Przez 13 lat produkcji do Fiata Punto III trafiło wiele silników. Którego z nich wybrać pośród występujących na rynku wtórnym? Lepiej celować w diesla czy benzynowego?
Trzecie wcielenie Punto zalicza się do grona najdłużej wytwarzanych współczesnych aut, a mało nowatorska konstrukcja znajdowała swoje plusy w atrakcyjnych cenach samochodów z ostatnich roczników. Auto przeszło dwa istotne liftingi (2009 r. – Punto Evo i 2012 r. – po prostu Punto; wcześniej auto nazywało się Grande Punto). Od samego początku punktowało pokaźnym, jak na ten segment, wnętrzem (4 m długości) i wystarczającym bagażnikiem o pojemności 275 l. Stałym punktem gamy były wersje maksymalnie zubożone (dla firm), jak i usportowione Abarthy (155-179 KM). Z kolejnymi rocznikami paleta silnikowa Punto III ulegała stopniowemu zmniejszaniu, stąd największy wybór pośród jednostek napędowych tyczy się egzemplarzy z lat 2005-2012: później w ofercie pozostawały najprostsze warianty, czyli zarazem te z największym stażem rynkowym. Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom miejskiego Fiata i oceńmy, którego najlepiej wybrać.
Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – silniki benzynowe
Najdłużej w ofercie, bo od samego początku do końca produkcji, przetrwały dwa bazowe warianty benzynowe – 1.2 8V (65-69 KM) i 1.4 8V (77 KM). Oba doskonale współpracują z instalacjami gazowymi, co pozwala maksymalnie zredukować koszty codziennej jazdy. Poza zapychaniem przepustnicy i możliwym spalaniem oleju silnikowego to raczej przewidywalne w eksploatacji jednostki. 1.4 występował również z 16-zaworową głowicą (95 KM), a po dodaniu turbosprężarki Fiat stworzył całą rodzinę silników T-Jet (105-179 KM). Część z nich (głównie wyprodukowane po 2010 r.) wyposażano w system elektrohydraulicznego sterowania zaworami o nazwie MultiAir. Stosowano go również w oferowanym od 2012 r. 2-cylindrowym 0.9 TwinAir (85/105 KM). Najbardziej wrażliwym elementem tego układu pozostaje moduł sterujący, lecz nie zawsze zachodzi konieczność wymiany na nowy – niekiedy wystarczy gruntownie go przeczyścić. Silniki T-Jet uznawane są za jedne z najlepszych jednostek opracowanych w technologii downsizingu, ponieważ nie tylko brak w nich typowych „punktów zapalnych”, ale i nadają się do zasilania „gazem” (wtrysk pośredni, hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego). Na tle odmian wolnossących są jednak zaskakująco paliwożerne (podobnie 0.9).
Silnik | 1.2 8V | 1.4 8V | 1.4 16V |
---|---|---|---|
Pojemność | 1242 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 65 KM | 77 KM | 95 KM |
Maks. moment | 102 Nm | 115 Nm | 125 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,5 s | 13,2 s | 11,4 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 165 km/h | 178 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Silnik | 0.9 TwinAir | 1.4 MultiAir | 1.4 T-Jet | 1.4 T-Jet (Abarth) | 1.4 MultiAir (Abarth) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 875 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 85 KM | 105 KM | 120 KM | 155 KM | 163 KM |
Maks. moment | 145 Nm | 130 Nm | 200 Nm | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 10,8 s | 8,9 s | 8,2 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 185 km/h | 195 km/h | 206 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 5,7 l/100 km | 7,2 l/100 km | 6,9 l/100 km | 6,3 l/100 km |


Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – silniki Diesla
Fiat montował wyłącznie „swoje” jednostki JTD/MultiJet o pojemności 1.3, 1.6 i 1.9. Ostatniego z nich (1.9 MultiJet 120/131 KM) wycofano już w 2008 r., jego następcę (1.6 MultiJet 120 KM) zaś trzy lata później. Później wybór turbodiesla ograniczał się tylko do oferowanego od początku produkcji 1.3 JTD/MultiJet. Występował w kilku wersjach różniących się mocą (75/84/86/90/95 KM) i skomplikowaniem osprzętu (słabsze mają turbosprężarkę o stałej geometrii i „sztywne” koło zamachowe). Od 2009 r. Fiat do wszystkich montował filtr cząstek stałych, który nie cieszy się najlepszymi opiniami (permanentnie zapycha się w mieście, czyli w swego rodzaju środowisku naturalnym Fiata Punto). Poza tym przeciętną trwałość reprezentuje w nim łańcuch rozrządu. Większe turbodiesle trapią mniej istotne problemy (np. wycieki oleju z 1.6 MultiJet), ale kluczowe elementy, które podlegają okresowemu zużyciu, kosztują już więcej (np. koło dwumasowe do 1.9 MultiJet wraz z wymianą ok. 2 tys. zł).
Silnik | 1.3 JTD | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.9 MultiJet |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 86 KM | 95 KM | 120 KM | 131 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 200 Nm | 200 Nm | 320 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,6 s | 13,1 s | 11,7 s | 9,6 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 172 km/h | 178 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,4 l/100 km | 6,1 l/100 km |


Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III – który silnik wybrać?
Pewien spokój psychiczny i jednocześnie największe możliwości wyboru zapewnią 8-zaworowe odmiany 1.2 i 1.4. Próżno oczekiwać od nich dynamiki, ale z drugiej strony trafić na Punto 1.4 T-Jet jest wyjątkowo trudno. Turbodiesla warto rozważyć, jeśli otrzymamy od właściciela udokumentowaną historię napraw (bo zazwyczaj musiały już jakieś przejść).
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Fiata Punto III, odsyłamy do poniższego materiału:
Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników
Nie jest to złe auto, jak się odpowiednio je zabezpieczy przed rdzą, to był główny problem
Jest na rynku sporo aut lepiej zrobionych, nawet taka corolla z silnikiem 1.4 diesla to lepszy wybór. Znosi lepiej upływ czasu i nie rdzewieje też. Jednostka znana i jedna z lepszych jeżeli chodzi o diesle
Jak to Fiat. Starczy na 100 tysięcy. Potem skarbonka.
Chciałbym żeby wszystkie auta tak się psuły…