PoradyPoradyNajlepsze holowniki. Te auta pociągną przyczepę o DMC powyżej 3 t!

Najlepsze holowniki. Te auta pociągną przyczepę o DMC powyżej 3 t!

Samochody z największą dopuszczalną masą ciągniętej przyczepy interesują zwłaszcza właścicieli przyczep kempingowych. Oto najlepsze holowniki, które mogą ciągnąć przyczepę o DMC powyżej 3 ton.

Niełatwo wybrać auto do holowania ciężkiej przyczepy, a już na pewno nie ma co liczyć, że będzie to samochód tani w zakupie i eksploatacji. Trzeba się nastawić na wybór dużego SUV-a lub pick-upa, czyli jednocześnie zaakceptować znaczne spalanie (także „na pusto”) i stosunkowo wysokie koszty napraw.

Wytypowaliśmy 120 samochodów, których konstrukcja umożliwia holowanie przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3 ton. Do takich zalecają się m.in. duże przyczepy kempingowe, do których holowania potrzebne jest prawo jazdy kategorii B+E. Dane odnoszą się do przyczep z hamulcem, z uwzględnieniem nachylenia drogi na poziomie 12%.

Jednocześnie trzeba pamiętać, że w świetle polskich przepisów przytoczone poniżej wartości DMC przyczepy nie znajdą akceptacji z uwagi na fakt, że masa przyczepy nie może przekraczać masy ciągnącego ją samochodu, a DMC samochodu musi wynosić minimum 1,33 DMC przyczepy. Dlatego też wartość DMC przyczepy w dowodzie rejestracyjnym nie pokrywa się z tym, że auto może legalnie holować taką przyczepę.

Oto lista samochodów mogących holować przyczepy o DMC równej od 3 do 3,5 tony.

Samochody o maks. masie holowanej przyczepy wynoszącej 3-3,5 t
Marka, model Lata produkcji Maks. masa holowanej przyczepy z hamulcem (kg)
SsangYong Musso Sports 2.9 2004-2006 3450
Land Rover Range Rover D340 2018-2021 3400
Mercedes-Benz ML 350 2001-2005 3365
Mercedes-Benz ML 430 1998-2001 3365
Mercedes-Benz ML 270 CDI 1998-2001 3365
Jeep Cherokee 3.7 2004-2008 3360
Jeep Cherokee 2.8 CRD 2004-2008 3360
Jeep Cherokee 3.7 2001-2004 3360
Jeep Grand Cherokee 4.0 1999-2005 3360
Jeep Grand Cherokee 4.7 1999-2005 3360
Mercedes-Benz G 55 AMG 2002-2007 3360
Ford Ranger 2.2 TDCi XL 2011-2015 3350
Ford Ranger 3.2 TDCi 2011-2015 3350
Audi Q7 V12 TDI quattro tiptronic 2009-2015 3300
Isuzu Trooper 3.5 V6 2000-2003 3300
Isuzu Trooper 3.0 DTI 2000-2003 3300
Mitsubishi Pajero 3500 V6/24V 1991-2000 3300
Mitsubishi Pajero 2800 TD 1991-2000 3300
Mitsubishi Pajero 3.5 GDI 2000-2007 3300
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 2000-2007 3300
Mitsubishi Pajero Classic 2.5 TD 2002-2005 3300
Mitsubishi Pajero Classic 3.2 DI-D 2005-2007 3300
Opel Monterey 3.5 V6 1998-1999 3300
Opel Monterey 3.0 DTI 1998-1999 3300
Mercedes-Benz GLS 63 AMG 2015-2019 3290
Jeep Cherokee 4.0 1997-2001 3250
Mercedes-Benz GL 63 AMG 2012-2015 3250
Mercedes-Benz G 280 CDI 2009-2013 3200
Mercedes-Benz G 350 d 2015-2017 3200
Mercedes-Benz klasy X 2017-2020 3200
Toyota Hilux Single Cab 2.4 D-4D 4×4 2016-2020 3200
Toyota Hilux 2.4 D-4D 2016-2020 3200
VW Amarok DoubleCab 2.0 BiTDI 4MOTION 2010-2016 3200
Cadillac Escalade 2006-2014 3100
Fiat Fullback Double Cab 2.4 TD 2016-2020 3100
Mitsubishi L200 2019-obecnie 3100
Tesla Cybertruck Single Motor RWD 2023-obecnie 3100
Mercedes-Benz 500 GE 1990-2000 3050
Hummer H2 6.2 V8 2007-2010 3039
Nissan Navara King Cab 2.3 dCi 2016-obecnie 3010
BMW X5 M 2009-2013 3000
BMW X5 M 2020-obecnie 3000
BMW X6 M 2009-2014 3000
BMW X6 M 2020-obecnie 3000
Fiat Fullback Extended Cab 2.4 TD 2016-2020 3000
Ford Ranger 2007-2011 3000
Hyundai Galloper 1998-2002 3000
Isuzu D-Max 2007-2017 3000
Kia Sorento 2.5 CRDi 2006-2009 3000
Land Rover Defender 110 P400e 2020-obecnie 3000
Land Rover Discovery 3.0 TdV6 2014-2016 3000
Land Rover Discovery P300 2021-obecnie 3000
Land Rover Discovery Si4 2017-2020 3000
Land Rover Discovery Td4 S 2017-2020 3000
Land Rover Range Rover 2013-2021 3000
Mitsubishi L200 Club Cab 2.4 DI-D 4WD 2015-2019 3000
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 2007-2014 3000
Nissan Navara 3.0 dCi 2010-2015 3000
Nissan Pathfinder 2.5 dCi 2010-2015 3000
Nissan Pathfinder 4.0 V6 2005-2010 3000
Nissan Terrano II 3.0 DI 2004-2004 3000
Opel Monterey 3.5 V6 1998-1999 3000
Opel Monterey 3.0 DTI 1998-1999 3000
SsangYong Musso 2.2 Diesel 4WD 2018-obecnie 3000
SsangYong Rexton e-XDI 220 4WD 2021-obecnie 3000
SsangYong Rexton 2.2 Diesel 4WD 2017-2019 3000
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 2013-obecnie 3000
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D 2009-2013 3000
VW Amarok DoubleCab 3.0 V6 TDI 2010-2020 3000

W drugiej tabeli przedstawiamy listę samochodów mogących ciągnąć przyczepę o DMC równej 3,5 tony.

Samochody o maks. masie holowanej przyczepy wynoszącej 3,5 t
Marka, model Lata produkcji Maks. masa holowanej przyczepy z hamulcem (kg)
ALPINA XB7 2020-obecnie 3500
Audi Q7 2009-2015 3500
Audi Q8 60 TFSI e 2018-obecnie 3500
Bentley Bentayga V8 2020-obecnie 3500
BMW X5 2007-obecnie 3500
BMW X6 2008-obecnie 3500
BMW X7 2018-obecnie 3500
Chevrolet Tahoe 1995-2006 3500
Daewoo Korando 1999-2000 3500
Daewoo Musso 1999-2000 3500
Daihatsu Rocky Station 2.8 TD 1993-2001 3500
Dodge Nitro 4.0 R/T 4WD 2007-2010 3500
Ford Ranger 4×4 2019-obecnie 3500
Isuzu D-Max 4WD 2017-2020 3500
Isuzu Trooper 2000-2003 3500
Jeep Commander 2006-2010 3500
Jeep Grand Cherokee 1993-2021 3500
Jeep Wrangler Unlimited 2007-2011 3500
Kia Sorento 2006-2009 3500
Land Rover Defender 1990-2016 3500
Land Rover Defender 2020-obecnie 3500
Land Rover Discovery 2002-2004 3500
Land Rover Discovery V8 SE 2004-2016 3500
Land Rover Discovery 2017-obecnie 3500
Land Rover Range Rover 1998-obecnie 3500
Mercedes-Benz klasy G 1990-obecnie 3500
Mercedes-Benz GL 2006-2018 3500
Mercedes-Benz GLE 2015-obecnie 3500
Mercedes-Benz GLS 2015-obecnie 3500
Mercedes-Benz ML 2001-2015 3500
Mercedes-Benz klasy X 2017-2020 3500
Mitsubishi Pajero 2007-2018 3500
Nissan Navara 2016-obecnie 3500
Nissan Pathfinder 3.0 dCi 2010-2015 3500
Nissan Patrol GR 1995-2010 3500
Porsche Cayenne 2002-obecnie 3500
Renault Alaskan 2017-2021 3500
SsangYong Korando 2003-2006 3500
SsangYong Rexton 2003-2021 3500
Toyota Hilux 2020-obecnie 3500
Toyota Land Cruiser Station FZJ 80 1990-1998 3500
Toyota Land Cruiser Station HDJ 80 4.2 24V Diesel 1990-1998 3500
Toyota Land Cruiser 100 1998-2007 3500
Toyota Land Cruiser V8 4.5 D-4D 2012-2015 3500
VW Touareg 2002-obecnie 3500
VW Amarok 2016-obecnie 3500

A oto zwycięzcy rankingu, czyli najlepsze holowniki w historii. Mogą ciągnąć przyczepy o DMC powyżej 3,5 tony!

5 modeli o największej masie holowanej przyczepy
Marka, model Lata produkcji Maks. masa holowanej przyczepy z hamulcem (kg)
Tesla Cybertruck Tri Motor AWD od 2023 6300
Mercedes-Benz G 500 1990-2000 3640
Mercedes-Benz G 55 AMG 1999-2001 3640
Chevrolet Suburban LS 2WD 1995-1998 3629
Ford Ranger 2.2 TDCi XL 2011-2015 3550
Redakcja poleca:

Towcar of the Year 2023 – zwycięzcy plebiscytu

Jakie uprawnienia daje kod 96 w prawie jazdy kat. B?

7 KOMENTARZE

  1. Artykuł będzie dopiero wtedy pełnowartościowy gdy autor poda jeszcze masy własne i dopuszczalne tych pojazdów. Bo co z tego że patrol czy lr disco mają 3.5T na haku jak same mają mniejsze dmc niż np. Pajero. Autor nie wspomniał również o przepisie który mówi że auta terenowe mają zwiększony uciąg o 150% z tym że wszystkie chwalipięty które powołują się na tą ustawę nie doczytuje jej do końca i nie widzą tam na końcu takiego małego zdania: „…po spełnieniu powyższych warunków” czyli terenówki mogą ciągnąć więcej o 150% ale przepis mówi że dmc przyczepki nie może przekroczyć dmc pojazdu. Z autopsji powiem Pajero ma 3300 na haku ale samo ma dmc 2700 i to jest maksymalna przyczepka jaka może ciągnąć. Nie wspomnę już o tym że w teorii hamulec najazdowy, czyli ten stosowany w przyczepkach powyżej 750kg jest jest jakby to powiedzieć błędnie uważany za „hamulec”. przyczepka z hamulcem to tak gdzie hamulec uruchamiany jest z kabiny kierowcy, czyli np. pneumatucznie. takie terenówki często można kupić w Szwajcarii gdzie mają kompresor i takie Pajero ma 6T na haku.

  2. Mumin! Szacun. nareszcie ktoś kto nie ma w dupie co czyta. Powinieneś ty napisać ten artykuł. Na 100% Byłoby lepiej opisane to zagadnienie.

  3. Artykuł mało wart, ponieważ przyczepy kempingowe mają hamulce najazdowe, czyli podawanie w tabelach masy przyczepy z hamulcem (domyślnie takim sterowanym z wnętrza samochodu – znajdź taką przyczepę kempingową na naszym rynku!) jest pozbawione sensu. To że w dokumentach stoi 3,5t nie oznacza że taką przyczepę kempingową można ciągnąć. I tak np. w przypadku VW Touarega który ma max przyczepy 3,5t w dowodzie, rzeczywisty maksymalny ciężar przyczepy kempingowej hamowanej na dyszlu wynosi jedynie… 2195kg! (DMC samochodu 2920kg/1,33=2195kg). Jako że nie uświadczysz na naszym rynku przyczepy kempingowej z hamulcami elektrycznymi lub hydraulicznymi (jak np. w USA, Kanadzie czy Australii) do ciągnięcia w naszym kraju przyczepy kempingowej o masie (DMC) 3t potrzeba w przybliżeniu 4 tonowego auta. Dla masy przyczepy 3,5t ta wartość wynosi już ponad 4,6t DMC samochodu. Który samochód osobowy ma takie DMC?
    A już zupełnie kuriozalne jest że Autor sam o tym wspomina – po czym zamieszcza nic nie warte tabele. Po co?

  4. mam kat.c jeździłem ciężarowym autem i mogę sobie do ciężarowego podpiąć 750 kg to musial nie lada medrzec wykombinować lub4250 ale elektryk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji