NISSAN Qashqai I 2.0 141KM 6MT 4WD WF81369 02-2008

Nissan Qashqai I to samochód wszechstronny, dopracowany mechanicznie i nadal atrakcyjny wizualnie. Czy po 15 latach od debiutu wciąż jest atrakcyjny? Oto opinie o używanym Nissanie Qashqai I.

Debiutujący w 2006 roku kompaktowy crossover Nissana w moment zalał polskie ulice. Na sukces Nissana Qashqaia złożyło się wiele czynników, takich jak idealnie dobrane rozmiary nadwozia, wygodna pozycja za kierownicą, ciekawy wygląd, pokaźny prześwit oraz opcjonalny napęd na 4 koła realizowany za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego. W najmocniejszych wersjach w dodatku nie można było też narzekać na osiągi, choć średnio precyzyjny układ kierowniczy od razu przypominał, że Qashqaiem nie ma co „szarżować”. Co ciekawe, producent zastosował dwa rodzaje tylnego zawieszenia: prostą belkę skrętną (auta przednionapędowe) lub konstrukcję wielowahaczową w samochodach z 4×4. Rok po debiucie gamę uzupełnił przedłużony do ponad 4,5 m Qashqai+2, mogący przewieźć nawet 7 osób. Ta odmiana schowała się głęboko w cieniu popularności wariantu standardowego, ale warto ją rozważyć, gdy potrzebujemy większego bagażnika (mieści 450 zamiast 410 l w „zwykłym” Qashqaiu).

Nissan Qashqai I
Napęd 4×4 stosowano w Qashqaiach z silnikami 2.0, 1.6 dCi oraz 2.0 dCi. Układ wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe przy tylnej osi. Działa w trybie automatycznym, można je też zablokować pokrętłem na desce rozdzielczej.

Przez lata wyszło na jaw wiele dolegliwości tych bestsellerowych Nissanów. Producent wołał użytkowników na wiele akcji serwisowych, dotyczących m.in. wadliwej przekładni kierowniczej, wspomagania kierownicy, przewodów hamulcowych lub przednich amortyzatorów. Po liftingu (2010 r.) Qashqaia dopracowano, lecz niezawodnością nadal nie dorównuje starszym samochodom japońskim. Czy warto go realnie rozważać po 15 latach od zaprezentowania w salonach? Poznajmy opinie właścicieli używanych Nissanów Qashqai I.

NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010
Tak wygląda Nissan Qashqai I po liftingu (2010-2013). Po modernizacji dodano ciekawe opcje wyposażenia, a później także nowy silnik 1.6 dCi.

Używany Nissan Qashqai I – wnętrze

Do Qashqaia bardzo wygodnie się wchodzi – kierowca i pasażer niemal bez żadnego wysiłku zajmują miejsca na przednich fotelach, z których mają doskonały widok na przednią część pojazdu. Fotele niewiele różnią się od tych montowanych w kompaktach: nie są złe, ale na długich trasach zaczynają męczyć. Właściciele kierują zastrzeżenia do jakości tapicerek i elementów wnętrza. Normą są m.in. łamiące się klamki, wycierające guziki na kokpicie czy łuszczące uchwyty drzwi. W niektórych samochodach ze względów estetycznych wymieniono nawet kierownicę (była mocno wytarta nawet po kilkudziesięciu tys. km). Czytelność zegarów – bez zarzutu, obsługa – intuicyjna.

Qashqaia nie należy traktować jako w pełni 5-osobowego, bo komplet osób będzie podróżować w ograniczonym komforcie (szczególnie trzy osoby na kanapie wyprofilowanej ewidentnie pod dwóch pasażerów). Dla oczekujących większej przestrzeni przewidziano 7-osobowego Qashqaia +2 z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm. Sens zakupu tej wersji powinien ograniczać się wyłącznie do większego bagażnika: trzeci rząd siedzeń jest bowiem nieprzyzwoicie ciasny. Możliwości przewozowe standardowego Qashqaia lekko przewyższają typowe kompakty, bowiem do bagażnika wejdzie od 410 do 1513 l pakunków. Szkoda, że nie ma on ustawnego kształtu, a boki wykończono podatnym na zarysowania tworzywem.

Używany Nissan Qashqai I – silniki

Silniki benzynowe w Qashqaiu mają łańcuch rozrządu, wielopunktowy wtrysk paliwa i brak turbodoładowania. Bazowy 1.6 generuje 114/117 KM, a 2.0 – 142 KM. Oba są całkiem oszczędne jak na wolnossące jednostki benzynowe i warunkowo nadają się do zasilania LPG: trzeba wtedy pamiętać o regulacji luzu zaworowego. Gamę diesli otwiera doskonale znany (i niekoniecznie lubiany) 1.5 dCi od Renault (103-110 KM). W Qashqaiach montowano co prawda warianty z poprawionym układem wtryskowym firmy Denso, jednak ryzyko obrócenia panewek nie zostało do końca wyeliminowane. Ich bezdyskusyjna zaleta to naprawdę niskie zużycie paliwa. Trudno oczekiwać podobnego od mocniejszych jednostek wysokoprężnych, czyli 2.0 dCi (150 KM) i wprowadzonego w 2011 r. 1.6 dCi (130 KM). Te z kolei przekonują trwałością, osiągami i połączeniem (opcjonalnym) z napędem 4×4 (stosowano go również w benzynowym 2.0). Co ciekawe, „automaty” w dieslach to klasyczne przekładnie hydrokinetyczne, w benzynowych – bezstopniowe CVT.

Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – który silnik wybrać?

NISSAN Qashqai I 2.0 141KM 6MT 4WD WF81369 02-2008
Pośród benzynowych Nissanów przeważają mocniejsze 2.0. Do miasta w zupełności wystarczą jednak słabsze 1.6.
NISSAN Qashqai I FL Tekna 2.0dCi 150KM 6MT 4WD WY0316V 04-2010
Topowy turbodiesel w Qashqaiu – 2.0 dCi – nie przekonuje może wyśrubowanym spalaniem, ale niezawodnością i osiągami – już tak. Na jego bazie opracowano wprowadzonego później do gamy 1.6 dCi.

Używany Nissan Qashqai I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Duże lusterka, spora powierzchnia szyb. Widoczność oceniam bardzo wysoko”

„Silnik 1.6 ma prostą konstrukcję i przy odpowiednim traktowaniu okazuje się zaskakująco oszczędny”

„Mam Qashqaia +2. Jego bagażnik z powodzeniem zmieści typową rodzinę na wakacyjny wyjazd”

„Dzięki wysokiemu prześwitowi bardzo rzadko o coś przycieram podczas codziennej jazdy”

 

 Wady 

„Słaba trwałość zawieszenia. Co 15-20 tys. kilometrów wymieniam końcówki drążków i elementy gumowe”

„Kanapa jest wysoko, a dach – nisko. Pojawiają się problemy z zamontowaniem fotelika dziecięcego”

„Siłowniki tylnej klapy po 2 latach podnoszą ją już tylko do połowy”

„5-biegowa skrzynia manualna strasznie haczy, zwłaszcza przy niskich temperaturach. Auto przy wyższych prędkościach staje się głośne”

Używany Nissan Qashqai I – awaryjność, typowe usterki

Większość silników Qashqaia ma łańcuch rozrządu (pasek – tylko w 1.5 dCi), który wymaga interwencji przy przebiegach ok. 200 tys. km. W dieslach zwróćmy uwagę na kondycję filtra cząstek stałych, we wszystkich silnikach skontrolujmy stan wycieków. Użytkowników Nissanów denerwuje utrudnione wybieranie biegów (zużywają się synchronizatory skrzyni ręcznej) i niekończące się problemy związane z oszczędnościami na wykończeniu wnętrza (skrzypią fotele, łamią się plastiki). W pierwszych Qashqaiach bardzo szybko „poddawały się” przednie amortyzatory i tylne wahacze (w autach z 4×4), lecz większość aut ma już za sobą ich wymianę. Oprócz tego psują się czujniki parkowania i słychać stuki z okolic kolumny kierowniczej. O typowych usterkach Qashqaiów warto poczytać na forach internetowych poświęconych Nissanom, np. nissanklub.pl lub nissanzone.pl – mają one działy poświęcone tylko Qashqaiom.

Nissan Qashqai I - napęd 4x4
Układ napędu 4×4 w Qashqaiu obsługuje się pokrętłem pomiędzy fotelami. Łączył się tylko z mocniejszymi silnikami. Do jego trwałości użytkownicy zwykle nie mają zastrzeżeń.

Używany Nissan Qashqai I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony (pod pokrywką).

Nissan Qashqai I numer VIN

Używany Nissan Qashqai I – sytuacja rynkowa

Ceny najtańszych używanych Nissanów Qashqaiów spadły poniżej 20 tys. zł, a zatem utrzymują się na podobnym poziomie względem zeszłego roku. Za ok. 25 tys. zł ciężko jednak znaleźć coś innego niż 1.5 dCi, ewentualnie benzynowego 1.6. O dziwo, diesli jest znacznie mniej niż silników benzynowych. Napęd 4×4 ma zaledwie co 7-8 Qashqai. Na samochód po liftingu trzeba przeznaczyć minimum 28 tys. zł. Ostatnie ogłoszenia rzadko dotyczą aut za kwoty większe niż 50 tys. zł.

Używany Nissan Qashqai I – podsumowanie

Może na rynku istnieją bardziej niezawodne SUV-y od Nissana Qashqaia, ale biorąc pod uwagę popularność japońskiego crossovera, nie będzie też problemów z jego niedrogim serwisowaniem. Pod tym względem korzystniej wypadają podstawowe warianty z przednim napędem: w dieslach trzeba się nastawić na większe wydatki związane z obecnością filtra DPF lub, ewentualnie, układu 4×4.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Nissanach:

Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – którą generację wybrać?

Używany Nissan Qashqai II (2013-2021) – opinie użytkowników

Używany Nissan Juke I (2010-2019) – opinie użytkowników

NISSAN Qashqai I 2.0 141KM 6MT 4WD WF81369 02-2008

Nissan Qashqai I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.431-452/179/161 cm
Rozstaw osi263-276 cm
Pojemność bagażnika410-1513 l; Qashqai +2 130-450-1520 l
Nissan Qashqai I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 16V1.6 16V2.0 16V
Pojemność1598 cm³1598 cm³1997 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc114 KM117 KM142 KM
Maks. moment156 Nm158 Nm196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s11,9 s10,1 s
Prędkość maks.174 km/h180 km/h182 km/h
Śr. zużycie paliwa7,0 l/100 km6,4 l/100 km8,4 l/100 km
Nissan Qashqai I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi1.6 dCi2.0 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³1598 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc103 KM106 KM110 KM130 KM150 KM
Maks. moment240 Nm240 Nm240 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s12,5 s12,2 s10,3 s9,5 s
Prędkość maks.170 km/h173 km/h177 km/h190 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km5,5 l/100 km5,2 l/100 km4,5 l/100 km5,9 l/100 km

Używany Nissan Qashqai I – galeria

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here