Citroen C5 II - otwierające

Charakterystyczny element Citroena C5 – hydropneumatyczne zawieszenie – sprawuje się w nim bez większych zarzutów. Przewidywalną eksploatację zapewnią jednak wyłącznie silniki 4-cylindrowe. Co o Citroenie C5 sądzą jego użytkownicy?

Citroen C5 „przetrwał” na europejskim rynku 17 lat w dwóch generacjach. Opisywaną, drugą, wycofano z produkcji w 2017 roku, a nazwę zarezerwowano dla crossovera C5 Aircross. Co ciekawe, Citroen C5 jako samochód klasy średniej pozostał w ofercie francuskiego producenta, ale na rynku chińskim. W drugim wcieleniu C5 Citroen po raz pierwszy zaproponował odbiorcom możliwość wyboru rodzaju zawieszenia. Mogło być albo tradycyjne (z amortyzatorami), albo wyposażone w system hydropneumatyczny Hydractiv 3+ z 7 sferami (3 z przodu, 4 z tyłu). O ile w nowych samochodach wybór wydawał się oczywisty na korzyść „pneumatyki”, po upływie lat i dziesiątek tysięcy kilometrów chętni na C5 podchodzą do tego rozwiązania z dystansem, bojąc się późniejszych wydatków na naprawę osprzętu zawieszenia. Jak się okazuje – zupełnie niepotrzebnie, ale o tym wspomnimy w dalszej części materiału. Samochód był modernizowany raz, w 2010 roku, a cztery lata później zadebiutowała podwyższona odmiana CrossTourer. C5 nie potrafił przebić się popularnością przez niemieckich rywali, ale teraz klienci na tym zyskują w postaci niższych cen wyjściowych. Czy warto brać ten model pod uwagę?

Citroen C5 II - dynamiczne
W sedanie zastosowano wklęsłą tylną szybę, oczyszczającą się pod wpływem aerodynamiki. Niestety, to rozwiązanie nie sprawdza się w mieście.
Citroen C5 II - dynamiczne
C5 kombi jest dłuższy od sedana o 5 cm, ale w środku nie odczuwa się różnicy w ilości miejsca (taki sam rozstaw osi).

Używany Citroen C5 II – deska rozdzielcza

Na kokpicie Citroena C5 znajdziemy aż 80 przycisków: producent nagromadził je nie tylko na konsoli środkowej, ale i na centralnej, nieruchomej części kierownicy. Niezależnie od wersji kolorystycznej zastosowano tutaj srebrne wstawki, które już po ok. 100 tys. km zaczynają się wycierać. Do niezbyt trwałych należą również boczki drzwi: drażnią uporczywym skrzypieniem. Na szczęście cały kokpit jest wolny od tych dolegliwości. Do podstawowego wyposażenia wszystkich C5 należy automatyczna klimatyzacja, 7 poduszek, elektryczne szyby oraz radioodtwarzacz z odczytem plików MP3. Dla topowej wersji Exclusive zarezerwowano takie opcje jak tempomat, kurtyny powietrzne czy biksenonowe, skrętne reflektory.

Citroen C5 II - deska rozdzielcza
Porządnie zmontowany kokpit topowej wersji Exclusive. Wszystkie C5 mają kierownicę z nieruchomym środkiem.
Citroen C5 II - zegary
Auta z hydropneumatyką mają monitorowane zawieszenie: jego status wyświetla się na prędkościomierzu. System obniża samochód przy wyższych prędkościach i podwyższa go podczas jazdy po nierównościach. Utrzymuje też stały poziom prześwitu niezależnie od obciążenia auta.

Opinie o używanym Citroenie C4 Cactus (od 2014 r.)

Używany Citroen C5 II – wnętrze

Stopień zużycia tapicerki foteli w C5 zależy nie tylko od sposobu użytkowania auta, ale i od wersji wyposażeniowej: im bogatsza, tym ma lepszej jakości tkaniny, z których wykonano tapicerki. W topowych wariantach można liczyć na „skórę”, elektryczną regulację lub lepsze wyprofilowanie siedzisk. Miejsca jest tyle, ile powinno być w samochodzie klasy średniej: nikt nie powinien narzekać nawet na przestrzeń na głowę w sedanie. Ta wersja nadwoziowa zabierze na pokład 467 l bagażu. Lepszymi możliwościami transportowymi może pochwalić się kombi: 533 l to jeden z lepszych wyników w klasie. W dodatku zadbano o regularny kształt i przyzwoite wykończenie.

Citroen C5 II - fotel kierowcy
Takie „kapitańskie” fotele stanowiły część pakietu Exclusive. Wzorowo podpierają ciało i oferują szeroki zakres regulacji. Nie oznacza to jednak, że fotele uboższych odmian C5 nie nadają się do dłuższych tras.
Citroen C5 II - bagażnik
W rzeczywistości bagażnik C5 kombi zmieści 424 l bagażu, ale i tak wyróżnia się sporą szerokością na tle konkurentów. Niski próg załadunkowy.

Używany Citroen C5 II – silniki

Początkowo oferta benzynowych Citroenów C5 ograniczała się do wolnossących 1.8, 2.0 oraz 3.0 V6. Wszystkie z nich można zasilać gazem, lecz trzeba przed tym sprawdzić, czy samochód ma wnękę na koło zapasowe. Później zastąpiły je dwie jednostki 1.6: wolnossąca, 120-konna VTi oraz 156-konna THP z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, opracowana wspólne z BMW. Szerszą gamę diesli otwiera oszczędny, ale i zbyt słaby do C5 1.6 HDi. Ma tylko 109-114 KM (zależne od lat produkcji), ale i jest rekordowo oszczędny. Do żwawej jazdy wystarczy z kolei 2.0 HDi generujący najpierw 136, potem 140 i 163 KM, a od 2015 r. – 150 i 180 KM. Ostatni czterocylindrowy silnik to niepopularny 2.2 HDi. Citroen montował w tym modelu dwie jednostki V6: 2.7 oraz 3.0, jednak zakończyły one „karierę” w 2012 roku. Kuszą osiągami, sprowadzają na ziemię wydatkami na paliwo i ewentualne naprawy.

Citroen C5 II - silnik
Silnik 2.7 V6 HDi montowano w C5 tylko przez rok: w 2010 roku zastąpił go uproszczony 2.2 HDi z jedną turbosprężarką o takiej samej mocy (204 KM), a rok wcześniej dodano nowego topowego diesla – 3.0 V6 HDi/240 KM.

Opinie o używanym Citroenie C3 II (2009-2016)

Używany Citroen C5 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Automatyczna klimatyzacja nie dmucha po oczach, pracuje bardzo cicho i wydajnie.”

„Do wielowahaczowego zawieszenia dostępnych jest sporo zamienników. Eksploatacja nie jest przesadnie droga.”

„Auto niemal płynie po drodze. Zawieszenie utwardza się w zakrętach i z obciążeniem utrzymuje stały prześwit.”

„C5 nie jest przeładowany stylistycznie i ma wiele ciekawych rozwiązań mających swoje funkcjonalne uzasadnienie.”

 Wady 

„Układ kierowniczy ma zbyt silne wspomaganie. Kierownica z kolei nie odbija automatycznie po jej skręceniu.”

„W środku zabrakło przemyślanych schowków. Wnętrze dość szybko się wyciera.”

„Przednia szyba jest mocno pochylona, a grube słupki A skutecznie zasłaniają przestrzeń na zewnątrz.”

„Próg jest bardzo wysoki – zawsze, jak wysiadam, ubrudzę nogawki.”

Używany Citroen C5 II – typowe usterki, awaryjność

Słabsze silniki Citroena C5 można uznać za dopracowane i względnie trwałe. Nie polecamy jednostek 2.2 HDi z uwagi na tylko niewiele lepsze osiągi od 2.0 HDi i droższe opłaty, a także 2.7 HDi, w którym zdarzają się przypadki wypalenia tłoków i zatarcia panewek. Osprzęt silnika 1.6 THP nie wytrzymuje parametrów tej jednostki napędowej i w efekcie już przy ok. 100 tys. km dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu i ponadnormatywnego zużycia oleju. Hydropneumatyka nie sprawia problemów pod warunkiem serwisowania jej w wyspecjalizowanych warsztatach. Przy ok. 250-300 tys. km trzeba się nastawić na wymianę przewodów lub pompy wysokiego ciśnienia, a także którejś ze sfer pełniących rolę amortyzatora. Oprócz tego w Citroenie lubi szwankować elektronika: „wariują” czujniki ciśnienia w kołach, zamknięcia drzwi i parkowania.

Citroen C5 II - zawieszenie
Sfery zawieszenia hydropneumatycznego są trwałe. Częstszych interwencji wymagają zastosowane w obu wersjach zawieszenia elementy konstrukcji wielowahaczowej (wahacze, łożyska).

Opinie o używanym Citroenie C4 II (od 2010 r.)

Używany Citroen C5 II – sytuacja rynkowa

Aż 6 na 7 wystawianych C5 ma pod maską silnik Diesla. Najtańsze oferty (15-20 tys. zł) dotyczą przeważnie 1.6 HDi i zużytych 2.0 HDi. Od 23 tys. zł zaczynają się C5 po liftingu i z silnikami benzynowymi. Jeśli dołożymy drugie tyle, możemy przebierać w ładnie utrzymanych autach z roczników 2014-15. Wciąż można trafić na 1-2 letnie Citroeny z przebiegami kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Kosztują 60-80 tys. zł.

Citroen C5 II FL
Lifting niewiele odmienił C5 od strony wizualnej. Większość zmian zaszła pod maską i we wnętrzu. Ostatnią modyfikacją było wprowadzenie w 2015 r. nowych jednostek 2.0 BlueHDi.

Używany Citroen C5 II – PODSUMOWANIE

Citroen C5 umiejętnie łączy niebanalny styl i innowacyjne technologie z przyjemną eksploatacją na co dzień. Polecamy ten model z dwulitrowymi dieslami lub wolnossącymi silnikami benzynowymi, nawet z LPG. W tej cenie na pewno nie znajdziemy bardziej oryginalnej propozycji na auto klasy średniej z drugiej ręki.

Citroen C5 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.478-483/186/145 cm
Rozstaw osi282 cm
Pojemność bagażnikased 467 l, kmb 533/1490 l
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 THP1.8 16V2.0 16V3.0 V6
Pojemność1598 cm³1749 cm³1997 cm³2946 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.benz.
Maks. moc156 KM127 KM143 KM215 KM
Maks. moment240 Nm170 Nm200 Nm290 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s12,2 s10,7 s10,0 s
Prędkość maks.210 km/h200 km/h205 km/h224 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km7,9 l/100 km8,9 l/100 km10,5 l/100 km
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 HDi2.0 HDi2.2 HDi2.7 V6 HDi3.0 V6 HDi
Pojemność1560 cm³1997 cm³2179 cm³2720 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc110 KM138 KM173 KM208 KM240 KM
Maks. moment260 Nm340 Nm370 Nm440 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s11,6 s10,0 s9,6 s7,3 s
Prędkość maks.191 km/h204 km/h219 km/h224 km/h243 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 /100 km6,0 l/100 km6,6 l/100 km8,4 l/100 km7,2 l/100 km

Używany Citroen C5 II – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

Używany Citroen C5 II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here