FIAT Grande Punto 1.4T-Jet 120KM 5MT SB99941 10-2008

Jeden z najdłużej produkowanych współczesnych Fiatów kusi relacją cen do roczników. A jak jest z awaryjnością używanego Fiata Punto III? Oto opinie właścicieli.

W segmencie aut miejskich rzadko zdarza się, by jeden model pozostawał w produkcji przez 13 lat, chociaż do tej liczby niewiele brakuje chociażby Pandzie III, a Fiat 500 już ją przekroczył (produkcja od 2007 roku). Właśnie tyle trwało wytwarzanie trzeciej generacji Fiata Punto, który przyjął zresztą przydomek „Grande”. Pierwszy lifting z 2009 r. oznaczał ewolucję nie tylko w nazwie (Punto Evo), ale i we wnętrzu oraz od strony wizualnej. Przeprowadzona 3 lata później druga modernizacja znów odświeżyła stylistykę Punto, ale od tego czasu stopniowo wycofywano z oferty kolejne silniki na rzecz tych najsłabszych, ale i najpewniejszych. Fiat potraktował ten model bardzo poważnie i zadbał nawet o rozszerzenie oferty o usportowione odmiany Abarth, rozwijające przeszło 155-180 KM. Swego czasu za sprawą dość długiego (jak na segment B) nadwozia, Grande Punto bywało rozważane nawet jako samochód rodzinny. A przypominamy, że nie przewidziano innych wersji nadwoziowych jak 3- lub 5-drzwiowy hatchback.

NASZ SKLEP
FIAT Punto Evo Dynamic 1.3MultiJet 90KM 5MT SB4973F 05-2010
Fiat Grande Punto technicznie spokrewniony jest z Oplem Corsą D. Oba auta mają powiązane ze sobą płyty podłogowe i silniki wysokoprężne.

O ile od strony mechanicznej w stronę Punto III nie płynie wiele zażaleń, o tyle wiele negatywnych opinii odnosi się do awaryjnej „elektryki” modelu i irytujących przypadłości wynikających z niedbalstwa przy montażu. W dalszej części podpowiemy, na co zwrócić uwagę podczas oględzin używanego Fiata Grande Punto/Punto Evo/Punto III i poznamy opinie ich właścicieli.

FIAT Punto III Easy 1.3MultiJet 75KM 5MT SB8396L 05-2014
Nadwozie miejskiego Fiata dzielnie opiera się korozji. Ta atakuje głównie elementy umieszczone przy podwoziu, m.in. układ wydechowy. Zastrzeżenie płyną w stronę nietrwałego i podatnego na odpryski lakieru.

Używany Fiat Punto III – wnętrze

Ogólny zarys deski rozdzielczej Fiata Punto trzeciej generacji zachował się przez cały okres produkcji auta. Dopiero wprowadzenie Punto Evo przyniosło nową stylizację zegarów i konsoli środkowej kokpitu, ale uwaga – zmiany wprowadzono tylko w bogatszych wersjach wyposażeniowych, a bazowe nadal mają deskę z 2005 roku (nie jest to wynik powypadkowej przeszłości samochodu). W takich odmianach nie zawsze znajdziemy klimatyzację, ale centralny zamek, elektryczne szyby przednie i wspomaganie kierownicy – już tak. W nowszych rocznikach pojawiło się więcej poduszek powietrznych oraz m.in. system Blue&Me z przenośną nawigacją. Do ciekawych udogodnień należy zaliczyć wzmacniający wspomaganie kierownicy system City.

Ponad 4 metry długości robią swoje i trzeba przyznać, że Punto przez długi czas pozostawało jednym z najprzestronniejszych reprezentantów klasy miejskiej. Co prawda same fotele nie są nadzwyczaj wygodne i sprawdzają się głównie na krótkich dystansach, ale osoby w pierwszym rzędzie rzadko narzekają na brak miejsca. Z tyłu panują wystarczające warunki do przewozu dzieci, nawet na wakacyjny wyjazd (dorośli mogą na dłuższą metę odczuwać dyskomfort). Szkoda, że całkiem obszerny bagażnik wyróżnia się wysokim progiem załadunku i uskokiem powstającym po złożeniu kanapy. Pojemność – 275 litrów – jest niezależna od wersji nadwoziowej.

Używany Fiat Punto III – silniki

Przez lata gama silnikowa przechodziła tyle modyfikacji, że niemal każdy rocznik auta cechują inne jednostki napędowe. Generalnie, wszystkie (czy to benzynowe, czy Diesle) mają 4 cylindry, poza oferowanym od 2012 r. 2-cylindrowym 0.9 turbo. Ten silnik, wraz z 1.4 T-Jet (nie we wszystkich wersjach) wykorzystuje system elektrohydraulicznego sterowania zaworami MultiAir (w 0.9 – TwinAir). Pozbawione tego rozwiązania są odmiany 1.4 T-Jet o mocy 120 KM oraz wolnossące 1.4, niezależnie od rodzaju głowicy (8V generuje 77 KM, 16V – 95 KM). Co istotne, tolerują one LPG, a największy sens ekonomiczny ma montaż instalacji gazowej w oszczędnych 1.2 8V, oferowanych w całym przedziale rocznikowym. Turbodiesle w Punto III rozwijają 75-130 KM z trzech pojemności: 1.3, 1.6 i 1.9. W Grande Punto stosowano jednostki starszej generacji (1.3/1.9 JTD), potem nastąpiła epoka silników MultiJet (1.3/1.6). Niestety, zaoszczędzone na paliwie pieniądze najprawdopodobniej przeznaczymy na wymianę albo regenerację zapchanego filtra DPF.

Używany Fiat Punto III (2005-2018) – który silnik wybrać?

FIAT Grande Punto 1.4T-Jet 120KM 5MT SB99941 04-2008
1.4 T-Jet – odpowiedni kompromis między osiągami, spalaniem i niezawodnością. Szkoda, że na rynku wtórnym występuje dość rzadko.
FIAT Grande Punto 1.6MultiJet 120KM 6MT SB2823E 05-2009
Turbodiesla 1.6 MultiJet oferowano tylko przez 3 lata (2008-2011). W ogłoszeniach trafia się sporadycznie.

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Jestem zadowolony z eksploatacji. Do tej pory wymieniłem tylko podstawowe elementy, typu klocki hamulcowe i części zawieszenia”

„Odpowiednia precyzja skrzyni biegów. W trasie cieszy obecność „szóstki”

„Jak na 4-metrowy samochód w środku jest wręcz zaskakująco dużo miejsca. Czteroosobowe wyjazdy? Żaden problem”

„Świetna skuteczność hamulców. Dla niektórych mogą być nawet zbyt czułe”

„Moje Punto 1.4/77 KM spala 8 litrów LPG na 100 km. Ciężko o równie ekonomiczne auto”

 Wady 

„Spora lista drobnych awarii. Padł m.in. alternator, wycieraczki, połamało się lusterko, skrzypią fotele”

„Silnik bez turbo (1.4/95 KM) dławi się i bardzo słabo przyspiesza. Trzeba ratować się redukcją biegu”

„Puntem ciężko zawrócić na raz na skrzyżowaniu. Po miejskim aucie oczekiwałbym lepszej zwrotności”

„System wentylacji i ogrzewania wnętrza pozostawiają wiele do życzenia”

„Widać oszczędności na wyciszeniu. Nieszczelne uszczelki, brak wygłuszenia pod maską. Na autostradzie – dramat”

Używany Fiat Punto III – awaryjność, typowe usterki

Wbrew pozorom, miejski Fiat jest często chwalony przez swoich użytkowników za udane silniki. Ich usterki na dobrą sprawę wynikają z ich zużycia eksploatacyjnego: spalają olej lub go „gubią” w postaci wycieków, z czasem parcieją również niektóre istotne elementy wykonane z gumy, typu uszczelka smoka oleju albo przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej. Wysokoprężne Punto niezbyt dobrze znoszą jazdę w ich środowisku naturalnym, czyli po mieście – w takich warunkach szybko zapycha się filtr DPF. Nie zapominajmy o możliwej wymianie dwumasowego koła zamachowego, szczególnie w 1.9 MultiJet (kosztuje ok. 800-900 zł). Typową przypadłością trzeciego wcielenia Punto są szybko „padające” alternatory (niektórzy wymieniają je co roku) i drobne, ale dokuczliwe awarie natury elektrycznej (śniedzieje instalacja). Niektóre defekty wynikają z bardzo „luźnego” podejścia Włochów do montażu. Często zacinają się klamki, a z nadwoziu „zieją” spore szpary (nie musi być to efekt naprawy powypadkowej).

FIAT Punto Evo Dynamic 1.3MultiJet 90KM 5MT SB4973F 05-2010
Użytkownicy miejskich Fiatów skarżą się na zacinające się klamki, zwłaszcza w tylnych drzwiach. Do nietrwałych należy również zamek klapy bagażnika. Zastrzeżenia płyną również w stronę wyciszenia Punto.

Używany Fiat Punto III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na tabliczce przy wnęce na koło zapasowe. Wybito go również na podłodze obok fotela pasażera.

Fiat Punto III numer VIN

Używany Fiat Punto III – sytuacja rynkowa, ceny

Niestety, największe portale ogłoszeniowe traktują każdy lifting Punto III jako osobną generację, stąd użytkownicy mają ograniczoną możliwość wyszukiwania tych samochodów po rocznikach. Najstarsze auta kosztują raptem 7 tys. zł, ale za młodsze o kilka lat Punto Evo trzeba dołożyć raptem kilka kolejnych tysięcy. Budżet 15 tys. zł pozwala na przebieranie między bardzo zadbanymi Grande Punto i przyzwoitymi Punto Evo. Bliżej 20 tys. zł wystawia się już samochody po ostatnim liftingu i rzadko osiągają kwoty z „trójką” na przedzie. W młodszych rocznikach stopniowo maleje udział diesli. Bardzo niewielki udział aut z silnikami przekraczającymi 100 KM.

Używany Fiat Punto III – podsumowanie

Z doświadczeń użytkowników wynika, że ostatniemu, jak dotąd, Punto wiele brakuje w dziedzinie niezawodności. Auto nadrabia jednak oszczędnym charakterem większości jednostek napędowych (nawet turbodoładowanych z LPG!) i obszernym jak na tę klasę wnętrzem. Szukajmy aut krajowych (o takie nietrudno) i możliwie jak najmłodszych. Abartha Punto można już powoli rozpatrywać jako youngtimera.

Redakcja poleca artykuły o innych używanych Fiatach:

Używany Fiat Panda II (2003-2012) – opinie użytkowników

Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie użytkowników

FIAT Grande Punto 1.6MultiJet 120KM 6MT SB2823E 05-2009

Fiat Punto III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.403-407/169/149 cm
Rozstaw osi251 cm
Pojemność bagażnika275-1030 l
Fiat Punto III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik1.2 8V1.4 8V1.4 16V
Pojemność1242 cm³1368 cm³1368 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc65 KM77 KM95 KM
Maks. moment102 Nm115 Nm125 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,5 s13,2 s11,4 s
Prędkość maks.155 km/h165 km/h178 km/h
Śr. zużycie paliwa6,1 l/100 km6,4 l/100 km6,6 l/100 km
Fiat Punto III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe turbod.)
Silnik0.9 TwinAir1.4 MultiAir1.4 T-Jet1.4 T-Jet1.4 T-Jet (Abarth)1.4 MultiAir (Abarth)
Pojemność875 cm³1368 cm³1368 cm³1368 cm³1368 cm³1368 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc85 KM105 KM120 KM135 KM155 KM163 KM
Maks. moment145 Nm130 Nm200 Nm206 Nm230 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,7 s10,8 s8,9 s8,5 s8,2 s7,9 s
Prędkość maks.172 km/h185 km/h195 km/h200 km/h206 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km5,7 l/100 km7,2 l/100 km5,6 l/100 km6,9 l/100 km6,3 l/100 km
Fiat Punto III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.3 MultiJet1.3 MultiJet1.3 MultiJet1.6 MultiJet1.9 MultiJet1.9 MultiJet
Pojemność1248 cm³1248 cm³1248 cm³1598 cm³1910 cm³1910 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM86 KM95 KM120 KM120 KM131 KM
Maks. moment190 Nm200 Nm200 Nm320 Nm250 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,6 s13,1 s11,7 s9,6 s10,0 s9,5 s
Prędkość maks.165 km/h172 km/h178 km/h190 km/h189 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,5 l/100 km4,2 l/100 km4,4 l/100 km5,6 l/100 km6,1 l/100 km

Używany Fiat Punto III – galeria

1 KOMENTARZ

  1. Trochę bzdur wypisujcie. Jeżdżę 10 lat takim z 1.3 mjtd 75. Nie ma DPF i dwumasu (fabrycznie).
    Były też wersję diesla z mocą np 70 KM, choć wg was nie było słabszych niż 75.
    Itp itd. wszystkich błędów nie będę wam podawał, bo mi się nie chce i nikt mi za to nie płaci

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj