Dynamika na LPG i Pb95

Wielu kierowców zastanawia się, czy auto ma gorsze osiągi na LPG. Sprawdziliśmy czy po przełączeniu zasilania z benzyny na gaz faktycznie ogranicza dynamikę.

Na temat instalacji gazowej krąży wiele mitów. Jeden z nich mówi o zmniejszeniu mocy i momentu obrotowego podczas jazdy na LPG, czego namacalnym skutkiem ma być ograniczenie osiągów.

Czy samochód zasilany gazem faktycznie jest wolniejszy? Okazuje się, że nie. Kluczem do sukcesu jest dopasowana do konkretnego pojazdu instalacja, która będzie należycie wyregulowana i serwisowana. Nie wystarczy, że będzie to sekwencyjny wtrysk. Znaczenie mają wtryskiwacze gazu, reduktory, a nawet możliwości sterownika – bardziej zaawansowane sterowniki mają lepiej dopracowane algorytmy korygowania dawki wtrysku i tym samym przy właściwie przeprowadzonej regulacji mają szansę być mniej problematyczne w codziennym użytkowaniu.

Czy LPG poragsza osiagi Inwestycja w dobrą instalację oraz jej późniejsze serwisowanie nie są powszechne. Kto decyduje się na wyposażenie auta w LPG, zwykle szuka oszczędności także na obsłudze serwisowej czy samej instalacji. W odpowiedzi na oczekiwania klientów serwisy nierzadko składają instalacje gazowe z przypadkowo dobranych, tanich części, a strojenie przeprowadzają w jak najkrótszym czasie, co również pozwala na ograniczenie ceny usługi.

Doświadczeni mechanicy potrafią dopasować instalację do konkretnego auta. Przykładowo – reduktor, który zda egzamin w silniku wolnossącym, może nie być w stanie zapewnić odpowiedniej ilości gazu dla silnika z turbodoładowaniem. To samo dotyczy wtryskiwaczy. Najtańsze są zwykle zbyt wolne i za mało precyzyjne, aby obsłużyć bardziej wyrafinowane silniki.

Czy gaz pogarsza osiagiPrzyjmuje się, że odpowiednio wystrojony silnik z optymalnie dobraną instalacją gazową może stracić ok. 3% parametrów zmierzonych przy zasilaniu benzyną. Jeżeli ubytek przekracza 10%, „gaz” nadaje się do poprawki.

Do pomiaru osiągów za pomocą urządzenia bazującego o sygnał GPS, wzięliśmy auta, których właściciele nie skarżą się na spadek dynamiki podczas jazdy na gazie.

Kia Picanto (1.1/61 KM)

0-100 km:h na gaziePanuje opinia, że w najmniejszych samochodach spadek osiągów po przełączeniu na zasilanie gazem jest najbardziej odczuwalny. Nie miało to jednak w Picanto 1.1 z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Co prawda zmierzona różnica w czasie przyspieszania od 0 do 100 km/h wniosła blisko sekundę (pogorszenie osiągów o ok. 6%), co podczas codziennej jazdy jest jednak trudne do wyczucia.

Test osiągów na benzynie i LPG

Przyspieszenie Pb 95 LPG
0-20 km/h 1,12 s 1,23 s
0-40 km/h 3,06 s 3,31 s
0-60 km/h 6,53 s 7,03 s
0-80 km/h 9,82 s 10,67 s
0-100 km/h 14,92 s 15,86 s
Pogorszenie przyspieszenia na LPG 0,94 s


Chevrolet Aveo (1.2/84 KM)

Jak LPG wplywa na osiagiNależąca do koncernu General Motors marka Chevrolet oferowała fabrycznie nowe Aveo z instalacją gazową. Jej wybór był dobrą decyzją. Różnice w dynamice okazały się niewielkie – w sprincie do 100 km/h samochód stracił 0,32 s. Warto zauważyć, że w obu próbach miejski Chevrolet rozpędzał się wolniej niż deklarował producent (w odróżnieniu od pozostałych aut, Aveo przy pomiarach było obciążone tylko jedna osobą).

Test osiągów na benzynie i LPG

Przyspieszenie Pb 95 LPG
0-20 km/h 1,45 s 1,52 s
0-40 km/h 3,31 s 3,52 s
0-60 km/h 6,07 s 6,20 s
0-80 km/h 9,63 s 9,79 s
0-100 km/h 14,41 s 14,73 s
Pogorszenie przyspieszenia na LPG 0,32 s


Peugeot 206 (1.4/75 KM)

0-100 km:h na LPGNa pierwszych metrach Peugeot 206 okazał się minimalnie szybszy na LPG. Powyżej 60 km/h zasilanie benzynowe okazało się bardziej wydajne. Do 100 km/h różnica w dynamice urosła do 0,93 s. Oznacza to, że osiągi uległy pogorszeniu o ok. 6%, co jednak wciąż jest trudne do wychwycenia podczas typowej eksploatacji pojazdu.

Test osiągów na benzynie i LPG

Przyspieszenie Pb 95 LPG
0-20 km/h 1,46 s 1,17 s
0-40 km/h 3,28 s 3,14 s
0-60 km/h 6,38 s 6,34 s
0-80 km/h 9,86 s 10,15 s
0-100 km/h 15,01 s 15,94 s
Pogorszenie przyspieszenia na LPG 0,93 s

 

Audi A4 Avant Automat (1.8 20V/125 KM)

Osiagi na benzynie i LPGA4 z prostą instalacją gazową II generacji z mikserem, która może być stosowana nawet w silnikach gaźnikowych czy z wtryskiem jednopunktowym, udowodniło, że mało wyszukany, ale właściwie wyregulowany „gaz” wcale nie musi ograniczać dynamiki. Przy niewielkich prędkościach górą okazało się zasilanie gazowe. W sprincie do 100 km/h Audi A4 okazało się lepsze na benzynie, ale 0,25 s przewagi to zaledwie 2% różnicy. Warto dodać, że dynamika została sprawdzona przy obciążeniu bliskiemu maksymalnemu.

Test osiągów na benzynie i LPG

Przyspieszenie Pb 95 LPG
0-20 km/h 2,52 s 2,05 s
0-40 km/h 4,78 s 4,40 s
0-60 km/h 7,39 s 7,23 s
0-80 km/h 10,92 s 11,07 s
0-100 km/h 15,66 s 15,97 s
Pogorszenie przyspieszenia na LPG 0,31 s


Renault Laguna II (1.6 16V/107 KM)

Czy gaz pogarsza osiagi?Silniki Renault cieszą się opinią doskonale współpracujących z instalacjami LPG. Laguna II z podstawowym motorem potwierdziła, że jest w tym dużo prawdy. Samochód na gazie przyspieszał do 100 km/h tylko 0,39 s dłużej niż na benzynie. 3-procentowy spadek osiągów jest właściwie nieodczuwalny. Potrafi go wychwycić jedynie aparatura pomiarowa. Podczas badania dynamiki Laguna była obciążona dwoma osobami.

Test osiągów na benzynie i LPG

Przyspieszenie Pb 95 LPG
0-20 km/h 1,39 s 1,50 s
0-40 km/h 3,23 s 3,23 s
0-60 km/h 5,70 s 5,76 s
0-80 km/h 8,88 s 8,89 s
0-100 km/h 12,84 s 13,23 s
Pogorszenie przyspieszenia na LPG 0,39 s


Audi A6 C5 Avant (1.8 T/150 KM)

Czy osiagi na gazie sa gorsze?Popularny samochód z silnikiem powszechnie uważanym za jednostkę doskonale działającą „na gazie”. Okazuje się, ze nie są to tylko obiegowe opinie. 150-konna jednostka 1.8T nie okazała się demonem prędkości w samochodzie obciążonym dwoma osobami, ale ważniejsze jest, że na gazie pracowała niemal tak samo dobrze. Różnice czasie przyspieszeń od 0 do 80 km/h właściwie mieściły się w granicach błędu pomiarowego. W sprincie do 100 km/h zasilanie benzyną pozwoliło na urwanie 0,26 s względem LPG. Podczas pomiarów auto było obciążone dwoma osobami.

Test osiągów na benzynie i LPG

Przyspieszenie Pb 95 LPG
0-20 km/h 1,51 s 1,58 s
0-40 km/h 3,15 s 3,17 s
0-60 km/h 5,77 s 5,81 s
0-80 km/h 8,25 s 8,33 s
0-100 km/h 12,56 s 12,82 s
Pogorszenie przyspieszenia na LPG 0,26 s


Jeep Grand Cherokee (4.7 V8/220 KM)

Czy osiagi na LPG sa gorszeAmerykański SUV miał pod maską świeżo zamontowaną instalację sekwencyjnego wtrysku gazu. Nowoczesne rozwiązanie w połączeniu z silnikiem o dużej pojemności zdało egzamin na medal. Na gazie samochód przyspieszał do 100 km/h tylko 0,19 s dłużej niż na benzynie (3% różnicy). Warto dodać, że podczas pomiarów na pokładzie auta znajdowały się cztery osoby.

Test osiągów na benzynie i LPG

Przyspieszenie Pb 95 LPG
0-20 km/h 0,98 s 1,09 s
0-40 km/h 2,45 s 2,62 s
0-60 km/h 4,30 s 4,47 s
0-80 km/h 7,16 s 7,38 s
0-100 km/h 10,52 s 10,79 s
Pogorszenie przyspieszenia na LPG 0,27 s


Porsche Cayenne S (4.5 V8/340 KM)

Gaz a LPG - wplyw na osiagiBardzo dobrze na LPG pracował także silnik Porsche Cayenne S. A zadanie nie było łatwe – w trakcie pomiarów temperatura powietrza przekraczała 35 stopni Celsjusza, a w aucie znajdowały się trzy osoby. Różnica przyspieszenia do 100 km/h między zasilaniem benzynowym i gazowym wyniosła 0,29 s, co oznacza, że dynamika pogorszyła się o 3%.

Test osiągów na benzynie i LPG

Przyspieszenie Pb 95 LPG
0-20 km/h 1,03 s 1,26 s
0-40 km/h 2,36 s 2,62 s
0-60 km/h 3,97 s 4,22 s
0-80 km/h 5,84 s 6,13 s
0-100 km/h 8,40 s 8,69 s
Pogorszenie przyspieszenia na LPG 0,29 s

Gorsze osiągi na LPG – wyniki testu

Przeprowadzone pomiary wykazały, że samochody zasilane autogazem, o ile posiadają właściwie dobraną, wyregulowaną i serwisowaną instalację LPG, na alternatywnym paliwie jeżdżą praktycznie tak samo sprawnie, jak na benzynie (choć o połowę taniej). Zmierzone różnice w czasach springu od 0 do 100 km/h na poziomie 0,27-0,94 s są nieodczuwalne podczas codziennej jazdy. Tyle można stracić, nie dobierając w odpowiedni sposób obrotów na starcie, wywołując buksowanie kołami, nieumiejętnie operując sprzęgłem czy zbyt wolno przełączając biegi.

2 KOMENTARZE

  1. Świetny test. Brakowało takiego zestawienia dla osób, które nie są przekonani do lpg w obawie o spadki mocy. Dla mnie jasno wynika, że różnice które zostały tu podane nie są możliwe do odczucia dla przeciętnego kierowcy. Sam jeżdżę na lpg dokładnie mam zamontowaną instalację BRC Sq32 i sam mogę stwierdzić, że nie odczuwam tych równic.

  2. Może i osiągi są nieco słabsze, ale nie jest to istotna różnica. Wolę to i o połowe niższe ceny na stacji. Do aurisa 1.6 Valvematic z pośrednim wtryskiem paliwa dołożyłem gaz, bo silnik zdrowy i dobrze się pod lpg nadaje. Warto było i dość szybko się cena butli zwróciła

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here