PoradyPoradyPrawo jazdy na autobus. Oto wszystkie kategorie uprawnień

Prawo jazdy na autobus. Oto wszystkie kategorie uprawnień

By zostać kierowcą autobusu, trzeba mieć odpowiednie prawo jazdy. Przedstawiamy wszystkie kategorie uprawnień do kierowania autobusami.

Zawód kierowcy autobusu to bardzo odpowiedzialne zajęcie, ale i bardzo „na czasie”. Kierowców często poszukują włodarze miast, którzy inwestują w rozwój transportu publicznego – kuszą nie tylko dobrymi zarobkami, ale i bonusami w postaci np. mieszkań. Nie brakuje wobec tego osób widzących siebie za kierowcą autobusu: miejskiego lub wykonującego dalsze przewozy. Do prowadzenia autobusu potrzebne są oczywiście stosowne uprawnienia, na które nałożone są najwyższe limity wiekowe. W polskim prawie obowiązują przy tym aż 4 kategorie prawa jazdy na autobus i nie każdy zdaje sobie sprawę z panujących między nimi różnic. Poniżej omówimy wszystkie kategorie prawa jazdy na autobus.

Prawo jazdy D

Najbardziej znaną i przy okazji dającą największe uprawnienia kategorią prawa jazdy na autobus jest kategoria D. Przysługuje na nią najwyższy limit wiekowy, bo 24 lata. Warto pamiętać, że na kurs prawa jazdy D można się zapisać 3 miesiące wcześniej, czyli w wieku 23 lat i 9 miesięcy. Uprawnienia można wyrobić wcześniej (w wieku 21 lat) tylko wtedy, gdy posiada się już kategorię B oraz ukończy kurs kwalifikacji wstępnej. Jest ona wymagana do podjęcia pracy jako zawodowy kierowca autobusu. Osobom w wieku 21-23 lat przysługuje też możliwość wyrobienia kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, która da możliwość kierowania mniejszymi autobusami w ograniczonym zakresie (autobusami z kategorii D1 na regularnych liniach, których trasa nie przekracza 50 km). Te ograniczenia znikają dopiero po ukończeniu 23 lat.

Prawo jazdy D uprawnia do kierowania następującymi pojazdami:

  • autobusem, czyli pojazdem samochodowym przeznaczonym do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
  • zespołem pojazdów złożonym z autobusu i lekkiej przyczepy (o DMC do 750 kg);
  • pojazdem z kategorii AM;
  • ciągnikiem rolniczym, także z lekką przyczepą (tylko w Polsce);
  • pojazdem wolnobieżnym, także z lekką przyczepą (tylko w Polsce).

Koszt prawa jazdy D z reguły waha się w okolicach 5000-7000 zł. Na niego niższe kwoty mogą liczyć kierowcy posiadający już kategorię C.

Więcej na temat prawa jazdy kategorii D

Prawo jazdy D1

Dla młodszych kierowców autobusów przewidziano kategorię D1, która uprawnia do kierowania nieco mniejszymi autobusami. Można ją wyrobić po ukończeniu 21 lat, a na kurs można się zapisać w wieku 20 lat i 9 miesięcy. Także w tym przypadku do podjęcia pracy jako kierowca autobusu trzeba skończyć kurs kwalifikacji wstępnej. Obowiązuje na nią taki sam wiek, czyli 21 lat. Mając tyle lat można też ukończyć szybszy kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, w ramach której można prowadzić autobusy z kategorii D1 na regularnych liniach, których trasa nie przekracza 50 km.

Prawo jazdy D1 uprawnia do kierowania następującymi pojazdami:

  • autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu do 17 osób z kierowcą, o długości do 8 m;
  • zespołem pojazdów złożonym z powyższego autobusu i lekkiej przyczepy;
  • pojazdem z kategorii AM;
  • ciągnikiem rolniczym, także z lekką przyczepą (tylko w Polsce);
  • pojazdem wolnobieżnym, także z lekką przyczepą (tylko w Polsce).

Wyrobienie prawa jazdy kategorii D1 oznacza z reguły koszt ok. 3000-4000 zł.

Więcej na temat prawa jazdy kategorii D1

Prawo jazdy D+E

Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych i ciężarowych, także na autobusy obowiązują osobne kategorie prawa jazdy na przyczepy. Jednym z nich jest D+E, które jest objęte takim samym limitem wiekowym jak kategoria D – 24 lata (z możliwością zapisania na kurs w wieku 23 lat i 9 miesięcy). Oprócz tego do jej wyrobienia niezbędne jest posiadanie kategorii D. Na prawo jazdy D+E obowiązują takie same wymogi odnośnie kwalifikacji wstępnej jak w wyżej wymienionych kategoriach.

Prawo jazdy D+E uprawnia do kierowania następującymi pojazdami:

  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu z kategorii D i przyczepy (bez ograniczeń w DMC);
  • zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego oraz przyczepy lub przyczep (tylko w Polsce);
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy lub przyczep (tylko w Polsce).
  • zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kategorii B.

Kurs na prawo jazdy D+E kosztuje ok. 3500 zł.

Więcej na temat prawa jazdy kategorii D+E

Prawo jazdy D1+E

Analogicznie jak w przypadku kategorii D1, istnieje możliwość wcześniejszego uzyskania uprawnień do kierowania autobusem z przyczepą. W wieku 20 lat i 9 miesięcy można zapisać się na kurs prawa jazdy D1+E, a po skończeniu 21 lat zdać egzamin. Aby uzyskać uprawnienia, trzeba już mieć kategorię D1. Na prawo jazdy D1+E obowiązują takie same wymogi odnośnie kwalifikacji wstępnej jak w wyżej wymienionych kategoriach.

Prawo jazdy D1+E uprawnia do kierowania następującymi pojazdami:

  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu z kategorii D1 (autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu do 17 osób łącznie z kierowcą, o długości do 8 m) i przyczepy;
  • zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego oraz przyczepy lub przyczep (tylko w Polsce);
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy lub przyczep (tylko w Polsce).
  • zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kategorii B.

Na kurs prawa jazdy kategorii D1+E trzeba przygotować ok. 3000 zł.

Więcej na temat prawa jazdy kategorii D1+E

Prawo jazdy na autobus

Redakcja poleca:

Więcej na temat kwalifikacji wstępnej

Więcej na temat kwalifikacji wstępnej przyspieszonej

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji