Nissan Qashqai I - dynamiczne (6)

Używany Nissan Qashqai to samochód wszechstronny, dopracowany mechanicznie i atrakcyjny wizualnie. Użytkownicy wypowiedzieli się na temat jego awaryjności i użyteczności na co dzień. Oto opinie o Nissanie Qashqaiu pierwszej generacji.

Debiutujący w 2007 roku kompaktowy crossover Nissana w moment zalał polskie ulice. Na sukces Nissana Qashqaia przełożyła się wygodna pozycja za kierownicą, ciekawy wygląd, pokaźny prześwit oraz opcjonalny napęd na 4 koła. W najmocniejszych wersjach nie można było też narzekać na osiągi, choć średnio precyzyjny układ kierowniczy od razu przypominał, że Qashqaiem nie ma co „szarżować”. Przez lata wyszło na jaw wiele dolegliwości tych samochodów: producent wołał użytkowników na wiele akcji serwisowych, dotyczących m.in. wadliwej przekładni kierowniczej, wspomagania kierownicy, przewodów hamulcowych lub przednich amortyzatorów. Po liftingu (2010 r.) Qashqaia dopracowano, lecz niezawodnością nadal nie dorównuje starszym samochodom japońskim. Czy ten dawny bestseller polskiego rynku jest wart zainteresowania jako używany. Użytkownicy Qashqaiów wypowiedzieli się na temat swoich aut.

Nissan Qashqai - dynamiczne
Tak wygląda Nissan Qashqai I sprzed liftingu (2007-2010). Po modernizacji dodano ciekawe opcje wyposażenia, a później także nowy silnik 1.6 dCi.
Nissan Qashqai I - dynamiczne
Napęd 4×4 stosowano w Qashqaiach z silnikami 2.0, 1.6 dCi oraz 2.0 dCi. Układ wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe przy tylnej osi. Działa w trybie automatycznym, można je też zablokować pokrętłem na desce rozdzielczej.

Używany Nissan Qashqai I – wnętrze

Do Qashqaia bardzo wygodnie się wchodzi – kierowca i pasażer niemal bez żadnego wysiłku zajmują miejsca na przednich fotelach, z których mają doskonały widok na przednią część pojazdu. Fotele niewiele różnią się od tych montowanych w kompaktach: nie są złe, ale na długich trasach zaczynają męczyć. Właściciele kierują zastrzeżenia do jakości tapicerek i elementów wnętrza. Normą są m.in. łamiące się klamki, wycierające guziki na kokpicie czy łuszczące uchwyty drzwi. Czytelność zegarów – bez zarzutu, obsługa – intuicyjna.

Nissan Qashqai I - deska rozdzielcza (3)
Do uporządkowania elementów obsługi trudno mieć zastrzeżenia. Do jakości wykonania – zdecydowanie tak. Skrzynię ręczną ma ponad 90% wystawianych Nissanów.

Qashqaia nie należy traktować jako w pełni 5-osobowego, bo komplet osób będzie podróżować w ograniczonym komforcie. Dla oczekujących większej przestrzeni przewidziano 7-osobowego Qashqaia +2 z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm. Sens zakupu tej wersji powinien ograniczać się wyłącznie do większego bagażnika: trzeci rząd siedzeń jest nieprzyzwoicie ciasny.

Nissan Qashqai I - bagażnik (3)
40 l z 410 l całkowitej pojemności bagażnika standardowego Qashqaia przypada na wnękę koła zapasowego. Zmieści się w niej 43-litrowy zbiornik toroidalny na LPG.

Używany Nissan Qashqai I – silniki

Silniki benzynowe w Qashqaiu mają łańcuch rozrządu, bezpośredni wtrysk paliwa i brak turbodoładowania. Bazowy 1.6 generuje 114/117 KM, a 2.0 – 142 KM. Oba są całkiem oszczędne jak na wolnossące jednostki benzynowe i warunkowo nadają się do zasilania LPG: trzeba wtedy pamiętać o regulacji luzu zaworowego.

Gamę diesli otwiera doskonale znany (i niekoniecznie lubiany) 1.5 dCi od Renault. W Qashqaiach montowano co prawda warianty z poprawionym układem wtryskowym firmy Denso, jednak ryzyko obrócenia panewek nie zostało do końca wyeliminowane. Ich bezdyskusyjna zaleta to naprawdę niskie zużycie paliwa. Trudno oczekiwać podobnego od mocniejszych jednostek wysokoprężnych, czyli 2.0 dCi i wprowadzonego w 2011 r. 1.6 dCi. Te z kolei przekonują trwałością, osiągami i połączeniem (opcjonalnym) z napędem 4×4 (stosowano go również w benzynowym 2.0). Co ciekawe, „automaty” w dieslach to klasyczne przekładnie hydrokinetyczne, w benzynowych – bezstopniowe CVT.

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010
Topowy turbodiesel w Qashqaiu – 2.0 dCi – nie przekonuje może wyśrubowanym spalaniem, ale niezawodnością i osiągami – już tak. Na jego bazie opracowano wprowadzonego później do gamy 1.6 dCi.

Używany Nissan Qashqai I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Duże lusterka, spora powierzchnia szyb. Widoczność oceniam bardzo wysoko.”

„Silnik 1.6 ma prostą konstrukcję i przy odpowiednim traktowaniu okazuje się zaskakująco oszczędny.”

„Mam Qashqaia +2. Jego bagażnik z powodzeniem zmieści typową rodzinę na wakacyjny wyjazd.”

„Dzięki wysokiemu prześwitowi bardzo rzadko o coś przycieram podczas codziennej jazdy.”

 

 Wady 

„Słaba trwałość zawieszenia. Co 15-20 tys. kilometrów wymieniam końcówki drążków i elementy gumowe.”

„Kanapa jest wysoko, a dach – nisko. Pojawiają się problemy z zamontowaniem fotelika dziecięcego.”

„Siłowniki tylnej klapy po 2 latach podnoszą ją już tylko do połowy. ”

„5-biegowa skrzynia manualna strasznie haczy, zwłaszcza przy niskich temperaturach. Auto przy wyższych prędkościach staje się głośne.”

Używany Nissan Qashqai I – awaryjność, typowe usterki

Większość silników Qashqaia ma łańcuch rozrządu (pasek – tylko w 1.5 dCi), który wymaga interwencji przy przebiegach ok. 200 tys. km. W dieslach zwróćmy uwagę na kondycję filtra cząstek stałych, we wszystkich silnikach skontrolujmy stan wycieków. Użytkowników Nissanów denerwuje utrudnione wybieranie biegów (zużywają się synchronizatory skrzyni ręcznej) i niekończące się problemy związane z oszczędnościami na wykończeniu wnętrza (skrzypią fotele, łamią się plastiki). W pierwszych Qashqaiach bardzo szybko „poddawały się” przednie amortyzatory, lecz większość aut ma już za sobą ich wymianę. Oprócz tego psują się czujniki parkowania i słychać stuki z okolic kolumny kierowniczej. O typowych usterkach Qashqaiów warto poczytać na forach internetowych poświęconych Nissanom, np. nissanklub.pl lub nissanzone.pl – mają one działy poświęcone tylko Qashqaiom.

Nissan Qashqai I - napęd 4x4
Układ napędu 4×4 w Qashqaiu obsługuje się pokrętłem pomiędzy fotelami. Łączył się tylko z mocniejszymi silnikami. Do jego trwałości użytkownicy zwykle nie mają zastrzeżeń.

Używany Nissan Qashqai I – sytuacja rynkowa

Ceny najtańszych używanych Nissanów Qashqaiów spadły do poziomu 20 tys. zł, czyli o ok. 5 tys. zł względem zeszłego roku. Za ok. 25 tys. zł ciężko jednak znaleźć coś innego niż 1.5 dCi, ewentualnie benzynowego 1.6. O dziwo, udział diesli mniej więcej pokrywa się z popularnością silników benzynowych. Napęd 4×4 ma zaledwie co 7-8 Qashqai. Na samochód po liftingu trzeba przeznaczyć minimum 28 tys. zł. Ostatnie ogłoszenia rzadko dotyczą aut za kwoty większe niż 50 tys. zł.

NISSAN Qashqai+2 I
Nissan Qashqai+2 to wyjątkowy rodzynek na rynku wtórnym. Jeśli bardziej od wożenia nim 7 osób zależy nam na większej ilości miejsca z tyłu i pojemniejszym bagażniku – warto go rozważyć.

Używany Nissan Qashqai I – PODSUMOWANIE

Może na rynku istnieją bardziej niezawodne SUV-y od Nissana Qashqaia, ale biorąc pod uwagę popularność japońskiego crossovera, nie będzie też problemów z jego niedrogim serwisowaniem. Pod tym względem korzystniej wypadają podstawowe warianty z przednim napędem: w dieslach trzeba się nastawić na większe wydatki związane z obecnością filtra DPF lub, ewentualnie, układu 4×4.

Używany Nissan Qashqai I – dane techniczne

Używany Nissan Qashqai I – wymiary
Długość/szerokość/wysokość431-452/179/161 cm
Rozstaw osi263-276 cm
Pojemność bagażnika410-1513 l; +2 130-450-1520 l
Używany Nissan Qashqai I – silniki
Silnik1.6 16V2.0 16V1.5 dCi1.6 dCi2.0 dCi
Pojemność1598 cm³1997 cm³1461 cm³1598 cm³1994 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc114 KM142 KM110 KM130 KM150 KM
Maks. moment156 Nm196 Nm240 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s10,1 s12,2 s10,3 s10,5 s
Prędkość maks.175 km/h182 km/h177 km/h190 km/h191 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km8,2 l/100 km5,2 l/100 km4,5 l/100 km6,6 l/100 km

Używany Nissan Qashqai I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 3.6]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here