Plamy oleju i płynów eksploatacyjnych 13

Dużą część samochodów, zwłaszcza starszych, trapią postępujące wycieki oleju silnikowego i płynów eksploatacyjnych. Podpowiadamy, jak na podstawie koloru, zapachu czy smaku ocenić, jaki rodzaj cieczy ubywa nam z auta.

Niektórzy długo nie zdają sobie sprawy z tego, że z ich samochodu wyciekają spore ilości płynów niezbędnych do prawidłowej pracy zespołu napędowego. Jeśli codziennie parkujemy auto w różnych miejscach lub na miękkim podłożu, nie jesteśmy w stanie dostrzec niepokojących ubytków cieczy. Jednak skalę problemu doskonale obrazują na przykład parkingi pod supermarketami: ciężko tam znaleźć miejsce postojowe bez choćby jednej tłustej plamy.

Wielu kierowców o wyciekach z auta dowiaduje się podczas badania technicznego, które w takiej sytuacji często kończy się wynikiem negatywnym. To jednak najmniejszy problem, bo nie jest jeszcze za późno na zlikwidowanie ubytków cieczy. Odkładanie w czasie weryfikacji miejsca, skąd kapie olej lub inny płyn eksploatacyjny, doprowadzi w końcu do poważnej awarii jednostki napędowej i poniesienia kosztów idących w tysiące złotych.

Jakie są konsekwencje jazdy ze zbyt niskim poziomem oleju/płynów eksploatacyjnych?

Jeśli zbagatelizujemy plamy sugerujące wyciek oleju silnikowego, narażamy jednostkę napędową naszego auta na brak odpowiedniego smarowania i w konsekwencji zacieranie pracujących w nim podzespołów (podobnie ze skrzynią biegów). Zbyt niski poziom płynu chłodniczego prowadzi w końcu do przegrzania się silnika, a w rezultacie do pęknięcia uszczelki pod głowicą. Wyciek płynu wspomagania z kolei może być przyczyną zablokowania się przekładni kierowniczej, a hamulcowego – obniżenia sprawności układu. Lekceważenie tego ostatniego nie jest już zwykłą ignorancją, a narażeniem siebie i pasażerów auta na niebezpieczeństwo.

Plamy oleju i płynów eksploatacyjnych 11
Ubywanie płynów z elementów zespołu napędowego samochodu powoduje skrócenie ich żywotności, czego następstwem są kosztowne awarie np. skrzyń biegów lub samego silnika. Do czasu naprawy kontrolujmy poziom płynu w podzespole, z którego wycieka.

Zauważalne wycieki z samochodu mogą być też pretekstem do odholowania auta na parking depozytowy (na koszt właściciela, od 500 zł) lub przyczyną zatrzymania dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej. Policjant ma prawo zakazać wtedy dalszej jazdy, a właściciel musi odholować auto na lawecie do warsztatu.

Jak rozpoznać co wycieka z samochodu?

Płyny eksploatacyjne auta, na szczęście dla ich właścicieli, przeważnie różnią się kolorem, smakiem i/lub zapachem, stąd można dokonać samodzielnej weryfikacji ubywającej cieczy. Najłatwiej rozpoznać kapiący olej silnikowy, który zazwyczaj jest czarny i mętny. Z kolei płyny układów chłodniczego i hamulcowego wyróżniają się żywszymi kolorami, a oleje do skrzyń biegów – silnym zapachem. Poniżej wyjaśniamy, czym charakteryzują się wycieki 8 najważniejszych cieczy w samochodzie.

Woda

Wyciek wodyKolor: brak
Zapach: brak
Smak: brak

Plamy wody pod autem nie powinny być powodem do paniki: zwykle wycieka ona z odwodnienia układu klimatyzacji albo z odpływów podszybia lub szyberdachu. Jeśli kanały odpływowe nie są zbyt szczelne, woda może wyciekać nawet przez kilkanaście godzin od zalania.

Olej silnikowy

Wyciek oleju silnikowegoKolor: brązowy lub czarny
Zapach: słaby
Smak: brak

Świeży olej jest brązowy i przejrzysty, ale wyciek oleju silnikowego najczęściej można poznać po czarnej, mętnej plamie. Co ważne, bardzo trudno się jej pozbyć (istnieje kilka metod usunięcia plamy z oleju silnikowego). Do źródeł wycieków oleju należy zaliczyć uszczelkę miski, korek spustowy, uszczelkę filtra, pokrywę zaworów, czujnik ciśnienia i uszczelniacz wału.

Olej napędowy

Wyciek oleju napędowegoKolor: żółty lub niebieski
Zapach: silny
Smak: gorzki

Olej napędowy, podobnie jak silnikowy, zostawia tłuste plamy na podłożu, lecz ma o wiele intensywniejszy zapach, który przez kilka godzin utrzymuje się na skórze. Przeważnie cieknie z rurek przelewowych wtryskiwaczy, połączeń przewodów i spod filtra paliwa.

Olej automatycznej skrzyni biegów

Wyciek oleju ze skrzyni automatycznejKolor: czerwony
Zapach: silny
Smak: brak

Ten płyn typu ATF jest stosowany również w układach wspomagania kierownicy starszych samochodów. Łatwo go zweryfikować po czerwonym zabarwieniu i silnym zapachu. Po skapnięciu na podłoże jest trudny do usunięcia. Wycieka głównie z uszczelniaczy półosi, przekładni kierowniczej lub miski olejowej skrzyni biegów.

Płyn hamulcowy

Wyciek płynu hamulcowegoKolor: słomkowy
Zapach: brak
Smak: silny gorzki

Płyn hamulcowy wyróżnia bardzo gorzki smak (sprawdzimy go dotknięciem zamoczonym palcem czubka języka). Jest śliski, ale nie tłusty – plamy znikają po kilku godzinach. Źródła wycieków: przewody hamulcowe lub pracujący na tym samym obwodzie siłownik sprzęgła.

Olej przekładniowy

Wyciek oleju ze skrzyniKolor: brązowy
Zapach: silny
Smak: brak

Podobnie jak olej silnikowy, plama oleju przekładniowego jest trudna do zwalczenia. Wyróżnia się silnym zapachem i brązowym, przejrzystym kolorem. Wycieka m.in. z uszczelniaczy półosi, wybieraka biegów, korków w skrzyni biegów, uszczelki dekla mostu.

Płyn chłodniczy

Plamy oleju i płynów eksploatacyjnych 12Kolor: zielony, niebieski lub czerwony
Zapach: brak
Smak: silny słodki

Po nagrzaniu płyn chłodniczy pachnie słodką wilgocią, ale wraz ze spadkiem temperatury staje się bezwonny. Płyn jest śliski i można go zmyć wodą. Ubywa go z chłodnicy, spod uszczelki termostatu albo ze sparciałych węży gumowych.

Olej wspomagania

Wyciek płynu do wspomaganiaKolor: żółty lub zielony
Zapach: umiarkowany
Smak: brak

Olej stosowany w układzie wspomagania samochodów, w których nie jest dedykowany płyn ATF, ma mętny, żółty lub zielony kolor. Pachnie podobnie jak olej przekładniowy, jego plamy są również trudne do usunięcia.

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

  1. Jak się zmienia na czas i dba to nie cieknie nic. Raz na miesiąc ze znajomym mechanikiem zaglądam to koszty mniejsze jedyne co to filtr kabinowy z delfi włożyłem bo już w środku było czuć, że potrzebuje wymiany

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here