Prius na LPG

Wielu kierowców szuka sposobów na ograniczenie wydatków związanych z eksploatacją pojazdu. Jednym z najlepszych jest montaż instalacji LPG. W kombinacji z napędem hybrydową daje ona spektakularne oszczędności.

Koszty paliwa stanowią lwią cześć wydatków związanych z eksploatacją pojazdu. Przy cenie na poziomie 2,5 zł/l najtańszym paliwem pozostaje LPG. Mało tego – jeżeli zestawimy jego koszt z niezbędnym na pokonanie 100 km kosztem zakupu prądu z szybkiej stacji ładowania dla samochodu elektrycznego, okaże się, że gaz jest bezkonkurencyjny.

LPG w hybrydzie
Hybrydowe napędy Toyoty, dzięki wolnossącej konstrukcji, pośredniemu wtryskowi benzyny oraz hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych doskonale współpracują z instalacjami gazowymi.

Polska jest jednym z europejskich liderów w zakresie wyposażania samochodów w instalacje LPG. Przez lata gaz najchętniej montowano do prostych, wolnossących silników z pośrednim wtryskiem. Takie jednostki były sukcesywnie wypierane przez motory po downsizingu.

Redakcja poleca: Tanio i bezawaryjnie. 10 polecanych używanych z fabryczną instalacją LPG

Obecnie jednym z najlepszych „świeżych” aut do montażu instalacji gazowych okazują się hybrydy Toyoty. Na taką konwersję Aurisa, Corolli czy Priusa często decydują się osoby zajmujące zarobkowym przewozem osób. Silniki 1.8 Valvematic nie są wysilone, zwykle pracują na niskich obrotach, więc nie domagają się dużych ilości gazu, a układ hydraulicznego kasowania luzu zaworowego rozwiązuje problem kosztownej regulacji zaworów, co ma miejsce w wielu japońskich modelach.

Z natury oszczędna hybryda przy zasilaniu LPG staje się wybitnie ekonomicznym środkiem transportu – gaz spalany na dystansie 100 km kosztuje dużo mniej niż zapłacilibyśmy za pokonanie podobnej odległości środkami komunikacji miejskiej.

Czy hybrydy z instalacjami gazowymi rzeczywiście są tak oszczędne, postanowił sprawdzić Youtuber Petrolhead Number One.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here