PoradyPoradyJak dbać o auto z instalacją LPG, by zwiększyć jego trwałość?

Jak dbać o auto z instalacją LPG, by zwiększyć jego trwałość?

Kilka milionów aut w Polsce ma zasilanie gazowe. Kierowcy powinni wiedzieć, jak dbać o samochód z instalacją LPG, by cieszyć się nim jak najdłużej i uniknąć zbędnych wydatków.

Kierowcy są od lat podzieleni na dwa obozy – przeciwników i zwolenników instalacji gazowych. Jedno od dekad nie ulega zmianie – jazda na LPG kosztuje o połowę mniej od pokonywania analogicznych dystansów na benzynie. A to już wystarczający argument, by przyćmić wiele negatywnych skutków jazdy na gazie, w tym brak miejsca na koło zapasowe czy zmniejszoną przestrzeń bagażową, wyższą masę pojazdu czy droższe badania techniczne.

Przy obecnych cenach paliw znalezienie osoby zainteresowanej zakupem używanego auta z LPG nie stanowi problemu. O samochód z instalacją gazową warto dbać z jeszcze innego powodu. Przeciętny wiek samochodu z instalacją LPG w Polsce wynosi 19 lat. Oznacza to, że auta na gaz statystycznie są o ponad trzy lata starsze niż samochody zasilane wyłącznie benzyną lub olejem napędowym. Innymi słowy mówiąc – są użytkowane możliwie długo, bo to się po prostu opłaca.

Warto więc wiedzieć, jak dbać o samochód z instalacją gazową. Oszczędności, jakie zapewnia jazda na alternatywnym paliwie są na tyle duże, że warto część w nich zainwestować w auto, by cieszyć się nim dłużej. Tym bardziej, że liczba pojazdów z relatywnie prostymi silnikami, które bezproblemowo współpracują z instalacjami LPG systematycznie się kurczy.

Regularna wymiana oleju w aucie z LPGWymiana oleju a LPG

Proces spalania mieszaniny propanu i butanu przebiega sprawnie i czysto. Efektem może być czysty olej – pozbawiony większej liczby depozytów w postaci sadzy, która odbarwiałaby go na czarno. Dodatkowo tempo jego degradacji może zmniejszać minimalne mieszanie się oleju z paliwem, którego dopływ przez większą część czasu jest odcięty. Nie oznacza to jednak, że olej nie jest zużyty. Obciążenia termiczne czy mechaniczne powodują rozrywanie łańcuchów i inne niekorzystne zmiany. W aucie z instalacją gazową olej trzeba więc wymieniać tak samo często, jak w samochodzie zasilanym wyłącznie benzyną (i raczej w interwałach 10-15 tys. km, a nie co 30 tys. km). Czy trzeba stosować oleje dedykowane do samochodów z instalacjami gazowymi? Jak to zwykle bywa, opinie są podzielone.

Kontrola luzów zaworowych w aucie z LPG

Kontrola luzow zaworowych Nie wszystkie auta zasilane LPG mają silniki z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych. W niektórych jednostkach – nie tylko japońskich, ale i stosowanych przez Forda czy Opla – luz zaworowy bywa regulowany szklankami. W starszych autach (ale i także nowoczesnych Hondach) można spotkać regulację śrubową. Dla własnego dobra warto kontrolować luzy zaworowe, np. co 30 tys. km. Część kierowców przypomina sobie o tym, gdy zawory zaczynają „klepać” lub silnik nierówno pracuje. W takiej sytuacji głowica może być na tyle zużyta, że pomóc może jej już tylko kosztowna regeneracja. W niektórych autach kontrola i korekta luzów zaworowych może być trudna ze względu na ciasnotę w komorze silnika. W Subaru może wymagać do wyjęcia silnika, co generuje koszty.

Regularna wymiana świec, kabli i cewek zapłonowych

Wymiana swiec w aucie z LPGW cylindrach wypełnionych mieszanką gazu trudniej o przeskok iskry. Dlatego warto pamiętać o regularnej wymianie świec zapłonowych i stosowaniu wysokiej jakości produktów. To samo dotyczy przewodów zapłonowych. Zaniedbania w tym zakresie mogą zakończyć się przepalaniem cewek zapłonowych, jak również nierówną pracą silnika, która może okazać się niszcząca dla sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego, skrzyni czy przegubów.

Regularne przeglądy instalacji LPG

Serwisowanie instalacji gazowejPrzeprowadzaj regularne przeglądy techniczne instalacji gazowej co najmniej raz w roku lub co 10-15 tys. kilometrów. Kontrola powinna obejmować szczelność systemu, stan przewodów gazowych, działanie reduktora, wtryskiwaczy oraz stan filtrów fazy lotnej i fazy ciekłej. Instalacje gazowe wymagają okresowych przeglądów. Jedną z ich składowych jest podłączenie auta do komputera diagnostycznego i sprawdzenie, czy mapa wtrysku gazu trzyma odpowiednie parametry. To istotne nie tylko ze względu na trwałość silnika (np. zubożenie mieszanki przyczynia się do nadpalania zaworów). Nieodpowiednio ustalone parametry włączania się instalacji gazowej mogą np. doprowadzić do pojawienia się osadów na wtryskiwaczach.

Regularna wymiana filtrów gazu

Wymiana filtrow LPGFiltry w instalacji LPG powinny być wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta instalacji, zazwyczaj co 10-20 tys. kilometrów. Regularna wymiana filtrów zapobiega dostawaniu się zanieczyszczeń do wtryskiwaczy i reduktora. LPG jest produktem ubocznym procesu rafinacji ropy. Czystość płynnego gazu nie bywa idealna, na co także wpływa kondycja zbiorników używanych do transportowania oraz przechowywania mieszaniny propanu i butanu. Barierą, która chroni wtryskiwacze i parownik przed zanieczyszczeniami są filtry gazu. W instalacjach znajdują się dwa – fazy ciekłej oraz fazy lotnej. Mimo że ich wymiana nie jest trudna, ani droga, wielu kierowców o niej zapomina lub niepotrzebnie odwleka w czasie wymianę. Tymczasem eksperci polecają ten zabieg serwisowy co kilka tysięcy kilometrów, a najdalej co 10 tys. km. Jeżeli zauważymy falowanie obrotów, odczujemy spadek mocy, próbę naprawy pojazdu warto rozpocząć od wymiany filtrów gazu. Zwłaszcza, jeżeli tankowaliśmy go na nieznanej nam wcześniej stacji.

Tankowanie na sprawdzonych stacjach

Tankowanie LPGJakość paliw w Polsce stale się poprawia, ale warto na bieżąco śledzić doniesienia UOKiK w zakresie badań jakości paliw i unikać tankowania w punktach, w których jakość paliw pozostawia wiele do życzenia. Czy należy unikać tankowania na małych punktach, które oferują jedynie LPG? Tutaj opinie będą na pewno podzielone. Poza tym sprzedawcę zawsze można zapytać, kto jest dostawcą gazu i na jakie jeszcze stacje dowozi on gaz. W naszej ocenie stacje, na których tankujemy LPG warto starannie selekcjonować, jeżeli wybieramy się na wschód czy południe Europy, gdzie – jeżeli dać wiarę opiniom internautów – z jakością LPG bywa różnie.

Unikanie jazdy na rezerwie czy oparach

Jazda na rezerwieCzęść osób użytkujących auta z instalacjami gazowymi ma w zwyczaju jazdę z niewielką ilością paliwa w baku. Nie jest to najlepszą praktyką. Z jednej strony paliwo starzeje się, a z drugiej – jego mała ilość może zapewnić nieodpowiednie smarowanie pompy czy sprzyjać skraplaniu się wody czy absorbowaniu jej z powietrza, a finalnie – korozji baku lub metalowych elementów układu paliwowego. Dodatkowo niski poziom paliwa sprzyja zaciąganiu osadów z dna. Warto więc utrzymywać poziom paliwa wyższy od rezerwy oraz wypalać paliwo np. raz na trzy miesiące. Trudno polecać także jazdę na gazie aż do momentu wyłączenia się instalacji z powodu braku alternatywnego paliwa. Potencjalnie może powodować to chwilowe zubożenie składu mieszanki czy tworzyć ryzyko przedostania się do układu zanieczyszczeń ze zbiornika.

Zwróć uwagę na zachowanie pojazdu z LPG

Kontrola instalacji LPGInstalacja LPG to dodatkowe elementy w pojazdu, otwory w nadwoziu, elementy elektroniczne i kilkadziesiąt kilogramów „balastu”. Warto więc zwracać uwagę na zachowanie pojazdu. Jakiekolwiek niepokojące zjawiska lub dźwięki, spadek mocy, pojawianie się kontrolek ostrzegawczych, szarpanie, problemy z przełączaniem się między paliwami, zapach gazu czy wykrycie wody w kabinie lub w bagażniku powinny zakończyć się niezwłocznymi oględzinami pojazdu. Kierowcy z większym doświadczeniem mogą spróbować przeprowadzić je samodzielnie, ale wskazany jest kontakt z serwisem specjalizującym się w instalacjach LPG. Usterka może okazać się błaha, prosta w namierzeniu i usunięciu, ale w grę wchodzą także poważniejsze scenariusze, jak wyciek gazu czy pęknięcie sprężyny tylnego zawieszenia, która przez lata musiała dźwigać ciężar butli.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji