Używany Nissan Qashqai to samochód wszechstronny, dopracowany mechanicznie i atrakcyjny wizualnie. Użytkownicy wypowiedzieli się na temat jego awaryjności i użyteczności na co dzień. Oto opinie o Nissanie Qashqaiu pierwszej generacji.
Debiutujący w 2007 roku kompaktowy crossover Nissana w moment zalał polskie ulice. Na sukces Nissana Qashqaia przełożyła się wygodna pozycja za kierownicą, ciekawy wygląd, pokaźny prześwit oraz opcjonalny napęd na 4 koła. W najmocniejszych wersjach nie można było też narzekać na osiągi, choć średnio precyzyjny układ kierowniczy od razu przypominał, że Qashqaiem nie ma co „szarżować”. Przez lata wyszło na jaw wiele dolegliwości tych samochodów: producent wołał użytkowników na wiele akcji serwisowych, dotyczących m.in. wadliwej przekładni kierowniczej, wspomagania kierownicy, przewodów hamulcowych lub przednich amortyzatorów. Po liftingu (2010 r.) Qashqaia dopracowano, lecz niezawodnością nadal nie dorównuje starszym samochodom japońskim. Czy ten dawny bestseller polskiego rynku jest wart zainteresowania jako używany. Użytkownicy Qashqaiów wypowiedzieli się na temat swoich aut.


Używany Nissan Qashqai I – wnętrze
Do Qashqaia bardzo wygodnie się wchodzi – kierowca i pasażer niemal bez żadnego wysiłku zajmują miejsca na przednich fotelach, z których mają doskonały widok na przednią część pojazdu. Fotele niewiele różnią się od tych montowanych w kompaktach: nie są złe, ale na długich trasach zaczynają męczyć. Właściciele kierują zastrzeżenia do jakości tapicerek i elementów wnętrza. Normą są m.in. łamiące się klamki, wycierające guziki na kokpicie czy łuszczące uchwyty drzwi. Czytelność zegarów – bez zarzutu, obsługa – intuicyjna.

Qashqaia nie należy traktować jako w pełni 5-osobowego, bo komplet osób będzie podróżować w ograniczonym komforcie. Dla oczekujących większej przestrzeni przewidziano 7-osobowego Qashqaia +2 z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm. Sens zakupu tej wersji powinien ograniczać się wyłącznie do większego bagażnika: trzeci rząd siedzeń jest nieprzyzwoicie ciasny.

Używany Nissan Qashqai I – silniki
Silniki benzynowe w Qashqaiu mają łańcuch rozrządu, pośredni wtrysk paliwa i brak turbodoładowania. Bazowy 1.6 generuje 114/117 KM, a 2.0 – 142 KM. Oba są całkiem oszczędne jak na wolnossące jednostki benzynowe i warunkowo nadają się do zasilania LPG: trzeba wtedy pamiętać o regulacji luzu zaworowego.
Gamę diesli otwiera doskonale znany (i niekoniecznie lubiany) 1.5 dCi od Renault. W Qashqaiach montowano co prawda warianty z poprawionym układem wtryskowym firmy Denso, jednak ryzyko obrócenia panewek nie zostało do końca wyeliminowane. Ich bezdyskusyjna zaleta to naprawdę niskie zużycie paliwa. Trudno oczekiwać podobnego od mocniejszych jednostek wysokoprężnych, czyli 2.0 dCi i wprowadzonego w 2011 r. 1.6 dCi. Te z kolei przekonują trwałością, osiągami i połączeniem (opcjonalnym) z napędem 4×4 (stosowano go również w benzynowym 2.0). Co ciekawe, „automaty” w dieslach to klasyczne przekładnie hydrokinetyczne, w benzynowych – bezstopniowe CVT.

Używany Nissan Qashqai I – opinie użytkowników
Zalety
„Duże lusterka, spora powierzchnia szyb. Widoczność oceniam bardzo wysoko.”
„Silnik 1.6 ma prostą konstrukcję i przy odpowiednim traktowaniu okazuje się zaskakująco oszczędny.”
„Mam Qashqaia +2. Jego bagażnik z powodzeniem zmieści typową rodzinę na wakacyjny wyjazd.”
„Dzięki wysokiemu prześwitowi bardzo rzadko o coś przycieram podczas codziennej jazdy.”
Wady
„Słaba trwałość zawieszenia. Co 15-20 tys. kilometrów wymieniam końcówki drążków i elementy gumowe.”
„Kanapa jest wysoko, a dach – nisko. Pojawiają się problemy z zamontowaniem fotelika dziecięcego.”
„Siłowniki tylnej klapy po 2 latach podnoszą ją już tylko do połowy. ”
„5-biegowa skrzynia manualna strasznie haczy, zwłaszcza przy niskich temperaturach. Auto przy wyższych prędkościach staje się głośne.”
Używany Nissan Qashqai I – awaryjność, typowe usterki
Większość silników Qashqaia ma łańcuch rozrządu (pasek – tylko w 1.5 dCi), który wymaga interwencji przy przebiegach ok. 200 tys. km. W dieslach zwróćmy uwagę na kondycję filtra cząstek stałych, we wszystkich silnikach skontrolujmy stan wycieków. Użytkowników Nissanów denerwuje utrudnione wybieranie biegów (zużywają się synchronizatory skrzyni ręcznej) i niekończące się problemy związane z oszczędnościami na wykończeniu wnętrza (skrzypią fotele, łamią się plastiki). W pierwszych Qashqaiach bardzo szybko „poddawały się” przednie amortyzatory, lecz większość aut ma już za sobą ich wymianę. Oprócz tego psują się czujniki parkowania i słychać stuki z okolic kolumny kierowniczej. O typowych usterkach Qashqaiów warto poczytać na forach internetowych poświęconych Nissanom, np. nissanklub.pl lub nissanzone.pl – mają one działy poświęcone tylko Qashqaiom.

Używany Nissan Qashqai I – sytuacja rynkowa
Ceny najtańszych używanych Nissanów Qashqaiów spadły do poziomu 20 tys. zł, czyli o ok. 5 tys. zł względem zeszłego roku. Za ok. 25 tys. zł ciężko jednak znaleźć coś innego niż 1.5 dCi, ewentualnie benzynowego 1.6. O dziwo, udział diesli mniej więcej pokrywa się z popularnością silników benzynowych. Napęd 4×4 ma zaledwie co 7-8 Qashqai. Na samochód po liftingu trzeba przeznaczyć minimum 28 tys. zł. Ostatnie ogłoszenia rzadko dotyczą aut za kwoty większe niż 50 tys. zł.

Używany Nissan Qashqai I – PODSUMOWANIE
Może na rynku istnieją bardziej niezawodne SUV-y od Nissana Qashqaia, ale biorąc pod uwagę popularność japońskiego crossovera, nie będzie też problemów z jego niedrogim serwisowaniem. Pod tym względem korzystniej wypadają podstawowe warianty z przednim napędem: w dieslach trzeba się nastawić na większe wydatki związane z obecnością filtra DPF lub, ewentualnie, układu 4×4.
Dł./szer./wys. | 431-452/179/161 cm |
Rozstaw osi | 263-276 cm |
Pojemność bagażnika | 410-1513 l; Qashqai +2 130-450-1520 l |
Silnik | 1.6 16V | 2.0 16V | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 2.0 dCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1997 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1994 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 114 KM | 142 KM | 110 KM | 130 KM | 150 KM |
Maks. moment | 156 Nm | 196 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 10,1 s | 12,2 s | 10,3 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 182 km/h | 177 km/h | 190 km/h | 191 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 8,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 4,5 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Benzynowki maja tylko wielopunktowy wtrysk paliwa, a nie jak napisano, bezposredni
Dziękujemy za tę uwagę, poprawiliśmy materiał.