światła dzienne w technologii LED i system Toyota Safety Sense. Model niedługo ustąpi miejsca nowej Corolli, której produkcja ruszy w styczniu 2019 r.

Toyota Corolla XI
Toyota Corolla XI (2013-2018)

Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony www.autowp.ru

2 KOMENTARZE

  1. Corolla świetny samochód. Ojciec miał e11 i cieszyłem się jak dziecko jak po zdaniu prawka dał mi nim jeździć. Teraz mam swoją 1.6 benzynę z 2015 roku. Toyota dalej trzyma poziom, jest nie do zajechania

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here