PoradyPoradyCzy można holować samochód z napędem 4x4? Co ze skrzynią biegów?

Czy można holować samochód z napędem 4×4? Co ze skrzynią biegów?

Holowanie auta z napędem na obie osie jest możliwe, ale tylko w określony sposób. Błędy w tym zakresie mogą być przyczyną bardzo kosztownych awarii.

Napęd na cztery koła jest coraz częściej spotykanym elementem wyposażenia pojazdów. Z motoryzacją nierozerwanie związane są też awarie, więc prędzej czy później może okazać się, że trzeba będzie holować samochód z napędem 4×4. Jest to możliwe, ale warto pamiętać, że bez względu, czy dane auto ma napęd xDrive, quattro, syncro, 4Motion czy inny, holowanie może uszkodzić napęd.

Jak holować auto z napędem 4×4?

Holowanie pojazdu z napędem na obie osie jest możliwe w sytuacji, gdy wszystkie koła kręcą się z podobną prędkością. W takiej sytuacji mechanizm różnicowy czy skrzynia biegów, w której jest „dyfer” nie jest poddawany obciążeniom i naprężeniom. Bez względu na rodzaj napędu na cztery koła holowanie w sposób, gdy kręcą się tylko koła jednej osi, może okazać się zabójcze dla napędu – spowoduje spalenie sprzęgła wiskotycznego, uszkodzenie centralnej blokady czy po prostu nagrzewanie się elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego.

Holowanie - naped 4x4Dlatego do transportu aut z napędem 4×4 konieczna jest laweta. Alternatywą jest holowanie na lince lub sztywnym holu. Sytuacja, gdy wszystkie koła kręcą się z mniej więcej jednakową prędkością jest bezpieczna dla centralnego mechanizmu różnicowego czy mechanizmu dołączającego napęd przedniej lub tylnej osi. Nie pojawiają się w nim żadne niszczące siły.

Ogólne zasady holowania auta z AWD nie różnią się od obowiązujących w przypadku pojazdów z napędem na jedną oś. Za tylną szybą pojazdu holowanego należy ustawić trójkąt ostrzegawczy i włączyć światła pozycyjne lub światła mijania w warunkach ograniczonej widoczności. Nie należy natomiast używać świateł awaryjnych. Nie wolno holować samochodu na autostradzie czy auta, które ma też uszkodzony układ kierowniczy czy hamulcowy.

Nie należy holować auta z napędem na obie osie, gdy jedna z nich jest uniesiona – tzw. motyl założony pod przednie koła bez użycia rolek pod tylne koła narobi więcej szkód niż pożytku!

Holowanie samochodu z AWD i przekładnią automatyczną

Wiele samochodów z napędem 4×4 ma automatyczną skrzynię biegów. Taki samochód można holować, ale trzeba przestrzegać zasad holowania wyszczególnionych w instrukcji. Zwykle zalecają one niewielką prędkość (np. 50 km/h) i ograniczony dystans holowania (np. 50 km). Wszystko dlatego, że automat nie będzie miał odpowiedniego smarowania. Rozwiązaniem może być odpalenie silnika i ustawienie lewarka skrzyni w pozycję N, czyli biegu jałowego. Warto to jednak sprawdzić w instrukcji obsługi.

Redakcja poleca: Przepisy dotyczące holowania. Jakie światła powinien mieć holowany samochód?

W przypadku samochodów z automatem i napędem 4×4 zalecamy skorzystanie z pomocy drogowej i odwiezienie pojazdu do warsztatu na lawecie.  Jeżeli mamy ubezpieczenie assistance, wezwanie lawety do uszkodzonego auta nie musi oznaczać dodatkowych wydatków. Właściwe przetransportowanie pojazdu może pozwolić na uniknięcie zbędnych wydatków.

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji