Płyn chłodzący pełni niezwykle ważną funkcję – wraz z chłodnicą, termostatem i wentylatorem odpowiada za utrzymanie silnika w optymalnej temperaturze. Ubytki płynu mogą doprowadzić do powstania tzw. korków parowych, a nawet przyczynić się do przegrzania motoru i wypalenia uszczelki pod głowicą.

Układ chłodzenia składa się z wielu elementów, które zostały wykonane z różnych materiałów. Już samo to sprzyja powstawaniu nieszczelności w punktach styku metali, uszczelek czy przewodów gumowych. Z biegiem czasu użyta do wykonania przewodów guma parcieje, na łożysku pompy wodnej pojawiają się luzy, a w całym układzie (szczególnie, gdy nie był wymieniany płyn) mogą odkładać się zanieczyszczenia, które potrafią ograniczyć drożność przewodów lub przyspieszyć korozję metalowych elementów. Przewody mogą zostać przegryzione przez zwierzęta (gryzonie czy kuny) albo ulec mechanicznemu przetarciu – np. z powodu niewłaściwego ułożenia w komorze silnika lub pęknięcia jednej z obejm.

pompa cieczy chłodzącej
Płyn chłodzący może opuszczać układ w okolicach pompy – przez dziurę w uszczelce lub nieszczelne uszczelnienie wirnika.

W niektórych modelach najsłabszym ogniwem całego układu są uszczelki pod głowicami. W zależności od miejsca i rozmiaru uszkodzenia możliwe są niewielkie wycieki płynu bądź duży ubytek, połączony z wymieszaniem chłodziwa z olejem silnikowym lub wypchnięciem go z układu pod wpływem ciśnienia spalin.

chłodnica
Wykonana z różnych materiałów i umieszczona w pasie przednim chłodnica jest narażona na uszkodzenie nawet podczas normalnej eksploatacji – w jej powierzchnię stale uderzają owady czy kamienie wpadające w otwory chłodzące w zderzaku

Częstym miejscem wycieków płynu chłodzącego jest chłodnica, w wielu modelach samochodów narażona na bezpośrednie uderzenia kamieniami, patykami czy dużymi owadami. Pojedynczy kontakt zwykle poważniejszych szkód nie czyni, jednak w kilkuletnim już aucie wystarczy spojrzeć, jak wyglądają żeberka chłodzące między magistralami wodnymi, by zrozumieć, że chłodnica nie ma łatwego życia. Chłodnicy nie służą zachowania wielu kierowców, którzy zapominają o konieczności zachowania rozsądnego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Im mniejszy, tym impet wypadających spod kół kamieni większy i bardziej szkodliwy dla chłodnicy.

Doraźne usuwanie wycieków płynu chłodzącego

Wycieki można spróbować doraźnie zatamować dostępnymi na stacjach paliw płynnymi uszczelniaczami do chłodnic. Zdania na ich temat są podzielone. Producenci uszczelniaczy zapewniają, że ich użycie nie zapcha układu, ale nie brakuje też głosów, że wlewana do układu ciecz może ograniczyć drożność chłodnicy, nagrzewnicy czy kanałów wodnych. Istnieją także doraźne sposoby uszczelniania pękniętych przewodów gumowych – na większości stacji paliw można znaleźć opracowane z myślą o tym „bandaże”. Jeżeli uszkodzenie będzie niewielkie i uda się je owinąć kilkoma warstwami taśmy, rozwiązanie powinno zdać egzamin. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby naprawienie miejsca wycieku, ale podczas wakacyjnej podróży – z racji kosztów czy niezbędnego czasu, mało kto chce o tym myśleć.

układ chłodzenia
Układ chłodzenia składa się z wielu elementów. Praktyka pokazuje, że każdy z nich potrafi zawieść. W niektórych modelach dość często dochodzi do pękania zbiorniczków wyrównawczych, a innych dają się we znaki termostaty z plastikowymi obudowami.

Wycieków płynu chłodzącego, najłatwiejszych do zauważenia w garażowanych samochodach (na posadzce zostają ślady w postaci mokrych plam), nie wolno bagatelizować. Początkowy niewielki wyciek może szybko przeistoczyć się w poważną awarię. Oczywiście nie jest to regułą. Zdarza się, że z płynem wydmuchiwanym z układu przez niewielki otwór w uszczelce pod głowicą uda się jeździć przez kilkanaście tysięcy kilometrów, dolewając jedynie chłodziwa. Kto nosi się z zamiarem odwlekania naprawy w czasie, powinien regularnie kontrolować poziom płynu i namierzyć źródło wycieków. Największym zagrożeniem są nieszczelności pojawiające się w okolicach pompy cieczy. Jeżeli jej defekt (np. rozsypanie się łożyska) spowoduje zablokowanie wirnika pompy, może dojść do zerwania paska rozrządu i poważnego uszkodzenia silnika.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here