Toyota Corolla

Toyota Corolla znów przoduje w rankingach sprzedaży na polskim rynku i pozostaje najpopularniejszym samochodem wszech czasów. Zobaczmy, jak zmieniała się Corolla przez 56 lat nieprzerwanej produkcji.

Toyota Corolla to absolutny ewenement w świecie motoryzacji – pozostaje w produkcji od 1966 roku i przez ten czas doczekała się 12 generacji. W 2021 roku pobiła kolejny rekord sprzedaży, bowiem przez 55 lat do odbiorców trafiło aż 50 milionów egzemplarzy kompaktowej Toyoty. Jednocześnie została z ubiegłym roku najchętniej wybieranym samochodem na świecie. Model przeżywa renesans popularności także w Polsce – Corolla to polski bestseller m.in. z 2021 roku i regularnie okupuje czołowe miejsca w miesięcznych zestawieniach sprzedaży nowych aut.

NASZ SKLEP

W Polsce Toyoty Corolle zdobyły szczególną popularność w latach 90. Najczęściej na ulicach można było spotkać słynne „okularniki”, czyli generację E11, i jego następczynię – E12. Polacy wybierali ten model kierowani nienagannymi opiniami o niezawodności marki i możliwością wyboru optymalnej dla siebie wersji nadwoziowej. Nikomu nie przeszkadzał mało przełomowy charakter japońskiego auta czy brak mocnych silników: liczyła się trwałość, użyteczność i zaufanie do marki. Między innymi te czynniki przełożyły się na popularność Corolli na całym świecie.

Prześledźmy wszystkie generacje tego kultowego japońskiego samochodu, którego początki sięgają lat 60.

Toyota Corolla I (E1)

Lata produkcji: 1966-1970

Toyota Corolla I

Na potrzeby produkcji pierwszej Corolli Toyota wybudowała fabrykę w Takaoka. Auto miało 3,85 cm długości, czyli mniej od współczesnego Yarisa. Silniki 1.1 oraz 1.2 (60-78 KM), trzy wersje nadwoziowe: coupe 2d, sedan 4d, kombi 5d.

Toyota Corolla II (E2)

Lata produkcji: 1970-1974

Toyota Corolla II

Do gamy dołączył 2-drzwiowy sedan, 3-drzwiowe kombi i 3/5-drzwiowy furgon. Pojawiły się silniki o mocy ponad 100 KM (1.6) i 3-stopniowa skrzynia automatyczna. Do końca produkcji tego modelu sprzedano 2,4 mln egzemplarzy Corolli.

Toyota Corolla III (E3/E4/E5/E6)

Lata produkcji: 1974-1979

Toyota Corolla III

Pierwsza Corolla ze zwijanymi pasami bezpieczeństwa i silnikami z katalizatorami. 4 metry długości, rozstaw osi: 237 cm. Oznaczenia modelowe E3 i E5 zarezerwowano dla standardowych odmian Corolli, E4 i E6 z kolei dla bardziej luksusowych Sprinterów. Nowa wersja: liftback.

Toyota Corolla IV (E7)

Lata produkcji: 1979-1983

Toyota Corolla IV

Ostatnia Corolla z napędem na tył i pierwsza z silnikiem Diesla (1.8/75 KM), wspomaganiem kierownicy i opcjonalnym wtryskiem paliwa (tylko w Japonii). Poprawiono konstrukcję zawieszenia w celu poprawy komfortu jazdy. Niemal kompletna gama wersji nadwoziowych.

Toyota Corolla V (E8)

Lata produkcji: 1983-1987

Toyota Corolla V

Napęd na przód (tylny w sportowych odmianach Corolla Levin / Sprinter Trueno AE85/86 o mocy nawet 130 KM), opcjonalny wtrysk paliwa w autach nie tylko na Japonię. Od 1985 r. sprzedawana w USA jako piąta generacja Chevroleta Nova.

Toyota Corolla VI (E9)

Lata produkcji: 1987-1991

Toyota Corolla VI

Bardziej zaokrąglony kształt (łącznie 2000 zmian w stosunku do poprzednika) i napęd 4×4 w wybranych wersjach (w Europie jako 5-drzwiowe kombi o nazwie Tercel Wagon). Sprzedawana w USA również jako Geo Prizm, a w Australii jako Holden Nova. Produkowana aż do 2006 roku w RPA.

Toyota Corolla VII (E10)

Lata produkcji: 1991-1997

Toyota Corolla VII

Kolejny rozwój koncepcji znanej z poprzednika, poprawienie aerodynamiki pojazdu (współczynnik CX w zależności od wersji: 0,30-0,36). W Europie silniki 1.3-1.8 (72-118 KM) oraz 72-konny, 2-litrowy diesel. Najmocniejszy silnik benzynowy (1.8/118 KM) – także z 4×4.

Toyota Corolla VIII (E11)

Lata produkcji: 1995-2002

Toyota Corolla VIII

Popularny „insekt” albo „okularnik” do Europy trafił dwa lata po światowej premierze. Ostatnia generacja ze sportową wersją Sprinter. Osobna stylizacja dla europejskiego modelu, w 1999 roku wraz z liftingiem auto straciło charakterystyczny kształt reflektorów. Pojawiły się też silniki VVT-i. Na bazie tego modelu powstała wersja WRC, która latach 1997-1999 startowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Toyota Corolla IX (E12/E13)

Lata produkcji: 2000-2007

Toyota Corolla IX

Zaprojektowana w Europie 9. generacja miała być globalnym samochodem przystosowanym do różnych potrzeb rynku. Ostatnia, w której nazwa Corolla na europejskim rynku oznaczała wszystkie wersje nadwoziowe (zmieniło się to w 2018 roku). Na jej bazie opracowano minivana Corolla Verso, dostępna była również 192-konna, usportowiona odmiana T-Sport.

Toyota Corolla X (E14/E15)

Lata produkcji: 2006-2013

Toyota Corolla X

Oznaczenie kodowe w tym przypadku tyczy się rynku, na który przeznaczone było dane auto: E14 dla Ameryki i Azji, E15 dla Europy, Australii i RPA (bazowały na innej platformie). Na naszym kontynencie i w Japonii odpowiednik w postaci hatchbacka i kombi nazywał się Auris.

Toyota Corolla XI (E16/E17/E18)

Lata produkcji: 2013-2018

Toyota Corolla XI

Podobne nazewnictwo jak u poprzednika. E16 to Corolla na Japonię, E17/E18 – na rynek międzynarodowy. Lifting z 2016 r. przyniósł m.in. światła dzienne w technologii LED i system Toyota Safety Sense. W tym samym roku pojawiła się limitowana wersja 50th Anniversary Edition przygotowana z okazji 50-lecia rozpoczęcia produkcji Corolli.

Toyota Corolla XII (E21)

Lata produkcji: od 2018 r.

Toyota Corolla XII

Definitywne zerwanie z nazwą Auris i powrót do korzeni – kompaktowa Toyota znów jest Corollą we wszystkich wersjach nadwozia (hatchback, sedan i kombi). Dostępne dwie odmiany hybrydowe: 1.8 (122 KM) i 2.0 (184 KM). W drugiej połowie 2022 roku do sprzedaży trafi 304-konna GR Corolla (niestety nie w Europie).

Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony www.wheelsage.org.

4 KOMENTARZE

  1. Corolla świetny samochód. Ojciec miał e11 i cieszyłem się jak dziecko jak po zdaniu prawka dał mi nim jeździć. Teraz mam swoją 1.6 benzynę z 2015 roku. Toyota dalej trzyma poziom, jest nie do zajechania

  2. Artykuł merytorycznie pomylony, na zdjęciach de facto przesuniete modele względem faktycznych lat produkcji. Widać to na ostatnim zdjęciu tak nie wygląda aktualna wersja Corroli

    • Dziękujemy za uwagę, rzeczywiście rozłożenie zdjęć mogło sugerować niedopasowanie ich do tekstu. Przenieśliśmy zdjęcia tak, by było to jaśniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj