Jeden z najdłużej produkowanych współczesnych Fiatów kusi relacją cen do roczników. A jak jest z awaryjnością używanego Punto III? Właściciele to zweryfikowali w naszych ankietach.
W segmencie aut miejskich rzadko zdarza się, by jeden model pozostawał w produkcji przez 13 lat, chociaż do tej liczby powoli zbliża się nietracący na popularności Fiat 500. Właśnie tyle trwało wytwarzanie trzeciej generacji Fiata Punto, który przyjął zresztą przydomek „Grande”. Pierwszy lifting z 2009 r. oznaczał ewolucję nie tylko w nazwie (Punto Evo), ale i we wnętrzu oraz od strony wizualnej. Przeprowadzona 3 lata później druga modernizacja znów odświeżyła stylistykę Punto, ale od tego czasu stopniowo wycofywano z oferty kolejne silniki na rzecz tych najsłabszych, ale i najpewniejszych. Fiat potraktował ten model bardzo poważnie i zadbał nawet o rozszerzenie oferty o usportowione odmiany Abarth, rozwijające przeszło 155-180 KM. Swego czasu za sprawą dość długiego (jak na segment B) nadwozia, Grande Punto bywało rozważane nawet jako samochód rodzinny. A przypominamy, że nie przewidziano innych wersji nadwoziowych jak 3- lub 5-drzwiowy hatchback.

O ile od strony mechanicznej w stronę Punto III nie płynie wiele zażaleń, o tyle wiele negatywnych opinii odnosi się do awaryjnej „elektryki” modelu i irytujących przypadłości wynikających z niedbalstwa przy montażu. W dalszej części podpowiemy, na co zwrócić uwagę podczas oględzin używanego Fiata Grande Punto/Punto Evo/Punto 2012.

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – wnętrze
Ogólny zarys deski rozdzielczej Fiata Punto trzeciej generacji zachował się przez cały okres produkcji auta. Dopiero wprowadzenie Punto Evo przyniosło nową stylizację zegarów i konsoli środkowej kokpitu, ale uwaga – zmiany wprowadzono tylko w bogatszych wersjach wyposażeniowych, a bazowe nadal mają deskę z 2005 roku (nie jest to wynik powypadkowej przeszłości samochodu). W takich odmianach nie zawsze znajdziemy klimatyzację, ale centralny zamek, elektryczne szyby przednie i wspomaganie kierownicy – już tak. W nowszych rocznikach pojawiło się więcej poduszek powietrznych oraz m.in. system Blue&Me z przenośną nawigacją. Do ciekawych udogodnień należy zaliczyć wzmacniający wspomaganie kierownicy system City.
Ponad 4 metry długości robią swoje i trzeba przyznać, że Punto przez długi czas pozostawało jednym z najprzestronniejszych reprezentantów klasy miejskiej. Co prawda same fotele nie są nadzwyczaj wygodne i sprawdzają się głównie na krótkich dystansach, ale osoby w pierwszym rzędzie rzadko narzekają na brak miejsca. Z tyłu panują wystarczające warunki do przewozu dzieci, nawet na wakacyjny wyjazd (dorośli mogą na dłuższą metę odczuwać dyskomfort). Szkoda, że całkiem obszerny bagażnik wyróżnia się wysokim progiem załadunku i uskokiem powstającym po złożeniu kanapy. Pojemność – 275 litrów – jest niezależna od wersji nadwoziowej.
Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – silniki
Przez lata gama silnikowa przechodziła tyle modyfikacji, że niemal każdy rocznik auta cechują inne jednostki napędowe. Generalnie, wszystkie (czy to benzynowe, czy Diesle) mają 4 cylindry, poza oferowanym od 2012 r. 2- cylindrowym 0.9 turbo. Ten silnik, wraz z 1.4 T-Jet (nie we wszystkich wersjach) wykorzystuje system elektrohydraulicznego sterowania zaworami MultiAir (w 0.9 – TwinAir). Pozbawione tego rozwiązania są odmiany 1.4 T-Jet o mocy 120 KM oraz wolnossące 1.4, niezależnie od rodzaju głowicy (8V generuje 77 KM, 16V – 95 KM). Co istotne, tolerują one LPG, a największy sens ekonomiczny ma montaż instalacji gazowej w oszczędnych 1.2 8V, oferowanych w całym przedziale rocznikowym. Turbodiesle w Punto III rozwijają 75-130 KM z trzech pojemności: 1.3, 1.6 i 1.9. W Grande Punto stosowano jednostki starszej generacji (1.3/1.9 JTD), potem nastąpiła epoka silników MultiJet (1.3/1.6). Niestety, zaoszczędzone na paliwie pieniądze najprawdopodobniej przeznaczymy na wymianę albo regenerację zapchanego filtra DPF.

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – opinie użytkowników
Zalety
„Jestem zadowolony z eksploatacji. Do tej pory wymieniłem tylko podstawowe elementy, typu klocki hamulcowe i części zawieszenia.”
„Odpowiednia precyzja skrzyni biegów. W trasie cieszy obecność „szóstki”.
„Jak na 4-metrowy samochód w środku jest wręcz zaskakująco dużo miejsca. Czteroosobowe wyjazdy? Żaden problem.”
„Świetna skuteczność hamulców. Dla niektórych mogą być nawet zbyt czułe.”
„Moje Punto 1.4/77 KM spala 8 litrów LPG na 100 km. Ciężko o równie ekonomiczne auto.”
Wady
„Spora lista drobnych awarii. Padł m.in. alternator, wycieraczki, połamało się lusterko, skrzypią fotele.”
„Silnik bez turbo (1.4/95 KM) dławi się i bardzo słabo przyspiesza. Trzeba ratować się redukcją biegu.”
„Puntem ciężko zawrócić na raz na skrzyżowaniu. Po miejskim aucie oczekiwałbym lepszej zwrotności.”
„System wentylacji i ogrzewania wnętrza pozostawiają wiele do życzenia.”
„Widać oszczędności na wyciszeniu. Nieszczelne uszczelki, brak wygłuszenia pod maską. Na autostradzie – dramat.”
Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – awaryjność, typowe usterki
Wbrew pozorom, miejski Fiat jest często chwalony przez swoich użytkowników za udane silniki. Ich usterki na dobrą sprawę wynikają z ich zużycia eksploatacyjnego: spalają olej lub go „gubią” w postaci wycieków, z czasem parcieją również niektóre istotne elementy wykonane z gumy, typu uszczelka smoka oleju albo przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej. Wysokoprężne Punto niezbyt dobrze znoszą jazdę w ich środowisku naturalnym, czyli po mieście – w takich warunkach szybko zapycha się filtr DPF. Nie zapominajmy o możliwej wymianie dwumasowego koła zamachowego, szczególnie w 1.9 MultiJet (kosztuje ok. 800-900 zł). Typową przypadłością trzeciego wcielenia Punto są szybko „padające” alternatory (niektórzy wymieniają je co roku) i drobne, ale dokuczliwe awarie natury elektrycznej (śniedzieje instalacja). Niektóre defekty wynikają z bardzo „luźnego” podejścia Włochów do montażu. Często zacinają się klamki, a z nadwoziu „zieją” spore szpary (nie musi być to efekt naprawy powypadkowej).

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – sytuacja rynkowa
Niestety, największe portale ogłoszeniowe traktują każdy lifting Punto III jako osobną generację, stąd użytkownicy mają ograniczoną możliwość wyszukiwania tych samochodów po rocznikach. Najstarsze auta kosztują raptem 7 tys. zł, ale za młodsze o kilka lat Punto Evo trzeba dołożyć raptem kilka kolejnych tysięcy. Budżet 15 tys. zł pozwala na przebieranie między bardzo zadbanymi Grande Punto i przyzwoitymi Punto Evo. Bliżej 20 tys. zł wystawia się już samochody po ostatnim liftingu i rzadko osiągają kwoty z „trójką” na przedzie. W młodszych rocznikach stopniowo maleje udział diesli. Bardzo niewielki udział aut z silnikami przekraczającymi 100 KM.
Używane samochody miejskie – przegląd 10 modeli za 15 tys. zł
Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – podsumowanie
Z doświadczeń użytkowników wynika, że ostatniemu, jak dotąd, Punto wiele brakuje w dziedzinie niezawodności. Auto nadrabia jednak oszczędnym charakterem większości jednostek napędowych (nawet turbodoładowanych z LPG!) i obszernym jak na tę klasę wnętrzem. Szukajmy aut krajowych (o takie nietrudno) i możliwie jak najmłodszych. Abartha Punto można już powoli rozpatrywać jako youngtimera (fot. poniżej).
Przeczytaj opinie o innych używanych Fiatach:
- używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie
- używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie
- używany Fiat Tipo (od 2016 r.) – opinie
- używany Fiat 500L (od 2012 r.) – opinie
- używany Fiat Freemont (2011-2016) – opinie
Dł./szer./wys. | 403/169/149 cm |
Rozstaw osi | 251 cm |
Pojemność bagażnika | 275-1030 l |
Silnik | 1.2 8V | 1.4 8V | 1.4 16V | 1.4 T-Jet | 1.4 MultiAir (Abarth) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1242 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 65 KM | 77 KM | 95 KM | 120 KM | 163 KM |
Maks. moment | 102 Nm | 115 Nm | 125 Nm | 200 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,5 s | 13,2 s | 11,4 s | 8,9 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 165 km/h | 178 km/h | 195 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 1.3 JTD | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.9 MultiJet |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 86 KM | 120 KM | 131 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 200 Nm | 320 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,6 s | 13,1 s | 9,6 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 172 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,4 l/100 km | 6,1 l/100 km |