Przedstawiamy wszystkie kategorie pojazdów, które rozróżnia polski kodeks drogowy.
Kategorie pojazdów określa ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Rozróżnia zarówno samochody osobowe, jak i przeznaczone do przewozu osób/towarów, a także pojazdy rolnicze, jednoślady oraz przyczepy. Oto wszystkie kategorie pojazdów klasyfikowane w kodeksie drogowym.
1. Kategoria M: pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające
co najmniej cztery koła, w tym:
- kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc
oprócz siedzenia kierowcy; - kategoria M2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające
więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę
całkowitą nieprzekraczającą 5 t; - kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające
więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę
całkowitą przekraczającą 5 t.
2. Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła
i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:
- kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków
i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t; - kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków
i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą
12 t; - kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków
i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t.
3. Kategoria O: przyczepy, w tym:
- kategoria O1: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
750 kg; - kategoria O2: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej
750 kg, ale nieprzekraczającej 3,5 t; - kategoria O3: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,
ale nieprzekraczającej 10 t; - kategoria O4: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 10 t.
4. Kategoria L: pojazdy dwukołowe lub trójkołowe, niektóre pojazdy
czterokołowe, w tym:
- kategoria L1e – motorowery dwukołowe;
- kategoria L2e – motorowery trójkołowe;
- kategoria L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka;
- kategoria L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem;
- kategoria L5e – motocykle trójkołowe;
- kategoria L6e – czterokołowce lekkie;
- kategoria L7e – czterokołowce.
Do kategorii L nie mogą być zaliczone pojazdy:
1) których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 6 km/h;
2) przeznaczone do kierowania przez osobę pieszą;
3) ciągniki i maszyny używane do celów rolniczych lub podobnych;
4) rowery i wózki rowerowe.
5. Kategoria T: ciągniki rolnicze, w tym:
- kategoria T1: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej
nieprzekraczającej 40 km/h, mające oś położoną najbliżej kierowcy,
o minimalnym rozstawie kół nie mniejszym niż 1150 mm, masę własną, w stanie
gotowości do jazdy, przekraczającą 600 kg i prześwit nie większy niż 1000 mm.
W przypadku ciągników ze zmianą pozycji kierowcy (zmiana położenia
siedzenia i koła kierownicy), osią położoną najbliżej kierowcy musi być oś z
zamontowanymi oponami o największej średnicy; - kategoria T2: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej
nieprzekraczającej 40 km/h, mające minimalny rozstaw kół mniejszy niż
1150 mm, masę własną, w stanie gotowości do jazdy, przekraczającą 600 kg
i prześwit nie większy niż 600 mm. W przypadku gdy wysokość środka ciężkości
ciągnika (mierzona względem podłoża) podzielona przez minimalny rozstaw kół
każdej osi przekracza 0,90, maksymalna prędkość konstrukcyjna jest
ograniczona do 30 km/h; - kategoria T3: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej
nieprzekraczającej 40 km/h i masie własnej, w stanie gotowości do jazdy,
nieprzekraczającej 600 kg; - kategoria T4: ciągniki kołowe specjalnej konstrukcji o maksymalnej prędkości
konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, w ramach której ze względu na
prześwit i szerokość wyróżnia się kategorie T4.1, T4.2, oraz T4.3; - kategoria T5: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej
przekraczającej 40 km/h.
6. Kategoria C: ciągniki gąsienicowe, w tym ciągniki kategorii C1, C2, C3, C4, C5
– według kryteriów podziału jak dla kategorii T. W ramach kategorii C4 wyróżnia
się kategorie C4.1, C4.2, oraz C4.3 według podziału jak dla kategorii T4.1, T4.2, oraz
T4.3.
7. Kategoria R: przyczepy rolnicze, w tym:
- kategoria R1: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
1,5 t; - kategoria R2: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 1,5 t,
ale nieprzekraczającej 3,5 t; - kategoria R3: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,
ale nieprzekraczającej 21 t; - kategoria R4: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 21 t.
Każda kategoria przyczep oznaczona jest także indeksem „a” lub „b”, zależnie
od jej konstrukcyjnej prędkości:
– „a” dla przyczep o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej mniejszej lub równej
40 km/h,
– „b” dla przyczep o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 40 km/h.
Polecamy także:
Prawo jazdy na motocykl. Czym się różnią kategorie AM, A1, A2 i A?