Citroen C5 II - otwierające

Charakterystyczny element Citroena C5 – hydropneumatyczne zawieszenie – sprawuje się w nim bez większych zarzutów. Przewidywalną eksploatację zapewnią jednak wyłącznie silniki 4-cylindrowe. Co o Citroenie C5 sądzą jego użytkownicy?

Citroen C5 „przetrwał” na europejskim rynku 17 lat w dwóch generacjach. Opisywaną, drugą, wycofano z produkcji w 2017 roku, a nazwę zarezerwowano dla crossovera C5 Aircross. Co ciekawe, Citroen C5 jako samochód klasy średniej pozostał w ofercie francuskiego producenta, ale na rynku chińskim. W drugim wcieleniu C5 Citroen po raz pierwszy zaproponował odbiorcom możliwość wyboru rodzaju zawieszenia. Mogło być albo tradycyjne (z amortyzatorami), albo wyposażone w system hydropneumatyczny Hydractiv 3+ z 7 sferami (3 z przodu, 4 z tyłu). O ile w nowych samochodach wybór wydawał się oczywisty na korzyść „pneumatyki”, po upływie lat i dziesiątek tysięcy kilometrów chętni na C5 podchodzą do tego rozwiązania z dystansem, bojąc się późniejszych wydatków na naprawę osprzętu zawieszenia. Jak się okazuje – zupełnie niepotrzebnie, ale o tym wspomnimy w dalszej części materiału. Samochód był modernizowany raz, w 2010 roku, a cztery lata później zadebiutowała podwyższona odmiana CrossTourer. C5 nie potrafił przebić się popularnością przez niemieckich rywali, ale teraz klienci na tym zyskują w postaci niższych cen wyjściowych. Czy warto brać ten model pod uwagę?

Citroen C5 II - dynamiczne
W sedanie zastosowano wklęsłą tylną szybę, oczyszczającą się pod wpływem aerodynamiki. Niestety, to rozwiązanie nie sprawdza się w mieście.
Citroen C5 II - dynamiczne
C5 kombi jest dłuższy od sedana o 5 cm, ale w środku nie odczuwa się różnicy w ilości miejsca (taki sam rozstaw osi).

Używany Citroen C5 II – deska rozdzielcza

Na kokpicie Citroena C5 znajdziemy aż 80 przycisków: producent nagromadził je nie tylko na konsoli środkowej, ale i na centralnej, nieruchomej części kierownicy. Niezależnie od wersji kolorystycznej zastosowano tutaj srebrne wstawki, które już po ok. 100 tys. km zaczynają się wycierać. Do niezbyt trwałych należą również boczki drzwi: drażnią uporczywym skrzypieniem. Na szczęście cały kokpit jest wolny od tych dolegliwości. Do podstawowego wyposażenia wszystkich C5 należy automatyczna klimatyzacja, 7 poduszek, elektryczne szyby oraz radioodtwarzacz z odczytem plików MP3. Dla topowej wersji Exclusive zarezerwowano takie opcje jak tempomat, kurtyny powietrzne czy biksenonowe, skrętne reflektory.

Citroen C5 II - deska rozdzielcza
Porządnie zmontowany kokpit topowej wersji Exclusive. Wszystkie C5 mają kierownicę z nieruchomym środkiem.
Citroen C5 II - zegary
Auta z hydropneumatyką mają monitorowane zawieszenie: jego status wyświetla się na prędkościomierzu. System obniża samochód przy wyższych prędkościach i podwyższa go podczas jazdy po nierównościach. Utrzymuje też stały poziom prześwitu niezależnie od obciążenia auta.

Opinie o używanym Citroenie C4 Cactus (od 2014 r.)

Używany Citroen C5 II – wnętrze

Stopień zużycia tapicerki foteli w C5 zależy nie tylko od sposobu użytkowania auta, ale i od wersji wyposażeniowej: im bogatsza, tym ma lepszej jakości tkaniny, z których wykonano tapicerki. W topowych wariantach można liczyć na „skórę”, elektryczną regulację lub lepsze wyprofilowanie siedzisk. Miejsca jest tyle, ile powinno być w samochodzie klasy średniej: nikt nie powinien narzekać nawet na przestrzeń na głowę w sedanie. Ta wersja nadwoziowa zabierze na pokład 467 l bagażu. Lepszymi możliwościami transportowymi może pochwalić się kombi: 533 l to jeden z lepszych wyników w klasie. W dodatku zadbano o regularny kształt i przyzwoite wykończenie.

Citroen C5 II - fotel kierowcy
Takie „kapitańskie” fotele stanowiły część pakietu Exclusive. Wzorowo podpierają ciało i oferują szeroki zakres regulacji. Nie oznacza to jednak, że fotele uboższych odmian C5 nie nadają się do dłuższych tras.
Citroen C5 II - bagażnik
W rzeczywistości bagażnik C5 kombi zmieści 424 l bagażu, ale i tak wyróżnia się sporą szerokością na tle konkurentów. Niski próg załadunkowy.

Używany Citroen C5 II – silniki

Początkowo oferta benzynowych Citroenów C5 ograniczała się do wolnossących 1.8, 2.0 oraz 3.0 V6. Wszystkie z nich można zasilać gazem, lecz trzeba przed tym sprawdzić, czy samochód ma wnękę na koło zapasowe. Później zastąpiły je dwie jednostki 1.6: wolnossąca, 120-konna VTi oraz 156-konna THP z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, opracowana wspólne z BMW. Szerszą gamę diesli otwiera oszczędny, ale i zbyt słaby do C5 1.6 HDi. Ma tylko 109-114 KM (zależne od lat produkcji), ale i jest rekordowo oszczędny. Do żwawej jazdy wystarczy z kolei 2.0 HDi generujący najpierw 136, potem 140 i 163 KM, a od 2015 r. – 150 i 180 KM. Ostatni czterocylindrowy silnik to niepopularny 2.2 HDi. Citroen montował w tym modelu dwie jednostki V6: 2.7 oraz 3.0, jednak zakończyły one „karierę” w 2012 roku. Kuszą osiągami, sprowadzają na ziemię wydatkami na paliwo i ewentualne naprawy.

Citroen C5 II - silnik
Silnik 2.7 V6 HDi montowano w C5 tylko przez rok: w 2010 roku zastąpił go uproszczony 2.2 HDi z jedną turbosprężarką o takiej samej mocy (204 KM), a rok wcześniej dodano nowego topowego diesla – 3.0 V6 HDi/240 KM.

Opinie o używanym Citroenie C3 II (2009-2016)

Używany Citroen C5 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Automatyczna klimatyzacja nie dmucha po oczach, pracuje bardzo cicho i wydajnie.”

„Do wielowahaczowego zawieszenia dostępnych jest sporo zamienników. Eksploatacja nie jest przesadnie droga.”

„Auto niemal płynie po drodze. Zawieszenie utwardza się w zakrętach i z obciążeniem utrzymuje stały prześwit.”

„C5 nie jest przeładowany stylistycznie i ma wiele ciekawych rozwiązań mających swoje funkcjonalne uzasadnienie.”

 Wady 

„Układ kierowniczy ma zbyt silne wspomaganie. Kierownica z kolei nie odbija automatycznie po jej skręceniu.”

„W środku zabrakło przemyślanych schowków. Wnętrze dość szybko się wyciera.”

„Przednia szyba jest mocno pochylona, a grube słupki A skutecznie zasłaniają przestrzeń na zewnątrz.”

„Próg jest bardzo wysoki – zawsze, jak wysiadam, ubrudzę nogawki.”

Używany Citroen C5 II – typowe usterki, awaryjność

Słabsze silniki Citroena C5 można uznać za dopracowane i względnie trwałe. Nie polecamy jednostek 2.2 HDi z uwagi na tylko niewiele lepsze osiągi od 2.0 HDi i droższe opłaty, a także 2.7 HDi, w którym zdarzają się przypadki wypalenia tłoków i zatarcia panewek. Osprzęt silnika 1.6 THP nie wytrzymuje parametrów tej jednostki napędowej i w efekcie już przy ok. 100 tys. km dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu i ponadnormatywnego zużycia oleju. Hydropneumatyka nie sprawia problemów pod warunkiem serwisowania jej w wyspecjalizowanych warsztatach. Przy ok. 250-300 tys. km trzeba się nastawić na wymianę przewodów lub pompy wysokiego ciśnienia, a także którejś ze sfer pełniących rolę amortyzatora. Oprócz tego w Citroenie lubi szwankować elektronika: „wariują” czujniki ciśnienia w kołach, zamknięcia drzwi i parkowania.

Citroen C5 II - zawieszenie
Sfery zawieszenia hydropneumatycznego są trwałe. Częstszych interwencji wymagają zastosowane w obu wersjach zawieszenia elementy konstrukcji wielowahaczowej (wahacze, łożyska).

Opinie o używanym Citroenie C4 II (od 2010 r.)

Używany Citroen C5 II – sytuacja rynkowa

Aż 6 na 7 wystawianych C5 ma pod maską silnik Diesla. Najtańsze oferty (15-20 tys. zł) dotyczą przeważnie 1.6 HDi i zużytych 2.0 HDi. Od 23 tys. zł zaczynają się C5 po liftingu i z silnikami benzynowymi. Jeśli dołożymy drugie tyle, możemy przebierać w ładnie utrzymanych autach z roczników 2014-15. Wciąż można trafić na 1-2 letnie Citroeny z przebiegami kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Kosztują 60-80 tys. zł.

Citroen C5 II FL
Lifting niewiele odmienił C5 od strony wizualnej. Większość zmian zaszła pod maską i we wnętrzu. Ostatnią modyfikacją było wprowadzenie w 2015 r. nowych jednostek 2.0 BlueHDi.

Używany Citroen C5 II – PODSUMOWANIE

Citroen C5 umiejętnie łączy niebanalny styl i innowacyjne technologie z przyjemną eksploatacją na co dzień. Polecamy ten model z dwulitrowymi dieslami lub wolnossącymi silnikami benzynowymi, nawet z LPG. W tej cenie na pewno nie znajdziemy bardziej oryginalnej propozycji na auto klasy średniej z drugiej ręki.

Używany Citroen C5 II – dane techniczne

Używany Citroen C5 II – wymiary
Dł./szer./wys. 478-483/186/145 cm
Rozstaw osi 282 cm
Pojemność bagażnika sed 467 l, kmb 533/1490 l
Używany Citroen C5 II – silniki benzynowe
Silnik 1.6 THP 1.8 16V 2.0 16V 3.0 V6
Pojemność 1598 cm³ 1749 cm³ 1997 cm³ 2946 cm³
Paliwo turbo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 156 KM 127 KM 143 KM 215 KM
Maks. moment 240 Nm 170 Nm 200 Nm 290 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 12,2 s 10,7 s 10,0 s
Prędkość maks. 210 km/h 200 km/h 205 km/h 224 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 7,9 l/100 km 8,9 l/100 km 10,5 l/100 km
Używany Citroen C5 II – silniki Diesla
Silnik 1.6 HDi 2.0 HDi 2.2 HDi 2.7 V6 HDi 3.0 V6 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³ 2720 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 110 KM 138 KM 173 KM 208 KM 240 KM
Maks. moment 260 Nm 340 Nm 370 Nm 440 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,4 s 11,6 s 10,0 s 9,6 s 7,3 s
Prędkość maks. 191 km/h 204 km/h 219 km/h 224 km/h 243 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 /100 km 6,0 l/100 km 6,6 l/100 km 8,4 l/100 km 7,2 l/100 km

Używany Citroen C5 II – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Używany Citroen C5 II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here