Samochód z instalacją gazową LPG wciąż jest jedną z najbardziej pożądanych pozycji na rynku aut używanych. Oto 10 rzeczy, o których trzeba wiedzieć przed zakupem używanego samochodu z LPG.
Nie bez przyczyny pojazdy zasilane autogazem (LPG) cieszą się niesłabnącą popularnością. Spalają co prawda nieco więcej (zazwyczaj o 1-2 l/100 km), ale gaz jest dużo tańszym paliwem, co przekłada się na spore oszczędności w porównaniu od eksploatacji pojazdów napędzanych wyłącznie benzyną. Eksploatacja auta z LPG bywa nawet tańsza w porównaniu do zasilanych drogim olejem napędowym diesli. Potencjalni kupcy najczęściej szukają samochodów z już zamontowaną instalacją LPG. Należy pamiętać, że większość aut nie miała fabrycznej instalacji gazowej, lecz domontowaną w zewnętrznym warsztacie. To po latach może generować nieplanowane koszty.
10 polecanych używanych aut z fabryczną instalacją gazową
Na co powinniśmy uważać, wybierając używane auto z LPG?

Pomijając kwestię, że niekiedy pozafabryczny montaż całej instalacji pozostawia wiele do życzenia, problemy najczęściej wywołują użyte do tego celu niskiej jakości części. Takie oszczędności mogą mieć fatalne konsekwencje. Przykładowo, tanie węże użyte w instalacji bardzo szybko parcieją i tracą szczelność. A przez to, że instalację LPG „wpina się” w obieg układu chłodzenia, może skutkować to przegrzaniem silnika lub przepaleniem uszczelki pod głowicą.
Inną sprawą jest późniejsza eksploatacja. Zamontowanie instalacji LPG nie oznacza, że jest ona zupełnie bezobsługowa. Wymaga m.in. regulacji zaworów i systematycznej wymiany filtrów gazu, czego zaniedbanie może prowadzić do zubożenia mieszanki, czyli podniesienia temperatury spalania. To już krok w stronę tak poważnych awarii jak wypalenie tłoków lub pęknięcie głowicy silnika. Instalacji trzeba też systematycznie doglądać i wymieniać najbardziej wrażliwe elementy (typu gumowe węże i filtry), kontrolować terminy regulacji oraz robić przeglądy.
LPG w samochodzie: rodzaje i przykłady instalacji i koszty
Jak widać, część pieniędzy zaoszczędzonych na paliwie będziemy musieli przeznaczyć na doglądanie instalacji gazowej lub usuwanie związanych z nią usterek. Poniżej przedstawiamy, z jakimi awariami może się wiązać posiadanie samochodu z LPG.
1. Wypalone zawory i gniazda zaworowe
W aucie z zamontowaną instalacją gazową zawory pracują w trudniejszych warunkach (w wyższych temperaturach, w dodatku są gorzej chłodzone z uwagi na gazowy stan skupienia paliwa). Sprzyja to także wycieraniu materiału, z którego wykonano gniazda zaworowe. Objawia się to spadkiem osiągów i trudnościami w rozruchu. Naprawa jest droga, bo wymaga zdjęcia głowicy. Zawory się szlifuje, natomiast gniazda – frezuje. Koszt: 1500 złotych. Nim dojdzie do awarii, warto zainwestować w lubryfikację zaworów, polegającą na zamontowaniu systemu aplikującemu na nie specjalny, zapewniający dodatkową ochronę preparat (lubryfikator).
Na czym polega lubryfikacja zaworów w instalacji LPG?
2. Pęknięta głowica z powodu przegrzania
To już wynik ekstremalnego poziomu zaniedbania. Rozregulowanie instalacji prowadzi do przegrzania głowicy, a w końcu do jej pęknięcia na mostku między zaworami. Łącznie za wymianę na używaną zapłacimy około 2000 złotych, choć w niektórych nowocześniejszych silnikach (np. 2.0 TFSI) tyle może kosztować sama głowica.
3. Nieszczelne węże chłodzenia
W wątpliwej jakości gumowych wężach pojawiają się nieszczelności, przez które ucieka płyn chłodniczy. Problem jest na skalę masową, dlatego po kupnie auta z LPG lepiej od razu je wymienić, nie patrząc na cenę. Dodatkowo trzeba odpowietrzyć układ chłodzenia, za co zapłacimy 100-150 złotych.
Instalacja LPG a CNG: różnice, wady i zalety, koszty eksploatacji
4. Pęknięty plastikowy kolektor ssący
Plastikowy element jest zbyt „delikatny” i nie jest w stanie znieść kolejnych dawek gazu, przez co nadaje się tylko co instalacji sekwencyjnych. Kolektory można wymienić na używane (od 100 złotych), robocizna kosztuje drugie tyle ze względu na zwykle trudny dostęp.
5. Nieszczelne przewody gazu i zapach gazu w kabinie
Podobnie jak w przewodach wodnych, nieszczelne mogą być również te od doprowadzania gazu. Konsekwencją jest zapach gazu w kabinie auta. Wymiana jest tania i prosta (50-100 złotych), dlatego nie warto na nich oszczędzać.
Kalkulator opłacalności montażu instalacji gazowej: sprawdź, czy warto zakładać LPG!
6. Spadek wydajności pompy paliwowej
Jeżdżąc „na gazie” lepiej mieć w zbiorniku też trochę benzyny – gdy jest jej mało, pompa paliwowa zasysa zanieczyszczenia i ma słabe chłodzenie. Objawia się to gorszymi osiągami auta. Markowa pompa kosztuje około 300 złotych, jej wymiana trzy razy mniej.
7. Utrudniony dostęp w komorze silnika
Zależy to od warsztatu, który przeprowadzał montaż instalacji. Niekiedy jej elementy ograniczają dostęp do elementów silnika, przez co nawet proste czynności (jak wymiana filtra oleju) mogą sprawić kłopot. W takim przypadku warto udać się do doświadczonego gazownika, który odpowiednio przemontuje instalację. Zrobi to zwykle za ok. 100 złotych.
Jak bezpośredni wtrysk paliwa ma się do instalacji LPG?
8. Wypalona uszczelka pod głowicą
Występuje dość powszechnie i może mieć związek z przegrzaniem całego silnika. Jeśli z rury wydechowej unosi się para i gotuje się płyn chłodniczy, musimy się przygotować na wymianę. Wymusza to demontaż całej głowicy, a z jej planowaniem usługa kosztuje ok. 800 złotych.
9. Utrudniona diagnoza usterek samochodu
Część warsztatów otwarcie nie podejmuje się naprawy aut z instalacją gazową, bo jej nieudolne zamontowanie może utrudniać diagnostykę samochodu. Trzeba wtedy szukać mechanika mającego wiedzę również wiedzę na temat działania i serwisowania instalacji LPG.
Montaż instalacji gazowej w samochodzie. Najczęściej zadawane pytania
10. Nieprzewidziane dodatkowe wydatki
Instalacja gazowa generuje oszczędności na paliwie, ale jej późniejsza eksploatacja wymaga podjęcia dodatkowych kosztów. Już same badanie techniczne kosztuje 162 zł (zamiast 99), po 10 latach trzeba wymienić zbiornik gazowy (300-700 złotych), a w skrajnych przypadkach nawet wtryskiwacze gazu (250 złotych). Instalacji trzeba też doglądać i robić systematyczne przeglądy (ok. 100 złotych), kontrolować stan luzów zaworowych (ich regulacja – od 300 złotych) i innych mniej lub bardziej znaczących elementów (przewody, filtry gazowe).
Legalizacja butli LPG. Ile kosztuje? Kiedy przeprowadzić homologację LPG?