FORD Mondeo IV 2.0TDCi 140KM 6MT WU52319 10-2007

Rozchwytywanego Forda Mondeo oferowano z tyloma silnikami, że ciężko się w nich połapać. Dzięki rozbudowanej gamie każdy jednak znajdzie coś dla siebie.

Czwarta generacja Mondeo definitywnie odcięła nieprzyjemny rozdział związany z awaryjnym i korodującym Mondeo III. Nowe auto było od niego lepsze w każdym calu: większe, obszerniejsze w środku (czołówka w klasie!), dobrze zabezpieczone przed rdzą, przyzwoicie wykonane i wyposażone w ciekawe opcje, włącznie z wizytówką marki, czyli podgrzewaną przednią szybą. Ford zadbał o to, by przyszły właściciel Mondeo dobrał jednostkę napędową do swoich potrzeb. Wraz z przeprowadzoną w 2010 r. modernizacją wizualną dokonano znaczących roszad pod maską, montując nowe silniki EcoBoost i wprowadzając nowego bazowego turbodiesla. Na przestrzeni lat przez komorę silnikową Mondeo Mk4 przewinęły się nawet benzynowe odmiany 5-cylindrowe lub jednostki wysokoprężne bez fabrycznego filtra cząstek stałych.

Poniżej postaramy się przebrnąć przez tę rozbudowaną paletę i pomożemy w dokonaniu wyboru właściwego silnika do używanego Forda Mondeo Mk4.

Używany Ford Mondeo Mk4 – silniki benzynowe

Początkowo do Forda Mondeo można było zamówić tylko wolnossące jednostki benzynowe o pojemności 1.6, 2.0 i 2.3. Turbodoładowanie trafiło tylko do 5-cylindrowej, topowej jednostki zapożyczonej od Volvo – 2.5 Turbo. W 2010 r. pojawiły się zupełnie nowe jednostki z turbosprężarką i wtryskiem bezpośrednim: 1.6 EcoBoost i 2.0 Ecoboost (203/240 KM). Co ciekawe, kontynuowano produkcję wolnossącego 2.0, wprowadzono też nową odmianę benzynowego 1.6 o mocy 120 KM (wcześniej: 110 i 125 KM). Niestety, nie mamy dobrych wiadomości dla zwolenników instalacji gazowych, ponieważ starsze silniki nie posiadają hydrauliki zaworowej i zaniedbania w tej kwestii prowadzą do uszkodzenia głowicy (regulację trzeba zlecać co 30 tys. km). Przy odpowiednim operowaniu pedałem gazu jednostki EcoBoost trudno nazwać paliwożernymi – ten zarzut dotyczy jedynie 2.5 T. Turbodoładowane Mondeo stanowią też zupełnie inną ligę pod względem osiągów.

Ford Mondeo IV
1.6 EcoBoost rozwija 160 KM i, podobnie jak wolnossące 1.6 oraz 2.5 T, posiada rozrząd napędzany paskiem.
Ford Mondeo IV
Łańcuch rozrządu trafił z kolei do wersji 2-litrowych (w tym do widocznego na zdjęciu 2.0 EcoBoost) oraz do 2.3.

Używany Ford Mondeo Mk4 – silniki Diesla

Najkrótszą „karierę” w Mondeo Mk4 przeżył przestarzały już wtedy fordowski silnik 1.8 TDCi. Rozwijał 100 lub 125 KM i nigdy nie montowano w nim filtra cząstek stałych. Koło dwumasowe – już tak, do tego niezbyt trwałe, na szczęście niedrogie (ok. 1500 zł). Nie polecamy go jednak z uwagi na kłopotliwy układ wtryskowy i nieco siermiężny charakter. Po wycofaniu 1.8 TDCi rolę bazowego turbodiesla przejął 2.0 TDCi o mocy 115/130 KM. Ten pochodzący od PSA silnik (zwany tam jako 2.0 HDi) od początku rozwijał także 140, a po liftingu także 163 KM. Uchodzi za najlepszy wybór do Mondeo i nie bez powodu zdominował portale ogłoszeniowe. Rola topowego silnika wysokoprężnego przypadła, również francuskiemu, 2.2 TDCi (175 KM lub 200 KM od 2010 r.), który jednak stanowi rynkowy margines. W latach 2010-2014 montowano jeszcze jeden silnik od PSA, mianowicie 115-konnego 1.6 TDCi. Nie jest zły, ale zdecydowanie za słaby do Mondeo.

Ford Mondeo IV
Pomijając naturalne zużycie eksploatacyjne, 2.0 TDCi należy do ścisłej czołówki najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych. Przed zakupem upewnijmy się, jaką ma moc: spektrum wynosi od 115 do 163 KM.

Używany Ford Mondeo Mk4 – który silnik wybrać?

W przypadku Mondeo rynek wtórny sam oferuje nam to, co najlepsze – blisko 3/4 wysokoprężnych Fordów napędza polecana jednostka 2.0 TDCi. Rekomendujemy ją z uwagi na wysoką kulturę pracy i rozsądne osiągi nie okupowane nadzwyczajnym spalaniem. Nie oznacza to, że skreślamy benzynowe Mondeo. Prawdę mówiąc nie wykazują one żadnych uporczywych dolegliwości, tyle że wolnossące nie są zbyt dynamiczne, a EcoBoosty – rzadsze i droższe. W dodatku żaden nie jest pewniakiem, jeśli chodzi o współpracę z LPG.

Szczegółowe informacje na temat używanego Forda Mondeo Mk4 znajdziesz w poniższym wpisie:

Używany Ford Mondeo Mk4 (2007-2014) – opinie użytkowników

Ford Mondeo Mk4 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik 1.6 Ti-VCT 1.6 Ti-VCT 2.0 2.3
Pojemność 1596 cm³ 1596 cm³ 1999 cm³ 2261 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 110 KM 125 KM 145 KM 160 KM
Maks. moment 160 Nm 160 Nm 185 Nm 208 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 12,3 s 9,9 s 10,5 s
Prędkość maks. 190 km/h 195 km/h 210 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7,4 l/100 km 8,0 l/100 km 9,3 l/100 km
Ford Mondeo Mk4 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe turbodoładowane)
Silnik 1.6 EcoBoost 2.0 Ecoboost 2.0 EcoBoost 2.5 T
Pojemność 1596 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 2521 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 160 KM 203 KM 240 KM 220 KM
Maks. moment 240 Nm 300 Nm 340 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s 7,9 s 7,5 s 7,5 s
Prędkość maks. 215 km/h 232 km/h 246 km/h 245 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 7,7 l/100 km 7,7 l/100 km 9,3 l/100 km
Ford Mondeo Mk4 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 2010 r.)
Silnik 1.8 TDCi 1.8 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.2 TDCi
Pojemność 1753 cm³ 1753 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 100 KM 125 KM 115 KM 140 KM 175 KM
Maks. moment 280 Nm 260 Nm 300 Nm 320 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 10,7 s 11,4 s 10,4 s 8,7 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 192 km/h 202 km/h 223 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km 6,3 l/100 km
Ford Mondeo Mk4 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla po 2010 r.)
Silnik 1.6 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.2 TDCi
Pojemność 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 115 KM 140 KM 163 KM 200 KM
Maks. moment 270 Nm 320 Nm 340 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 9,5 s 8,9 s 8,1 s
Prędkość maks. 190 km/h 210 km/h 220 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 6,0 l/100 km 5,3 l/100 km 6,0 l/100 km

FORD Mondeo IV 2.0TDCi 140KM 6MT WU52319 10-2007

Oceń ten wpis
[Głosów: 53 Średnia: 3.8]

3 KOMENTARZE

  1. „Żaden nie jest pewniakiem jeśli chodzi o LPG” – ?
    A silnik flexifuel 2.0 145 KM? Jest przystosowany do etanolu (bardzo dużo takich silników było sprzedawanych w Szwecji) czyli pracy w większych temperaturach – trwalsze materiały zaworów, główicy, pierścieni, przy odpowiednim używaniu i korekcji luzów powinien być idealny do gazu.

  2. Paliwożerne 2.5t ??
    Moje po sporym tuningu zimą poniżej 11 l LPG , latem autostrady , często 250 km/h i dużo przyśpieszeń :|P max 16 , średnio około 13 czyli koło 5 on.Kultura pracy , osiągi i ciągły uśmiech na twarzy xd/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here