Zestawienie prześwitów

Producenci samochodów nie zawsze podają dane dotyczące prześwitu w swoich autach. Tymczasem to istotny parametr, na podstawie którego możemy określić właściwości pojazdu. Zobaczmy, jak kształtują się prześwity w autach z różnych klas.

Prześwit jest odległością najniższego punktu podwozia do płaskiej nawierzchni, na której stoi samochód. O ile w rozmiarach auta kilka centymetrów zazwyczaj nie ma większego znaczenia, w przypadku prześwitu tak pozornie niewielka różnica może zdecydować o tym, czy uszkodzimy spód auta czy nie. Pojazd mający np. prześwit 3 cm większy może bez problemu przejechać w miejscu, gdzie inny zaczepi miską olejową lub zderzakiem. Dlatego w zależności od terenu, w którym będziemy użytkować samochód, sprawdzenie wielkości prześwitu zazwyczaj ma spore znaczenie.

Jaki jest optymalny prześwit?

Aby bez duszy na ramieniu poruszać się po polskich drogach i parkingach, prześwit auta powinien wynosić ok. 14-15 cm. W praktyce okazuje się, w większości popularnych samochodów musimy zaakceptować wartości nawet kilka cm niższe. Tyczy się to zwłaszcza aut miejskich, kompaktowych i limuzyn klasy średniej/wyższej. Jak można się spodziewać, w tej kategorii królują SUV-y i crossovery, nie mówiąc o samochodach przystosowanych do jazdy w terenie. Tam zazwyczaj, poza nielicznymi wyjątkami, można liczyć na prześwity przekraczające 18 cm lub ponad 20 cm.

SUZUKI Jimny IV 1.5 102KM 4AT 4WD WB7342S 05-2019
Prześwitem nazywamy odległość od płaskiego podłoża, na którym stoi samochód, do najniższego punktu w jego podwoziu. Zazwyczaj jest to zderzak, miska olejowa, tłumik, element zawieszenia lub zespołu napędowego.

Prześwit nie zawsze jest taki sam

Prześwit może być różny nawet w tym samym modelu samochodu. Na jego wymiar wpływ może mieć np. silnik Diesla, który ma większą miskę olejową, tym samym pomniejszającą prześwit. Producenci nie podwyższają w takich autach zawieszenia, a o mniejszym prześwicie zazwyczaj nie informują w specyfikacjach. Odległość najniższego elementu od podłoża zmienia się również przy obciążeniu samochodu – w osobowych autach raczej nieznacznie, ale w autach dostawczych z miękkim zawieszeniem różnica może wynosić nawet kilka centymetrów (np. w Dacii Dokker). Samochody z zawieszeniem hydropneumatycznym nie mają tego problemu. W nich prześwit nie zmienia się nawet przy pełnym załadunku.

Modyfikacje zwiększające wartość prześwitu

W samochodach mających prześwit mniejszy niż 14 cm szczególnie narażona na uderzenie o przeszkody jest miska olejowa. Można ją zabezpieczyć, montując metalową osłonę lub zwiększając prześwit w swoim samochodzie. Zwykle nie jest to skomplikowana operacja. Do aut z grupy VW wystarczy dokupić specjalne tuleje montowane między kolumnę McPhersona a nadwozie, co pozwala zwiększyć prześwit np. w Skodzie Octavii o 2 cm. Innym sposobem jest wymiana sprężyn zawieszenia na wyższe o 2-3 cm. W terenówkach tym sposobem prześwit powiększa się nawet o kilkanaście centymetrów, lecz taka przeróbka zdecydowanie pogarsza właściwości jezdne.

Prześwit
Niski prześwit potrafi skutecznie zaburzyć przyjemność z codziennego użytkowania samochodu. Dzięki naszemu zestawieniu dowiemy się, jakie modele wybierać, by nie narażać się na nieustanne „szuranie” po krawężnikach.

Ranking prześwitów w 7 segmentach

Poniżej przedstawiamy opracowane przez nas zestawienie prześwitów najpopularniejszych modeli aut poruszających się po polskich drogach. Pomiary wykonywaliśmy przy okazji testów, używając dokładnego wskaźnika laserowego.

Auta małe i miejskie

Prześwity: 10,5-19 cm
Średni prześwit w klasie:  14 cm 

Prześwity w małych autach średnio mają 14 cm. Pozwala to na bezproblemowe najechanie na krawężnik, którego wysokość zwykle wynosi od 9 do 12 cm. Z naszego zestawienia wynika, że problemy z notorycznym urywaniem elementów podwozia mogą mieć właściciele miejskich samochodów francuskich (Peugeotów, Renault i Citroenów), jednak najgorzej wypadła najmniejsza Alfa Romeo, mająca prześwit na poziomie aut sportowych. Przyzwoicie prezentują się prześwity małych Skód, Opli i Fiatów. Górę zestawienia zdominowały modele Suzuki, w tym lekko uterenowiony Ignis i SX4 – ich prześwity są większe od sporej części crossoverów!

Ranking prześwitów samochodów – auta małe i miejskie
MarkaModelRocznikPrześwit
Alfa RomeoMiTo201210,5 cm
Peugeot206200011,0 cm
Peugeot207200811,0 cm
SeatIbiza200611,0 cm
SkodaFelicia199411,0 cm
VolkswagenLupo199811,0 cm
CitroenC1201012,0 cm
CitroenC2200612,0 cm
CitroenC3200612,0 cm
CitroenSaxo200012,0 cm
RenaultClio II200012,0 cm
RenaultClio III200612,0 cm
RenaultModus200612,0 cm
RenaultTwingo I199312,0 cm
ToyotaYaris I199912,0 cm
ToyotaYaris II200612,0 cm
Abarth500201313,0 cm
HyundaiGetz200613,0 cm
Peugeot106199913,0 cm
Peugeot208201813,0 cm
SmartFortwo201713,0 cm
ChevroletAveo200613,5 cm
SkodaCitigo201213,5 cm
SkodaFabia II201213,5 cm
SkodaFabia III201413,5 cm
SmartForfour200613,5 cm
VolkswagenUp!201313,5 cm
DaewooMatiz199814,0 cm
FiatPalio Weekend200014,0 cm
FordFiesta VI200814,0 cm
FordFiesta V200214,0 cm
Mazda3200614,0 cm
MiniOne200714,0 cm
OpelAgila200814,0 cm
OpelCorsa B199914,0 cm
OpelCorsa C200614,0 cm
SkodaFabia I200614,0 cm
ToyotaStarlet199514,0 cm
HondaJazz200614,5 cm
KiaPicanto200614,5 cm
SuzukiSwift200614,5 cm
Fiat500201315,0 cm
FiatCinquecento199615,0 cm
FiatGrande Punto200615,0 cm
FiatPanda II200315,0 cm
FiatPanda III201215,0 cm
FiatPunto I199315,0 cm
FiatPunto II200615,0 cm
FiatSeicento200015,0 cm
KiaVenga200915,0 cm
LanciaMusa200615,0 cm
LanciaYpsilon II200615,0 cm
MitsubishiColt200615,0 cm
NissanMicra K10200015,0 cm
NissanMicra K11200615,0 cm
KiaRio200615,5 cm
VolkswagenPolo200615,5 cm
FordFusion200616,0 cm
Mazda2200616,0 cm
SuzukiSwift200016,0 cm
DaciaSandero201316,5 cm
Hyundaii10201216,5 cm
Hyundaii20201316,5 cm
SuzukiWagon R+200616,5 cm
ChevroletSpark201217,0 cm
NissanJuke201217,0 cm
RenaultTwingo III201417,0 cm
SuzukiIgnis200617,0 cm
SuzukiSX4200619,0 cm
Suzuki SX4
Suzuki SX4 to prawdziwy pogromca krawężników. Nie tak łatwo urwać w nim coś od spodu!

Auta kompaktowe

Prześwity: 10-16 cm
Średni prześwit w klasie:  13,5 cm 

W kompaktach średnia wartość prześwitu wynosi nieco mniej, bo 13,5 cm. Zestawienie ponownie otwierają samochody z Francji, czyli kompaktowe Peugeoty i Renault Megane, niezależnie od lat produkcji. Uporczywie niski prześwit to również zmora właścicieli Astr oraz Golfów: w jego przypadków identyczną odległość od podłoża prezentują aż cztery generacje. Wartości powyżej średniej prezentują rywale koreańscy i japońscy, lecz w tej kategorii zwyciężył Fiat Bravo.

Ranking prześwitów samochodów – auta kompaktowe
MarkaModelRocznikPrześwit
OpelAstra IV201210,0 cm
Peugeot308201010,0 cm
CitroenC4200612,0 cm
Peugeot306199712,0 cm
Peugeot307200212,0 cm
RenaultMegane I199912,0 cm
RenaultMegane II200212,0 cm
RenaultMegane III200812,0 cm
AudiA3199913,0 cm
FSOPolonez Caro199313,0 cm
OpelAstra II200013,0 cm
OpelAstra III200613,0 cm
VolkswagenGolf IV199913,0 cm
VolkswagenGolf V200513,0 cm
VolkswagenGolf VI200913,0 cm
VolkswagenGolf VII201213,0 cm
FordFocus II200814,0 cm
HondaCivic201314,0 cm
HyundaiIoniq201914,0 cm
Hyundaii30201914,0 cm
MitsubishiLancer Evo IX200614,0 cm
NissanAlmera N16200614,0 cm
SeatToledo201314,0 cm
SkodaOctavia I199914,0 cm
SkodaOctavia II200614,0 cm
SkodaOctavia III201414,0 cm
SeatLeon III201214,5 cm
ToyotaAuris I201014,5 cm
ToyotaAuris II201214,5 cm
FiatTipo201815,0 cm
FiatStilo200615,0 cm
HondaCivic VII200215,0 cm
HondaCivic VIII200615,0 cm
KiaCee’d200815,0 cm
MitsubishiLancer200615,0 cm
NissanLeaf201915,0 cm
SubaruImpreza200015,0 cm
VolvoS40200015,0 cm
FiatBravo200716,0 cm
FIAT Bravo II 1.6MultiJet 120KM 6MT SB4428C 10-2008
Do wielu swoich zalet Fiat Bravo z czystym sumieniem może dopisać wysoki, przydatny na co dzień prześwit.

Samochody klasy średniej

Prześwity: 10-20 cm
Średni prześwit w klasie:  13,5 cm 

Tu nie ma złudzeń: świetnie prowadzące się samochody premium muszą mieć niższy prześwit od reprezentantów marek popularnych. Właścicielom Audi A4 i BMW serii 3 musi wystarczyć seryjne 11 cm od podłoża, ale sprawa podobnie się ma również w starszych Passatach: nowsze generacje postawiono wyraźnie wyżej. Średnie wartości należą m.in. do Peugeotów (406, 407) i Opli (Vectra, Insignia). Zaskakuje spory prześwit Mercedesów klasy C. Pośród standardowych limuzyn największym prześwitem może się pochwalić Mazda 6 II i Jaguar X-Type. Klasyfikację wygrał uterenowiony Subaru Outback. Legacy – jego „cywilna” odmiana – jest zawieszona o 5 cm niżej.

Ranking prześwitów samochodów – auta klasy średniej
MarkaModelRocznikPrześwit
Alfa RomeoGiulia201910,0 cm
Audi80 quattro199311,0 cm
AudiA4199711,0 cm
AudiA4201211,0 cm
BMWseria 3 E36199711,0 cm
VolkswagenPassat B4199411,0 cm
VolkswagenPassat B5200011,0 cm
BMWseria 3 F30201712,0 cm
FordMondeo III199912,0 cm
FordMondeo IV200412,0 cm
RenaultLaguna II200512,0 cm
RenaultLaguna III200812,5 cm
BMWseria 3 E46200013,0 cm
BMWseria 3 E90200613,0 cm
CitroenC5201213,0 cm
OpelInsignia201213,0 cm
Peugeot406200013,0 cm
Peugeot407200613,0 cm
Audi80199313,5 cm
HondaAccord201213,5 cm
VolkswagenPassat B7201313,5 cm
VolkswagenPassat B8201413,5 cm
Alfa Romeo159200614,0 cm
OpelOmega C199914,0 cm
OpelVectra B199914,0 cm
SkodaSuperb III201514,0 cm
RenaultTalisman201714,5 cm
ToyotaAvensis III201014,5 cm
CitroenC5 CrossTourer200615,0 cm
LexusIS 200200815,0 cm
Mercedesklasa C W202200115,0 cm
Mercedesklasa C W203200615,0 cm
OpelVectra C200815,0 cm
SkodaSuperb I200215,0 cm
SubaruLegacy201015,0 cm
ToyotaAvensis II200615,0 cm
VolkswagenPassat B6200615,0 cm
Mazda6200916,5 cm
JaguarX-Type200617,0 cm
SubaruOutback201020,0 cm
Subaru Outback
Wygrana Subaru Outbacka nie jest zaskoczeniem, ale świetnie zaprezentował się też Jaguar X-Type i druga generacja Mazdy 6.

Samochody klasy wyższej i luksusowe

Prześwity: 12-16 cm
Średni prześwit w klasie:  13,5 cm 

Segment zupełnie zdominowali reprezentanci premium. Według naszego zestawienia to Mercedesy powinny znajdować się w kręgu zainteresowań osób poruszających się po gorszych jakościowo drogach, bo ich prześwity przekraczają średnią wartość w klasie. U konkurentów spod znaku Audi czy BMW należy spodziewać się kilku centymetrów mniej, a to już znacząca różnica.

Ranking prześwitów samochodów – auta klasy wyższej i luksusowe
MarkaModelRocznikPrześwit
AudiA6199712,0 cm
AudiA7201612,0 cm
BMWseria 5 E39199712,0 cm
BMWseria 5 E60200512,0 cm
BMWseria 7 E65200212,0 cm
Audi100199713,0 cm
AudiA6201213,0 cm
BMWseria 5 F10201214,0 cm
PorschePanamera202014,0 cm
Mercedesklasa S W140199315,0 cm
Mercedesklasa S W221200615,0 cm
VolvoV90201815,5 cm
Mercedesklasa E W211200616,0 cm
Mercedesklasa E W212201216,0 cm
Mercedes klasy E W212
Mercedesy klasy E należą do najwyżej zawieszonych samochodów w swojej klasie.

SUV-y, crossovery, pick-upy, auta terenowe

Prześwity: 14,5-28,5 cm
Średni prześwit w klasie:  20 cm 

W tegorocznym zestawieniu postanowiliśmy zebrać wszystkie terenowe i uterenowione auta w jedną kategorię – stąd niemal dwukrotna różnica między najniżej a najwyżej zawieszonym samochodem. Niechlubne, najgorsze miejsce zajęła „świeżynka”, czyli zupełnie nowy Ford Puma. Ulokowane za nim inne miejskie/kompaktowe crossovery również nie grzeszą odległością podwozia od podłoża. Właściwie żaden z nich nie jest w stanie dobić do klasowej średniej: udaje się to wybranym kompaktowym SUV-om. Prawdziwie „terenowe” prześwity, czyli powyżej 23 cm, uzyskała zaledwie garstka aut, dla których teren jest prawdziwym żywiołem. Warto jednak wyróżnić kilka modeli z pewnością nie projektowanych pod zdolności poza asfaltem: Citroen C5 Aircross, Toyota RAV4 IV czy Peugeot 3008 II nie mają się pod tym względem czego wstydzić (prześwity ponad 22 cm!).

Ranking prześwitów samochodów – SUV-y, crossovery, pick-upy, auta terenowe
MarkaModelRocznikPrześwit
FordPuma202014,5 cm
MiniCountryman201315,0 cm
ToyotaC-HR201815,0 cm
Peugeot2008202016,0 cm
AudiQ3201817,0 cm
BMWX1201817,0 cm
CitroenC3 Aircross202017,0 cm
HondaCR-V201217,0 cm
HyundaiKona201917,0 cm
Hyundaiix35201017,0 cm
JeepRenegade 4×2201817,0 cm
KiaSportage III201317,0 cm
OpelCrossland201917,0 cm
RenaultCaptur202017,0 cm
SeatArona201917,0 cm
SkodaKamiq201917,0 cm
SkodaKaroq201917,0 cm
VolkswagenT-Cross201917,0 cm
LexusRX 450h201717,5 mm
NissanQashqai201818,0 cm
SuzukiVitara201818,0 cm
ToyotaRAV4 III200618,0 cm
HondaHR-V201818,5 cm
KiaStonic201918,5 cm
Land RoverDiscovery201218,5 cm
MercedesGLA201818,5 cm
DS7 Crossback201919,0 cm
KiaSorento I200619,0 cm
KiaSportage II200619,0 cm
MazdaCX-5201919,0 cm
MitsubishiOutlander I200319,0 cm
NissanQashqai201019,0 cm
PorscheCayenne201919,0 cm
SeatAteca201719,0 cm
SkodaKodiaq201819,0 cm
SubaruForester200619,0 cm
SuzukiJimny200619,0 cm
VolkswagenTiguan201819,0 cm
FordKuga200819,5 cm
HyundaiTucson201719,5 cm
MercedesGLC201919,5 cm
MitsubishiASX201019,5 cm
VolkswagenAmarok201619,5 cm
AudiQ5201220,0 cm
Fiat500X201720,0 cm
HondaCR-V200620,0 cm
JeepCherokee199920,0 cm
MercedesGLK200820,0 cm
MercedesML W166201020,0 cm
RenaultKadjar201820,0 cm
SubaruForester200020,0 cm
SuzukiVitara199720,0 cm
ToyotaRAV4 II200120,0 cm
VolkswagenTiguan201320,0 cm
Alfa RomeoStelvio201920,5 cm
AudiQ7201220,5 cm
DaciaDuster201320,5 cm
KiaSorento II201020,5 cm
MitsubishiL200201520,5 cm
PorscheMacan S201920,5 cm
SuzukiGrand Vitara200620,5 cm
JeepGrand Cherokee200621,0 cm
Land RoverDiscovery200021,0 cm
UAZ469196521,0 cm
VolvoXC60201821,0 cm
MitsubishiOutlander II200921,5 cm
MitsubishiOutlander III201321,5 cm
PorscheCayenne200621,5 cm
SubaruForester201021,5 cm
VolkswagenTouareg201821,5 cm
AudiQ8201922,0 cm
BMWX5201222,0 cm
BMWX7202022,0 cm
JeepGrand Cherokee201922,0 cm
JeepRenegade Trailhawk201822,0 cm
JeepWrangler201222,0 cm
Land RoverDiscovery201722,0 cm
Land RoverRange Rover200922,0 cm
ŁadaNiva200622,0 cm
Mercedesklasa G200622,0 cm
MercedesGLS201922,0 cm
Peugeot3008201922,0 cm
SubaruForester201922,0 cm
ToyotaLand Cruiser 120200822,0 cm
ToyotaRAV4201822,0 cm
VolvoXC90200622,0 cm
ToyotaLand Cruiser V8201822,5 cm
CitroenC5 Aircross201923,0 cm
MitsubishiPajero III200623,0 cm
NissanNavara201723,0 cm
TeslaModel X201823,0 cm
VolvoXC60201323,0 cm
Mercedesklasa G201924,0 cm
NissanPathfinder200624,0 cm
VolvoXC90201424,0 cm
Land RoverDefender 90201025,0 cm
JeepWrangler Rubicon201226,0 cm
FordRanger Raptor201928,5 cm
FORD Ranger III FL Raptor 2.0EcoBlue Twin-Turbo 213KM 10AT 4x4 WE158XF 10-2019
Ford Ranger Raptor nie miał sobie równych: to on ma najwyższy prześwit ze wszystkich aut w zestawieniu.

Minivany i kombivany

Prześwity: 12-19 cm
Średni prześwit w klasie:  15,5 cm 

Okazuje się, że w minivanach zazwyczaj można liczyć na wyższe prześwity niż w popularnych modelach miejskich i kompaktowych. Nie bez powodu: to samochody stworzone do jazdy z dużym obciążeniem i muszą mieć kilka centymetrów zapasu dla zapewnienia bezpieczeństwa przy załadowaniu auta „po sufit”. Dlatego można się zdziwić faktem, że najniżej zostały osadzone funkcjonalne i dopracowane minivany z Francji. Pośrodku, z rozsądnymi 15 centymetrami plasują się Volkswageny i Ople, a największy prześwit oferuje kombivan Dacii – Dokker.

Ranking prześwitów samochodów – minivany i kombivany
MarkaModelRocznikPrześwit
CitroenC4 Picasso201312,0 cm
CitroenGrand C4 Picasso201712,0 cm
RenaultEspace200612,0 cm
RenaultScenic I200012,0 cm
RenaultScenic II200613,0 cm
Peugeot5008201313,5 cm
CitroenBerlingo200614,0 cm
CitroenBerlingo201214,0 cm
CitroenC8200614,0 cm
PeugeotPartner200614,0 cm
RenaultKangoo I200314,0 cm
CitroenXsara Picasso200015,0 cm
OpelZafira I200015,0 cm
OpelZafira II200615,0 cm
SeatAlhambra200615,0 cm
VolkswagenSharan I200615,0 cm
VolkswagenTouran200615,0 cm
ChryslerGrand Voyager200715,5 cm
DaciaLogan MCV201315,5 cm
OpelMokka201216,0 cm
Peugeot2008201316,5 cm
VolkswagenSharan III201316,5 cm
RenaultKangoo II200718,0 cm
DaciaDokker201319,0 cm
DACIA Dokker I Laureate 1.5dCi 90KM 5MT WE671FU 05-2014
Dacia Dokker wyjściowo ma spory prześwit, ale szybko się kurczy wraz ze stopniowym załadowaniem auta.

Samochody sportowe 

Prześwity: 9,5-15 cm
Średni prześwit w klasie:  13 cm 

Pogoń za jak najlepszymi osiągami i właściwościami jezdnymi wcale nie musi oznaczać, że samochód będzie „szorował” podwoziem o asfalt. Kilkunastocentymetrowe prześwity, podobne do tych z aut miejskich (niekoniecznie w sportowych wersjach), mają nawet supersamochody typu Lamborghini Huracan. Podobnych wartości należy się spodziewać po innych mocnych, ale nie tak ekskluzywnych modelach. Porsche 911 w odmianie GT3 RS zostało jedynym samochodem z prześwitem niższym niż 10 cm.

Ranking prześwitów samochodów – auta sportowe
MarkaModelRocznikPrześwit
Porsche911 GT3 RS20189,5 cm
NissanGT-R201110,5 cm
Ferrari458 Italia200611,5 cm
JaguarF-Type201911,5 cm
LamborghiniGallardo200612,0 cm
RenaultAlpine A110201912,5 cm
AudiTT201413,0 cm
DodgeChallanger201913,0 cm
LamborghiniHuracan201813,5 cm
MazdaMX-5200613,5 cm
VolkswagenScirocco200813,5 cm
Alfa RomeoBrera201214,0 cm
ToyotaCelica200014,0 cm
FordMustang V8201914,5 cm
HyundaiVeloster201214,5 cm
MercedesSL199015,0 cm
Mercedes SL R129
Choć youngtimer Mercedesa wcale nie jest nisko zawieszony, z zewnątrz wcale nie sprawia wrażenia zbyt wysokiego.
Oceny czytelników
[Głosów: 20 Średnia: 4.3]