Nissan Qashqai I 05

Leciwy Nissan Qashqai wciąż znajduje nabywców na rynku wtórnym. Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć tego kompaktowego SUV-a o japońsko-francuskim rodowodzie?

Szereg zalet i brak, w momencie debiutu, poważnej konkurencji pozwolił Nissanowi Qashqaiowi wzbić się na szczyty list sprzedaży w wielu europejskich krajach. Na sukces tego modelu złożyły się proste rzeczy – łatwo się do niego wsiadało, miał wystarczająco obszerną kabinę wraz z bagażnikiem i nieprzekombinowaną konstrukcję, dobrze rokującą na późniejsze koszty eksploatacji. W wybranych wersjach (powyżej 130 KM) istniała możliwość zestawienia z napędem 4×4 dołączającym tylną oś w oparciu o sprzęgło wielopłytkowe. Wprowadzono nawet odmianę 7-miejscową (Qashqai+2), którą można rozważyć głównie ze względu na większy bagażnik (450 l zamiast 410 l w standardowym modelu).

Pod maskami Qashqaiów znalazły się dwie jednostki benzynowe i trzy wysokoprężne. Na jaki silnik zdecydować się w tym SUV-ie? Wybierzmy najlepszy napęd do Qashqaia.

Używany Nissan Qashqai I – silniki benzynowe

Były tylko dwa do wyboru – 1.6 (114/117 KM) oraz 2.0 (142 KM). Obydwa nie posiadają turbodoładowania, zaś ich rozrządy oparto na łańcuchu. Po stronie zalet należy ustawić przyzwoite osiągi (nawet słabszego 1.6), niezłą kulturę pracy i znikomą awaryjność, przynajmniej ktoś nie zdecyduje się założyć do nich instalacji gazowej. Mimo obecności wielopunktowego wtrysku paliwa te silniki niezbyt tolerują LPG, ponieważ nie zastosowano w nich systemu hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Jeśli mimo wszystko zdecydujemy się na gaz, pamiętajmy o zlecaniu regulacji mechanikowi i przy okazji zainwestujmy w lubryfikację zaworów. Rozważając zakup Qashqaia 1.6 z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km wsłuchajmy się w pracę silnika: jeśli towarzyszą jej metaliczne stuki, najprawdopodobniej rozciągnął się łańcuch rozrządu i wymaga on wymiany. Tej wersji nigdy nie łączono ze skrzynią automatyczną i napędem 4×4 – te zarezerwowano tylko dla jednostek 2.0.

Nissan Qashqai I 06
Benzynowy 1.6 trafił też m.in. do pierwszej generacji Nissana Juke’a. W Qashqaiu sprawdzi się głównie do miejskiej eksploatacji w pojedynkę: w trasie przy pełnym obciążeniu brakuje mu momentu obrotowego.
NISSAN Qashqai I 2.0 141KM 6MT 4WD WF81369 02-2008
Temperament 141-konnego 2.0 skutecznie hamuje łączona z nim (opcjonalnie) bezstopniowa skrzynia biegów. W odróżnieniu od 1.6, tutaj przekładnie ręczne mają 6 biegów.

Używany Nissan Qashqai I – silniki Diesla

Do Qashqaia trafiły francuskie jednostki wysokoprężne produkcji Renault. Gamę otwiera popularny 1.5 dCi, rozwijający 103, 106 i 110 KM. Do 2010 r. nie stosowano w nim filtra cząstek stałych, ale otrzymał już zaawansowaną turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek i wtrysk common rail. W odróżnieniu od starszych Renault, do Nissana trafiły silniki z nowym układem wtryskowym, przez co w niepamięć odeszły uciążliwe awarie wtryskiwaczy. Głównego problemu 1.5 dCi, czyli obracających panewek, nie udało się jednak wyeliminować. Ten silnik jako jedyny w Qashqaiu posiada paskowy napęd rozrządu, wg producenta wymagający wymiany do 120 tys. km lub 5 lat. Na łańcuchu oparto dwa mocniejsze turbodiesle – 2.0 dCi (150 KM) i bazującego na nim, wprowadzonego w 2011 r. 1.6 dCi (130 KM). To bez wątpienia dynamiczniejsze i solidniejsze jednostki, cechujące się zauważalnie większym zapotrzebowaniem na paliwo. Niestety, otrzymały one nienaprawialne wtryskiwacze piezoelektryczne. Opcjonalnie zestawiano je z napędem 4×4 i automatycznymi skrzyniami biegów (klasyczne przekładnie, a nie bezstopniowe CVT montowane do benzynowych Nissanów).

Nissan Qashqai I 02
Awaryjność 1.5 dCi w dużej mierze wynika z rekomendowanych przez producenta wymianach oleju co 30 tys. km. Skrócenie tego dystansu do 10-15 tys. km powinno wydłużyć żywotność silnika.
Nissan Qashqai I 1.6 dCi
1.6 dCi pojawił się najpóźniej, bo dopiero w 2011 r. Najlepiej łączy umiarkowane spalanie z dobrymi osiągami.
Nissan Qashqai I 01
2.0 dCi bardzo żwawo napędza Qashqaia, ale tylko w wersji przednionapędowej ze skrzynią ręczną – auto z 4×4 (obligatoryjnie łączone z „automatem”) potrzebuje ponad 11 sekund, by rozpędzić się do 100 km/h.

Używany Nissan Qashqai I – który silnik wybrać?

W ogłoszeniach przeważają benzynowe Qashqaie, które może nie są tak żwawe jak turbodiesle, ale bez wątpienia „mniej się może w nich popsuć”. Nie wypada jednak odradzać udanych konstrukcji 1.6/2.0 dCi, z tym że kosztują one o kilka tysięcy złotych więcej. Z dystansem lepiej podchodzić jedynie do 1.5 dCi, a w przypadku braku historii serwisowej – odpuścić sobie zakup.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Nissanie Qashqai I:

Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – opinie użytkowników

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – którą generację wybrać?

Nissan Qashqai I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 16V1.6 16V2.0 16V
Pojemność1598 cm³1598 cm³1997 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc114 KM117 KM142 KM
Maks. moment156 Nm158 Nm196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s11,9 s10,1 s
Prędkość maks.174 km/h180 km/h182 km/h
Śr. zużycie paliwa7,0 l/100 km6,4 l/100 km8,4 l/100 km
Nissan Qashqai I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi1.6 dCi2.0 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³1598 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc103 KM106 KM110 KM130 KM150 KM
Maks. moment240 Nm240 Nm240 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s12,5 s12,2 s10,3 s9,5 s
Prędkość maks.170 km/h173 km/h177 km/h190 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km5,5 l/100 km5,2 l/100 km4,5 l/100 km5,9 l/100 km

Nissan Qashqai I 04

1 KOMENTARZ

  1. Ja mam 1.6 benzyniak, i jak do tej pory jestem bardzo zadowolony. Na trasie tez da sie nim jezdzic, tylko trzeba bawic sie z biegami 😛

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here