Głośność opony

Czy to możliwe, aby opony z niskim poziomem hałasu oznaczonym na etykiecie powodowały hałas we wnętrzu samochodu? Rozwiewamy wszelkie mity na temat głośności opon.

Wielu kierowców, wybierając opony do swojego samochodu, zwraca szczególną uwagę na to, by były one ciche. W takich sytuacjach użytkownicy aut, a nawet dealerzy oponiarscy, decyzję o montażu konkretnego modelu podejmują na podstawie parametru głośności oznaczonego na przyklejonej do opony etykiecie. Tymczasem w wielu przypadkach, po zamontowaniu ogumienia, jego użytkownicy są rozczarowani. Często okazuje się bowiem, że nowe opony okazują się głośniejsze od zdemontowanych z auta używanych. Jak to możliwe?

Dwa rodzaje hałasu

Wartość, którą producenci umieszczają na etykiecie, oznacza poziom hałasu zewnętrznego emitowanego przez przejeżdżające auto. Tu na wynik wpływa głównie hałas powstający na styku opony z podłożem oraz w mniejszym stopniu wynikający z kontaktu krawędzi bieżnika z powietrzem. Czy szukającym najcichszych opon kierowcom zależy jednak, by były one najcichsze na zewnątrz? Nie. Kierowcy chcą, by opony emitowały jak najmniejszy hałas wewnątrz samochodu. A to jest osobny parametr charakteryzujący ogumienie. Na tzw. poziom komfortu akustycznego wpływa stopień przenoszenia dźwięków przez opony do kabiny. Co ciekawe, poziom hałasu zewnętrznego nie zawsze idzie w parze z komfortem akustycznym wewnątrz pojazdu. Zdarza się, że opony o niskim poziomie hałasu na zewnątrz auta słabo tłumią dźwięki dostające się do wnętrza. Zdarzają się też sytuacje odwrotne. Głośne na zewnątrz opony okazują się ciche z punktu widzenia kierowcy.

Jak się mierzy głośność ogumienia?

Podczas przeprowadzania profesjonalnych testów opon od lat wykonujemy pomiary głośności zewnętrznej oraz wewnętrznej. Do określenia poziomu hałasu emitowanego przez przejeżdżający samochód wykorzystywane jest specjalne stanowisko pomiarowe. Fragment toru pokryty jest certyfikowanym do badań głośności opon asfaltem, a wzdłuż niego ustawione są mikrofony. Pomiary wykonuje się w bezwietrzne i suche dni. Samochód rozpędza się do określonej prędkości, a przed wjechaniem w strefę pomiarową kierowca wyłącza silnik. Sprzęt pomiarowy archiwizuje dane z siedmiu pomiarów. Skrajne wyniki są odrzucane, a z pozostałych wyciągana jest średnia.

Głośność opony
Ustawione przy torze testowym mikrofony zbierają dźwięki emitowane przez opony przejeżdżającego samochodu. Dane bezprzewodowo trafiają do komputera i są obrabiane przez inżynierów.

Hałas emitowany do wnętrza samochodu określa się na dwa sposoby. Pierwszy to pomiar głośności panującej wewnątrz samochodu. Podobnie jak w przypadku hałasu zewnętrznego, w trakcie pomiaru silnik jadącego samochodu jest wyłączony. Nie działają też klimatyzacja i radio. Badania wykonywane są za pomocą certyfikowanego przenośnego sonometru. Tu także wykonuje się siedem przejazdów, odrzuca skrajne wyniki i wyciąga średnią z pozostałych.

Pomiar poziomu hałasu wewnątrz auta to nie wszystko. Kolejnym krokiem jest ocena komfortu akustycznego. To subiektywne badanie przeprowadza doświadczony kierowca testowy, który ocenia sposób, w jaki dane opony tłumią dźwięki powstające np. podczas pokonywania nierówności czy przejeżdżaniu przez fragmenty asfaltu o grubszej bądź drobniejszej strukturze.

Głośność opony
Sonometr rejestruje pomiary głośności z siedmiu prób. Skrajne wyniki są odrzucane, a z pozostałych oblicza się średnią. Wynik to wartość hałasu wewnątrz samochodu.

Praktyczny test

Postanowiliśmy sprawdzić, jaka jest relacja pomiędzy poziomem hałasu zewnętrznego, a wynikami pomiarów wewnątrz samochodu dla trzech opon. Jako przedstawiciela klasy Premium wybraliśmy Continentala PremiumContact 6, segment średni reprezentował Kleber Dynaxer HP4, a opony budżetowe Dębica Presto HP. Na początku zbadaliśmy hałas zewnętrzny przejeżdżającego z prędkością 80 km/h samochodu. Uzyskaliśmy następujące wyniki:

  • Continental: 70,9 dB,
  • Kleber: 68,6 dB,
  • Dębica: 70,2 dB.

Jak widać, rezultat Continentala i Dębicy był zbliżony, a najmniejszy hałas emitował Kleber. Następnie wykonaliśmy serię pomiarów wewnątrz samochodu. Okazało się, że w tym przypadku Continental i Kleber uzyskały jednakowy rezultat – 61 dB, a Dębica – 61,3 dB.

W kolejnym etapie na specjalnie spreparowanym torze opony zostały ocenione przez kierowcę testowego. Tu najlepszą notę – 7,5 pkt. zdobył Continental. Model PremiumContact 6 okazał się najcichszy podczas pokonywania poprzecznych nierówności, emitował też najmniejszy hałas podczas jazdy po zmiennej nawierzchni. 6,5 pkt. otrzymała Dębica i została oceniona jako sprawnie tłumiąca dźwięki. Najsłabiej wypadł Kleber – uzyskał 6 pkt. Opona najgorzej tłumiła dźwięki dochodzące do kabiny podczas pokonywania nierówności w asfalcie.

Test głośności zewnętrznej i wewnętrznej opon
OponaContinental PremiumContact 6Kleber Dynaxer HP4Dębica Presto HP
Segmentpremiumśrednibudżetowy
Hałas zewnętrzny 70,9 dB  68,6 dB  70,2 dB 
Hałas wewnątrz samochodu 61,0 dB  61,0 dB  61,3 dB 
Hałas wewnątrz samochodu (ocena kierowcy testowego) 7,5 pkt  6,0 pkt  6,5 pkt 

Nie trzeba bezgranicznie ufać etykietom

Nasz test pokazuje, że wartości hałasu umieszczane na etykietach nie zawsze przekładają się na subiektywne odczucia kierowców. Warto pamiętać, że dane na naklejkach dotyczą hałasu emitowanego na zewnątrz samochodu, dla jednego typu asfaltu. Dopiero nota uzyskana w profesjonalnym teście opon, przy uwzględnieniu różnych rodzajów nawierzchni oraz nierówności, jest miarodajną oceną opony pod kątem głośności wewnętrznej. W przypadku testowanych przez nas opon kierowca szukający najcichszej z nich, na podstawie danych z etykiet, wybrałby Klebera. Tymczasem najwyższy poziom komfortu akustycznego zapewnia Continental.

Głośność opony
Dopiero profesjonalny test na kilku rodzajach nawierzchni jest w stanie dowieść, jak naprawdę prezentuje się głośność opony z punktu widzenia kierowcy. Nie warto bezgranicznie wzorować się na tym, co mówią dostarczane przez producentów etykiety.
Oceny czytelników
[Głosów: 19 Średnia: 4.4]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here