Legalizacja LPG

Jeżdżąc samochodem z instalacją gazową musimy pamiętać o przedłużeniu homologacji na butlę LPG. Ile kosztuje legalizacja zbiornika i kiedy ją wykonać?

Montując do naszego samochodu instalację gazową otrzymujemy butlę LPG, która ma homologację ważną przez 10 lat. Po upływie tego terminu należy przeprowadzić tzw. legalizację zbiornika gazowego, czyli przedłużyć ważność o kolejne lata. To, na jak długo będziemy mogli zachować starą butlę, zależy od jej stanu technicznego: dopuszcza się użytkowanie jednego zbiornika nawet przez 20 lat, stąd przy braku zastrzeżeń dostaniemy homologację na kolejne 10. Jeśli jednak pojawią się wątpliwości co do użyteczności butli, może ona nie przejść legalizacji i wtedy nie zostaje nic innego jak kupno nowego zbiornika. Wtedy zapłacimy do prawda kilka razy więcej, ale mamy pewny „spokój” na 10 lat.

Co musisz wiedzieć, kupując używane auto z LPG?

Kiedy trzeba wykonać legalizację zbiornika LPG?

Datę ważności butli gazowej znajdziemy na jej tabliczce znamionowej: najczęściej umieszczono tam pełny okres homologacji wyrażony w latach i miesiącach. Termin eksploatacji zbiornika znajdziemy również na dokumentach wystawianych przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT) dla każdego samochodu z instalacją gazową. Poza tym legalizacja butli LPG jest konieczna przy sprowadzeniu auta zza granicy lub gdy nasz samochód uczestniczył w zdarzeniu drogowym, które skończyło się zabraniem dowodu rejestracyjnego. Oczywiście homologację nakłada się również przy okazji montażu nowego zbiornika.

Legalizacja LPG
Nowy zbiornik LPG otrzymuje homologację na 10 lat eksploatacji. Okres późniejszej legalizacji zależy od stanu technicznego, jaki reprezentuje po upływie tego terminu.

Gdzie przedłużyć homologację butli LPG?

Na samym wstępie warto zapamiętać, że legalizacją zbiorników LPG nie zajmuje się każdy warsztat samochodowy, nawet specjalizujący się w naprawach instalacji gazowych. By przedłużyć homologację zbiornika, należy udać się do jednej z placówek posiadającej odpowiednie upoważnienia od Transportowego Nadzoru Technicznego. Listę takich zakładów znajdziemy na stronie internetowej TDT.

Czy LPG pogarsza osiągi? Test dynamiki aut zasilanych gazem

Jak przebiega legalizacja LPG i ile kosztuje?

Inspektorzy TDT badają przede wszystkim powłokę zewnętrzną zbiornika gazowego i sprawdzają jego wytrzymałość ciśnieniową. Monitoruje się również czytelność i zgodność wszystkich danych na tabliczce znamionowej (powinna być wybita data produkcji, producent, ciśnienie próby, stopień napełnienia i znak 67 R). Koszt uzyskania homologacji powinien zamknąć się w okolicach 200-250 złotych, czyli ok. 2-3 razy mniej od zakupu nowego zbiornika z montażem. Nie mamy jednak pewności, na ile lat diagnosta nam ją przedłuży, a w przypadku wymiany na nowy uzyskujemy pewną homologację na 10 lat.

Legalizacja LPG
Diagnosta z TDT może nam przedłużyć homologację starego zbiornika LPG na kolejne 10 lat, ale nie musi. Taką gwarancję daje tylko kupno nowej butli LPG.

Kiedy nie uzyskamy przedłużenia homologacji LPG?

Z dalszej eksploatacji butlę gazową najczęściej dyskwalifikuje korozja zewnętrzna lub widoczne wgniecenia. Badania technicznego nie przejdzie również zbiornik z nieczytelnymi/niepełnymi informacjami na tabliczce znamionowej, butla bez tabliczki oraz zbiornik nie posiadający świadectwa dopuszczenia butli do ruchu wydanego przez Transportowy Dozór Techniczny. Kłopoty pojawią się także podczas wykrycia braku adnotacji o instalacji LPG w dokumentach samochodu.

Polecamy inne nasze materiały na temat samochodowych instalacji LPG:

Co wybrać – instalację LPG czy CNG?

Jak bezpośredni wtrysk paliwa wpływa na eksploatację samochodu z instalacją gazową?

Najlepsze używane samochody do LPG za 25 tys. zł

8 KOMENTARZE

  1. Przerabiałem ostatnio ten temat. Instalacja BRC. Skończyła mi się homologacja, mogłem przedłużyć termin ale w sumie średnio się to kalkulowało. Lepiej wyszło mi zakupić nowy zbiornik z montażem w Czakram i mieć spokój na kolejne 100 lat.

  2. Ja akurat nie miałam gazu w aucie ale mąż też postanowił instalować BRC i mamy 2 letnią gwarancję. Dłużej niż w innych instalacjach z tego co wiemy i się orientowaliśmy.

  3. Oj chyba mąż nie do końca ma rację. Ja mam 5 lat na instalację lpg ZENIT. Na mój model akurat tyle dają, bo marka premium.

  4. Gwarancja, a okres ważności butli to dwie różne sprawy. W BRC mamy okres ważności butli 10 lat plus 2 lata gwarancji bez limitu kilometrów.

  5. nowa legalizacja kosztuje około 200 do 300 zł ,ale musisz wymontować zbiornik i zawieść do legalizacji a nowy kosztuje ok 450 zł i odstawiasz auto na 4 godz. i masz do odbioru. Nowy kosztuje więcej niż ponowna legalizacja ,ale trwa dużo krócej więc jesli ktoś śmiga sporo km to musi wziąć pod uwagę że albo stoi albo jeżdzi na BP na czas legalizacji (+- dwa tygodnie).

  6. a gdzie ochrona środowiska? każdy zbiornik powinien być obowiązkowo poddawany procedurze ponownej legalizacji na czasokres do 20lat. Nie rozumiem w dodatku że legalizacje musi zrobić odpowiedni warsztat z listy – moim zdaniem oględziny wykwalifikowanego montażysty wystarczą i poddanie badaniu podwyższonym ciśnieniem również. Wystarczy wymontować zawór, podać ciśnienie odczekać np 1 godzinę i wiadomo czy jest szczelny czy nie – można to zrobić badaniem 12h ale po co skoro 1 h wystarczy podnosząc ciśnienie o 5%.

    • Akurat robienie próby ciśnieniowej zbiornika na zasadzie „badaniu podwyższonym ciśnieniem”, za pomocą powietrza czy innego gazu, to proszenie się o wypadek. Nie róbcie tego w domu! Zasadniczo dla zbiorników ciśnieniowych, butli itp, przeprowadza się próbę wodną. Butlę wypełnia się wodą pod zwiększonym ciśnieniem, tak zwanym ciśnieniem próbnym. W razie awarii zbiornik zamiast się rozerwać i pozabijać stojących obok, zwyczajnie pęknie i co najwyżej ochlapie. Inna sprawa, że w przypadku, gdy zbiornik nie ma widocznych śladów korozji ani na zewnątrz, ani w środku, a także nie ma żadnych wgnieceń, to spokojnie nadaje się do dalszej eksploatacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj