NISSAN Qashqai II Acenta 1.2DIG-T 115KM 6MT FWD 3AU7849 12-2013

Dla wielu osób Nissan Qashqai to ideał samochodu typu SUV. Czy wprowadzona w 2013 r. druga generacja bezstsellera Nissana jest równie dobra jak poprzednik? Właściciele wypowiedzieli się na temat swoich Qashqaiów.

Pojawienie się w 2007 r. Nissana Qashqaia wprowadziło niemałe zamieszanie w motoryzacji. To właśnie za jego sprawą sporo osób przekonało się do SUV-ów, a z czasem zaczęły one wypierać z rynku inne segmenty, np. minivany. Dzięki idealnie dobranym gabarytom i użyteczności na co dzień Qashqai na długo został bestsellerem i wysoko postawił poprzeczkę swojemu następcy. Drugie wcielenie zadebiutowało w 2013 r., a 4 lata później przeszła głęboką modernizację. Kolejne lata przyniosły jeszcze zmiany w gamie silnikowej. Choć Qashqai II wizualnie sporo różni się od poprzednika, ma dokładnie taki sam rozstaw osi – 263 cm. Przybyło mu kilka centymetrów na długość i szerokość, lecz nie wpłynęło to w większym stopniu na przestrzeń w środku: i tak jest ona uzależniona od gabarytów osób siedzących z przodu. Jedno jest pewne. Samochód nie jest już tak surowy w środku i oferuje wyposażenie na miarę XXI wieku. Pokrewieństwo z Renault ma swoje plusy i minusy. Do pierwszych należy zaliczyć solidne zabezpieczenie antykorozyjne, do drugich – kiepski montaż plastikowych elementów.

Nissan Qashqai iI
W odróżnieniu od poprzednika, Nissan Qashqai II mógł mieć napęd 4×4 połączony tylko z najmocniejszym turbodieslem 1.6 dCi lub 1.7 dCi (w Qashqaiu I: także z benzynowym 2.0). Ma go zaledwie kilka procent używanych Nissanów.

Wejście w drugą generację dla Qashqaia oznaczało także koniec z bezawaryjnymi silnikami wolnossącymi. Producent poprawił jednak „czarną owcę”, czyli 1.5 dCi do tego stopnia, że niezawodnością nie odbiega od innych. Które wersje Qashqaia II zaliczane są do grona wyboru wysokiego ryzyka? Czy w tak młodym aucie w ogóle coś się już psuje?

Nissan Qashqai iI
Prześwit Nissana Qashqaia II nie zachwyca: wynosi tylko 18 cm. Na jakość powłoki lakierniczej wielu użytkowników kieruje ostre słowa krytyki.

Używany Nissan Qashqai II – wnętrze

Nissan Qashqai oferuje typową dla tego segmentu wysoką pozycję za kierownicą i fotele szerokim zakresem regulacji. Deska zyskała ducha świeżości i wciąż doskonale się prezentuje. Z obsługą niektórych funkcji albo intuicyjnością wciśnięcia części przycisków (np. wyłączenia systemu start&stop) bywa już różnie. Niestety, pomimo dobrania lepszych materiałów do wykończenia kokpitu, wciąż irytuje on wydobywającymi się w zasadzie od nowości postukiwaniami. Samo wnętrze szybko się niszczy, najgorsze wrażenie sprawiają porysowane już lakierowane na czarno panele. Co do jakości multimediów: jest wystarczająca, parowanie z Bluetooth i Android Auto zwykle odbywa się bez zakłóceń. W Qashqaiu naprawdę można poczuć się jak w nowoczesnym aucie, które niedawno wyjechało z salonu. Nawet jeśli ma już 7 lat.

Nissan Qashqai iI
Nie ma co liczyć na żywą kolorystykę znaną m.in. z Juke’a, ale pod względem stylistyki kokpit może się podobać. Szkoda, że tak niedbale go poskładano.

Nissan Qashqai mierzy tyle co „przerośnięty” kompakt (443 cm) i oferuje adekwatną ilość miejsca w środku. Dzięki wyżej poprowadzonej linii dachu na pewno nie brakuje go w okolicach głów, na nogi może go zabraknąć, gdy w przednim rzędzie usiądą wysokie osoby. Niekwestionowana zaleta Qashqaia? Bardzo wygodne wsiadanie i wysiadanie przez stosunkowo szerokie drzwi. Codzienne manewrowanie ułatwiają wielkie lusterka, które jednak wydzielają spory hałas na autostradzie. Bagażnik mieści 430 l. Nie zachwyca regularnością, ale ma za to podwójną podłogę i przydatne wnęki po bokach. Złożenie kanapy zwiększa go do 1585 l.

 

Używany Nissan Qashqai II – silniki benzynowe

W Qashqaiu I pojemność 1.6 miał najmniejszy z benzynowych silników, w „Dwójce” – już największy. Nissan w tym modelu postawił na turbodoładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Bazowym silnikiem został 1.2 DIG-T (115 KM), topowym – 1.6 DIG-T (163 KM). W 2018 r. owe jednostki zastąpił 1.3 DIG-T w dwóch wersjach: 140 i 160 KM. Jak przystało na tego typu konstrukcje, ich oszczędny charakter wychodzi tylko przy wyjątkowo łagodnym obchodzeniem się z pedałem gazu. Już 1.2 zapewnia jednak wystarczające osiągi, nawet pod dużym obciążeniem. Do żywotności wolnossących konstrukcji z poprzednika im jednak daleko. Ale o tym w dalszej części materiału.

Nissan Qashqai II
Turbodoładowanego 1.2 ma pod maską blisko połowa wystawionych Qashqaiów. Zaskakująco żwawo radzi sobie z niemałym crossoverem Nissana.

Używany Nissan Qashqai II – silniki Diesla

Do Qashqaia II trafiły udoskonalone jednostki znane z poprzednika, poza najmocniejszym 2.0 dCi. Na jego bazie opracowano z kolei równie polecanego 1.6 dCi, który opcjonalnie łączył się z napędem na 4 koła. Ta opcja nie trafiła z kolei do 1.5 dCi, ale i tak warto go rozważyć z uwagi na znikome zużycie paliwa i, wreszcie, niezłą trwałość. Oba silniki wycofano w 2018 r., by kilka miesięcy później wprowadzić 150-konnego 1.7 dCi. Wysokoprężne Qashqaie popularnością nie doganiają tych benzynowych. Na razie spisują się bez większych zarzutów.

Nissan Qashqai II
Udanego turbodiesla 1.6 dCi jako jedynego (poza wprowadzonym później 1.7 dCi) zestawiano z napędem 4×4 wykorzystującym sprzęgło wielopłytkowe dołączające w razie potrzeby tylną oś.

Używany Nissan Qashqai II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Kierowca ma bezpośredni dostęp do wszelkich instrumentów na kokpicie. Ergonomia na przyzwoitym poziomie”

„Dzięki wielkim lusterkom i kamerze 360 stopni łatwo się nim manewruje w ciasnych uliczkach”

„Przyjazne na co dzień wnętrze: sporo wielkich schowków, obszerne miejsca na napoje”

„Kilka centymetrów więcej prześwitu przydaje się podczas pokonywania wszechobecnych krawężników”

 Wady 

„Sporo niedoróbek: falujące obroty, luzy na lewarku biegów, wyłączające się radio”

„Górny plastik kokpitu ugina się pod naciskiem. Cała deska nieprzyjemnie skrzypi na nierównościach”

„Nieprecyzyjna i zgrzytająca skrzynia biegów. Lewarek zdecydowanie za długi”

„Niestety, Qashqai z 1.2 DIG-T pobiera znaczne ilości oleju. Gdy się nie pilnuje dolewek, można zatrzeć silnik”

Używany Nissan Qashqai – którą generację wybrać?

Używany Nissan Qashqai II – awaryjność, typowe usterki

Nie minęło 7 lat od debiutu, a da się już wytypować usterki trapiące większość używanych Qashqaiów II. Przede wszystkim kłopoty sprawia niewielki silnik 1.2 DIG-T (zużywa olej i ma nietrwały napinacz łańcucha rozrządu). Z kolei pozostałe jednostki narażone są na wycieki oleju m.in. z pokrywy rozrządu. Dla zwiększenia ogólnej żywotności silnika sam olej warto zmieniać częściej niż zaleca producent, czyli co ok. 15 tys. km. Nissan uporał się z dolegliwościami turbodiesla 1.5 dCi, z kolei 1.6 dCi to naprawdę udana jednostka o wysokiej kulturze pracy. Qashqaie coraz częściej przekraczają jednak 200 tys. km, czyli graniczną barierę trwałości dla kluczowych elementów silnika (koła dwumasowego, filtra cząstek stałych, turbosprężarki). Usterki elektroniki pokładowej nie powinny dziwić w samochodach z francuskim rodowodem. Zanim kupimy używanego Qashqaia sprawdźmy, czy brał on udział we wszystkich ogłoszonych dla tego modelu akcjach serwisowych – a było ich naprawdę sporo.

Nissan Qashqai iI
Manualne skrzynie w Qashqaiach nie grzeszą precyzją wybierania biegów. Oferowano dwa rodzaje automatów: bezstopniową przekładnię CVT (1.2 DIG-T, 1.6/1.7 dCi) i dwusprzęgłową DCT (1.3 DIG-T, 1.5 dCi).

Używany Nissan Qashqai II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Nissanie Qashqaiu II znajduje się w mało widocznym miejscu, mianowicie na centralnej części przegrody czołowej.

Nissan Qashqai II

Używany Nissan Qashqai II – sytuacja rynkowa

Ceny najtańszych Qashqaiów II z drugiej ręki zrównały się z poziomem kwot za najdroższe Qashqaie I, czyli ok. 45 tys. zł. Raczej nie ma co liczyć na inne silniki niż 1.2 DIG-T czy 1.5 dCi. Większy wybór silników następuje w przedziale 50-60 tys. zł, kolejne 10 tys. zł trzeba dorzucić na zadbane samochody z wciąż obowiązującą gwarancją (wynosiła 3 lata/100 tys. km z możliwością przedłużenia do 5 lat/160 tys. km). Ze sporą przewagą dominują benzynowe Qashqaie, z kolei łączony tylko z 1.6/1.7 dCi napęd 4×4 występuje w co piątym wysokoprężnym Qashqaiu.

Używany Nissan Qashqai II – podsumowanie

Niby dopracowany względem poprzednika, ale jednak pełen niedociągnięć, które może nie zatrzymują Qashqaia w trasie, ale denerwują w tak młodym aucie. Czas pokaże, co będzie później. Na razie Nissan dba o niezawodność Qashqaia, wzywając go na akcje naprawcze. Poza tym japońsko-francuski SUV będzie dobrym kompanem w codziennej egzystencji i pozwoli cieszyć się z nowinek współczesnej motoryzacji.

Polecamy nasze artykuły o innych używanych Nissanach:

Używany Nissan Note I (2005-2013) – opinie

Używany Nissan Juke I (2010-2019) – opinie

Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – opinie

Używany Nissan X-Trail II (2007-2013) – opinie

Nissan Qashqai II

Nissan Qashqai II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.443/178/161 cm
Rozstaw osi263 cm
Pojemność bagażnika430-1585 l
Nissan Qashqai II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 DIG-T1.3 DIG-T1.3 DIG-T1.6 DIG-T
Pojemność1197 cm³1332 cm³1332 cm³1618 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc115 KM140 KM160 KM163 KM
Maks. moment190 Nm240 Nm260 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s10,5 s8,9 s8,9 s
Prędkość maks.185 km/h193 km/h200 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,7 l/100 km5,8 l/100 km5,8 l/100 km
Nissan Qashqai II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi (DCT)1.6 dCi1.7 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1598 cm³1749 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc110 KM115 KM130 KM150 KM
Maks. moment260 Nm260 Nm320 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s12,9 s9,9 s9,5 s
Prędkość maks.182 km/h181 km/h190 km/h192 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km4,2 l/100 km4,4 l/100 km5,2 l/100 km

Nissan Qashqai II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 22 Średnia: 3.2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here