UżywaneUżywany Nissan Qashqai II (2013-2021) - który silnik wybrać?

Używany Nissan Qashqai II (2013-2021) – który silnik wybrać?

Hit spod znaku Nissana nie jest już bardzo młody, ale wciąż imponuje nowoczesnością. Jaki silnik wybrać w używanym Nissanie Qashqai II?

Świetna passa Nissana Qashqaia trwa od 2007 roku. Pojawienie się 6 lat później drugiej generacji tylko potwierdziło, z jaką skutecznością ten model trafia w gusta klientów. Nissan nieco wydłużył Qashqaia II i zaprojektował przyciągające uwagę przednią i tylną część nadwozia. W środku pojawiło się dużo błyszczących materiałów wykończeniowych oraz nowoczesne wyposażenie, z kolorowym, dotykowym ekranem na czele. Gruntownie przemodelowano również gamę silników, stawiając wyłącznie na jednostki turbodoładowane o niewielkiej pojemności (maksymalnie 1.6). Dla urozmaicenia przewidziano konfiguracje Qashqaia ze skrzynią bezstopniową/dwusprzęgłową lub napędem 4×4.

Jaki silnik rozważyć w używanym Nissanie Qashqaiu II? Czy skonstruowane w technologii downsizingu jednostki są bezawaryjne? Prześwietlmy wszystkie silniki w tym aucie.

Używany Nissan Qashqai II – silniki benzynowe

Producent na dobre porzucił montaż silników benzynowych wolnossących, zaprzęgając do napędy Qashqaia II jednostki DIG-T – czyli z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. W przedliftowych samochodach (z lat 2013-2018) oferowano dwie wersje silnikowe: 1.2 DIG-T (115 KM) i 1.6 DIG-T (163 KM). Na plus należy uznać 4-cylindrową budowę słabszej jednostki i fakt, że już ona zapewnia przyzwoite osiągi. 1.6 DIG-T doskonale odnajduje się na trasach szybkiego ruchu, choć potrafi spalić więcej niż by się oczekiwało od silnika nastawionego na ekologię. W 2018 roku wycofano obydwa warianty na rzecz nowej konstrukcji 1.3 DIG-T, rozwijającej 140 lub 160 KM, a od 2020 r. – 158 KM. Opcjonalnie konfigurowano ją z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DCT, podczas gdy 1.2/1.6 DIG-T mogły mieć przekładnię bezstopniową. Benzynowe Qashqaie nie łączyły się z napędem 4×4.

Wysilone i skomplikowane jednostki napędowe nie okazały się zupełnie bezawaryjne. W 1.2 DIG-T regularnie wyciągają się łańcuchy rozrządu (wadliwy napinacz), użytkownicy walczą też w nich ze spalaniem oleju. 1.6 DIG-T uchodzi za trwalszy, narażony raczej na awarie sond lambda czy wycieki oleju. Krótki staż rynkowy jeszcze nie obnażył typowych awarii silników 1.3 DIG-T. Niezależnie od wersji silnikowej warto skrócić interwał wymiany oleju do 10-15 tys. km. W autach ze skrzyniami automatycznymi sprawdźmy kulturę pracy przekładni pod kątem szarpnięć czy nierównej pracy.

Nissan Qashqai II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 DIG-T 1.3 DIG-T 1.3 DIG-T 1.3 DIG-T 1.6 DIG-T
Pojemność 1197 cm³ 1332 cm³ 1332 cm³ 1332 cm³ 1618 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 115 KM 140 KM 158 KM 160 KM 163 KM
Maks. moment 190 Nm 240 Nm 270 Nm 260 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s 10,5 s 9,9 s 8,9 s 8,9 s
Prędkość maks. 185 km/h 193 km/h 200 km/h 200 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,7 l/100 km 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km
Nissan Qashqai II 1.2 DIG-T
Bazowy 1.2 DIG-T trochę męczy się z nie tak małym Qashqaiem. Nie zachwyca też niezawodnością.
Nissan Qashqai II 1.6 DIG-T
1.6 DIG-T lepiej sprawdza się w Qashqaiu, ale ciężko go znaleźć na rynku wtórnym.

Używany Nissan Qashqai II – silniki Diesla

W Qashqaiu diesle grały rolę drugoplanową: obecnie jest ich prawie 3 razy mniej niż samochodów z silnikami benzynowymi. Nie oznacza to, że nie warto się nimi zainteresować. Niemal przez cały okres produkcji (do 2020 r.) rolę podstawowego turbodiesla dierżył znany z poprzednika i wielu modeli Renault 1.5 dCi (110/115 KM). Do Qashqaia II trafiły jego zmodernizowane (już po raz któryś) wersje pozbawione problemów z panewkami, choć lepiej profilaktycznie skrócić w nich przebieg między wymianami oleju do 10-15 tys. km. Wyżej pozycjonowano innego turbodiesla przejętego wprost z Qashqaia I, czyli 1.6 dCi (130 KM), który konstrukcyjnie wywodzi się z niezawodnego i mocnego 2.0 dCi, niestety nie oferowanego w Qashqaiu II. W 2018 roku ustąpił on miejsca nowej jednostce wysokoprężnej 1.7 dCi o mocy 150 KM i budzącym uznanie momentem obrotowym 340 Nm.

Diesle w Qashqaiu II nie sprawiają wielu typowych problemów, a usterki biorą się głównie z wyeksploatowania osprzętu. Zdarzają się już auta z przebiegami ponad 200 tys. km, a w nich lepiej odłożyć trochę funduszy na regenerację turbosprężarki czy wymianę koła dwumasowego. Niestety, we wszystkich turbodieslach montowano nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne. Do Qashqaiów dCi również trafiały automatyczne skrzynie dwusprzęgłowe (1.5 dCi) oraz bezstopniowe (1.6 dCi), natomiast wyłącznie do odmian 1.6/1.7 dCi opcjonalnie montowano układ napędu na 4 koła dołączającego, w razie potrzeby, tylną oś.

Nissan Qashqai II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.6 dCi 1.7 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1598 cm³ 1749 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 110 KM 115 KM 130 KM 150 KM
Maks. moment 260 Nm 260 Nm 320 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 12,9 s 9,9 s 9,5 s
Prędkość maks. 182 km/h 181 km/h 190 km/h 192 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 4,2 l/100 km 4,9 l/100 km 5,2 l/100 km
Nissan Qashqai II 1.5 dCi
1.5 dCi nie zachwyca parametrami przyspieszenia, ale kulturą pracy i spalaniem – już tak.
Nissan Qashqai II 1.6 dCi
1.6 dCi to żywotna jednostka bezproblemowo sprawująca się w wielu modelach Renault.

Używany Nissan Qashqai II – który silnik wybrać?

Na rynku wtórnym najłatwiej o Qashqaia 1.2 DIG-T. Choć to najbardziej awaryjny silnik, nie trzeba go skreślać, gdy ma udokumentowaną bogatą historię serwisową. Większą frajdę z jazdy zapewni jednak 1.6 DIG-T lub nowszy, a przez to droższy 1.3 DIG-T. Diesli nie trzeba się obawiać w tym modelu. Uważajmy jednak na auta z dużymi przebiegami i lukami w historii napraw.

Przeczytaj także:

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – którą generację wybrać?

Używany Nissan Qashqai II (2013-2021) – opinie użytkowników

Nissan Qashqai II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji