Planujesz zakup używanego auta, ale chciałbyś uniknąć wydatków i problemów? Unikaj budżetowych modeli i… BMW! Takie wnioski można wysnuć z najnowszego raportu awaryjności TÜV.

Każdy kierowca marzy o efektownym, dobrze wykończonym, oszczędnym i trwałym samochodzie. Trwałość aut od lat opisują raporty TÜV, które na podstawie wyników niemieckich przeglądów technicznych informują o usterkowości modeli w wieku 2-3, 4-5, 6-7, 8-9 i 10-11 lat. W poszczególnych analizowanych rocznikach najlepiej wypadły SUV-y z półki premium oraz auta sportowe – ich listę opublikowaliśmy tutaj. W czym należy szukać źródeł trwałości? Na pewno istotne są pakiety serwisowe, wolno topniejącą wartość i emocjonalne przywiązanie kierowcy do samochodu, które stanowi zachętę do dbania o pojazd.

Na drugim biegunie znajdują się samochody budżetowe, użytkowe czy szybko tracące na wartości. Wiele osób nie przejmuje się ich ogólną kondycją, a mechanika odwiedza tylko, gdy pojawiający się problem staje się naprawdę uciążliwy. Efekt? Nawet na obowiązkowe badania techniczne stawiają się auta, które nie są w pełni sprawne. Pozycje poszczególnych modeli w raportach TÜV obrazują nie tylko ich trwałość, ale również rzetelność ich serwisowania. A to istotne, jeżeli zamierzamy kupić używany egzemplarz.

Poniżej prezentujemy modele najniżej ocenione przez TÜV w poszczególnych kategoriach wiekowych z naszym opisem modelu oraz rekomendacją w zakresie wersji silnikowej – możliwie prostej i niezbyt awaryjnej.

Najbardziej usterkowe auto według TÜV w wieku 2-3 lat: Dacia Logan II

Używana Dacia Logan II

Odsetek usterek: 11,6%
Lata produkcji: 2012-2020

Budżetowe modele nie mają łatwego życia. Mało kto przejmuje się ich stanem. Po 2 czy 3 latach liczba wykrywanych usterek powinna być mała. W końcu mowa o samochodach, które dopiero zakończyły okres gwarancyjny i najprawdopodobniej podczas jego trwania były serwisowane w ASO. Kto przymierza się do zakupu Logana II powinien więc odwiedzić stację kontroli pojazdu i poprosić o zweryfikowanie kondycji pojazdu. Nawet jeżeli diagności wykryją niedociągnięcia, nie powinny być one drogie w usunięciu. Logan II wciąż czerpie pełnymi garściami z mechaniki starszych Renault. Polecamy praktyczną wersję kombi z nieskomplikowanym benzynowym silnikiem 1.2, który można ze świetnym skutkiem wyposażyć w instalację LPG. Ceny ofertowe drugiej odsłony Logana to 14-47 tys. zł.

Najbardziej usterkowe auto według TÜV w wieku 4-5 lat: BMW serii 5 oraz BMW serii 6

Uzywane BMW serii 5Odsetek usterek: 16,8%
Lata produkcji: BMW serii 5 E10 2010-2017, BMW serii 6 F12/F13 2010-2018

Największe zaskoczenie całego zestawienia. W teorii drogie, nierzadko należycie serwisowane czy wciąż objęte pakietem serwisowym samochody nie powinny mieć najmniejszego problemu z zaliczeniem obowiązkowego badania technicznego. Zaskakuje to tym bardziej, że inne modele z półki premium znalazły się na czele raportu TÜV. Przymierzając się do zakupu używanego BMW serii 5 czy technicznie spokrewnionej z nim serii 6 warto zlecić więc wykonanie bardzo wnikliwego badania technicznego. Auta są bardzo skomplikowane technicznie – dość powiedzieć, że można było zamówić je z aktywnymi amortyzatorami, stabilizatorami czy układem kierowniczym. Wystarczy, że uszkodzony jest napęd xDrive lub opony kwalifikują się do wymiany, a koszty usprawnienia auta będą liczone w tysiącach złotych. W przypadku BMW za optymalny wybór uchodzą trzylitrowe diesle – są trwałe, ale przy wysokich przebiegach wymagają doinwestowania. Na zakup BMW serii 5 F10 trzeba przygotować 27-166 tys. zł, natomiast „szóstki” są wyceniane na 66-240 tys. zł.

Najbardziej usterkowe auto według TÜV w wieku 6-7 lat: Fiat Punto III

Uzywany Fiat Punto IIIOdsetek usterek: 23,3 %
Lata produkcji: 2005-2018

Trzecia odsłona miejskiego Fiata ma długą i barwną historię. Zadebiutował on jako Grande Punto, po liftingu z 2009 r. został przemianowany na Punto Evo, by w latach 2012-2018 być oferowanym po prostu jako Fiat Punto. Włoska marka korygowała wygląd nadwozia i wnętrza, a także odświeżała paletę silników. Niektóre z nich, jak np. benzynowe i bardzo trwałe 1.2/1.4 czy diesle 1.3 MultiJet były oferowane przez cały okres produkcyjny. Duża liczba usterek wykrywanych w Punto nie jest dobrą informacją. Cieszy jednak, że rzadko powodują one unieruchomienie pojazdu na trasie – w raporcie ADAC opartym o wezwania niemieckiej pomocy drogowej Punto wypada zaskakująco dobrze. Plusem modelu jest także prosta budowa i szeroka baza zamienników, które ograniczają koszty serwisowania. Na zakup używanego Fiata Punto trzeciej generacji trzeba przygotować od 4 do 36 tys. zł.

Redakcja poleca: Najlepsze używane samochody według TÜV w wieku od 2 do 11 lat

Najbardziej usterkowe auto według TÜV w wieku 8-9 lat: Renault Kangoo II

Uzywane Renault KangooOdsetek usterek: 31,8%
Lata produkcji: 2007-2021

Jeden z weteranów rynku o najdłuższym okresie produkcji jest druga odsłona Renault Kangoo. Francuski kombivan jest popularny wśród firm, rzemieślników i drobnych przedsiębiorców. Nie należy oczekiwać, by samochód stanowiący dla nich narzędzie pracy był przesadnie zadbany – ma zapewnić mobilność pracownikom i sprawnie przewozić ładunek. Problemy są głównie następstwem zaniedbań. Budowa Kangoo jest prosta, więc przy odrobinie dobrych chęci niedociągnięcia można byłoby usunąć szybko i tanio przed wizytą na badaniu technicznym. Tym bardziej, że z racji prostej mechaniki i dużej bazy zamienników części do Kangoo II nie są drogie. Polecamy benzynowy silnik 1.6, który można z powodzeniem wyposażyć w instalację gazową. Kto planuje zakup diesla 1.5 dCi, powinien szukać auta z końca produkcji z możliwie często wymienianym olejem. Interwały rzędu 20-30 tys. km mogą dać się we znaki panewkom. W przypadku Kangoo II rozrzut cen jest bardzo duży. Determinuje je przeszłość auta – pofirmowe kupimy tanio, te z rąk prywatnych – znacznie drożej. Kwoty ofertowe zawierają się w przedziale 11-39 tys. zł.

Najbardziej usterkowe auto według TÜV w wieku 10-11 lat: Dacia Logan I

Uzywana Dacia Logan IOdsetek usterek: 36,8%
Lata produkcji: 2005-2014

Problemy Logana z przejściem okresowego badania technicznego trudno uznać za zaskoczenie. To budżetowy model, który tak jest też traktowany przez wielu kierowców – ma umożliwić przejechanie możliwie małym kosztem z punktu A do punktu B. Naprawy i serwisowanie? Zwykle tylko w przypadku, gdy są niezbędne. Logan I w całości bazuje na mechanice starszych modeli Renault. Przekłada się to na łatwość napraw oraz wzorowy wręcz dostęp do niedrogich zamienników czy używanych części. Logan był dostępny jako sedan oraz kombi o nazwie MCV. Polecamy drugi wariant. Ma ogromną przestrzeń bagażową. Nieprzypadkowo Logan MCV był oferowany także z opcjonalnym, trzecim rzędem siedzeń. Optymalną wersją silnikową będzie proste 1.6 8V, które można z powodzeniem wyposażyć w instalację LPG. Używane Dacie Logan pierwszej generacji są wyceniane na 4-21 tys. zł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here