Przeglad TUV

Chcesz kupić używany samochodów bez usterek? Wybierz SUV-a premium lub sportowy model! Takie wnioski można wysnuć z najnowszego raportu awaryjności TÜV.

Każdy kierowca chciałby cieszyć się atrakcyjnym pod względem wizualnym, dobrze wykończonym, przyjemnym w prowadzeniu, oszczędnym, zrywnym i trwałym samochodem.

Solidność aut od lat opisują raporty TÜV, które na podstawie wyników niemieckich przeglądów technicznych informują o usterkowości modeli w wieku 2-3, 4-5, 6-7, 8-9 i 10-11 lat. Zestawienia bywają krytykowane ze względu na metodologię badania. W końcu samochód, który trafia na obowiązkowe badanie okresowe, powinien być idealnie sprawny. Z drugiej jednak strony pozycje poszczególnych modeli w raportach TÜV obrazują nie tylko ich trwałość, ale również rzetelność ich serwisowania. A to istotne, jeżeli zamierzamy kupić używany egzemplarz.

W poszczególnych analizowanych rocznikach najlepiej wypadły SUV-y z półki premium oraz auta sportowe. Dlaczego? Ze względu na pakiety serwisowe, wolno topniejącą wartość i emocjonalne przywiązanie kierowcy do samochodu są one rzetelnie naprawiane przez dłuższy czas. To odróżnia je od budżetowych modeli, o których stan użytkownicy nieprzesadnie dbają.

Poniżej prezentujemy zwycięzców w poszczególnych kategoriach wiekowych z naszym opisem modelu oraz rekomendacją w zakresie wersji silnikowej.

Najmniej usterkowe auto według TÜV w wieku 2-3 lat: Mercedes GLC

Mercedes GLCOdsetek usterek: 1,5%
Lata produkcji: od 2015 r.

To nie może być przypadek. SUV Mercedesa, który zastąpił model GLK, wypadł doskonale nie tylko w raporcie TÜV, ale również przez ADAC został zaliczony do grona najmniej awaryjnych modeli. Za GLC przemawiają także przestronne wnętrze, zaawansowany system multimedialny czy dobrze zestrojone zawieszenie. W szerokiej palecie silników każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie. My polecamy 170-konną wersję GLC 220d. To oszczędny, a zarazem dynamiczny diesel, który do 100 km/h może przyspieszyć w 8,3 s. Relatywnie krótki staż rynkowy sprawia, że używane GLC są dosyć drogie. Ceny ofertowe zawierają się w przedziale 120-300 tys. zł.

Najmniej usterkowe auto według TÜV w wieku 4-5 lat: Audi Q2

Audi Q2Odsetek usterek: 2,1%
Lata produkcji: od 2016 r.

Bardzo charakterystycznie stylizowane nadwozie nie pozwalają na pomylenie Audi Q2 z jakimkolwiek innym modelem. Ceny nowych egzemplarzy w salonach były wysokie, co przełożyło się na ograniczone zainteresowanie modelem i jego wciąż przeciętną podaż na rynku wtórnym. Plusem jest bogate wyposażenie i dobry stan techniczny większości dostępnych Q2. Za używane auta trzeba zapłacić 70-175 tys. zł. Optymalną wersją silnikową jest benzynowe 1.4 TFSI o mocy 150 KM, które odznacza się wysoką kulturą pracy, dobrą elastycznością, oszczędnością podczas spokojnej jazdy i sporą dynamiką, gdy kierowca postanowi mocniej wcisnąć gaz.

Najmniej usterkowe auto według TÜV w wieku 6-7 lat: Porsche 911 991

Porsche 911Odsetek usterek: 3,3%
Lata produkcji: 2011-2019

Legendarnego sportowego auta ze Stuttgartu nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest cenione nie tylko za ponadczasową stylizację, doskonałe właściwości jezdne i równie dobre osiągi. Od dekad kolejne odsłony Porsche 911 znajdują się na najwyższych pozycjach w raportach TÜV. Procentuje rzetelne serwisowanie i świadomość techniczna wielu właścicieli, którzy we właściwy sposób użytkują samochód. Zainteresowanym generacją 991 można polecić 400-konną Carrerę S z bokserem o pojemności 3,8 litra. W tym przypadku sprint do 100 km/h jest kwestią jedynie 4,5 sekundy. Za przyjemność jazdy trzeba jednak dużo zapłacić. Ceny Porsche 911 991 startują z poziomu 270 tys. zł. Górny próg praktycznie nie istnieje. Wersje limitowane, GT3 czy Turbo S kosztują nawet kilkukrotnie więcej.

Najmniej usterkowe auto według TÜV w wieku 8-9 lat: Audi TT II

Audi TTSOdsetek usterek: 7,7%
Lata produkcji: 2006-2014

Druga odsłona Audi TT zachowała wiele charakterystycznych detali stylistycznych swojego poprzednika, jednak dołożyła do tego jeszcze lepsze właściwości jezdne oraz poprawioną dynamikę, którą uzyskano dzięki silnikom nowej generacji. I to one bywają największym zmartwieniem użytkowników tego modelu – motory 1.8/2.0 TFSI potrafią palić duże ilości oleju. Jest jednak na to rada. Warto poszukać wersji TTS, która kryje pod maską 272-konny silnik ze starszej rodziny EA113. Na zakup drugiej odsłony Audi TT trzeba przygotować 27-75 tys. zł (TTS od 50 tys. zł).

Najmniej usterkowe auto według TÜV w wieku 10-11 lat: Audi TT II

Audi TTOdsetek usterek: 12,5%
Lata produkcji: 2006-2014

Także w najstarszej grupie wiekowej zwyciężyła druga odsłona Audi TT. Warto pamiętać, że jest to jeden z niewielu modeli, który jest w stanie zaoferować kombinację sportowej stylizacja nadwozia i wnętrza, z dobrymi właściwościami jezdnymi oraz… niskim zużyciem paliwa zapewnianym przez diesla 2.0 TDI CR o mocy 170 KM (ten sam, który trafiał do Golfa GTD i Octavii RS TDI). Diesel w coupe może nie każdego przekonywać, jednak trzeba pamiętać, że na sprint do 100 km/h potrzebuje tylko 7,8 s. Zainteresowani Audi TT II z dieslem muszą przygotować 40-68 tys. zł.

1 KOMENTARZ

  1. Wygrały niemieckie w niemieckim rankingu. Są najmniej awaryjne wg Niemców i polskich fanbojów niemieckiej motoryzacji.
    I tylko w tych dwóch przypadkach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj