PoradyPoradyNaczepa i przyczepa to nie to samo. Warto znać różnice

Naczepa i przyczepa to nie to samo. Warto znać różnice

Niektórzy błędnie mylą naczepy z przyczepami i na odwrót, lub używają tych pojęć zamiennie. Oto główne różnice między naczepą a przyczepą.

Polskie przepisy wyróżniają dwa rodzaje pojazdów służących do przewozu ładunków. Do tego służy zarówno przyczepa, jak i naczepa. Choć obydwa terminy są do siebie podobne, nie można ich zamieniać ze sobą, gdyż w rzeczywistości definiują odmienne pojazdy. Wielu kierowców nie znających różnic między przyczepą a naczepą słusznie kojarzą te drugie z największymi samochodami ciężarowymi, czyli ciągnikami siodłowymi. Czym charakteryzuje się przyczepa, a czym naczepa? W dalszej części wszystko szczegółowo omówimy.

Przyczepa. Czy przyczepa jest pojazdem?

Definicję przyczepy oraz naczepy znajdziemy w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Wynika z niej, że przyczepa jest pojazdem, który jest przystosowany do łączenia go z innym pojazdem. Owe połączenie realizowane jest poprzez przymocowanie dyszla przyczepy do otworu/haka holowniczego w pojeździe holującym. To czynność stosunkowo prosta i szybka w wykonaniu, w dużej mierze stanowiąca kluczową różnicę względem naczepy.

Do czego służy przyczepa?

Do czego wobec tego służy przyczepa? Może mieć bardzo wiele zastosowań. Z reguły podłączane są do innych pojazdów (głównie samochodów, ale też ciężarówek i ciągników siodłowych, a nawet motocykli) celem przewiezienia ładunku, który się nie zmieści do holownika. To, do czego służy przyczepa, uzależnione jest w dużej mierze od jej rodzaju. Wyróżniamy bowiem przyczepy skrzyniowe, kontenerowe, specjalistyczne, ale także kempingowe i przystosowane do przewozu zwierząt lub elementów konstrukcyjnych o ogromnych rozmiarach. Poszczególne przyczepy różnią tym samym się rozmiarami, nośnością, kształtem i przeznaczeniem w zależności od rodzaju używanego pojazdu oraz celu, do którego są wykorzystywane. Zastosowań jest wobec tego naprawdę dużo.

Naczepa a przyczepa
Podłączanie i rozłączanie przyczepy w samochodzie osobowym trwa dosłownie kilka chwil.

Naczepa. Czy naczepa jest pojazdem?

Naczepa z kolei jest rodzajem przyczepy, a więc również zalicza się do grona pojazdów. Naczepą nazywamy przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd. Główna różnica między naczepą a przyczepą tkwi wobec tego w sposobie podłączenia jej do holownika. Podczas gdy przyczepy można ciągnąć samochodami osobowymi, ciężarowymi oraz motocyklami, naczepy przeznaczone są do holowania przez ciągniki siodłowe. W takim przypadku naczepa traktowana jest jako część zestawu pojazdu ciężarowego.

Naczepa a przyczepa
Naczepy podłączane są przy tylnej osi ciągnika siodłowego – w tzw. siodle, od którego wziął zresztą swoją nazwę.

Czym charakteryzuje się naczepa?

Naczepa jest rodzajem przyczepy, dlatego, podobnie jak przyczepa, nie posiada własnego napędu. Składa się głównie z osi, ramy, podwozia, własnego systemu hamulcowego, podpór stabilizujących i części przeznaczonej do przewozu towaru (np. platformy). Kluczową cechą charakterystyczną naczepy jest inna specyfika łączenia jej z pojazdem holującym. Naczepę podpina się do tzw. siodła w samochodzie ciężarowym (stąd nazwa „ciągnik siodłowy”) i tym samym spoczywa bezpośrednio na nim, obciążając go częścią własnego ciężaru. Podłączenie naczepy stanowi przy czym dość skomplikowaną czynność, gdyż wymaga podjechania ciągnikiem siodłowym pod naczepę, opuszczenia (i późniejszego podniesienia) tylnego zawieszenia, podpięcia przewodów instalacji elektrycznej, „pneumatyki” i układu hamulcowego oraz schowania tzw. nóżek naczepy. Całość zajmuje o wiele więcej czasu niż podłączanie przyczepy i wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy.

Naczepa a przyczepa
Podłączanie naczepy to czasochłonny proces wymagający manewrowania ciężarówką i podpięcia wielu przewodów.

Naczepa a przyczepa. Co jeszcze warto wiedzieć?

W ramach podsumowania warto dodać, że nie każda przyczepa jest naczepą, ale już wszystkie naczepy są przyczepami – wynika to z definicji zapisanych w przepisach. W dużym skrócie można powiedzieć, że naczepy przeznaczone są do transportu najcięższych ładunków: podłączane są bowiem do ciągników siodłowych charakteryzujących się największą siłą uciągu. Przyczepy z kolei mają prostszy system łączenia z pojazdem holującym (głównie do haka holowniczego) i zazwyczaj używane są z mniejszymi pojazdami.

Polecamy również:

Prawo jazdy na przyczepę. Jakie trzeba mieć, by ciągnąć przyczepę?

Najlepsze auta do holowania przyczepy. Oto najsilniejsze holowniki

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji