UżywaneOpinieUżywany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) - opinie, dane techniczne, usterki

Używany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – opinie, dane techniczne, usterki

Dla wielu Volkswagen Tiguan spełnia podstawowe założenia stawiane kompaktowym SUV-om. Czy trzeba się bać montowanych w nim silników TSI? Jak używany Tiguan wypada w opiniach użytkowników?

Powstanie Tiguana było kwestią czasu – Volkswagen musiał bowiem odpowiedzieć na coraz liczniejszą reprezentację w segmencie kompaktowych SUV-ów. Czy udała mu się sztuka stworzenia idealnego uterenowionego auta? Patrząc na wyniki sprzedaży, raczej tak. Dzięki pudełkowatej karoserii we wnętrzu Tiguana panują komfortowe warunki podróżowania, producent z Wolfsburga zadbał o przyzwoity montaż materiałów wykończeniowych i uproszczoną do granic możliwości obsługę. Jednocześnie zaproponował nowoczesne (co nie znaczy bezawaryjne) silniki, które w większości przypadków można było zestawić z napędem 4×4 wykorzystującym sprzęgło Haldex. Na tle rywali Tiguan posiada znacznie więcej udogodnień przydatnych w niewielkim terenie. Należą do nich m.in. tryb Off Road (z asystentem zjazdu) lub podcięty zderzak w wersji Track&Field. Oczywiście pomimo tego Tiguana należy traktować co najwyżej jako uniwersalny samochód na niemal każdy rodzaj drogi (poza typowo offroadową).

Volkswagen Tiguan I
Jak na wysokiego SUV-a Volkswagen Tiguan na drodze zachowuje się pewnie i stabilnie. Poza asfaltem przydaje się spory, 20-centymetrowy prześwit.

Dzięki dobrze dobranym rozmiarom Tiguan z powodzeniem pełni rolę samochodu rodzinnego i jednocześnie sprawdza się w codziennych dojazdach do miasta. Niestety, nie brak w nim rozwiązań technicznych podwyższających koszty eksploatacji, próżno też szukać prostego silnika benzynowego do niedrogiej przeróbki na LPG. Jakiego Tiguana zatem wybrać? Poznajmy opinie użytkowników.

Volkswagen Tiguan I 15
Volkswagen przeprowadził modernizację wizualną Tiguana w 2011 r. Kilka miesięcy wcześniej dokonał minimalnych korekt w desce rozdzielczej – takie auta nazywane są „pół-liftingami”.

Używany Volkswagen Tiguan I – wnętrze

Do wnętrza Volkswagena Tiguana prowadzą szerokie drzwi z zasłonami pokrywającymi progi, dzięki czemu nikt nie pobrudzi sobie o nie nogawek. Kokpit wizualnie przypomina… te z innych Volkswagenów, a najbardziej deskę z Golfa Plusa. Dzięki wysoko umieszczonym pokrętłom klimatyzacji i ekranowi multimediów obsługa w zasadzie nie angażuje kierowcy i odbywa się „automatycznie”. We wnętrzu wygospodarowano miejsce na wiele praktycznych skrytek, w tym obszerne schowki w przednich drzwiach. Właściciele po latach doceniają starania Volkswagena co do jakości montażu elementów deski, lecz użyte materiały trudno uznać za szlachetne. Nie brakuje ciekawych kolorystycznie wersji, np. beżowych albo z pomarańczowymi fotelami.

Volkswagen Tiguan I
Prawdziwy, volkswagenowski kokpit, czyli wzorowo uporządkowany i nieźle zmontowany.

Tiguan to wysoki samochód, zatem ma i wysoko umieszczone przednie fotele. Do ich kształtu i jakości tapicerek trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia, choć dla niektórych regulacja odcinka lędźwiowego okazuje się mało wystarczająca. W tylnym rzędzie nie udało się zlikwidować tunelu środkowego, niemniej dzięki możliwości przesuwania kanapy każdy powinien znaleźć tutaj dogodną pozycję. Na plus składane, w formie podłokietnika, oparcie siedzenia środkowego. Według danych katalogowych bagażnik mieści solidne 470 l, do tego ma foremny kształt i dokładne wykończenie. Pod podłogą: schowek wraz z miejscem na koło zapasowe.

Używany Volkswagen Tiguan I – silniki benzynowe

Do napędu Tiguana Volkwagen przewidział tylko dwa silniki benzynowe – 1.4 TSI oraz 2.0 TSI. Oba mają wtrysk bezpośredni oraz turbodoładowanie. Poszczególne odmiany różnią się jednak napędem rozrządu: w starszych 1.4 TSI (EA111, 1390 cm³, 122/150/160 KM) stosowano podatny na rozciąganie łańcuch, w nowszych (EA211, 1395 cm, 125/150 KM) – pasek. Najmocniejsze odmiany tego silnika (Twincharger, 150 i 160 KM, 1390 cm³) dodatkowo cechuje obecność doładowania mechanicznego, czyli kompresora – to właśnie one uchodzą za najbardziej zawodne. Topowe Tiguany otrzymały jednostkę 2.0 TSI, na przestrzeni lat występującą w czterech wersjach mocy: 170, 180, 200 i 211 KM. Wszystkie auta z 2.0 TSI zestawiono z napędem na 4 koła 4Motion, opcjonalnie łączyły się także ze skrzyniami DSG. W przypadku 1.4 TSI na te udogodnienia można było liczyć w wersjach powyżej 150 KM.

Volkswagen Tiguan I 12
Silnik 1.4 TSI miał zawojować rynek, a stał się powodem zalegania Volkswagenów w serwisach. Dziś jego niedogodności zna niemal każdy mechanik i z tym silnikiem „da się żyć”.

Używany Volkswagen Tiguan I – silniki Diesla

Tu mamy lepsze wiadomości. Do Tiguana trafiły bowiem jednostki 2.0 TDI z układem common rail, przekonstruowaną głowicą i poprawioną pompą olejową, zatem plaga problemów ze starszymi jednostkami z pompowtryskiwaczami odeszła w niepamięć. Wszystkie 2.0 TDI mają identyczną pojemność (1984 cm³), ale w 2015 r. Volkswagen wprowadził nową rodzinę tych silników, oznaczoną kodem EA288 (150 i 184 KM). Wcześniej występowały jednostki EA189 o mocy 110 (od 2010 r.), 140 (do 2015 r.), 170 (2008-2012) i 177 KM (od 2012 r.). W odmianach 110 KM i 170 KM wzwyż filtr cząstek stałych od początku był seryjnym rozwiązaniem, w do 140-konnych obligatoryjnie trafiał dopiero od 2009 r. Tylko wersja 110 KM nie łączyła się z napędem 4×4: w 140/150 KM był opcją, a w mocniejszych rozwiązaniem seryjnym.

Volkswagen Tiguan I
Regularne kontrolowanie pompy oleju i wymiany paska rozrządu zazwyczaj daje efekt w postaci bezawaryjnej pracy silnika 2.0 TDI. Nic dziwnego, że diesle dominują w ogłoszeniach.

Używany Volkswagen Tiguan I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Podcięty zderzak i metalowe osłony podwozia w Tiguanie Track&Field przydają się na nieutwardzonych drogach”

„W przeciwieństwie do DSG, 6-biegowa skrzynia manualna jest bezawaryjna i nie generuje kosztów”

„Systemy wspomagające parkowanie i czujniki parkowania z wyświetlaczem przydają się w mieście”

„Kanapę można przesuwać o 15 cm, istotnie zwiększając przy tym bagażnik”

 Wady 

„Nie polecam myć Tiguana szczotkami – w moment zarysujecie lakier. Jest bardzo delikatny”

„Niby Volkswagen, ale niektóre elementy wnętrza szybko się zużywają, np. siedzenie kierowcy mechaci się już po 30 tys. km”

„Nie każdemu przypadnie do gustu operowanie biegami przez DSG. Nagminnie utrzymuje silnik na niskich obrotach”

„Dość krótki rozstaw osi. Limuzyna to to nie jest”

Używany Volkswagen Tiguan I – awaryjność, typowe usterki

Spory rynkowy staż silników TSI brutalnie obnażył ich typowe dolegliwości. Przede wszystkim często zużywają olej – tyczy się to zwłaszcza starszych 1.4 TSI, w których w dodatku już przy 100 tys. km rozciągał się łańcuch rozrządu. Koszt kupna wraz z wymianą powinien zmieścić się w ok. 1500 zł, czyli nie jest tak źle. Rozważając wersję Twincharger (150/160 KM) weźmy pod uwagę możliwe problemy z niezałączającym się kompresorem. Z kolei spore przebiegi używanych Tiguanów niemal na pewno zwiastują kłopoty związane z naturalnym wyeksploatowaniem skrzyń biegów DSG. Kompleksowy remont przekładni waha się w granicach 3-6 tys. zł (wymiana mechatroniki, sprzęgieł, koła dwumasowego), dlatego warto poszukać auta… z udokumentowaną regeneracją skrzyni. Tiguana dobrze zabezpieczono przed korozją, wysoką trwałością cieszy się również układ napędu na 4 koła.

Volkswagen Tiguan I 04
Dwusprzęgłowa skrzynia DSG potrafi mocno nadwyrężyć budżet właściciela Tiguana. Bezpieczniejszy wybór to samochód ze skrzynią ręczną o 6 przełożeniach (takowe występują o wiele częściej).

Używany Volkswagen Tiguan I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie (przy szybie przedniej, przed kierowcą). Znajduje się również na górnej części prawego kielicha kolumny McPhersona. By tam zajrzeć, trzeba zdjąć plastikową osłonę.

Volkswagen Tiguan - gdzie jest VIN

Używany Volkswagen Tiguan I – sytuacja rynkowa

Tiguany niesamowicie trzymają cenę: kilkunastoletnie, bezwypadkowe auto (rocznik 2007-2008) kosztuje minimum 25 tys. zł, ale sensowne propozycje w zasadzie zaczynają się od 30 tys. zł. Optimum na przedliftowego Tiguana w każdej wersji silnikowej to ok. 35-40 tys. zł: za tyle można też mieć auto poliftowe. Za najmłodsze samochody (często z programu Das Welt Auto) trzeba zapłacić nawet 2 razy więcej! Bezsprzecznie dominują wysokoprężne Tiguany, większość ma napęd 4×4.

Używany Volkswagen Tiguan I – podsumowanie

SUV niemal skrojony na miarę: przestronny, dynamiczny, użyteczny na asfalcie i poza nim, bogato wyposażony i niedrogi w serwisowaniu. Aby cieszyć się z niezawodności Tiguana, trzeba jednak wybrać wersję z manualną skrzynią i najlepiej z silnikiem wysokoprężnym. Później nie musimy się martwić o ewentualną sprzedaż: te samochody idą „od ręki” i dobrze trzymają wartość.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Volkswagenach:

Używany Volkswagen Up! (od 2011 r.) – opinie

Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie

Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – opinie

Używany Volkswagen Passat B7 (2010-2014) – opinie

Używany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) – opinie

Używany Volkswagen Sharan II (od 2010 r.) – opinie

Używany Volkswagen Touareg I (2002-2010) – opinie

Volkswagen Tiguan I

Volkswagen Tiguan I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 442/181/169 cm
Rozstaw osi 260 cm
Pojemność bagażnika 470-1510 l
Volkswagen Tiguan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI
Pojemność 1390 cm³ 1390 cm³ 1395 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 122 KM 160 KM 150 KM 180 KM 211 KM
Maks. moment 200 Nm 240 Nm 250 Nm 280 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 8,9 s 9,3 s 7,9 s 7,3 s
Prędkość maks. 184 km/h 192 km/h 198 km/h 201 km/h 213 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km 6,4 l/100 km 8,5 l/100 km 8,5 l/100 km
Volkswagen Tiguan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 110 KM 140 KM 150 KM 170 KM 184 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm 340 Nm 350 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,2 s 9,8 s 8,9 s 8,3 s
Prędkość maks. 175 km/h 193 km/h 198 km/h 201 km/h 204 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 5,0 l/100 km 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km

Używany Volkswagen Tiguan I – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji