Charakterystyczny element Citroena C5 – hydropneumatyczne zawieszenie – sprawuje się w nim bez większych zarzutów. Przewidywalną eksploatację zapewnią jednak wyłącznie silniki 4-cylindrowe. Co o używany Citroenie C5 sądzą użytkownicy?
Citroen C5 „przetrwał” na europejskim rynku 16 lat w dwóch generacjach. Opisywaną, drugą, wycofano z produkcji w 2017 roku, a nazwę zarezerwowano dla crossovera C5 Aircross, który zresztą niedawno przeszedł lifting. Co ciekawe, Citroen C5 jako samochód klasy średniej pozostał w ofercie francuskiego producenta, ale na rynku chińskim. W drugim wcieleniu C5 Citroen po raz pierwszy zaproponował odbiorcom możliwość wyboru rodzaju zawieszenia. Mogło być albo tradycyjne (z amortyzatorami), albo wyposażone w system hydropneumatyczny Hydractiv 3+ z 7 sferami (3 z przodu, 4 z tyłu). O ile w nowych samochodach wybór wydawał się oczywisty na korzyść „pneumatyki”, po upływie lat i dziesiątek tysięcy kilometrów chętni na C5 podchodzą do tego rozwiązania z dystansem, bojąc się późniejszych wydatków na naprawę osprzętu zawieszenia. Jak się okazuje – zupełnie niepotrzebnie, ale o tym wspomnimy w dalszej części materiału. Samochód był modernizowany dwukrotnie, ale w niewielkim stopniu (w 2010 i 2012 roku), a cztery lata później zadebiutowała podwyższona odmiana CrossTourer.
C5 nie potrafił przebić się popularnością przez niemieckich rywali, ale teraz klienci na tym zyskują w postaci niższych cen wyjściowych. Czy warto brać ten model pod uwagę? Z jakimi silnikami najlepiej rozważyć używanego Citroena C5 II? Poznajmy opinie właścicieli francuskich aut.
Używany Citroen C5 II – deska rozdzielcza
Na kokpicie Citroena C5 znajdziemy aż 80 przycisków: producent nagromadził je nie tylko na konsoli środkowej, ale i na centralnej, nieruchomej części kierownicy. Niezależnie od wersji kolorystycznej zastosowano tutaj srebrne wstawki, które już po ok. 100 tys. km zaczynają się wycierać. Do niezbyt trwałych należą również boczki drzwi: drażnią uporczywym skrzypieniem. Na szczęście cały kokpit jest wolny od tych dolegliwości. Do podstawowego wyposażenia wszystkich C5 należy automatyczna klimatyzacja, 7 poduszek, elektryczne szyby oraz radioodtwarzacz z odczytem plików MP3. Dla topowej wersji Exclusive zarezerwowano takie opcje jak tempomat, kurtyny powietrzne czy biksenonowe, skrętne reflektory.
Używany Citroen C5 II – wnętrze
Stopień zużycia tapicerki foteli w C5 zależy nie tylko od sposobu użytkowania auta, ale i od wersji wyposażeniowej: im bogatsza, tym ma lepszej jakości tkaniny, z których wykonano tapicerki. W topowych wariantach można liczyć na „skórę”, elektryczną regulację lub lepsze wyprofilowanie siedzisk. Miejsca jest tyle, ile powinno być w samochodzie klasy średniej: nikt nie powinien narzekać nawet na przestrzeń na głowę w sedanie. Ta wersja nadwoziowa zabierze na pokład 467 l bagażu. Lepszymi możliwościami transportowymi może pochwalić się kombi: 533 l to jeden z lepszych wyników w klasie. W dodatku zadbano o regularny kształt i przyzwoite wykończenie.
Używany Citroen C5 II – silniki
Początkowo oferta benzynowych Citroenów C5 ograniczała się do wolnossących 1.8 (125 KM), 2.0 (140 KM) oraz 3.0 V6 (211 KM). Wszystkie z nich można zasilać gazem, lecz trzeba przed tym sprawdzić, czy samochód ma wnękę na koło zapasowe. Później zastąpiły je dwie jednostki 1.6: wolnossąca, 120-konna VTi oraz 156-konna THP z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, opracowana wspólne z BMW. Szerszą gamę diesli otwiera oszczędny, ale i zbyt słaby do C5 1.6 HDi. Ma tylko 109-114 KM (zależne od lat produkcji), ale jest rekordowo oszczędny. Do żwawej jazdy wystarczy z kolei 2.0 HDi generujący najpierw 136, potem 140 i 163 KM, a od 2015 r. – 150 i 181 KM. Ostatni czterocylindrowy silnik to niepopularny 2.2 HDi (170/204 KM). Citroen montował w tym modelu dwie jednostki V6: 2.7 HDi (204 KM) oraz 3.0 HDi (240 KM), jednak zakończyły one „karierę” w 2012 roku. Kuszą osiągami, sprowadzają na ziemię wydatkami na paliwo i ewentualne naprawy.
Używany Citroen C5 II – opinie użytkowników
Zalety
„Automatyczna klimatyzacja nie dmucha po oczach, pracuje bardzo cicho i wydajnie”
„Do wielowahaczowego zawieszenia dostępnych jest sporo zamienników. Eksploatacja nie jest przesadnie droga”
„Auto niemal płynie po drodze. Zawieszenie utwardza się w zakrętach i z obciążeniem utrzymuje stały prześwit”
„C5 nie jest przeładowany stylistycznie i ma wiele ciekawych rozwiązań mających swoje funkcjonalne uzasadnienie”
Wady
„Układ kierowniczy ma zbyt silne wspomaganie. Kierownica z kolei nie odbija automatycznie po jej skręceniu”
„W środku zabrakło przemyślanych schowków. Wnętrze dość szybko się wyciera”
„Przednia szyba jest mocno pochylona, a grube słupki A skutecznie zasłaniają przestrzeń na zewnątrz”
„Próg jest bardzo wysoki – zawsze, jak wysiadam, ubrudzę nogawki”
Używany Citroen C5 II – awaryjność, typowe usterki
Słabsze silniki Citroena C5 można uznać za dopracowane i względnie trwałe. Nie polecamy jednostek 2.2 HDi z uwagi na tylko niewiele lepsze osiągi od 2.0 HDi i droższe opłaty, a także 2.7 HDi, w którym zdarzają się przypadki wypalenia tłoków i zatarcia panewek. Osprzęt silnika 1.6 THP nie wytrzymuje parametrów tej jednostki napędowej i w efekcie już przy ok. 100 tys. km dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu i ponadnormatywnego zużycia oleju. W każdej wersji można spodziewać się wycieków środka smarnego nie tylko z silnika, ale i skrzyni biegów. Hydropneumatyka nie sprawia problemów pod warunkiem serwisowania jej w wyspecjalizowanych warsztatach. Przy ok. 250-300 tys. km trzeba się nastawić na wymianę przewodów lub pompy wysokiego ciśnienia, a także którejś ze sfer pełniących rolę amortyzatora. Oprócz tego w Citroenie lubi szwankować elektronika: „wariują” czujniki ciśnienia w kołach, zamknięcia drzwi i parkowania. Wysoka masa auta przyspiesza zużycie układu hamulcowego (tarcz i klocków).
Używany Citroen C5 II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się pośrodku przegrody czołowej. Odczytamy go też z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony.
Używany Citroen C5 II – sytuacja rynkowa, ceny
Aż 6 na 7 wystawianych C5 ma pod maską silnik Diesla. Najtańsze oferty (14-18 tys. zł) dotyczą przeważnie 1.6 HDi i zużytych 2.0 HDi. Od 20 tys. zł zaczynają się C5 po liftingu i z silnikami benzynowymi. Jeśli zwiększymy budżet do 35-40 tys. zł, możemy przebierać w ładnie utrzymanych autach po drugiej modernizacji. Najmłodsze auta z ostatnich roczników (2015-2017) podchodzą pod 50 tys. zł. Nie zmienia to faktu, że optymalny budżet na C5 II mieści się w granicach 25-30 tys. zł.
Używany Citroen C5 II – podsumowanie
Citroen C5 umiejętnie łączy niebanalny styl i innowacyjne technologie z przyjemną eksploatacją na co dzień. Polecamy ten model z dwulitrowymi dieslami lub wolnossącymi silnikami benzynowymi, nawet z LPG. W tej cenie na pewno nie znajdziemy bardziej oryginalnej propozycji na auto klasy średniej z drugiej ręki.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Citroenach:
Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 480-483/184-186/145-150 cm |
Rozstaw osi | 282 cm |
Pojemność bagażnika | sed 467 l, kmb 533/1490 l |
Silnik | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.8 16V | 2.0 16V | 3.0 V6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1749 cm³ | 1997 cm³ | 2946 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 120 KM | 156 KM | 125 KM | 140 KM | 215 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 240 Nm | 170 Nm | 200 Nm | 290 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 8,6 s | 12,2 s | 10,7 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 198 km/h | 210 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 224 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,4 l/100 km | 10,5 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 114 KM | 136 KM | 150 KM | 163 KM | 181 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 370 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 11,6 s | 11,6 s | 10,2 s | 9,1 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 189 km/h | 190 km/h | 204 km/h | 214 km/h | 210 km/h | 222 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 /100 km | 5,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 4,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 4,4 l/100 km |
Silnik | 2.2 HDi | 2.2 HDi | 2.7 V6 HDi | 3.0 V6 HDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2179 cm³ | 2179 cm³ | 2720 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 170 KM | 204 KM | 204 KM | 240 KM |
Maks. moment | 370 Nm | 440 Nm | 440 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 8,3 s | 9,6 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 219 km/h | 230 km/h | 224 km/h | 243 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 8,4 l/100 km | 7,2 l/100 km |