Corolla Verso spełni oczekiwania osób zainteresowanych używanym minivanem w rozsądnych pieniądzach. Oto opinie o używanej Toyocie Corolli Verso II.
W czasach dużej popularności minivanów Toyota nieustannie prowadziła zaciętą rywalizację o względy klientów Europy, oferując im rodzinne odmiany Corolli, czyli Corollę Verso. Na naszym kontynencie auto zadebiutowało w 2001 roku, ale już 3 lata później przedstawiono jej drugą generację, którą opracowano specjalnie na potrzeby Starego Kontynentu. Jednocześnie była to pierwsza Corolla Verso wyposażona w trzeci rząd siedzeń. Toyota nie zaproponowała może najobszerniejszego minivana w klasie, ale w zamian zaoferowała naprawdę mocnego diesla (aż 177-konnego) i niezłe materiały wykończeniowe. Corollę Verso wybierały tym samym osoby poszukujące funkcjonalnego auta rodzinnego, ale przy okazji nie wymagającego od użytkownika nadzwyczajnych umiejętności w zakresie manewrowania na parkingu. Auto w 2007 roku doczekało się modernizacji, która objęła wyłącznie nadwozie. Dwa lata później zastąpiła ją Toyota Verso. Wtedy też nastąpił kres większego vana Toyoty – Avensisa Verso.
Używana Toyota Corolla Verso II – wymiary, nadwozie
Choć Corolla Verso jest typowym minivanem, jak na dzisiejsze czasy ma ona bardzo zbilansowane wymiary. Na długość mierzy bowiem tyle, co współczesne kompakty – 437 cm. Jest jednak od nich nieco szersza (177 cm) oraz wyższa (162 cm). Jak na auto tej wielkości, wrażenie robi mocno wyciągnięty rozstaw osi – do 275 cm. Pod kątem stylistyki to bardzo zachowawczy samochód, w zasadzie wyróżniający się jedynie tylnymi kloszami na wzór Lexusów. Ma też ciekawie podciętą w tylnej części linię okien, z tym że odbiło się to na widoczności do tyłu. Do przodu i na boki jest jednak bardzo dobra, szczególnie że kierowca zajmuje miejsce na wysoko zamontowanym fotelu. Corolle Verso po liftingu otrzymały nieco przemodelowany zderzak i lampy przednie z ciemnymi wkładkami. Zastosowane zmiany upodobniły ją trochę do debiutującej w 2009 roku Toyoty Verso.
Używana Toyota Corolla Verso II – wnętrze, bagażnik
Toyota ewidentnie bardziej przyłożyła się do stylistyki kokpitu niż nadwozia. Choć teraz widać, że to projekt z pierwszej połowy lat dwutysięcznych, w momencie debiutu ta deska rozdzielcza zwracała uwagę srebrnymi i jasnoniebieskimi akcentami. W późniejszych latach stały się one wyróżnikiem hybrydowych Toyot, niemniej w Corolli Verso takiej wersji silnikowej nigdy nie było. Nie mamy zastrzeżeń co do ergonomii: praktycznie każda funkcja ma swój przycisk, a obsługę dodatkowo ułatwia sterowanie z kierownicy. Kierowcy na ogół doceniają podniesiony lewarek zmiany biegów, całkiem wygodnie korzysta się też z umieszczonych wysoko na drzwiach przycisków sterowania szybami. W bogatszych wariantach znalazły się takie opcje jak kolorowy wyświetlacz, kamera cofania, klimatyzacja automatyczna czy nawigacja (po tylu latach praktycznie już bezużyteczna). Jak na Toyotę, przyzwoicie wypada poziom wykończenia kokpitu i jakość montażu tworzyw sztucznych.
Corolla Verso będzie dobrym wyborem, jeśli autem planujemy często jeździć w 4 lub 5 osób. Z tego zadania wywiąże się znakomicie, ponieważ pokaźny rozstaw osi zapewnia dużo miejsca w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. Z tyłu do dyspozycji podróżnych jest zupełnie płaska podłoga i trzy indywidualne fotele z regulacją oparcia. Można je także osobno przesuwać, korygując pojemność bagażnika. Niektóre samochody posiadają trzeci rząd siedzeń. Prawdę mówiąc, w Corolli Verso jest on zbyteczny – nie tylko zmniejsza pojemność bagażnika (gdy złożymy dodatkowe fotele, podłoga bagażnika będzie wyżej niż w odmianie stricte 5-osobowej), ale zwyczajnie nie zmieści nikogo oprócz dzieci. Przy komplecie pasażerów przestrzeń bagażowa maleje do mizernych 63 litrów, ale przynajmniej nie zaburzy jej zdjęta roleta (jest na nią przewidziane miejsce w schowku pod podłogą). Rodzinna Toyota nie imponuje też bagażnikiem przy 5 osobach: 423 l to niewiele na tle konkurentów. Maksymalnie samochód przewiezie 1563 l pakunków.
Używana Toyota Corolla Verso II – silniki
To wyboru było 5 wersji silnikowych. Po stronie odmian benzynowych są dwie jednostki wolnossące VVT-i, czyli z systemem zmiennych faz rozrządu. Słabszy 1.6 generuje 110 KM, mocniejszy 1.8 – 129 KM. W obydwu zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa i łańcuch rozrządu. Zawory nie posiadają hydraulicznej regulacji, co przysparza kłopotów w ewentualnym założeniu instalacji gazowej. Na szczęście te silniki nie należą do paliwożernych – zadowalają się ok. 8 l/100 km w cyklu mieszanym. Na spalanie rzędu 6-6,5 l/100 km można liczyć w przypadku diesli. Najsłabszy to 116-konny 2.0 D-4D z paskiem rozrządu i bez DPF-u. Dalej oferowano odmiany 2.2 z łańcuchem rozrządu: 2.2 D-4D o mocy 136 KM oraz 177-konnego 2.2 D-CAT. To określanie oznacza zaawansowany system oczyszczania spalin, w skład którego wchodzi m.in. filtr cząstek stałych z dodatkowym wtryskiwaczem. We wszystkich turbodieslach montowano nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne.
Używana Toyota Corolla Verso II – opinie użytkowników
Zalety
„Dużą zaletą są indywidualne siedzenia w tylnym rzędzie – rodziny to docenią”
„Nic się nigdy nie zepsuło, auto króluje w rankingach niezawodności nie bez powodu”
„Auto dobrze trzyma się drogi. Zawieszenie jest ciche i dość twarde”
„Auto jest dobrze wyciszone. Nie ma szumów, a silnik delikatnie daje o sobie znać”
Wady
„Bagażnik to najbardziej rozczarowująca rzecz w tym samochodzie – jest za mały i jego możliwości modyfikacji tylko częściowo to kamuflują”
„Ceny najmłodszych egzemplarzy wciąż są trudne do zaakceptowania”
„Materiały i wykończenie środka pozostają wiele do życzenia. Wygląda schludnie, ale biednie”
Używana Toyota Corolla Verso II – awaryjność, typowe usterki
Podczas zwiększonej popularności Corolli Verso na rynku wtórnym głośno się mówiło o ponadprzeciętnej awaryjności diesli 2.2 D-4D/D-CAT. Obarczone są bowiem wadą fabryczną bloku silnika: wskutek erozji dochodzi do ubywania płynu chłodniczego i wypalenia uszczelki pod głowicą. Z kolei 2.0 D-4D zmagał się z licznymi usterkami wtryskiwaczy i koła dwumasowego. W obydwu zdarzały się jeszcze awarie zaworów EGR i turbosprężarek. Jednostki benzynowe sprawują się bez zarzutu, o ile nie mają nieudolnie zamontowanej instalacji LPG (wymaga ona więcej zaangażowania od strony użytkownika niż u konkurentów). Często jedynym defektem jest podwyższone zużycie oleju (głównie w 1.8 VVT-i), choć nie można wykluczać awarii napinacza łańcucha rozrządu. Inne typowe przypadłości Corolli Verso to zużyte poduszki pod skrzynią biegów (same przekładnie mogą zgrzytać lub wyć), poluzowane prowadnice foteli, szybko „poddające się” klocki hamulcowe i zaawansowana korozja podwozia, utrudniająca wykonywanie czynności serwisowych przy zawieszeniu.
Używana Toyota Corolla Verso II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN jest na przegrodzie czołowej, a dostęp uzyskamy po zdjęciu zaślepki. Odczytamy go też z tabliczki na słupku środkowym lewym.
Używana Toyota Corolla Verso II – sytuacja rynkowa, ceny
Najtańsze Corolle Verso wystawiane są za 8-15 tys. zł, lecz są to głównie diesle z dużymi przebiegami. Za 15-20 tys. zł można przebierać pośród aut z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, które przejechały ok. 200 tys. km. Ok. 20-25 tys. zł powinno wystarczyć na poliftową Toyotę lub przedliftową z mniejszym przebiegiem. Górna granica kwot za ten samochód to 27 tys. zł. Obecnie najłatwiej o benzynową Corollę Verso, zwłaszcza 1.8 VVT-i. Auta z LPG i automatami należą do rzadkości.
Używana Toyota Corolla Verso II – podsumowanie
Zadbana Corolla Verso, szczególnie w wersji benzynowej, wciąż może być bezpiecznym i niezawodnym środkiem transportu dla rodziny, do kupienia w rozsądnych pieniądzach. Oczywiście takie auto będzie miało swoje lata, ale ogólna trwałość jest zadowalająca. Lepiej jednak uważać na wyeksploatowane diesle – szczególnie, że potrafią być naprawdę tanie.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Toyotach:
Używana Toyota Verso (2009-2018) – opinie użytkowników
Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 437/177/162 cm |
Rozstaw osi | 275 cm |
Pojemność bagażnika | 63-423-1563 l |
Silnik | 1.6 VVT-i | 1.8 VVT-i | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1794 cm³ | 1995 cm³ | 2231 cm³ | 22311 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 129 KM | 116 KM | 136 KM | 177 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 170 Nm | 280 Nm | 310 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 10,8 s | 12,6 s | 10,0 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 195 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 7,7 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Używana Toyota Corolla Verso II – galeria