UżywaneOpinieUżywany Fiat Punto II (1999-2010) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Fiat Punto II (1999-2010) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Po ogromnym sukcesie pierwszej generacji Fiata Punto, w 1999 roku światło dzienne ujrzała druga generacja. Jakie są opinie o tym samochodzie i czy warto go jeszcze kupić?

W 1999 roku, w setną rocznicę powstania marki Fiat, rozpoczęto sprzedaż drugiej generacji modelu Punto, który stał się pierwszym modelem Fiata od lat ozdobionym tradycyjnym, okrągłym logo marki. Model ten otrzymał nazwę Nuova („Nowy”). Mimo że większość mechanizmów i podzespołów pochodziła z pierwszej generacji, linia nadwozia uległa znaczącej zmianie i stała się bardziej nowoczesna, nawet odrobinę agresywna. Podobnie jak poprzednik, druga generacja modelu odniosła spory sukces na rynku. W 2003 roku wyprodukowano ostatnie Punto II przed liftingiem, a niedługo potem zadebiutowała zmodernizowana wersja tego modelu, dzięki której Fiat mógł świętować wyprodukowanie pięciomilionowego egzemplarza. Po przeprowadzeniu faceliftingu, zmienił się przede wszystkim przód nadwozia, charakter auta stał się również nieco spokojniejszy, mniej dynamiczny. Model ten był produkowany do 2010 roku we Włoszech, ale w Serbii produkowano go jeszcze przez pewien czas na licencji jako Zastava 10. Co ciekawe, w 2007 roku, mimo wprowadzenia kolejnej generacji, Punto II wciąż było produkowane pod nazwą „Punto Classic” i oferowane na niektórych rynkach.

Fiat Punto II - tył
Tak charakterystycznego tyłu nie da się pomylić z żadnym innym autem w tym segmencie.

Używany Fiat Punto II – wymiary, nadwozie

Teoretycznie Punto II i I wyglądają podobnie. Niemal ta sama linia nadwozia, charakterystyczny, mocno ścięty tył, pionowo poprowadzone klosze lamp z tyłu i dość skromny, minimalistyczny przód. Ale jeśli ktoś choć trochę interesuje się włoską motoryzacją i bez problemu rozróżnia te generacje, zwróci uwagę na większe reflektory z przezroczystymi soczewkami, zderzak przedni dużym wlotem powietrza oraz schludniejszy tył. Jednym bardziej podoba się druga generacja, inni uważają, że więcej oryginalności ma pierwsza – nie da się wszystkich zadowolić. Jedno jest pewne – dwójka wygląda nowocześniej, jest delikatniejsza, odrobinę bardziej elegancka (o ile tak można powiedzieć o Punto), ale jednocześnie zachowała charakterystyczną stylistykę. Ale o ile początkowe wersje bardziej nawiązywały do poprzednika (przede wszystkim, jeśli chodzi o kształt przednich lamp), tak wersja po liftingu, ze zdecydowanie większymi reflektorami o bardziej obłych kształtach, dość mocno odcinała się od protoplasty. Wersja po drugiej modernizacji dostała srebrny grill o drobnym wzorze, straciła listwy na drzwiach i stała się jeszcze bardziej łagodna i delikatna. Niektórzy nawet upatrywali w Punto po drugim liftingu podobieństw do Lancii Ypsilon. Jeśli chodzi o wymiary, Punto mierzy 3800 mm długości, 1660 mm szerokości oraz 1480 mm wysokości. Rozstaw osi to 2460 mm.

Fiat Punto II -- przód
O ile wersja z początków produkcji (fot.) trochę przypominała poprzednią generację, tak przód odmiany poliftingowej dość mocno się zmienił (zdjęcie główne).

Używany Fiat Punto II – wnętrze, bagażnik

Jak na dzisiejsze standardy, wnętrze może uchodzić za skansen, ale tylko pozornie wszystko jest przestarzałe i już dawno nie stosowane. Do dziś w modelach Fiata możemy spotkać przycisk z napisem CITY, który sprawia, że układ kierowniczy pracuje z niezwykłą lekkością, co pomaga lawirować nawet na ciasnych parkingach używając nawet jednego palca do kręcenia kierownicą. Są także przyciski do regulacji podświetlenia deski rozdzielczej. Największą atrakcją, poza ceną, jest ilość dostępnej przestrzeni. Co prawda na szerokość nie ma jej zbyt wiele, ale nad głową i na nogi – pod dostatkiem. Nawet z tyłu można zmieścić trzy osoby bez większego wysiłku, choć oczywiście dalsza podróż będzie sporym wyzwaniem. Nawet bagażnik ma przyzwoitą pojemność – do 297 litrów w konfiguracji 5-osobowej. Można go powiększyć do 1080 litrów dzięki dzielonym i składanym tylnym siedzeniom montowanym w większości egzemplarzy.

Widoczność dla kierowcy jest dobra, chociaż regulacja wysokości kierownicy może niekorzystnie wpłynąć na pozycję. Czasami trudno zająć optymalną pozycję, bowiem albo kierownica jest za wysoko i za daleko, albo na odpowiedniej wysokości, ale za blisko. Przyzwyczajenie się do obsługi niektórych funkcji (choć jest ich niewiele), może zająć trochę czasu, szczególnie sterowanie elektrycznymi szybami za pomocą przycisków, które umieszczono tuż nad przyciskiem świateł awaryjnych w środkowej części konsoli centralnej. Sterowanie lusterkami z kolei znajdziemy w okolicy… hamulca ręcznego. Dla jednych będzie to coś, czego nie będą w stanie zaakceptować, inni mogą uznać to za ciekawostkę i nie będzie to dla nich problemem.

Używany Fiat Punto II – silniki

Oferta silnikowa jest całkiem obszerna i dość zróżnicowana, zarówno jeśli chodzi o silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Podstawą w palecie jednostek benzynowych jest silnik 1.2 o mocy 60 KM (dostępny również z CNG o mocy 52 KM) i momencie obrotowym 102 Nm. Co prawda dynamika nie jest zadowalająca – aż 14,3 sekundy do setki i 155 km/h prędkości maksymalnej – ale prostota konstrukcji i bezproblemowa eksploatacja może skusić spokojnych kierowców. Alternatywą z nieco większym wigorem jest wersja o mocy 80 KM i 114 Nm momentu obrotowego. Tutaj osiągi są całkiem przyzwoite – od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy i 172 km/h prędkości maksymalnej. Jeszcze ciekawszą propozycją jest 1.4 o mocy 95 KM i momencie obrotowym 128 Nm. Najwięcej emocji dostarcza silnik 1.8 16V z Punto HGT, o mocy 131 KM i momencie obrotowym 164 Nm. Tutaj osiągi są już bardzo dobre – sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 205 km/h.

Fiat Punto II - silnik
Jednostka 95-konna zapewnia wystarczającą dynamikę na co dzień. Niezłe spalanie i sprawność nawet w trasie czynią z tego silnika ciekawy wybór.

W ofercie silników wysokoprężnych rolę bazowej jednostki pełni 1.9 D o mocy 60 KM i momencie obrotowym 118 Nm. Zdecydowanie lepiej w większości warunków spisuje się 1.9 JTD o mocy 85 KM i momencie obrotowym 196 Nm. Co prawda kultura pracy może dokuczać w trasie, ale 11,9 sekundy do setki, 173 km/h prędkości maksymalnej i średnie spalanie nieco ponad 5 l/100 km mogą wynagrodzić pewne niedostatki. Jest jeszcze 70-konna jednostka 1.3 16V Multijet oraz 1.9 Multijet o mocy 100 KM i momencie obrotowym 260 Nm. Sprint do setki zajmuje poniżej 10 sekund przy zachowaniu rozsądnego spalania na średnim poziomie około 5,3 l/100 km.

Fiat Punto II - silnik
Bazowa 60-konna jednostka to bardzo prosta i niewymagająca dużego wkładu finansowego jednostka, choć z dynamiką jej nie po drodze.

Używany Fiat Punto II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo ładna, dynamiczna i wciąż miła dla oka stylistyka”.

„Spory wybór ciekawych jednostek napędowych”.

„Zaskakująco przestronne wnętrze”.

„Zwinność w mieście, prostota parkowania i niezłe prowadzenie”.

 Wady 

„Wnętrze wydaje się tanie i przestarzałe”.

„Wiele elementów pochodzi ze starej generacji”.

„Ergonomia i obsługa większości elementów jest na niskim poziomie”.

„Kiepskie wyniki, jeśli chodzi o bezpieczeństwo”.

Używany Fiat Punto II – awaryjność, typowe usterki

Punto jest znacznie bardziej niezawodne i wytrzymałe, niż sugeruje jego reputacja. Zaletą jest przede wszystkim prostota konstrukcji oraz dobry dostęp do niedrogich części zamiennych. Tak czy inaczej większość użytkowników auta wie, że układ wspomagania kierownicy dość często zawodzi, a sprzęgło może wykazywać oznaki zużycia już po ponad kilkudziesięciu tysiącach kilometrów zwłaszcza, jeśli samochód spędził większość swojego życia na włóczeniu się po mieście. Również zawieszenie jest obszarem największej troski, a tuż za nim plasuje się elektryka i układ chłodzenia/ogrzewania. W niektórych modelach zawieszenie może przedwcześnie zacząć grzechotać, więc warto dokładnie wsłuchać się w odgłosy podczas jazdy próbnej. Warto uważać na zawieszenie, które zostało mocno sponiewierane przez uderzenia w krawężniki, jak również na felgi i/lub kołpaki, które po wielu latach intensywnej jazdy po mieście mogą wymagać prostowania lub nawet wymiany.

Fiat Punto II - panel klimatyzacji
Dość często posłuszeństwa odmawia klimatyzacja, głównie przez problemy z elektroniką.

Używany Fiat Punto II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Fiacie Punto II znajduje się pasie przednim w okolicy prawego reflektora, umieszczony na tabliczce znamionowej, jak również pod plastikową osłoną na podłodze pod fotelem pasażera.

Fiat Punto II VIN

Używany Fiat Punto II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących używanego Fiata Punto II. Przykładowo egzemplarz z 2000 roku z silnikiem 1.9 JTD i przebiegiem 254 000 kilometrów to koszt około 4000 złotych. Za odmianę Classic z 2010 roku z silnikiem 1.2 i z przebiegiem 80 000 kilometrów trzeba zapłacić około 14 000 złotych.

Używany Fiat Punto II – podsumowanie

Fiat Punto II to bardzo niedroga i ekonomiczna propozycja dla osób, którym nie przeszkadza prostota, brak nowoczesnych rozwiązań czy przestrzały wygląd. Jeśli priorytetem jest sporo przestrzeni, oszczędne silniki i bezproblemowa eksploatacja, ten włoski samochód miejski sprawdzi się idealnie.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fiatach:

Używany Fiat Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników

Używany Fiat Panda II (2003-2012) – opinie użytkowników

Fiat Punto II - bok

Fiat Punto II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 380-384/166/148 cm
Rozstaw osi 246 cm
Pojemność bagażnika htb 5d 297-1080 l, htb 3d 264-1000 l
Fiat Punto II – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki benzynowe i Diesla)
Silnik 1.2 1.2 16V 1.4 16V 1.8 16V 1.3 Multijet 1.9 JTD 1.9 Multijet
Pojemność 1242 cm³ 1242 cm³ 1368 cm³ 1747 cm³ 1248 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 60 KM 80 KM 95 KM 130 KM 70 KM 85 KM 100 KM
Maks. moment 102 Nm 114 Nm 128 Nm 164 Nm 180 Nm 196 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,3 s 11,4 s 9,9 s 8,6 s 13,4 s 11,9 s 9,6 s
Prędkość maks. 155 km/h 172 km/h 178 km/h 205 km/h 164 km/h 173 km/h 185 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km 8,3 l/100 km 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km

Używany Fiat Punto II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji