Toyota RAV4 III 09

Japoński SUV, który jeszcze przypomina prawdziwą „terenówkę”. Używane Toyoty RAV4 trzymają cenę pomimo opinii nadszarpniętej przez nieudane diesle. Czy mimo tego warto rozważyć zakup RAV4 trzeciej geracji?

Trzecia generacja Toyoty RAV4 była przełomowa pod kilkoma względami. Zrezygnowano ze skróconej odmiany trzydrzwiowej, wprowadzono wydłużoną wersję z silnikiem V6 i dwoma miejscami w bagażniku (niedostępną w Europie) i zmieniono charakterystykę napędu 4×4 ze stałego na dołączany, który stał się teraz opcją dla słabszych silników. Choć model stał się rodzinnym kompaktowym SUV-em, zachowano niektóre aspekty wizualne znane z aut terenowych, np. koło zapasowe na klapie i dodatkowe stopnie na progach. Toyota RAV4 III stosunkowo późno, bo po 5 latach od rozpoczęcia produkcji, przeszła poważną modernizację nadwozia. Samochody po 2010 r. uznawane są za trwalsze i bardziej dopracowane względem starszych. Niestety, od drogiej Toyoty w tym przypadku nie ma co oczekiwać spokojnej eksploatacji, zwłaszcza jeśli użytkujemy diesla. Ale czy tylko felerny silnik 2.2 D-4D sprawia problemy w tym co by nie mówić atrakcyjnym SUV-ie?

Toyota RAV4 III 11
Na szosie Toyota RAV4 III sprawuje się lepiej od poprzedniczki za sprawą dołączanego napędu 4×4 ze sprzegłem wieopłytkowym. W normalnych warunkach auto napędza tylko przednia oś, co przekłada się na niższe spalanie. Układ sprawuje się bez zarzutu.
Toyota RAV4 III 32
Nakładki na progi i wzmocniony zderzak wchodziły w skład zewnętrznego pakietu akcesoryjnego. Prześwit Toyoty RAV4 III wynosi satysfakcjonujące 19,5 cm.

Używana Toyota RAV4 III – wnętrze

Toyota nigdy nie słynęła z powalającej na kolana jakości wykonania i… tak jest również w RAV4: pełno tu porysowanych, tandetnych plastików. Dobrze, że zadbano przynajmniej o przyzwoity montaż. Design nie porywa, w większości aut nie ma co liczyć na fabryczną nawigację, lecz nie ma czego żałować – w dobie smartfonów denerwuje jej dość powolna praca. Kierowca i pasażer z przodu siedzą na wysoko umieszczonych, obszernych fotelach i mają doskonałą widoczność na wprost i na boki. Nie wszystkie „RAV-ki” wyposażono w elektryczną regulację foteli: to domena m.in. bogatej wersji X, z zewnątrz wyróżniającej się brakiem koła zapasowego na klapie.

Toyota RAV4 III 36
Osoby przesiadające się z marek premium odczują pewien niedosyt: szczególnie wrażliwy na zarysowania jest srebrny plastik na konsoli centralnej. Dobrze, że kierowca i pasażerowie mają do dyspozycji sporo schowków.

Niestety, z tyłu dla podróżujących wyraźnie zabrakło centymetrów. Konkurenci są przestronniejsi, ale i też nie wszyscy oferują niemal płaską podłogę i regulację oparcia kanapy, a właściwie jej trzech części. Kolejny plus za bagażnik. Jest wielki (450 l) i łatwo dostępny poprzez niski próg załadunku, mało tego – pod jego podłogą znalazło się jeszcze miejsce na pojemną „kuwetę” na drobiazgi. Wszystko dzięki przeniesieniu koła zapasowego na zewnątrz. Obciąża ono zawiasy klapy bagażnika, która w standardowej wersji otwiera się na bok. W odmianie X – tradycyjnie, do góry. Ciekawostka: RAV4 X w ogóle nie ma „zapasu”, tylko fabryczne opony run-flat, umożliwiające dalszą jazdę po przebiciu.

Używana Toyota RAV4 III – silniki benzynowe

W europejskich, w tym sprzedawanych w polskich salonach RAV4 oferowano tylko dwa podobne „na papierze”, ale w praktyce zupełnie inne silniki benzynowe o pojemności 2 litrów. Pierwszy – 2.0 VVT-i – generuje 152, drugi, wprowadzony po liftingu 2.0 Valvematic – 158 KM. Oba nie mają wtrysku bezpośredniego, ale ewentualny montaż instalacji gazowej warto przemyśleć, ponieważ często – nawet co 20 tys. km – trzeba regulować zawory. Koszt tej operacji oscyluje w granicach 2 tys. zł. Benzynowe RAV4 łączyły się albo z manualną, 6-biegową skrzynią (napęd na przód), albo z bezstopniową CVT (napęd 4×4). Na innych rynkach sprzedawano Toyoty RAV4 z jednostkami 2.4 VVT-i (po liftingu 2.5) oraz 3.5 V6 w przedłużonej odmianie.

Toyota RAV4 III 22
Godny polecenia silnik – 2.0 Valvematic. Nie trapią go tak częste przypadki zużywania oleju jak starszego 2.0 VVT-i.

Używana Toyota RAV4 III – silniki Diesla

Diesle w używanych Toyotach RAV4 III mają jedną pojemność (2231 cm³), ale aż trzy wersje mocy: 136, 150 i 177 KM. W odróżnieniu do silników benzynowych, napęd na wszystkie koła był w nich standardem poza poliftową wersją 150 KM, która w opcji mogła mieć także na przód (tylko ze skrzynią manualną). „Automat” w dieslach to z kolei klasyczna przekładnia o 6 przełożeniach. Blok silnika 2.2 D-4D wykonano z aluminium, zastosowano w nim układ common rail, łańcuchowy rozrząd oraz, w odmianach D-CAT, filtr sadzy. Jednostka ma duże rezerwy mocy, ale okupuje to wysokim jak na diesla spalaniem. Szybko okazało się, że w wyniku niedociągnięć konstrukcyjnych silnik wymagał poważnych napraw lub wymiany już na gwarancji. Więcej o problemie napiszemy w części materiału o typowych usterkach.

Toyota RAV4 III 18
Z uwagi na złą renomę, Toyoty RAV4 2.2 D-4D nie są aż tak poszukiwane jak trwalsze, benzynowe odmiany. Na ich tle nie zachwycają też ani osiągami, ani zużyciem paliwa. „D-CAT” określano najmocniejszą wersję z filtrem cząstek stałych.

Używana Toyota RAV4 III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Cztery dorosłe osoby bez problemu przejadą RAV4 dłuższy dystans i zabiorą nawet trochę bagażu.”

„Skrzynia bezstopniowa dobra dla osób lubiących spokojną jazdę. Można włączyć tryb manualny i biegi zmieniać manetkami.”

„Duże guziki panelu klimatyzacji ułatwiają ustawienie temperatury bez odrywania wzroku od jezdni. Intuicyjne sterowanie radiem na kierownicy.”

„RAV-ka nieźle trzyma się drogi w zakrętach i cicho wybiera nierówności.”

„System dołączanego napędu 4×4 odpowiednio dobiera stosunek przeniesienia napędu. Przydaje się zimą.”

 Wady 

„Mam wersję USA i jest kłopot z częściami. W Polsce nie dostałem nawet tłumika. Pozostaje sprowadzanie albo demontaż z rozbitków.”

„Problemy z DPF-em, wycieki oleju z mostu, kłopoty z działaniem klimatyzacji, usterki silnika – to tylko niektóre z przypadłości, jakie dopadły moją RAV4 2.2 D-CAT.”

„W dieslu na biegu jałowym wyraźnie czuć wibracje. Spora turbodziura: auto staje się żwawe po przekroczeniu 2000 obr.”

„Przykre, że w tak drogim aucie występują problemy z haczącymi biegami. Z tego co wiem, dotyczy on nie tylko mojego samochodu.”

Używana Toyota RAV4 III – awaryjność, typowe usterki

Zaczniemy od najważniejszego problemu, czyli od pojawiających się niewielkich pęknięć w bloku silnika 2.2 D-4D w okolicach tulei cylindrów. Usterkę łatwo zdiagnozować po ubywającym płynie chłodniczym, częstym skutkiem jest również wypalenie uszczelki pod głowicą. Toyota w skrajnych przypadkach wymieniała silniki jeszcze na gwarancji, a nawet po jej wygaszeniu. Jeśli będziemy mieli pecha, zostaje planowanie bloku za minimum 4 tys. zł albo… wymiana całego silnika. To jednak nie wszystko: chętni na diesla D-CAT powinni się przygotować na ewentualne problemy z zatykającym się filtrem DPF. Benzynowe silniki uchodzą za niezawodne poza możliwym zużywaniem oleju przez 2.0 VVT-i. Inne typowe usterki w używanych „RAV-kach”? Stuki w przekładni kierowniczej, awarie elektrycznego wspomagania i mocno „zmęczona” powłoka lakiernicza.

Toyota RAV4 III 26
Skrzynię bezstopniową stosowano tylko w benzynowych Toyotach RAV4 (w dieslach: klasyczny, 6-biegowy „automat”). Właściciele narzekają na typową dla tego rodzaju skrzyń powolną pracę, ale doceniają wysoką trwałość przekładni Toyoty.

Używana Toyota RAV4 III – sytuacja rynkowa

Pierwsze bezwypadkowe Toyoty RAV4 III z drugiej ręki rozpoczynają się już od 20 tys. zł, ale trzeba dorzucić minimum 5 tys. zł by rozejrzeć się za sensowniejszym egzemplarzem, choć nadal z dieslem. Rzadsze, benzynowe „RAV-ki” kosztują minimum 30 tys. zł, a 40 tys. zł – samochody po liftingu. Najdroższe auta z roczników 2010-2012 „podchodzą” nawet pod 60 tys. zł. Przebiegi: mniejsze niż 100 tys. km.

Używana Toyota RAV4 III – podsumowanie

Nie jest zupełnie bezawaryjnym SUV-em, chyba że wybierzemy odmianę benzynową bez gazu. Przypominająca „terenówkę” stylizacja do tej pory przyciąga klientów, którzy są skłonni zapłacić spore pieniądze za używaną Toyotę. Aby się nie zawieść, warto uważnie prześledzić historię serwisową i dowiedzieć się, czy silnik 2.2 D-4D miał przeprowadzaną naprawę.

Toyota RAV4 III 35

Przeczytaj także – opinie o innych używanych Toyotach:

Toyota RAV4 III – dane techniczne

Toyota RAV4 III – wymiary
Dł./szer./wys.433-462/182/169 cm
Rozstaw osi256-266 cm
Pojemność bagażnika450-1470 l
Toyota RAV4 III – silniki benzynowe
Silnik2.0 VVT- i2.0 Valvematic3.5 V6
Pojemność1998 cm³1987 cm³3500 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc152 KM158 KM273 KM
Maks. moment194 Nm198 Nm333 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s10,5 s8,7 s
Prędkość maks.185 km/h185 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa9,0 l/100 km7,7 l/100 km12,4 l/100 km
Toyota RAV4 III – silniki Diesla
Silnik2.2 D-4D2.2 D-4D2.2 D-CAT
Pojemność2231 cm³2231 cm³2231 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc136 KM150 KM177 KM
Maks. moment310 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s10,0 s9,3 s
Prędkość maks.180 km/h190 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa6,6 l/100 km6,2 l/100 km7,0 l/100 km

Toyota RAV4 III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here