Nissan Qashqai

Skonstruowany z Renault hit Nissana cieszy się niesłabnącą popularnością niezależnie od rocznika. Którą generację Nissana Qashqaia wybrać, mając do wydania 40-50 tys. zł?

Alians Renault-Nissan doskonale wyczuł ówczesne potrzeby klientów. W dobie trwającego kilkanaście lat temu rozkwitu segmentu kompaktowych SUV-ów przedstawił Qashqaia – samochód o idealnie dobranych rozmiarach, 19-centymetrowym prześwitem i skromną, ale przemyślaną paletą silnikową. Auto cieszyło się niesłabnącym zainteresowaniem przez cały okres produkcji. Premiera drugiej generacji Qashqaia wprowadziła ten model w epokę downsizingu i nowoczesnych multimediów. Przy okazji poprawiono istotną wpadkę poprzednika, czyli słabe wykończenie wnętrza.

Nissan Qashqai to samochód pełen sprzeczności. Z jednej strony dzięki ogromnej popularności każdy mechanik zna jego słabe strony, z drugiej liczba przeprowadzonych z nim akcji serwisowych potrafi przytłoczyć. Qashqaia I wzywano m.in. z powodu wady fabrycznej mocowania kierownicy (potrafiła się urwać przy zbyt mocnym skręceniu). Warto poszukać samochodów z dokonanymi wszystkimi naprawami, a przynajmniej sprawdzić w ASO historię serwisową. Z kolei w niektórych Nissanach Qashqaiach II wciąż możemy liczyć na obowiązującą gwarancję – istniała możliwość przedłużenia z 3 lat/100 tys. km do 5 lat lub 160 tys. km. Nowszy model również nie ustrzegł się wpadek, ale w ogólnym rozrachunku na razie sprawia pozytywne wrażenie.

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010
Nissan Qashqai I w 2009 roku przeszedł face-lifting (fot.), natomiast dwa lata później otrzymał pośredniego turbodiesla 1.6 dCi. Można było go zestawić z napędem 4×4: dotychczas trafiał się tylko z jednostkami 2-litrowymi.

Ciężko znaleźć wspólną kwotę, jaką można przeznaczyć za Nissana Qashqaia I i II. Oba samochody „łapią się” w budżecie ok. 45 tys. zł: za to otrzymamy albo doskonale utrzymanego i bogato wyposażonego Qashqaia I z mocniejszym silnikiem (benzynowy 2.0 lub 1.6/2.0 dCi) bądź Qashqaia II z pierwszych lat produkcji (2013-14), mającego pod maską podstawową jednostkę napędową 1.2 DIG-T albo 1.5 dCi. Na który wariant lepiej się zdecydować? W dalszej części spróbujemy znaleźć na to odpowiedź.

Nissan Qashqai II
Nissan Qashqai II względem poprzednika urósł o 5 cm na długość i 2 cm na szerokość, ale jest minimalnie niższy. Zaowocowało to odrobinę przestronniejszym wnętrzem, choć ilość miejsca nadal utrzymuje się na poziomie typowych samochodów kompaktowych.

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – deska rozdzielcza

Kokpit pierwszego Qashqaia nie zachwycał tak jak samochód od strony wizualnej. Zaprojektowano go w sposób absolutnie poprawny, z nastawieniem na czytelność i intuicyjność w codziennym obsługiwaniu. Szkoda, że na równym stopniu nie skupiono się w kwestii jakości wykonania. Nawet elementy obszyte skórą (kierownica, lewarek biegów) zaczynały się wycierać już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Materiały wykończeniowe poprawiono w drugiej generacji, ale wciąż zdarzały się wpadki montażowe. Efekt? Postukujące wnętrze w kilkuletnim samochodzie. Dobrze, że deska Qashqaia II sporo zyskała od strony wizualnej.

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010
Kokpit Qashqaia I przypadnie do gustu konserwatywnym kierowcom. Wszyscy natomiast polubią wyjątkowo wygodne zajmowanie miejsc i przyzwoitą widoczność do przodu.
Nissan Qashqai II - deska rozdzielcza
Qashqai II: zupełnie nowy projekt z lepszymi materiałami wykończeniowymi. Lakierowane wstawki są podatne na zarysowania.

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – przestrzeń w środku

Wnętrze obu generacji Nissana Qashqaia reprezentuje podobny poziom pod kątem przestrzeni, tj. miejsca jest mniej więcej tyle co w obszernym samochodzie kompaktowym. Podobnie z fotelami. Okazują się wystarczająco wygodne podczas codziennych dojazdów na trasie dom-praca, podczas dłuższych tras doskwiera przeciętne wyprofilowanie i krótkie siedzisko. Dobrze, że obito je trwałymi tapicerkami. W tylnym rzędzie piątej osobie przeszkadza tunel środkowy. Podwyższenie karoserii pozytywnie wpłynęło na przestrzeń w obrębie głów podróżnych.

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – bagażniki

Bagażniki w 5-osobowych konfiguracjach SUV-ów Nissana mieszczą przyzwoite 410 l (Qashqai I) lub 430 l w Qashqaiu II. Zastrzeżenia można mieć jedynie do ukształtowania powierzchni bagażowej, której wykorzystanie ograniczają nieregularne nadkola. Nowszy model punktuje podwójną podłogą ze schowkiem. W obu pod spodem wygospodarowano wnękę na koło zapasowe, mogące posłużyć jako miejsce do przechowywania butli z gazem. W Qashqaiu I zmieści się tam zbiornik o pojemności nawet 43 l.

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010
Wykorzystanie bagażnika Qashqaia I utrudnia wysoki próg załadunku. Pojemność: bez zastrzeżeń.
Nissan Qashqai II
Podobny, ale praktyczniejszy bagażnik Qashqaia II z przydatnymi wnękami po bokach i podwójną podłogą.

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – silniki

Obie generacje bestselleru Nissana zadowolą dwa obozy, tj. zwolenników silników benzynowych i wysokoprężnych. Pierwsza generacja punktuje dopracowanymi, bezawaryjnymi konstrukcjami 1.6 i 2.0. Co prawda sporo palą, ale przy pilnowaniu regulacji luzu zaworowego można je zasilać gazem. Qashqai II otrzymał turbodoładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa: 1.2 DIG-T oraz 1.6 DIG-T. Umiejętne operowanie pedałem gazu pozwala wypracować niższe zużycie paliwa, a w razie potrzeby – lepsze przyspieszenie.

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010
2.0 dCi uchodzi za najlepszy silnik do Qashqaia I. Imponuje kulturą pracy i relacją osiągów do spalania. Bardzo dobrze prezentuje się także jego trwałość.

Oba modele otrzymały natomiast te same silniki wysokoprężne, tj. o identycznej pojemności. Podstawowy – 1.5 dCi – w starszym Qashqaiu wciąż uchodził za ryzykowny wybór, natomiast w następcy spisuje się już bez zarzutu. W ciemno można polecić mocniejsze diesle, czyli 1.6 dCi (obie generacje) i 2.0 dCi (tylko Qashqai I). Tylko dla nich (i benzynowego 2.0) Nissan przewidział opcję w postaci napędu na 4 koła. Układ wykorzystuje sprzęgło wielopłytkowe, które w razie potrzeby dołącza napęd na tylną oś. W takich samochodach zastosowano tylne zawieszenie wielowahaczowe (przenionapędowe auta mają belkę skrętną).

Nissan Qashqai II
Do Qashqaia II, poza 1.5 dCi, trafiła jednostka opracowana na bazie 2.0 dCi, czyli 130-konny 1.6 dCi (od 2011 r. także w Qashqaiu I). Dopiero w 2019 r. producent zastąpił go zupełnie nowym 1.7 dCi.

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – co się w nich psuje?

Zarówno Qashqai I, jak i Qashqai II mają w swoich gamach silnikowych tzw. czarną owcę. W starszym modelu miano awaryjnego przypadło turbodieslowi 1.5 dCi. Jednostka zasłynęła kosztownymi awariami układu wtryskowego, lecz wymiana wtryskiwaczy, przynajmniej przedwczesna, raczej nie grozi właścicielowi Qashqaia I. Trzeba jednak wziąć pod uwagę ryzyko obrócenia panewek: najlepiej je wymienić profilaktycznie przy przebiegu większym niż 150 tys. km. i pilnować wymiany oleju co 15 tys. km. Z kolei w Qashqaiu II z rezerwą należy podchodzić do 1.2 DIG-T, w którym szwankuje napinacz łańcucha rozrządu. Oglądając używanego Qashqaia zwróćmy uwagę na obecność wycieków oleju z silników. Zniszczone (nawet przy niewielkich przebiegach) wnętrze stanowi doskonały pretekst do negocjacji ceny. Crossover Nissana nie jest też wolny od sporadycznych problemów z elektroniką w postaci np. niedziałającego wyposażenia. Dotyczy to głównie drugiej generacji. W pierwszej natomiast stosunkowo szybko rdzewieją tylne wahacze.

NISSAN Qashqai+2 I 2.0dCi 150KM 6AT 4WD WY8941Y 01-2009
Dopisek „+2” w przedłużonym Qashqaiu jest trochę na wyrost, bowiem na dodatkowych miejscach przewieziemy co najwyżej nastolatków. Tą wersję warto kupić tylko dla większego bagażnika (450 l).

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – za ile można go kupić?

Spory rozstrzał kwot: starszy model można kupić już za mniej niż 20 tys. zł, nowszy kosztuje minimum 2 razy więcej. Obie generacje „spotykają się” w zakresie 40-45 tys. zł. Za tyle można mieć albo idealnego Qashqaia I z polecanym, mocnym źródłem napędu, albo Qashqaia II z ryzykownym 1.2 DIG-T w podstawowej (choć i tak bogatej) wersji wyposażenia. Pozostaje wybór: albo niski przebieg Qashqaia I, albo możliwa nadal obowiązująca gwarancja w jego następcy (jeśli ma mniej niż 160 tys. km przebiegu).

NISSAN Qashqai II FL 1.6DIG-T 163KM 6MT FWD 6AI4705 08-2017
Modernizację wizualną Nissan Qashqai II przeszedł w 2017 r. (fot.). Rok później wprowadzono nowy silnik 1.3 DIG-T (zamiast 1.2 DIG-T i 1.6 DIG-T), a w 2019 r. – 1.7 dCi (zastąpił 1.6 dCi).

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – którą generację wybrać?

Oba samochody są bardzo przyjazne w codziennym użytkowaniu: łatwo się do nich wsiada i można zapomnieć o trudnościach z pokonywaniem krawężników. Z kolejnymi latami Nissan stopniowo udoskonalał swój przebój: widać to zwłaszcza po dopracowanej drugiej generacji. Na razie jest ona poza zasięgiem finansowym wielu osób, dlatego w założonym budżecie lepiej poszukać doskonale utrzymanego Qashqaia I z udokumentowanym niskim przebiegiem i, najlepiej, po przeprowadzonych akcjach serwisowych.

Używany Nissan Qashqai I – plusy i minusy

 +  dobre zabezpieczenie antykorozyjne, poręczność na co dzień, bogata oferta zamienników

 –  tylko akceptowalna trwałość ogólna, awaryjny diesel 1.5 dCi, przeciętna jakość wykonania

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010

Używany Nissan Qashqai II – plusy i minusy

 +  nieskomplikowana konstrukcja, wystarczająca gama silnikowa, nowoczesne wyposażenie

 –  wysokie ceny używanych aut, mała popularność napędu 4×4, niezbyt precyzyjne prowadzenie

Nissan Qashqai II

Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – podstawowe informacje
Nissan Qashqai INissan Qashqai II
Lata produkcji2007-2013od 2013 r.
Dł./szer./wys.431-452/179/161 cm443/178/161 cm
Rozstaw osi263-276 cm263 cm
Pojemność bagażnika410-1515 l; Qashqai +2 450-1520 l430-1585 l
Silniki benzynowe1.6-2.0 (114-142 KM)1.2-1.6 (115-163 KM)
Silniki Diesla1.5-2.0 (106-150 KM)1.5-1.7 (110-150 KM)
Nissan Qashqai I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 16V2.0 16V1.5 dCi1.6 dCi2.0 dCi
Pojemność1598 cm³1997 cm³1461 cm³1598 cm³1994 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc114 KM142 KM110 KM130 KM150 KM
Maks. moment156 Nm196 Nm240 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s10,1 s12,2 s10,3 s10,5 s
Prędkość maks.175 km/h182 km/h177 km/h190 km/h191 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km8,2 l/100 km5,2 l/100 km4,5 l/100 km6,6 l/100 km
Nissan Qashqai II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 DIG-T1.6 DIG-T1.5 dCi1.6 dCi1.6 dCi (4×4)
Pojemność1197 cm³1618 cm³1461 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM163 KM110 KM130 KM130 KM
Maks. moment190 Nm240 Nm260 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s8,9 s11,9 s9,9 s10,5 s
Prędkość maks.185 km/h200 km/h182 km/h190 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,8 l/100 km3,8 l/100 km4,4 l/100 km4,9 l/100 km
Polecamy uwadze inne artykuły związane z Nissanem Qashqaiem:

Opinie o używanym Nissanie Qashqaiu I (2006-2013)

Test najnowszego Nissana Qashqaia ze Skodą Karoq

10 używanych kompaktowych SUV-ów za 30 tys. zł (w tym Nissan Qashqai I)

Oceny czytelników
[Głosów: 12 Średnia: 4.3]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here