Dla wielu osób Nissan Qashqai to ideał samochodu typu SUV. Czy wprowadzona w 2013 r. druga generacja bestsellera Nissana jest równie dobra jak poprzednik? Oto opinie o używanym Nissanie Qashqaiu II.
Pojawienie się w 2007 r. Nissana Qashqaia I wprowadziło niemałe zamieszanie w motoryzacji. To właśnie za jego sprawą sporo osób przekonało się do SUV-ów, a z czasem zaczęły one wypierać z rynku inne segmenty, np. minivany. Dzięki idealnie dobranym gabarytom i użyteczności na co dzień Qashqai na długo został bestsellerem i wysoko postawił poprzeczkę swojemu następcy. Drugie wcielenie zadebiutowało w 2013 r., a 4 lata później przeszła głęboką modernizację. Kolejne lata przyniosły jeszcze zmiany w gamie silnikowej. Choć Qashqai II wizualnie sporo różni się od poprzednika, ma dokładnie taki sam rozstaw osi – 263 cm. Przybyło mu kilka centymetrów na długość i szerokość, lecz nie wpłynęło to w większym stopniu na przestrzeń w środku: i tak jest ona uzależniona od gabarytów osób siedzących z przodu. Jedno jest pewne. Samochód nie jest już tak surowy w środku i oferuje wyposażenie na miarę XXI wieku. Pokrewieństwo z Renault ma swoje plusy i minusy. Do pierwszych należy zaliczyć solidne zabezpieczenie antykorozyjne, do drugich – kiepski montaż plastikowych elementów.
Wejście w drugą generację dla Qashqaia oznaczało także koniec z bezawaryjnymi silnikami wolnossącymi. Producent poprawił jednak „czarną owcę”, czyli 1.5 dCi do tego stopnia, że niezawodnością nie odbiega od innych. Które wersje Qashqaia II zaliczane są do grona wyboru wysokiego ryzyka? Czy w tak młodym aucie w ogóle coś się już psuje? Zweryfikujmy opinie na temat używanego Nissana Qashqaia II.
Nissan Qashqai (2021) – opis wersji i cennik
Używany Nissan Qashqai II – wnętrze
Nissan Qashqai oferuje typową dla tego segmentu wysoką pozycję za kierownicą i fotele szerokim zakresem regulacji. Deska zyskała ducha świeżości i wciąż doskonale się prezentuje. Z obsługą niektórych funkcji albo intuicyjnością wciśnięcia części przycisków (np. wyłączenia systemu start&stop) bywa już różnie. Niestety, pomimo dobrania lepszych materiałów do wykończenia kokpitu, wciąż irytuje on wydobywającymi się w zasadzie od nowości postukiwaniami. Samo wnętrze szybko się niszczy, najgorsze wrażenie sprawiają porysowane już lakierowane na czarno panele. Co do jakości multimediów: jest wystarczająca, parowanie z Bluetooth i Android Auto zwykle odbywa się bez zakłóceń. W Qashqaiu naprawdę można poczuć się jak w nowoczesnym aucie, które niedawno wyjechało z salonu. Nawet jeśli ma już 8 lat.
Nissan Qashqai mierzy tyle co „przerośnięty” kompakt (443 cm) i oferuje adekwatną ilość miejsca w środku. Dzięki wyżej poprowadzonej linii dachu na pewno nie brakuje go w okolicach głów, na nogi może go zabraknąć, gdy w przednim rzędzie usiądą wysokie osoby. Niekwestionowana zaleta Qashqaia? Bardzo wygodne wsiadanie i wysiadanie przez stosunkowo szerokie drzwi. Codzienne manewrowanie ułatwiają wielkie lusterka, które jednak wytwarzają spory hałas na autostradzie. Bagażnik mieści 430 l. Nie zachwyca regularnością, ale ma za to podwójną podłogę i przydatne wnęki po bokach. Złożenie kanapy zwiększa go do 1585 l.
Używany Nissan Qashqai II – silniki
W Qashqaiu I pojemność 1.6 miał najmniejszy z benzynowych silników, w „Dwójce” – już największy. Nissan w tym modelu postawił na turbodoładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Bazowym silnikiem został 1.2 DIG-T (115 KM), topowym – 1.6 DIG-T (163 KM). W 2018 r. owe jednostki zastąpił 1.3 DIG-T w trzech wersjach: 140, 158 i 160 KM. Jak przystało na tego typu konstrukcje, ich oszczędny charakter wychodzi tylko przy wyjątkowo łagodnym obchodzeniem się z pedałem gazu. Już 1.2 zapewnia jednak wystarczające osiągi, nawet pod dużym obciążeniem. Do żywotności wolnossących konstrukcji z poprzednika im jednak daleko. Ale o tym w dalszej części materiału. Jeśli chodzi o diesle, do Qashqaia II trafiły udoskonalone jednostki wysokoprężne znane z poprzednika, poza najmocniejszym 2.0 dCi. Na jego bazie opracowano z kolei równie polecanego 1.6 dCi (130 KM), który opcjonalnie łączył się z napędem na 4 koła. Ta opcja nie trafiła z kolei do 1.5 dCi (110/115 KM), ale i tak warto go rozważyć z uwagi na znikome zużycie paliwa i, wreszcie, niezłą trwałość. Oba silniki wycofano w 2018 r., by kilka miesięcy później wprowadzić 150-konnego 1.7 dCi. Wysokoprężne Qashqaie popularnością nie doganiają tych benzynowych. Na razie spisują się bez większych zarzutów.
Używany Nissan Qashqai II – opinie użytkowników
Zalety
„Kierowca ma bezpośredni dostęp do wszelkich instrumentów na kokpicie. Ergonomia na przyzwoitym poziomie”
„Dzięki wielkim lusterkom i kamerze 360 stopni łatwo się nim manewruje w ciasnych uliczkach”
„Przyjazne na co dzień wnętrze: sporo wielkich schowków, obszerne miejsca na napoje”
„Kilka centymetrów więcej prześwitu przydaje się podczas pokonywania wszechobecnych krawężników”
Wady
„Sporo niedoróbek: falujące obroty, luzy na lewarku biegów, wyłączające się radio”
„Górny plastik kokpitu ugina się pod naciskiem. Cała deska nieprzyjemnie skrzypi na nierównościach”
„Nieprecyzyjna i zgrzytająca skrzynia biegów. Lewarek zdecydowanie za długi”
„Niestety, Qashqai z 1.2 DIG-T pobiera znaczne ilości oleju. Gdy się nie pilnuje dolewek, można zatrzeć silnik”
Używany Nissan Qashqai II – awaryjność, typowe usterki
Od debiutu Qashqaia II minęło już trochę czasu, stąd da się wytypować usterki trapiące ten model. Przede wszystkim kłopoty sprawia niewielki silnik 1.2 DIG-T (zużywa olej i ma nietrwały napinacz łańcucha rozrządu). Z kolei pozostałe jednostki narażone są na wycieki oleju m.in. z pokrywy rozrządu. Dla zwiększenia ogólnej żywotności silnika sam olej warto zmieniać częściej niż zaleca producent, czyli co ok. 15 tys. km. Nissan uporał się z dolegliwościami turbodiesla 1.5 dCi, z kolei 1.6 dCi to naprawdę udana jednostka o wysokiej kulturze pracy. Qashqaie coraz częściej przekraczają jednak 200 tys. km, czyli graniczną barierę trwałości dla kluczowych elementów silnika (koła dwumasowego, filtra cząstek stałych, turbosprężarki). Usterki elektroniki pokładowej nie powinny dziwić w samochodach z francuskim rodowodem. Zanim kupimy używanego Qashqaia sprawdźmy, czy brał on udział we wszystkich ogłoszonych dla tego modelu akcjach serwisowych – a było ich naprawdę sporo.
Używany Nissan Qashqai II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN w Nissanie Qashqaiu II znajduje się w mało widocznym miejscu, mianowicie na centralnej części przegrody czołowej.
Używany Nissan Qashqai II – sytuacja rynkowa
Ceny najtańszych Qashqaiów II z drugiej ręki zrównały się z poziomem kwot za najdroższe Qashqaie I, czyli ok. 40-45 tys. zł. Raczej nie ma co liczyć na inne silniki niż 1.2 DIG-T czy 1.5 dCi. Większy wybór silników następuje w przedziale 50-60 tys. zł, kolejne 10 tys. zł trzeba dorzucić na zadbane samochody sprzed liftu lub pierwsze auta po modernizacji. Ze sporą przewagą dominują benzynowe Qashqaie, z kolei łączony tylko z 1.6/1.7 dCi napęd 4×4 występuje w co ósmym wysokoprężnym Qashqaiu.
Używany Nissan Qashqai II – podsumowanie
Niby dopracowany względem poprzednika, ale jednak pełen niedociągnięć, które może nie zatrzymują Qashqaia w trasie, ale denerwują w tak młodym aucie. Czas pokaże, co będzie później. Na razie Nissan dba o niezawodność Qashqaia, wzywając go na akcje naprawcze. Poza tym japońsko-francuski SUV będzie dobrym kompanem w codziennej egzystencji i pozwoli cieszyć się z nowinek współczesnej motoryzacji.
Polecamy nasze artykuły o innych używanych Nissanach:
Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – którą generację wybrać?
Używany Nissan Juke I (2010-2019) – opinie użytkowników
Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 443/178/161 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Pojemność bagażnika | 430-1585 l |
Silnik | 1.2 DIG-T | 1.3 DIG-T | 1.3 DIG-T | 1.6 DIG-T |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1332 cm³ | 1332 cm³ | 1618 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 115 KM | 140 KM | 160 KM | 163 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 240 Nm | 260 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 10,5 s | 8,9 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 193 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi (DCT) | 1.6 dCi | 1.7 dCi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1749 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 115 KM | 130 KM | 150 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 12,9 s | 9,9 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 181 km/h | 190 km/h | 192 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,4 l/100 km | 5,2 l/100 km |