Lubryfikacja LPG

Eksploatacja auta z LPG nie sprzyja kondycji zaworów silnikowych. By wydłużyć ich trwałość, warto je dodatkowo ochronić, stosując lubryfikację zaworów i ich gniazd.

Zawory silnikowe nie mają łatwego życia. Pracują pod znacznymi obciążeniami i w wysokiej temperaturze, stąd w naturalny sposób się zużywają. Na uszkodzenia mechaniczne w szczególny sposób narażone są gniazda zaworowe: w wyniku cyklicznej pracy zaworów ściera się materiał, z którego zostały wykonane. Zastosowanie instalacji gazowej tylko pogarsza sprawę. Komora spalania w silniku zasilanym paliwem gazowym jest narażona na dłuższe działanie wysokich temperatur, co dodatkowo przyspiesza proces niszczenia gniazd zaworowych. Mało tego, LPG trafia do silnika nie w stanie ciekłym, a gazowym, w efekcie czego zawory nie są chłodzone tak, jak ma to miejsce w przypadku zasilania płynnym paliwem.

Lubryfikacja LPG
Długotrwała praca w niesprzyjających warunkach i zaniedbanie kontroli luzów zaworowych (w silnikach z regulacją mechaniczną) prowadzi do wypalenia lub pęknięcia zaworu.

Proces zużywania gniazd zaworowych przebiega długotrwale. Początkowo nic nie wskazuje na usterkę. Wręcz przeciwnie – silnik pracuje ciszej, lecz potem da się odczuć utratę mocy i zaburzenia w pracy jednostki napędowej na biegu jałowym. Czasami dochodzą do tego postukiwania z okolic zaworów i trudności z rozruchem. Pracujące w skrajnie niekorzystnych warunkach zawory (a także ich gniazda) ulegają w końcu wypaleniu i rozpadają się na kawałki, trafiając do cylindrów lub układu wydechowego.

Na czym polega lubryfikacja zaworów?

By wspomóc pracę zaworów i powiązanych z nimi elementami, wiele warsztatów specjalizujących się w instalacjach gazowych do samochodów poleca zastosowanie tzw. lubryfikacji zaworów. Na czym ona polega? Na zaaplikowaniu specjalnych środków chemicznych – lubryfikatorów – do układu dolotowego silnika (poprzez połączenie kolektora ze zbiorniczkiem płynu konserwującego gniazda zaworowe np. rurką). Za dawkowanie płynu odpowiada albo prosty układ podciśnieniowy z zaworem, albo elektronicznie sterowany wtryskiwacz. 5-litrowa butelka lubryfikatora kosztuje ok. 100-200 zł, a zużycie płynu kształtuje się w granicach 1 l/10 tys. km. Preparat ma za zadanie utworzyć na zaworach i ich gniazdach powłokę ochronną, uodparniając je tym samym na niekorzystne warunki pracy z LPG i tym samym wydłużając żywotność.

Niestety, przeprowadzając lubryfikację nie mamy gwarancji, że nie dojdzie do wymienionych powyżej awarii zaworów. Czasami lubryfikatory wspomogą je tylko w nieznacznym stopniu, czasami wydłużą czas ich pracy o niemal drugie tyle. Na pewno warto zastosować tą metodę ochrony zaworów w samochodach, których słabo znoszą one zasilanie gazem, czyli np. w autach japońskich lub w Fordach. Jedno jest niemal pewne: lubryfikacja na pewno nie zaszkodzi silnikowi, a może wydłużyć jego żywotność.

Lubryfikacja LPG
Optymalną ochronę zaworów oraz ich gniazd dawniej zapewniał ołów zawarty w benzynie ołowiowej. Po przejściu na odpowiednik bezołowiowy lubryfikacja przejęła rolę podstawowej metody wzmocnienia zaworów silnikowych.

Inną metodą jest kupno środków ochronnych podawanych bezpośrednio do zbiornika LPG. Wystarczy wpiąć go do zaworu tankowania gazu. Jednocześnie stosuje się również specjalne dodatki do benzyny. Operację przeprowadza się co 10 tys. km i przy odrobinie samozaparcia można ją wykonać samemu. Niektórzy decydują się również na tzw. regenerację gniazd zaworowych, czyli wymianę ich na elementy wzmocnione. To już jedna droga możliwość, wymagająca demontażu głowicy (ok. 1000-1500 zł).

Polecamy również:

Najlepsze używane samochody do LPG za 25 tys. zł

Rodzaje instalacji LPG w samochodach

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here