UżywaneUżywany Nissan Qashqai I (2006-2013) - który silnik wybrać?

Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – który silnik wybrać?

Leciwy Nissan Qashqai wciąż znajduje nabywców na rynku wtórnym. Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć tego kompaktowego SUV-a o japońsko-francuskim rodowodzie?

Szereg zalet i brak, w momencie debiutu, poważnej konkurencji pozwolił Nissanowi Qashqaiowi wzbić się na szczyty list sprzedaży w wielu europejskich krajach. Na sukces tego modelu złożyły się proste rzeczy – łatwo się do niego wsiadało, miał wystarczająco obszerną kabinę wraz z bagażnikiem i nieprzekombinowaną konstrukcję, dobrze rokującą na późniejsze koszty eksploatacji. W wybranych wersjach (powyżej 130 KM) istniała możliwość zestawienia z napędem 4×4 dołączającym tylną oś w oparciu o sprzęgło wielopłytkowe. Wprowadzono nawet odmianę 7-miejscową (Qashqai+2), którą można rozważyć głównie ze względu na większy bagażnik (450 l zamiast 410 l w standardowym modelu).

Pod maskami Qashqaiów znalazły się dwie jednostki benzynowe i trzy wysokoprężne. Na jaki silnik zdecydować się w tym SUV-ie? Wybierzmy najlepszy napęd do Qashqaia.

Używany Nissan Qashqai I – silniki benzynowe

Były tylko dwa do wyboru – 1.6 (114/117 KM) oraz 2.0 (142 KM). Obydwa nie posiadają turbodoładowania, zaś ich rozrządy oparto na łańcuchu. Po stronie zalet należy ustawić przyzwoite osiągi (nawet słabszego 1.6), niezłą kulturę pracy i znikomą awaryjność, przynajmniej ktoś nie zdecyduje się założyć do nich instalacji gazowej. Mimo obecności wielopunktowego wtrysku paliwa te silniki niezbyt tolerują LPG, ponieważ nie zastosowano w nich systemu hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Jeśli mimo wszystko zdecydujemy się na gaz, pamiętajmy o zlecaniu regulacji mechanikowi i przy okazji zainwestujmy w lubryfikację zaworów. Rozważając zakup Qashqaia 1.6 z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km wsłuchajmy się w pracę silnika: jeśli towarzyszą jej metaliczne stuki, najprawdopodobniej rozciągnął się łańcuch rozrządu i wymaga on wymiany. Tej wersji nigdy nie łączono ze skrzynią automatyczną i napędem 4×4 – te zarezerwowano tylko dla jednostek 2.0.

Nissan Qashqai I 06
Benzynowy 1.6 trafił też m.in. do pierwszej generacji Nissana Juke’a. W Qashqaiu sprawdzi się głównie do miejskiej eksploatacji w pojedynkę: w trasie przy pełnym obciążeniu brakuje mu momentu obrotowego.
NISSAN Qashqai I 2.0 141KM 6MT 4WD WF81369 02-2008
Temperament 141-konnego 2.0 skutecznie hamuje łączona z nim (opcjonalnie) bezstopniowa skrzynia biegów. W odróżnieniu od 1.6, tutaj przekładnie ręczne mają 6 biegów.

Używany Nissan Qashqai I – silniki Diesla

Do Qashqaia trafiły francuskie jednostki wysokoprężne produkcji Renault. Gamę otwiera popularny 1.5 dCi, rozwijający 103, 106 i 110 KM. Do 2010 r. nie stosowano w nim filtra cząstek stałych, ale otrzymał już zaawansowaną turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek i wtrysk common rail. W odróżnieniu od starszych Renault, do Nissana trafiły silniki z nowym układem wtryskowym, przez co w niepamięć odeszły uciążliwe awarie wtryskiwaczy. Głównego problemu 1.5 dCi, czyli obracających panewek, nie udało się jednak wyeliminować. Ten silnik jako jedyny w Qashqaiu posiada paskowy napęd rozrządu, wg producenta wymagający wymiany do 120 tys. km lub 5 lat. Na łańcuchu oparto dwa mocniejsze turbodiesle – 2.0 dCi (150 KM) i bazującego na nim, wprowadzonego w 2011 r. 1.6 dCi (130 KM). To bez wątpienia dynamiczniejsze i solidniejsze jednostki, cechujące się zauważalnie większym zapotrzebowaniem na paliwo. Niestety, otrzymały one nienaprawialne wtryskiwacze piezoelektryczne. Opcjonalnie zestawiano je z napędem 4×4 i automatycznymi skrzyniami biegów (klasyczne przekładnie, a nie bezstopniowe CVT montowane do benzynowych Nissanów).

Nissan Qashqai I 02
Awaryjność 1.5 dCi w dużej mierze wynika z rekomendowanych przez producenta wymianach oleju co 30 tys. km. Skrócenie tego dystansu do 10-15 tys. km powinno wydłużyć żywotność silnika.
Nissan Qashqai I 1.6 dCi
1.6 dCi pojawił się najpóźniej, bo dopiero w 2011 r. Najlepiej łączy umiarkowane spalanie z dobrymi osiągami.
Nissan Qashqai I 01
2.0 dCi bardzo żwawo napędza Qashqaia, ale tylko w wersji przednionapędowej ze skrzynią ręczną – auto z 4×4 (obligatoryjnie łączone z „automatem”) potrzebuje ponad 11 sekund, by rozpędzić się do 100 km/h.

Używany Nissan Qashqai I – który silnik wybrać?

W ogłoszeniach przeważają benzynowe Qashqaie, które może nie są tak żwawe jak turbodiesle, ale bez wątpienia „mniej się może w nich popsuć”. Nie wypada jednak odradzać udanych konstrukcji 1.6/2.0 dCi, z tym że kosztują one o kilka tysięcy złotych więcej. Z dystansem lepiej podchodzić jedynie do 1.5 dCi, a w przypadku braku historii serwisowej – odpuścić sobie zakup.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Nissanie Qashqai I:

Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – opinie użytkowników

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – którą generację wybrać?

Nissan Qashqai I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 16V 1.6 16V 2.0 16V
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 114 KM 117 KM 142 KM
Maks. moment 156 Nm 158 Nm 196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s 11,9 s 10,1 s
Prędkość maks. 174 km/h 180 km/h 182 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100 km 6,4 l/100 km 8,4 l/100 km
Nissan Qashqai I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi 1.6 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1598 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 103 KM 106 KM 110 KM 130 KM 150 KM
Maks. moment 240 Nm 240 Nm 240 Nm 320 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 12,5 s 12,2 s 10,3 s 9,5 s
Prędkość maks. 170 km/h 173 km/h 177 km/h 190 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 5,5 l/100 km 5,2 l/100 km 4,5 l/100 km 5,9 l/100 km

Nissan Qashqai I 04

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji