Decydując się na holowanie auta, nie można zapominać o przepisach. Dotyczą one prędkości, rodzaju i długości holu, sposobu używania świateł oraz oznakowania holowanego auta trójkątem ostrzegawczym.

Holowanie pojazdu jest jedną z trudniejszych czynności, przed jakimi stają zmotoryzowani. Wszystko przez ograniczoną odległość między pojazdami oraz utrudnienia związane z brakiem wspomagania układu kierowniczego i hamulcowego, jeżeli w pojeździe holowanym nie pracuje silnik. Zalecane jest więc, by kierujący pojazdem holowanym miał większe doświadczenie. Powinien umieć nie tylko przewidywać rozwój wydarzeń i reagować na nie odpowiednio wcześnie. Niezwykle istotne jest też zadbanie o napięcie liny podczas zatrzymywania, które minimalizuje szarpnięcie przy ruszaniu. Niestety patrząc na sposób, w jaki holowane są pojazdy, trzeba stwierdzić, że wielu kierowców nie ma pojęcia, jak prawidłowo się za to zabrać.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
Jak poprawnie holować samochód?
W trakcie holowania linka powinna być stale napięta. Ograniczy to szarpnięcia i zapobiegnie najechaniu na nią, co mogłoby doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji.

Jeżeli po zatrzymaniu lina nie będzie napięta, a kierowca holowanego pojazdu zbyt dynamicznie ruszy, oba auta wykonają „kangura”, który w skrajnej sytuacji może doprowadzić do zerwania liny lub wyrwania uchwytów holowniczych. Aby usprawnić holowanie, przed rozpoczęciem jazdy kierowcy powinni ustalić metody komunikacji – gesty czy mignięcie światłami drogowymi, którymi można zasygnalizować np. konieczność zatrzymania się. Aby były one skuteczne, konieczne jest oczywiście kontrolowanie nie tylko sytuacji na drodze, ale i w drugim pojeździe.

Limity prędkości podczas holowania wynoszą:
– 30 km/h w obszarze zabudowanym
– 60 km/h poza obszarem zabudowanym

Holowanie pojazdów – światła i trójkąt ostrzegawczy

Pojazd holujący musi mieć zawsze włączone światła mijania (nie światła do jazdy dziennej!). Z kolei tył auta holowanego musi być oznaczony odblaskowym trójkątem umieszczonym z lewej strony pojazdu, bądź pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, czyli mieć zamontowanego tzw. koguta. Niedozwolone jest używanie świateł awaryjnych! W warunkach niedostatecznej widoczności trzeba włączyć światła pozycyjne w holowanym aucie. Świateł mijania włączać nie trzeba, gdyż służą one do oświetlania drogi – zdadzą się na niewiele, gdy tył auta holowanego auta jest najwyżej 6 metrów dalej.

Hol giętki musi mieć od 4 do 6 metrów długości. Wymagane jest też, by linka do holowania była oznaczona czerwonymi i białymi pasami lub czerwoną albo żółtą chorągiewką zawieszoną pośrodku linki. Hol sztywny jest rzadko używany, ale warto wiedzieć, że może on mieć najwyżej 3 m długości.

Holowanie samochodów
Prawo wymaga, by połączenie samochodów w trakcie holowania wykluczało rozłączenie się ich podczas jazdy.

Jak bezpiecznie holować

  • Wybierz drogi o małym natężeniu ruchu z niewielką liczbą skrzyżowań i świateł
  • W mieście, o ile to możliwe, holuj auto wieczorem lub z samego rana
  • Omów drogę z kierowcą drugiego auta – ułatwi to zmienianie pasów lub inne manewry
  • Ustal zasady komunikowania się i ostrzegania o zagrożeniu
  • Jedź wolno – czas na reakcję stanie się dłuższy
  • Staraj się utrzymać równomierną prędkość
  • Dbaj o napięcie liny – podczas przyspieszania, jazdy ze stałą prędkością i hamowania!

Najczęściej popełniane błędy podczas holowania

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z ograniczeń prędkości w przypadku holowania. Nagminne jest też bagatelizowanie konieczności oznaczenia auta holowanego trójkątem ostrzegawczym. Częstą praktyką jest włączanie świateł awaryjnych. W efekcie jadący z tyłu nie są informowani o manewrach (nie dotyczy to wyłącznie niektórych nowszych modeli samochodów, w których praca świateł awaryjnych zostaje czasowo przerwana, gdy kierowca włączy kierunkowskaz).

Kiedy nie można holować samochodu?

Prawo zakazuje holowania pojazdu z uszkodzonym układem kierowniczym bądź hamulcowym (w przypadku holu sztywnego wymagana jest sprawność co najmniej jednego układu). Zakazane jest holowanie auta z przyczepą. Holować nie można także na autostradzie – z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego. Zakazane jest też holowanie pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony. W obu pojazdach muszą zasiadać osoby z uprawnieniami. Wyjątkiem jest holowanie auta w sposób uniemożliwiający kierowanie nim.

Holowanie - jaka długość linki i jak ją oznakować?
Hol giętki musi mieć od 4 do 6 metrów długości. Wymagane jest też, by linka do holowania była oznaczona czerwonymi i białymi pasami lub czerwoną albo żółtą chorągiewką zawieszoną pośrodku linki.

W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, elektrycznych lub hybrydowych trzeba dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu. Holowanie może być całkowicie zakazane przez producenta lub możliwe po spełnieniu określonych warunków – np. holowania na krótkim odcinku i z niewielką prędkością (np. do 50 km i do 50 km/h).

Czy można holować motocykl?

Formalnie nie jest to zabronione. Prawo wymaga jedynie, by motocykl był połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie. Jednośladu nie trzeba też oznaczać trójkątem odblaskowym. W praktyce holowanie jednośladu okazuje się trudne i mało bezpieczne, a czasami wręcz niemożliwe. Największym problemem jest mocowanie liny. Powinna zostać owinięta wokół kierownicy w jej najbardziej centralnym miejscu, by nie zaburzyć stabilności motocykla. W wielu motocyklach nie pozwolą na to rozbudowane owiewki. W takiej sytuacji linę można próbować owinąć o półkę przedniego zawieszenia lub solidny element zawieszenia (omijając część goleni amortyzatora, która pracuje w trakcie pokonywania nierówności. Linki nie można przywiązywać do manetek. Nawet małe szarpnięcie może doprowadzić do wyrwania kierownicy z rąk motocyklisty i wypadku.

Mandaty za nieprawidłowe holowanie

Stwierdzenie nieprawidłowości związanych z holowaniem może zakończyć się nałożeniem na kierowców mandatów. W taryfikatorze przewidziano sankcje za:

  • Holowanie pojazdu, w którym znajduje się kierujący niemający wymaganych uprawnień do kierowania tym pojazdem (250 zł)
  • Holowanie pojazdu na połączeniu sztywnym, jeżeli nie jest sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy, albo na połączeniu giętkim, jeżeli nie są sprawne dwa układy hamulcowe (250 zł)
  • Holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach (250 zł) Holowanie pojazdu na połączeniu giętkim, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony (250 zł)
  • Holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego (250 zł)
  • Holowanie pojazdem z przyczepą (250 zł)
  • Nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym (150 zł)
  • Brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego (150 zł)
  • Niewłączanie w pojeździe holującym świateł mijania (100 zł)
  • Niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym (100 zł)
  • Niewłaściwe oznakowanie holu albo brak takiego oznakowania (50 zł)