Toyota Aygo I - dynamiczne

Spartańskie wykończenie i braki w wyposażeniu Aygo nadrabia przyzwoitą trwałością i wybitnie oszczędnym charakterem. Trudno jednak zrozumieć jej wyższe ceny w porównaniu do konstrukcyjnych bliźniaków: Citroena C1 i Peugeota 107.

Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107 to tzw. „trojaczki z Kolina”, czyli trzy identycznie pod względem konstrukcyjnym auta produkowane w jednej fabryce zlokalizowanej w czeskim mieście Kolin. O ile francuscy „bracia” różnią się od siebie zaledwie stylizacją przedniej części pojazdu, o tyle Toyota ma również przestylizowany tył i kosmetycznie różni się z profilu. Aygo doczekała się dwóch liftingów: kosmetycznego w 2008 i poważniejszego w 2012 roku, którego poznamy po światłach do jazdy dziennej i zmienionej atrapie chłodnicy. Przez 9 lat produkcji oferowano jedynie dwa silniki (benzynowy 1.0 i wycofany wcześniej diesel 1.4 D-4D). Z uwagi na uproszczoną do granic możliwości budowę i brak skomplikowanego wyposażenia może się wydawać, że w Aygo nie ma co się popsuć. To oczywiście zbyt daleko posunięte stwierdzenie, ale trzeba przyznać, że to małe autko nieźle znosi ciężkie miejskie warunki, do jakich zostało stworzone. A przy tym bardzo mało pali i wcale nie jest drogową zawalidrogą.

Toyota Aygo I - dynamiczne
Rozmieszczone na narożnikach koła sprawiają, że Aygo nieźle się prowadzi jak na samochód najniższej klasy. Uwagę zwraca pojedyncza przednia wycieraczka.
Toyota Aygo I - dynamiczne
Tylna klapa jest całkowicie szklana. Zderzak zachodzi wyjątkowo wysoko, utrudniając dostęp do bagażnika. Tylne lampy czasami parują.

Używana Toyota Aygo I – wnętrze

Stylistykę deski rozdzielczej Aygo każdy oceni indywidualnie, lecz większość przyzna, że to dosyć wyróżniający się projekt. Efektownie wygląda zwłaszcza obrotomierz (stanowił wyposażenie opcjonalne) „sterczący” nad głównymi wskaźnikami. Po jakości bardzo twardych plastików widać, że to budżetowe auto, ale ich montaż nie jest najgorszy. Nie zdziwmy się, jeśli trafimy Aygo bez klimatyzacji, elektrycznych przednich szyb (tylne są wyłącznie uchylane; tylko w odmianie 5d) lub elektrycznej regulacji lusterek. Trzeba tez zaakceptować połacie nieosłoniętej blachy, choć w niektórych wersjach kolorystycznych ożywiają one smutne, szare wnętrze. W przedniej części kabiny zmieszczą się nawet dorosłe osoby, z tyłu – raczej tylko awaryjnie. Niewielkie rozmiary Aygo (344 cm długości) widać po objętości bagażnika, a właściwie wielkiego schowka o pojemności 139 l. Oparcie kanapy składa się, choć bardziej znacznie pochyla, w proporcji 50:50. Malutką tylną klapę w całości wykonano ze szkła.

Toyota Aygo I - deska rozdzielcza
Wszystko tu jest okrągłe. Niebieski kolor na drzwiach to nie tapicerka, tylko goła blacha. Niektóre Aygo zamiast wnęki przed pasażerem mają zamykany schowek.
Toyota Aygo - powiększony bagażnik
Oparcie kanapy nie tyle się składa, co mocno pochyla. Bagażnik jest głęboki, ale bardzo wąski i krótki. Tylna półka (jeśli jest) nie podnosi się wraz z klapą.

Używana Toyota Aygo I – silniki

Wybór ograniczony do zaledwie dwóch silników, ale dla osób szukających auta na krótkie, miejskie dystansy to powinno w zupełności wystarczyć. Benzynowy, 1-litrowy silnik z łańcuchem rozrządu to konstrukcja Toyoty montowana również w Yarisie. W Aygo ten silnik jest nieco żwawszy (auto waży 800-900 kg), a skrzynię biegów zestrojono tak, by można było w pełni korzystać z jego obrotów. To bardzo oszczędna jednostka – średnio zadowala się ok. 5 litrami paliwa na każde 100 kilometrów. Oferowano go także z zautomatyzowaną skrzynią MM, ale nie polecamy jej z uwagi na pogorszenie osiągów i zwiększenie spalania. W obliczu tak oszczędnego charakteru benzynowego silnika, szukanie Aygo z dieslem (1.4 od Peugeota) jest po prostu nieopłacalne. Specjalnie dla „trojaczków” jego moc zmniejszono do 54 KM, przez co jest jeszcze bardziej ospały od 1.0. Nie mówimy jednak, że to zły silnik: nie ma dwumasowego koła zamachowego ani filtra DPF i zupełnie przyzwoicie wypada pod kątem trwałości.

Toyota Aygo I - skrzynia automatyczna
Zautomatyzowana przekładnia (MMT) obniża temperament Aygo i niekorzystnie wpływa na spalanie. Lepiej ograniczyć poszukiwania do aut z manualną skrzynią.

Używana Toyota Aygo I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wspomaganie jest elektryczne. Manewrowanie w mieście tym autem to czysta przyjemność – chyba tylko Smartem jest łatwiej.”

„Zawieszenie optymalnie trzyma w zakrętach. Prosta budowa = tańsze naprawy.”

„Mam 185 cm wzrostu i z przodu mi się wygodnie jeździ. Jak na tak mały samochód – jest świetnie.”

„Skrzynia świetnie zestopniowana: na 5 ciągnie od 50 km/h co obniża spalanie, na 2 dochodzi do 110 km/h, co pozwala bezpiecznie wyprzedzać.”

 Wady 

„Silnik słychać w środku, do tego dochodzi hałas spod kół. Toyota poskromiła na wyciszeniu.”

„Dostęp na tylną kanapę w wersji trzydrzwiowej to porażka. Lepiej wybrać 5d.”

„Moje Aygo ma elektryczne szyby. Kierowca nie ma pod ręką przycisku dla szyby pasażera i musi się pochylać do drugich drzwi.”

„Lakier na przednich elementach plastikowych złuszczył się już prawie całkowicie.”

Używana Toyota Aygo I – awaryjność, typowe usterki

Intensywna jazda miejska Aygo nie sprzyja trwałości sprzęgła – trzeba je wymieniać nawet co 40-50 tys. km, na szczęście kosztuje zaledwie 200-400 zł. Usterki małej Toyoty wynikają z oszczędności w produkcji: problematyczne bywają zamki drzwi i tylnej klapy bagażnika, przez uszczelki do wnętrza dostaje się woda, klekoczą szyby, łuszczy się powłoka lakiernicza. Podczas jazdy próbnej przyjrzyjmy się pracy manualnej skrzyni biegów: dynamiczna jazda jej nie sprzyjała i w większości aut zauważalnie haczy. Eksploatacja po polskich drogach „daje w kość” zawieszeniu, ale ma ono standardową budowę (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu), co ułatwia serwisowanie. Niemały już wiek najstarszych aut widać po miejscowej korozji podwozia i układu wydechowego.

Używana Toyota Aygo I – sytuacja rynkowa

Właściciele Aygo wystawiają je zauważalnie drożej od francuskich „bliźniaków”: ceny małych Toyot startują od 8 tys. zł i mówimy tu o samochodach z 2005-2007 roku. Na szczęście niektóre z nich mają klimatyzację. Na Aygo po pierwszym lifcie musimy „dorzucić” 2-3 tys. zł, a auta powyżej 2012 roku oscylują w granicach 16-20 tys. zł. Spośród ok. 100 wystawionych Aygo zaledwie kilka z nich ma silnik Diesla. Sporo aut pochodzi z polskich salonów.

Toyota Aygo I - dynamiczne
W ogłoszeniach minimalnie przeważają wersje pięciodrzwiowe. Choć dodatkowa para drzwi sprawia wrażenie dołożonych na siłę, na co dzień wyraźnie poprawiają one funkcjonalność.

Używana Toyota Aygo I – podsumowanie

Dla dwóch osób mieszkających w zatłoczonym mieście trudno w zasadzie o lepsze auto – Aygo jest bezawaryjne, bardzo mało pali, całkiem żwawo jeździ i wszędzie się zmieści. Mikrobagażnik i ciasnota z tyłu nie powinny w tym przypadku przeszkadzać, ale do ideału brakuje lepszego wykończenia i bogatszego wyposażenia bazowych wersji, ewentualnie niższych cen, zważywszy że Peugeot i Citroen oferują to samo za kilka tysięcy złotych mniej. Szukajmy pięciodrzwiowych Aygo z benzynowym silnikiem i cieszmy się ze średniego spalania na poziomie 5-6 l/100 km.

Toyota Aygo I - okleina
Producent oferował liczne okleiny nadwozia, mające podnieść atrakcyjność najmniejszej Toyoty i przyciągnąć do niej płeć piękną.

Toyota Aygo I – dane techniczne

Toyota Aygo I – wymiary
Dł./szer./wys. 344/163/147 cm
Rozstaw osi 234 cm
Pojemność bagażnika 139-750 l
Toyota Aygo I – silniki
Silnik 1.0 1.0 MMT 1.4 D-4D
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 1398 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 68 KM 68 KM 54 KM
Maks. moment 70 Nm 70 Nm 130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,7 s 14,0 s 15,6 s
Prędkość maks. 157 km/h 157 km/h 154 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,1 l/100 km 4,1 l/100 km

Toyota Aygo I – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Toyota Aygo I – galeria

2 KOMENTARZE

    • aygo niepotrzebne ? nie bądź śmieszny… każdy wybiera auto na miarę swoich potrzeb. jedni wolą yaris a drudzy aygo. jak na miasto nie ma lepszego pod względem opłat, spalania czy gabarytów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here