UżywaneUżywany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III (2005-2018) - który silnik wybrać?

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III (2005-2018) – który silnik wybrać?

Przez 13 lat produkcji do Fiata Punto III trafiło wiele silników. Którego z nich wybrać pośród występujących na rynku wtórnym? Lepiej celować w diesla czy benzynowego?

Trzecie wcielenie Punto zalicza się do grona najdłużej wytwarzanych współczesnych aut, a mało nowatorska konstrukcja znajdowała swoje plusy w atrakcyjnych cenach samochodów z ostatnich roczników. Auto przeszło dwa istotne liftingi (2009 r. – Punto Evo i 2012 r. – po prostu Punto; wcześniej auto nazywało się Grande Punto). Od samego początku punktowało pokaźnym, jak na ten segment, wnętrzem (4 m długości) i wystarczającym bagażnikiem o pojemności 275 l. Stałym punktem gamy były wersje maksymalnie zubożone (dla firm), jak i usportowione Abarthy (155-179 KM). Z kolejnymi rocznikami paleta silnikowa Punto III ulegała stopniowemu zmniejszaniu, stąd największy wybór pośród jednostek napędowych tyczy się egzemplarzy z lat 2005-2012: później w ofercie pozostawały najprostsze warianty, czyli zarazem te z największym stażem rynkowym. Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom miejskiego Fiata i oceńmy, którego najlepiej wybrać.

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – silniki benzynowe

Najdłużej w ofercie, bo od samego początku do końca produkcji, przetrwały dwa bazowe warianty benzynowe – 1.2 8V (65-69 KM) i 1.4 8V (77 KM). Oba doskonale współpracują z instalacjami gazowymi, co pozwala maksymalnie zredukować koszty codziennej jazdy. Poza zapychaniem przepustnicy i możliwym spalaniem oleju silnikowego to raczej przewidywalne w eksploatacji jednostki. 1.4 występował również z 16-zaworową głowicą (95 KM), a po dodaniu turbosprężarki Fiat stworzył całą rodzinę silników T-Jet (105-179 KM). Część z nich (głównie wyprodukowane po 2010 r.) wyposażano w system elektrohydraulicznego sterowania zaworami o nazwie MultiAir. Stosowano go również w oferowanym od 2012 r. 2-cylindrowym 0.9 TwinAir (85/105 KM). Najbardziej wrażliwym elementem tego układu pozostaje moduł sterujący, lecz nie zawsze zachodzi konieczność wymiany na nowy – niekiedy wystarczy gruntownie go przeczyścić. Silniki T-Jet uznawane są za jedne z najlepszych jednostek opracowanych w technologii downsizingu, ponieważ nie tylko brak w nich typowych „punktów zapalnych”, ale i nadają się do zasilania „gazem” (wtrysk pośredni, hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego). Na tle odmian wolnossących są jednak zaskakująco paliwożerne (podobnie 0.9).

Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik 1.2 8V 1.4 8V 1.4 16V
Pojemność 1242 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 65 KM 77 KM 95 KM
Maks. moment 102 Nm 115 Nm 125 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,5 s 13,2 s 11,4 s
Prędkość maks. 155 km/h 165 km/h 178 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,4 l/100 km 6,6 l/100 km
Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe turbodoładowane)
Silnik 0.9 TwinAir 1.4 MultiAir 1.4 T-Jet 1.4 T-Jet (Abarth) 1.4 MultiAir (Abarth)
Pojemność 875 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 85 KM 105 KM 120 KM 155 KM 163 KM
Maks. moment 145 Nm 130 Nm 200 Nm 230 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 10,8 s 8,9 s 8,2 s 7,9 s
Prędkość maks. 172 km/h 185 km/h 195 km/h 206 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,2 l/100 km 5,7 l/100 km 7,2 l/100 km 6,9 l/100 km 6,3 l/100 km
FIAT Punto Evo 1.4 8V 77KM 5MT S0320B 10-2009
Podstawowy wariant 1.4 (77 KM) punktuje żywotnością i tolerancją instalacji gazowych. Zapewnia jednak przeciętne osiągi.
FIAT Grande Punto 1.4T-Jet 120KM 5MT SB99941 04-2008
Nie trzeba szukać Abartha, by cieszyć się jazdą Puntem 1.4 T-Jet – standardowe wersje spod znaku Fiata napędzały wersje o mocy 105, 120 i 135 KM.

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – silniki Diesla

Fiat montował wyłącznie „swoje” jednostki JTD/MultiJet o pojemności 1.3, 1.6 i 1.9. Ostatniego z nich (1.9 MultiJet 120/131 KM) wycofano już w 2008 r., jego następcę (1.6 MultiJet 120 KM) zaś trzy lata później. Później wybór turbodiesla ograniczał się tylko do oferowanego od początku produkcji 1.3 JTD/MultiJet. Występował w kilku wersjach różniących się mocą (75/84/86/90/95 KM) i skomplikowaniem osprzętu (słabsze mają turbosprężarkę o stałej geometrii i „sztywne” koło zamachowe). Od 2009 r. Fiat do wszystkich montował filtr cząstek stałych, który nie cieszy się najlepszymi opiniami (permanentnie zapycha się w mieście, czyli w swego rodzaju środowisku naturalnym Fiata Punto). Poza tym przeciętną trwałość reprezentuje w nim łańcuch rozrządu. Większe turbodiesle trapią mniej istotne problemy (np. wycieki oleju z 1.6 MultiJet), ale kluczowe elementy, które podlegają okresowemu zużyciu, kosztują już więcej (np. koło dwumasowe do 1.9 MultiJet wraz z wymianą ok. 2 tys. zł).

Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 1.3 JTD 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet 1.9 MultiJet
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³ 1598 cm³ 1910 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 86 KM 95 KM 120 KM 131 KM
Maks. moment 190 Nm 200 Nm 200 Nm 320 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,6 s 13,1 s 11,7 s 9,6 s 9,5 s
Prędkość maks. 165 km/h 172 km/h 178 km/h 190 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 km 6,1 l/100 km
FIAT Punto Evo Dynamic 1.3MultiJet 90KM 5MT SB4973F 05-2010
Dostępność części zamiennych do niewątpliwy atut jednostki 1.3 MultiJet (montowano ją także do niektórych Opli).
FIAT Grande Punto 1.9MultiJet 130KM 6MT SB81713 08-2006
Szukając możliwie jak najmocniejszego turbodiesla musimy ograniczyć się do Fiatów Grande Punto 1.9 MultiJet (2005-2008) albo Punto Evo 1.6 MultiJet (2008-2011).

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – który silnik wybrać?

Pewien spokój psychiczny i jednocześnie największe możliwości wyboru zapewnią 8-zaworowe odmiany 1.2 i 1.4. Próżno oczekiwać od nich dynamiki, ale z drugiej strony trafić na Punto 1.4 T-Jet jest wyjątkowo trudno. Turbodiesla warto rozważyć, jeśli otrzymamy od właściciela udokumentowaną historię napraw (bo zazwyczaj musiały już jakieś przejść).

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Fiata Punto III, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników

FIAT Grande Punto 1.6MultiJet 120KM 6MT SB2823E 05-2009

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji